آموزش رویت

ساختمانچی

تراز کردن یخچال چگونه انجام می گیرد؟ آیا صدای یخچالتان زیاد است و یا یخچال نشت آب یا گاز دارد؟ آیا دچار برفک و یخ زدگی می شود و یا باز و بسته شدن درب آن منظم نیست؟ قبل از نگرانی و اقدام برای کمک گرفتن از تعمیرکار بهتر است اول از تراز بودن یخچالتان مطمئن شوید.

شما بعد از خرید یخچال برای نصب و تراز آن قطعا از تعمیرکار نمایندگی یخچال کمک می گیرید، زیرا یکی از وظایف سرویس کار تراز کردن یخچال نیز می باشد.

اما در جابه جایی و تمیز کردن پشت یخچال هر بار نمی توانید از تعمیرکار استفاده کنید، پس بهتر است خودتان راه های تراز کردن یخچال را یاد بگیرید.

ما در این مقاله از سایت ساختمانچی در مورد پیامدهای تراز نبودن یخچال، آموزش راه های تراز کردن یخچال و نکات مهم در این زمینه صحبت می کنیم، پس با ما همراه باشید.

راه های بررسی تراز یخچال

لیوان آب

ساده ترین و در دسترس ترین راه این است که دو سوم لیوان را آب کنید و آن را یا در قسمت سقف یخچال یا روی طبقه بالایی داخل یخچال قرار دهید.

اگر آب داخل لیوان کاملا صاف بود نشان دهنده تراز بودن یخچال است ولی اگر آب به صورت کج در لیوان بود باید یخچال را تراز کنید.

تراز یخچال با لیوان آب

درب یخچال

درب یخچال را باز کنید و آن را به صورت معمولی رها کنید تا بسته شود. اگر درب، بین راه ایستاد و یا محکم و با شتاب بسته شد یعنی یخچال تراز نیست ولی اگر خود به خود بسته شد، پس مشکلی ندارد.

نگاه کردن

به دقت به یخچال از زوایای مختلف نگاه کنید. در حالت عادی باید جلوی یخچال کمی بالاتر از قسمت پشت آن باشد که نشان تراز بودن یخچال است.

ابزار تراز

ابزار تراز را روی یخچال قرار دهید به مایعی که در محفظه وسط قرار دارد، نگاه کنید اگر حباب داخل ابزار بین دو خط قرار نگرفت و کمی به جلو تمایل داشته باشد، یخچال باید تراز شود.

ابزار تراز

تراز اپلیکیشنی

اگر قصد ندارید که برای ترازکردن یخچال هزینه اضافی پرداخت کنید، بهتر است به سراغ کافه بازار یا گوگل پلی بروید و اپلیکیشن های رایگان تراز را روی تلفن همراه خود نصب کنید.

این اپلیکیشن ها معمولا قابلیت تعیین شیب در جهات مختلف، نمایش میزان زاویه، قابلیت تراز کردن سطوح، پخش صدا زمانی که تراز می شود و… را دارند.

نحوه برداشتن شبکه جلوی یخچال

این شبکه با توجه به مدل یخچال به روش های مختلف باز می شود، اما در کل کار سختی نیست. در برخی از مدل ها، پیچ هایی که روی آن موجود است را باز کنید و درب را بردارید.

بخوانید!  آموزش رنگ آمیزی ام دی اف

در بعضی دیگر با استفاده از زبانه ها می توانید درب را جدا کنید. اگر با این روش ها موفق به باز کردن درب نشدید از دفترچه راهنمای یخچال کمک بگیرید.

برداشتن شبکه جلوی یخچال

نکته مهم 1

بعد از جا به جایی یخچال، سرویس و یا ترازکردن آن برای چند ساعت یخچال را به برق وصل نکنید و اجازه دهید گاز برودتی و روغن از یکدیگر جدا شوند. بعد از گذشت این زمان یخچال را به وسیله محافظ به پریز متصل کنید.

انواع تراز یخچال

تراز کردن یخچال به کمک پایه های تراز

به وسیله پایه های تراز می توایند سطح یخچال را تنظیم کنید. بعد از برداشتن شبکه جلوی یخچال، پایه های تراز قابل مشاهده هستند.

از یک نفر کمک بگیرید و یخچال را رو به عقب کج نگهدارید. سپس با یک پیچ گوشتی دوسو چرخانده و پایه های تراز را تنظیم کنید.

اگر می خواهید پایه ها را بلندتر کنید در جهت عقربه های ساعت بچرخانید و اگر قصد کوتاه کردن پایه ها را دارید، خلاف عقربه های ساعت چرخانده شود.

تراز کردن یخچال به کمک غلتک های تنظیم

در برخی از یخچال ها به جای پایه های تراز، از غلتک های تنظیم به منظور تنظیم ارتفاع استفاده می شود.

روش ترازکردن یخچال به این صورت است که یک پیچ، کنار غلتک ها قرار دارد. برای بلندکردن پایه ها، پیچ را با پیچ گوشتی در جهت عقربه های ساعت بچرخانید یا به اصطلاح پیچ را سفت کنید. برای کوتاه کردن پایه ها، پیچ را خلاف جهت عقربه های ساعت بچرخانید و آن را شل کنید، تا قسمت جلو به سمت پایین بیاید.

تنظیم پایه و غلتک

تراز کردن یخچال هایی که هم پایه و هم غلتک دارند

در اکثر یخچال ها هم پایه تنظیم و هم غلتک با هم قرارگرفته است. به این نکته توجه کنید که ارتفاع یخچال از 13 میلی متر بیشتر نباشد.

در صورت بیشتر بودن، پایه های عقب را چک کنید و اگر احتیاج بود آن ها را با توجه به پایه های جلو تغییر دهید. در حالت درست غلتک ها باید از زمین فاصله داشته باشند ولی این فاصله نباید به قدری زیاد باشد که پایه ها تحمل وزن یخچال را نداشته باشند.

تراز نبودن یخچال چه مشکلاتی را به وجود می آورد؟

اگر یخچال تراز نباشد:

  • کمپرسور دستگاه مجبور است بیش از حد توان کار کند و فشار زیادی را تحمل می کند و یخ ساز و سیستم برفک یخچال دچار مشکل می شود.
  • موجب مصرف بیش از حد برق می شود.
  • اگر یخچال تراز نباشد، مایع سردساز که حرارت خود را از طریق لوله های فلزی پشت یخچال آزاد می کند، نمی تواند این کار را انجام دهد و این فرآیند مختل می شود؛ در نتیجه به کمپرس فشار می آید.
  • یخچال دچار لرزش می شود و وقتی موتور روشن است صدای زیادی خواهد داشت.
  • موجب نشت آب و یا گاز می شود و سرمای داخل یخچال کم می شود؛ پس قطعا مواد غذایی زود فاسد می شوند.
  • از طول عمر یخچال کم می شود.
بخوانید!  آموزش نگهداری از گل و گیاه در منزل

نکته مهم 2

در نظر بگیرید که فاصله یخچال از هر طرف تا دیوار بین 10 تا  30 سانتی متر باشد تا هوا در اطراف یخچال به راحتی جریان یابد. شما باید بتوانید به پشت یخچال دسترسی داشته باشید؛ مثلا در سال دوبار لوله های سرد کننده، پشت دستگاه را تمیز کنید.

این کار موجب مبادله بهتر گرما خواهد شد. در یخچال های Clean Back که لوله در دسترس نیستند هم با کمک یک دستمال پشت و کناره های یخچال را نظافت کنید.

اگر جای قرارگرفتن یخچال شیب دار بود چگونه آن را تراز کنیم؟

نکات مذکور وقتی صدق می کند که کف آشپزخانه هموار است. اگر بعد از انجام تمام کارهای بالا، متوجه شدید یخچال همچنان تراز نیست قطعا کف آشپزخانه، شیب دارد.

معمولا آشپزخانه ها را برای راحتی در هنگام شستشو شیب دار می کنند. اگر مطمئن شدید که این عدم تراز از کف است، بهتر است یک قطعه مسطح را زیر یک یا هر دو پایه قرار دهید تا این شیب خنثی شود.

کلام پایانی

اگر یخچال تراز نباشد، بهره وری آن پایین می آید و مشکلاتی مثل بسته نشدن درب یخچال، گرم شدن فضای داخلی یخچال و در نتیجه فاسدشدن مواد غذایی را موجب می شود. برای تراز کردن یخچال از روش های بالا کمک بگیرید تا از لرزش ها و مصرف بیش از حد برق نیز جلوگیری شود.

سوالات متداول

اگر یخچال تراز نباشد امکان دارد به موتور آسیب برسد؟

تراز نبودن یخچال موجب فشار بیش از حد به موتور یخچال می شود و اگر به آن بی توجه باشید قطعا اختلالاتی به وجود خواهد آورد.

تراز اپلیکیشنی چگونه کار می کند؟

با نصب کردن برنامه روی گوشی مبایل خود می توانید به راحتی از آن استفاده کنید. این ترازها بسیار دقیق هستند. به طور مثال تراز اندرویدی یک حباب هوا دارد که اگر در وسط باشد، یعنی یخچال تراز است.

علت جمع شدن آب یخچال در کف یخچال به چه دلیل است؟

 یکی از دلایل این مشکل تراز نبودن یخچال است که اگر رسیدگی نشود، باعث زنگ زدن کف یخچال خواهد شد.