آموزش رویت

ساختمانچی

تمیز نشدن لباس ها بعد از شستشو می تواند نتیجه موارد زیادی باشد. بخشی از آن به دلیل نابلدی و اشتباهات خودمان و بخشی دیگر به علت خرابی قطعه ای در ماشین لباسشویی ممکن است پیش بیاید.

یکی از ابهامات و دغدغه هایی که افراد هنگام استفاده از ماشین لباسشویی با آن مواجه می شوند، حجم لباس هایی است که از ماشین لباسشویی خارج می کنند. اما همچنان کثیفی به روی آن ها باقیمانده و این قطعا ناراحت کننده و شک آور خواهد بود.

توقعی که ما از لباسشویی بعد از شستشوی لباس ها داریم تمیزی لباس ها و نابودی تمام لکه ها و کثیفی ها از روی آنهاست.

در این مقاله از سایت ساختمانچی این موارد را مورد بررسی قرار می دهیم و به شما یاد می دهیم بخشی که مربوط به اشتباهات خودتان است را حل کنید. همچنین چه زمانی مشکل تخصصی است و ماشین لباسشویی باید توسط تکنسین بازدید شود.

مشکلات احتمالی تمیز نشدن لباس ها در ماشین لباسشویی

اصولا تمام ماشین های لباسشویی اتوماتیک، دارای تنظیمات شستشوی متفاوت و متنوع برای انواع البسه و میزان کثیفی ها هستند. اگر برای شستشوی انواع گوناگون از پوشاک در ماشین لباسشویی تنها از یک روش استفاده کنید، قطعا لباس ها به میزان دلخواه تمیز نخواهد شد.

مثلا برخی از لباس ها را به دلیل ظرافت باید با برنامه ای که آب سرد استفاده می شود، بشویید. برخی دیگر مثل پارچه های کتان و حوله ها برای شستشو به آب گرم نیاز دارند.

بهترین کار استفاده از دفترچه راهنمای ماشین لباسشویی است تا از تنظیمات آن اطلاع پیدا کنید و متناسب با نوع لباس برنامه مناسب را انتخاب کنید.

علت لک شدن لباس و تمیز نشدن ماشین لباسشویی

در بعضی مواقع، نه تنها لباس هایی که برای شستشو داخل ماشین قرار می دهیم تمیز نمی شوند، بلکه حتی لکه هایی روی لباس ایجاد می شود. بدون آن که لباس ها به هم رنگ دهند و این موجب تعجب شما خواهد شد.

ما در اینجا چند دلیل ایجاد این لکه ها را بررسی می کنیم، تا بدانید که این لکه ها قطعا به دلیل اشکالی در ماشین لباس شویی ایجاد شدند.

پودر لباسشویی

ممکن است در حین شستشو، پودر لباسشویی روی لباس بماند. برای حل این مشکل پودر ماشین را عوض کنید. زیرا پودر نامناسب به جای اینکه موجب تمیزشدن لباس ها شود کف اضافی آن اصطکاک بین لباس ها را کم می کند. در نتیجه سایش لباس ها کم می شود و به خوبی پاکیزه نمی شوند.

کف بیش از حد نیز موجب نشتی آب می شود، پس به میزان استفاده از پودر ماشین لباسشویی دقت کنید. سعی کنید از خط ماکسیمم محفظه، پودر یا مایع فراتر نرود.

نرم کننده ها

اگر در جاپودری از نرم کننده استفاده می کنید ممکن است به دلیل زیاد بودن، نرم کننده به روی لکه های چربی بچسبد و این لکه ها را پررنگ تر از قبل نیز نشان دهد؛ پس به میزان مناسب از نرم کننده استفاده کنید. این کار را طی چند بار استفاده از نرم کننده آزمون و خطا کنید تا میزان مناسب دستتان بیاید.

خرابی المنت ماشین لباسشویی

همه لباسشویی ها یک المنت برای گرم شدن آب داخل ماشین لباسشویی دارند. کار این المنت این است که از رسیدن دما به حد ایده آل مطمئن شود. گرم نشدن آب باعث می شود که لباس ها تمیز نشوند.

در هنگام شستشو به صفحه تنظیمات ماشین لباسشویی دقت کنید و اطمینان حاصل کنید که آب، دمای لازم برای شستشو را دارد.

اگر با این کار و همچنین لمس کردن درب جلویی و شیشه ای ماشین لباسشویی احساس گرما نکردید، حتما با یک تکنسین این مشکل را در میان بگذارید تا ماشین لباسشویی شما را بررسی کند.

خرابی المنت

انتخاب برنامه نامناسب

با توجه به میزان کثیفی لباس و نوع پارچه لباس ها، بهترین برنامه را با کمک دفترچه تنظیمات ماشین لباسشویی انتخاب کنید تا نتیجه دلخواه را بگیرید. برای لباس های خیلی کثیف از برنامه های با قدرت و دمای بالاتر کمک بگیرید، تا لباس ها کاملا تمیز شوند.

بخوانید!  چطور دستگیره درب کابینت را نصب کنیم؟

نشت روغن داخل مخزن

اکثر ماشین های لباسشویی برای روغن کاری یاتاقان و اجزای داخلی، حاوی روغن هستند. این روغن در یک محفظه جداگانه قرار دارد، اما امکان نشت آن به لباسشویی وجود دارد.

اگر این اتفاق بیفتد لکه های قهوه ای رنگی روی لباس نمایان می شود. در صورت مواجه شدن با این مشکل بهتر است از یک تکنسین کمک بگیرید تا مشکل را برطرف کند.

کپک در لاستیک درب شیشه ای

کپک و قارچی که در اثر تمیز نشدن لاستیک دور درب ایجاد می شود به مرور زمان هنگام شستشو روی لباس ها تاثیر می گذارد و موجب ایجاد لکه روی آن ها می شود.

پس تمیزکردن و خشک نگهداشتن مداوم لاستیک را هرگز فراموش نکنید. با کمک یک برس و مایع سفیدکننده قسمت های کثیف را تمیز کنید.

کپک لاستیک لباسشویی

مسدود شدن مجاری مواد شوینده

قسمت جاپودری به وسیله یک لوله به مخزن منتهی می شود. امکان انسداد این لوله وجود دارد که به این معناست که مقدار خیلی کمی از مواد شوینده به مخزن می رسد و مابقی در پشت صفحه گیر می کند و موجب لکه در لباس ها می شود.

باقی ماندن مقداری از پودر داخل جاپودری

اگر با این مورد روبرو شدید جاپودری را در بیاورید و با آب گرم آن را بشویید تا پودری که داخل آن باقی مانده است تمیز شود، سپس آن را خشک کنید و در جای خود قرار دهید. حالا مقداری سرکه سفید داخل جاپودری بریزید و با حالت شستشوی با آب خیلی گرم  آن را روشن کنید. 

بارگیری مناسب ماشین لباسشویی

ماشین های لباسشویی دارای سنسوری هستند که از پرشدن بیش از حد آب داخل مخزن جلوگیری می کنند. پس اگر میزان لباسی که داخل مخزن می ریزید زیاد باشد، آب کافی برای شستشو و آبکشی لباس نمی تواند جمع شود و لباس ها به درستی تمیز نمی شوند.

این موضوع بسیار حائز اهمیت است که با توجه به ظرفیت دیگ ماشین لباسشویی، سه چهارم آن را پر کنید و بقیه فضا را خالی نگه دارید.

این فضای خالی برای این است که حین شستشو، آبی که داخل لگن می ریزد، جا داشته باشد و لباس ها به راحتی در فضای لگن چرخش کنند و در هم گره نخورند.

پس بارگیری به اندازه در ماشین لباسشویی نکته حائز اهمیتی است که موجب می شود لباسشویی عملکردی درست نشان دهد.

مسدود شدن فیلتر پمپ تخلیه

بعد از اطمینان از سالم بودن شلنگ، به سراغ فیلتر پمپ تخلیه بروید. با انسداد این فیلتر از تخلیه درست آب جلوگیری می شود و لباس ها یا خوب پاک نمی شوند یا بوی بدی می گیرند.

نکته مهم دیگر اشیایی مثل سنجاق، دکمه یا زیورآلات است که در لباس ها می ماند و در فیلتر جذب می شود که به مرور زمان موجب مسدودی فیلتر و عدم تمیزی البسه می شود.

برای تمیزکردن فیلتر ابتدا ماشین لباسشویی را از پریز برق قطع کنید و در قسمت پایین دستگاه درب فیلتر را خلاف عقربه ساعت بچرخانید و درب را باز کنید.

حالا آب داخل آن را خالی کنید، سپس فیلتر را در آورید و داخلش را پاک کنید و دوباره آن را در جای خود قرار دهید و درب فیلتر را ببندید.

مسدود شدن شلنگ تخلیه

اگر آب درون دیگ ماشین لباسشویی به دلیل انسداد به درستی تخلیه نشود، موجب می شود لباس ها نیز تمیز نشوند. برای حل این مشکل شلنگ تخلیه را جدا کنید و گرفتگی آن را پیدا کنید. در صورت فرسودگی یا پارگی شلنگ، آن را تعویض کنید.

مسدود شدن محل تخله آب

کثیف بودن دیگ ماشین لباسشویی

باگذشت زمان، جرم، روغن، کرک لباس ها و کثیفی ها در محفظه ماشین جمع می شود و موجب بروز لکه هایی روی لباس ها می شود، که علت آن کثیفی محفظه داخلی لباسشویی است.

بخوانید!  چگونه با روش های ساده و کم هزینه برای کولر خود سایبان بسازیم؟

با یک چراغ قوه، مخزن را بررسی کنید، حتما این کثیفی ها را می بینید و یا حتی بوی کپک نیز استشمام می کنید، متوجه می شوید که ماشین لباسشویی نیاز به سرویس دوره ای و تمیزکاری دارد.

با مایع سفیدکننده و دستمال تمام قسمت های دیگ را تمیز کنید. ماشین لباسشویی را روی برنامه شستشو قرار دهید و اجازه دهید کار کند و ببینید که آب داخل مخزن می ریزد یا خیر. بعد از پایان شستشو لباس ها را به جهت تمیزی چک کنید.

لکه های سرسخت

لباس های کثیف که لکه های معمولی و سطحی دارند، به راحتی داخل ماشین لباسشویی پاک می شوند. در مورد لکه های سخت بهتر است قبل از اینکه داخل ماشین لباسشویی قرار دهید به کمک لکه بر لباس، این لکه ها را پاک کنید.

بعد از پاک کردن لکه از برنامه شستشوی مناسب، کمک بگیرید و ادامه شستشو را به وسیله ماشین لباسشویی انجام دهید.

تراز نبودن لباسشویی

اگر لباسشویی در جایی قرار دارد که هنگام شستشوی لباس، مدام تکان دارد و صدای زیاد ایجاد می کند، این موضوع بر عملکرد ماشین لباسشویی تاثیر مستقیم می گذارد و باعث می شود شستشوی با کیفیتی نداشته باشد، پس حتما اگر خودتان نمی توانید آن را تنظیم کنید، از تعمیرکار برای تراز آن کمک بگیرید.

تراز کردن یخچال

نکاتی در مورد شستشوی لباس های مشکی با ماشین لباسشویی

  • بهتر است این لباس ها به صورت جداگانه شستشو شوند.
  • از ماده شوینده مخصوص البسه مشکی استفاده کنید.
  • از دمای سی درجه ماشین لباسشویی استفاده کنید.
  • توصیه می شود قبل از اینکه لباس ها را داخل ماشین قرار دهید لکه های عرق و سفیدی روی آن را با خمیر جوش شیرین و آب از بین ببرید.
  • از مقدار مناسبی ماده شوینده استفاده کنید. به این معنا که نه آنقدر کم باشد که لباس ها تمیز نشود و نه آنقدر زیاد که روی لباس ها لکه ایجاد کند.

کلام آخر

ماشین لباسشویی وسیله ای است که در هفته گاها چندین بار مورد استفاده قرار می گیرد. ماشین لباسشویی باید در یک شستشوی سریع با حداقل درجه حرارت و مقدار مناسبی ماده شوینده تمام لکه ها و کثیفی ها را از بین ببرد.

همان طور که متوجه شدید تمیز نشدن لباس ها در ماشین لباسشویی می تواند ناشی از تمیز نبودن قطعات، اختلالات داخلی دستگاه و مشکلات فنی باشد. با رعایت نکات بالا می توانید از تمیزی بعد از شستشوی ماشین لباسشویی لذت ببرید.

سوالات متداول

آیا تمیز نشدن لباس ها در ماشین لباسشویی به خاطر استفاده از پودر نامناسب است؟

بله احتمال اینکه بعضی از مواد شوینده با ماشین لباسشویی شما سازگار نباشند، زیاد است. بهتر است با چند نوع پودر این مورد را آزمون و خطا کنید و شوینده مناسب ماشین لباسشویی خود را انتخاب کنید.

آیا امکان واکنش بین نرم کننده و مواد شوینده در ماشین لباسشویی وجود دارد؟

بله گاهی مواد شوینده و نرم کننده با کثیفی ها می تواند رسوبی را ایجاد کند که به صورت لک روی لباس نشان داده می شود. بهتر است با دقت بیشتری از مواد شوینده و نرم کننده با هم در حین شستشو استفاده کنید.

چرا گاهی روی لباس های مشکی که از لباسشویی خارج می شود خطوط سفیدی است؟

دلیل این موضوع استفاده بیش از اندازه از ماده شوینده لباس و باقی ماندن مقداری از آن روی لباس است.