آموزش رویت

ساختمانچی

آیا تاکنون به ساخت شلف دیواری برای تزیین دیوارهای خانه خود فکر کرده اید؟ همانطور که می دانید شلف ها تخته هایی هستند که به صورت عمودی بر روی دیوار نصب می شوند.

این شلف ها کماکان با طراحی ها، رنگ و سایزهای متفاوت همچنان طرفداران زیادی در دکوراسیون داخلی خانه و آشپزخانه دارند.

شلف یکی از المان های زیبا و کاربردی در خانه است. این سازه های چوبی شیک هم فضای داخلی خانه را زیباتر می کنند و هم کاربردهای زیادی دارند.

شلف ها مکان مناسبی برای قراردادن گلدان و مجسمه های تزیینی، قاب عکس های خانوادگی، وسایل دکوری و کتاب ها هستند.

امروزه از شلف ها در آشپزخانه برای قراردادن وسایل آشپزخانه مثل ماگ، کاسه و حتی قابلمه ها که قبلا داخل کابینت قابل رویت نبود، هم استفاده می شوند که جلوه چشم نوازی به آشپزخانه می بخشد.

با ما در این مقاله از سایت ساختمانچی همراه باشید تا نحوه ساخت شلف دیواری را یاد بگیریم و با کم ترین هزینه بتوانیم به زیبایی دکور داخلی خانه خود بیفزاییم.

انواع شلف دیواری از لحاظ جنس

  • شلف های چوبی: این شلف بسیار پرطرفدار هستند، معمولا از شلف های چوبی برای خانه هایی با تم کلاسیک استفاده می شود.
  • شلف های ام دی اف: شلف های ام دی اف از نظر طرح و رنگ بسیار متنوع هستند و نسبت به چوب نیز مقرون به صرفه تر می باشند.
  • مدل شلف فلزی: مقاومت این شلف ها بسیار بالا است و همچنین تحمل وزن اجسام سنگین را نیز دارند. کاربرد آن بیشتر در آشپزخانه ها و انباری ها است.
  • شلف های شیشه ای: شلف های شیشه ای سبک مدرن دارند و به راحتی می توان آن ها را با هم ترکیب کرد تا زیبایی خاصی در محیط به ویژه اتاق نشیمن ایجاد کند.
  • شلف های پلاستیکی: سبک بودن و کاربردی بودن این شلف ها بسیار حائز اهمیت است و امنیت زیادی برای استفاده در اتاق کودک دارند.
  • مدل شلف ترکیبی: از ترکیب تمام موارد مذکور در بالا می توانید به ایده های جالب و خلاقانه ای دست پیدا کنید.
ساخت شلف ساده

وسایل مورد نیاز برای ساخت شلف دیواری ساده

این وسایل برای ساخت یک شلف دیواری ساده است، اما اگر هر کدام از این وسایل را در دسترس خود ندارید، می توایند لوازم ساده تر را جایگزین کنید.

  1. دریل
  2. متر
  3. چسب چوب
  4. سمباده
  5. ابزار تراز
  6. اره فارسی بر
  7. چوب درخت کاج و صنوبر
  8. پیچ به تعداد لازم
  9. مواد پرکننده حفره های چوبی

نحوه ساخت شلف دیواری

ما در این جا نحوه ساخت یک نوع شلف که از جنس چوب است را توضیح می دهیم. اولین گام این است اندازه شلف مورد نظرتان را روی چوب پیاده کنید. با کمک متر چوب را اندازه بزنید و بعد از اندازه با دقت همه قطعات را برش بزنید. کناره های کار را با سمباده صاف کنید تا کار زیباتر شود.

اگر برای برش، سایز کردن و دیگر کارها، وسایل مورد نیاز مثل اره فارسی بر و … ندارید، این کار را به یک نجار بسپارید، تا با دستگاه مخصوص به سرعت برای شما چوب ها را به قطعه های دلخواه برش بزند.

بریدن چوب برای ساخت شلف

مراحل ساخت شلف دیواری چوبی

انتخاب چوب مورد نظر و اندازه گیری آن

برای ساخت شلف دیواری به سه قطعه نیاز داریم:

  1. قطعه پشتیبان که برای اطمینان از محکم بودن شلف آن را روی دیوار نصب می شود.
  2. قطعات اصلی که وسیله های دکوری روی آن قرار می گیرد.
  3. قطعه هایی که برای نمای روبرو و طرفین شلف ها استفاده می شود.
بخوانید!  آموزش ساخت دیوار آجری

نصب قطعه پشتیبان

به کمک ابزار تراز روی دیوار یک خط صاف بکشید و بعد قطعه پشتیبان را پس از سوراخ کردن با دریل، به کمک پیچ در محل مورد نظر قرار دهید و آن را نصب کنید.

از چسب چوب هم می توانید در کنار پیچ کردن برای استحکام بیشتر استفاده کنید. بهتر است این قطعه از چوب درخت کاج باشد اما اگر هر چوب دیگری که در دسترس داشتید می توانید جایگزین کنید.

نصب قطعه اصلی

قطعه اصلی را در بالای قطعه محافظ یا همان پشتیبان بگذارید و به وسیله پیچ این دو را به هم متصل کنید. بهتر است فاصله پیچ ها بیشتر از 5 سانتی متر نباشد تا دو قطعه اتصال خوب و مطمئنی داشته باشند. پیشنهاد می شود این قطعه هم از چوب درخت صنوبر باشد.

اضافه کردن چوب های دو طرف شلف

برای دو طرف شلف چوب (صنوبر) را به اندازه بیرون زدگی قطعه اصلی برش بزنید و برای تمیزتر شدن کار گوشه های آن را زاویه 45 درجه بدهید.

پر کردن سوراخ ها و درزها

جای میخ ها، پیچ ها و هرگونه درز و سوراخ روی شلف را با مواد پر کننده حفره چوب پر کنید و بعد از اینکه کامل خشک شد رنگ دلخواه را روی آن بزنید.

وسایل مورد نیاز برای ساخت شلف دیواری کشویی ام دی اف

  1. دریل
  2. متر
  3. چسب چوب
  4. سمباده چوب
  5. پیچ گوشتی
  6. بتونه چوب
  7. اره فارسی بر
  8. چوب ام دی اف
  9. ابزار تراز

شلف کشویی

تعداد چوب های لازم برای ساخت شلف دیواری کشویی

  • دو قطعه بالایی و پایینی چوب ام دی اف به اندازه سایز شلف مورد نظر.
  • دو قطعه میانی که بین دو قطعه اصلی قرار می گیرد.
  • یک عدد قطعه جلویی
  • دو قطعه جانبی

مراحل ساخت شلف کشویی

ابتدا قطعه بالایی و جلویی را به کمک چسب چوب به هم متصل کنید، اما برای اطمینان با میخ، آن ها را محکم کنید. حالا دو قطعه میانی را در جای خود قرار دهید.

این قطعه برای ایجاد فاصله بین دو قطعه بالا و پایین کار می باشد و پشت کار خالی می ماند تا پیچ ها در آن قسمت خالی جا بگیرند و روی دیوار نصب شود. در مرحله بعد قطعه های جانبی و قطعه پایینی را روی آن قرار دهید و دوباره با چسب چوب و میخ محکم کنید.

چگونه شلف های کشویی را به دیوار نصب کنیم؟

  • ابتدا مکان قرار گیری شلف را مشخص کنید.
  • اگر دیوار احتیاج به رنگ و یا نصب کاغذ دیواری دارد قبل از قراردادن شلف انجام دهید.
  • با کمک ابزار تراز روی دیوار یک خط صاف بکشید.
  • حالا یراق را با خطی که روی دیوار کشیدید مماس کنید و جای پیچ ها را با یک مداد کمرنگ علامت بزنید.
  • با کمک دریل نقاط مشخص را سوراخ کنید. برای جلوگیری از کثیف شدن زمین هم زمان جارو برقی را زیر دریل روشن کنید.
  • بعد رولپلاک و پیچ ها را با چکش داخل سوراخ ها بکوبید و پیچ ها را با پیچ گوشتی باز کنید. هرچه تعداد پیچ ها بیشتر باشد، شلف محکم تر خواهد بود.
  • یراق را به کمک پیج به دیوار نصب کنید.
  • در آخر شلف را به صورت کشویی جا بزنید و به کمک ابزار تراز دوباره صاف بودن شلف را چک کنید.
بخوانید!  چگونه مبلمان را تمیز کنیم؟[ترفندهای ساده و کاربردی تمیز کردن مبل در منزل]

وسایل لازم برای ساخت شلف دیواری با مقوا یا کارتن

  • مقوای ماکت
  • چسب چوب و چسب دو طرفه
  • کاغذ رنگی
  • قیچی

ساخت یک نوع شلف ساده با مقوا

از یک مقوای مخصوص ماکت یا هر مقوای محکمی که در دسترس دارید، استفاد کنید. ابتدا سه دایره به اندازه ای که مد نظر دارید روی مقوا برش بزنید، سپس یکی از دایره ها را به دو قسمت (نیم دایره) و دوتای دیگر را به چهار قسمت (ربع دایره) برش بزنید.

یکی از نیم دایره ها را چسب بزنید و نیم دایره دیگر را روی آن قرار دهید. برای چهار ربع دایره هم همین روند را انجام دهید و در نهایت دو ربع دایره حاضر کنید. حالا با یک کاغذ رنگی همه قسمت های نیم دایره و همین طور برش های کوچک را بپوشانید.

ربع دایره ها را از قسمت صاف به قسمت صاف نیم دایره یکی رو ابتدا، یکی زیر انتهای نیم دایره بچسبانید. با یک چسب دو طرفه به راحتی این شلف زیبا و ساده را به دیوار چسبانید و یک وسیله تزئینی سبک روی آن قرار دهید. حتی با چسباندن قلاب های آماده در سمت پایین می توانید کلیدهایتان را روی آن آویزان کنید.

ساخت شلف با مقوا

نکته مهم

در نظر داشته باشید که نحوه نصب شلف ها به دیوار متفاوت است. براکت های آهنی L، پیچ های بلند، بست های مخصوص و نگهدانده های طبقه از مهم ترین راه های نصب شلف ها به دیوار هستند.

کلام آخر

شلف و قفسه ها راه حل ساده ای برای استفاده کردن از فضاهای اضافی و کاربردی در دکوراسیون منزل به شمار می روند. ما برای تنوع بخشیدن به فضای داخلی از شلف ها استفاده می کنیم. در این مقاله به نحوه ساخت و نصب سه مدل شلف دیواری پرداختیم.

شما با هزینه کم می توانید شلف با طرح و اندازه دلخواه بسازید. دوام و ماندگاری شلف ها زیاد است و معمولا خیلی زود از آن خسته نمی شوید.

شلف سه گوش

سوالات متداول

شلف در دکوراسیون خانه چه تاثیری دارد؟

استفاده از شلف ها در خانه به خصوص اگر خانه کوچک باشد موجب نظم بخشی به محیط و مرتب بودن آن می شود.

با چه روش هایی می توان شلف ها را به دیوار نصب کرد؟

اگر شما از باکس های سوراخ دار (کشویی) استفاده کنید به راحتی با کمک پیچ های بلند می توانید آن راروی دیوار نصب کنید و یا از براکت های L مانند و پایه هایی که در بازار متناسب با شلف شما موجود است، کمک بگیرید.

چه تعداد پایه و بست برای نصب شلف استفاده کنیم؟

هر چه طول شلف بیشتر باشد باید از بست ها و پایه های بیشتری برای نصب روی دیوار استفاده کنیم که با گذاشتن وسایل روی آن امکان افتادن شلف نباشد.

چگونه بعضی از شلف ها بدون هیچ بست یا گونیایی به دیوار وصل شده اند؟

این شلف ها به کمک بست های مخصوص که شامل پیج، میله، واشر و رولپلاک است به دیوار به صورت مخفی وصل می شوند. یک نوع دیگر نیز دارای پایه پشتیبان است که به دیوار وصل می شود و بعد شلف روی آن سوار می شود.