آموزش رویت

ساختمانچی

سنگ نیز مانند سایر مصالح ساختمانی به نگهداری و مراقبت نیاز دارد. پولیش کاری سنگ یا براق نمودن آن از جمله روش هایی است که در افزایش طول عمر سنگ موثر است و باید پس از مدتی این کار را انجام داد.

همانطور که می دانید سنگ ها بسیار متنوع هستند و هر کدام دارای خصوصیاتی منحصر بفرد می باشند، از این رو ممکن است نحوه پولیش کاری آن ها با یکدیگر متفاوت باشد اما در کل با استفاده از جلادهنده ها می توان ظاهر سنگ را مانند روز اول کرد.

در این نوشته از ساختمانچی قصد داریم به معرفی یک جلادهنده شیمیایی سنگ به نام واکس سنگ بپردازیم. با ما همراه باشید.

واکس سنگ

واکس سنگ از جمله موادی است که به منظور صیقل کاری انواع سنگ از جمله مرمر، تراورتن، گرانیت و … مورد استفاده قرار می گیرد. این ماده به صورت جامد و مایع تولید می شود و لایه ای براق و محافظ بر سطح سنگ ایجاد می کند.

استفاده از واکس سنگ بسیار راحت است و می توان آن را در هر شرایطی مورد استفاده قرار داد. یکی از مزایای این ماده جلادهنده خشک شدن آن در کمترین زمان ممکن است، بنابراین پس از پولیش کاری و خشک شدن واکس می توان بر روی سطح سنگ راه رفت.

مزایای واکس سنگ

اگر بخواهیم به مزایا و قابلیت های واکس سنگ اشاره کنیم می توانیم موارد زیر را نام ببریم:

  • در تولید واکس سنگ از مواد ترمیم کننده استفاده می شود، از این رو هنگامی که از این ماده برای پولیش سنگ استفاده می شود، روزنه ها و حفره های سطح پر می شوند و سطح سنگ صاف و یکدست خواهد شد.
  • این ماده لایه ای ضد آب بر روی سنگ ایجاد می کند و امکان نفوذ آب و یا ایجاد لکه آب بر روی آن را از بین می برد.
  • واکس سنگ لایه ای براق بر روی سنگ ایجاد می کند و در صورت نشست گرد و غبار بر روی آن به راحتی می توان سنگ را تمیز کرد.
  • فرمول این ماده غیر اسیدی است، به همین جهت هم برای صیقل کاری سنگ های قدیمی و هم سنگ های جدید بدون این که آسیبی به آن ها وارد شود، استفاده می گردد.
  • خشک شدن سریع این ماده از جمله ویژگی هایی است که امکان استفاده از سنگ را در زمان کوتاه فراهم می نماید.
بخوانید!  کاربرد گابیون در ساخت و ساز چیست؟

نحوه پولیش سنگ با واکس

مرحله اول

ابتدا باید سنگ کف را از هرگونه آلودگی تمیز نمایید. در فرایند تمیزکاری و لکه گیری دو نوع لکه وجود دارد. برخی لکه ها چندان سخت نبوده و به راحتی با آب یا دستمال پاک می شوند.

اما برخی دیگر مانند رنگ و جوهر، اثر ضربات، درزها، فرورفتگی ها و … تنها با کفسابی رفع می شود. پس از تمیزکاری و رفع هرگونه عیب و ایرادی در سنگ، اقدام به خشک کردن سنگ نمایید. در این مرحله، سنگ شما برای پولیش کاری با واکس حاضر است.

مرحله دوم

در فرایند پولیش سنگ با واکس در صورتی که از دستگاه استفاده می کنید، باید مواد را درون مخزن دستگاه بریزید و بر روی سطح مورد نظر اجرا کنید. استفاده از دستگاه برای پولیش کاری بسیار راحت تر از روش دستی بوده و نتیجه بهتری را ارائه می دهد.

در روش دستی، باید مقدار مشخصی از واکس سنگ را بر روی سطح بریزید و سپس با استفاده از تی حوله ای آن را کاملا پخش کنید.

این روش سبب می شود تا کیفیت کار شما افزایش یابد. زیرا اگر تمام مواد پولیش را یک جا روی کف بریزید ممکن است به زودی خشک شود و نتوانید تمام کف را پولیش کنید.

پولیش کاری سنگ با واکس

مرحله سوم

در این مرحله اجازه دهید پولیش سنگ شما به خوبی خشک شود. در صورتی که کف را به صورت بخش بخش پولیش کنید، تا انتهای کار، قسمت های اولیه خشک می شوند و باید منتظر بمانید تا قسمت های آخر نیز خشک شوند.

اگر پولیش به خشک نشود ممکن است به خوبی به سطح زیرین نچسبد و درزها را پر نکند. این امر سبب کاهش کیفیت کار می شود و خاصیت عایق بودن پولیش را از بین می برد.

همچنین در صورتی که قبل از خشک شدن پولیش به سراغ مراحل بعدی بروید، ممکن است پولیش به حالت مات درآید و نتواند به خوبی سنگ را براق کند.

مرحله چهارم

این مرحله می تواند در نتیجه نهایی کار بسیار تاثیرگذار باشد. در این قسمت پس از این که پولیش خشک شد، باید با استفاده از دستگاه کفسابی مخصوص، نسبت به پاک کردن مواد پولیش موجود در سطح اقدام نمایید.

بخوانید!  بهترین سنگ نما چیست؟

در این مرحله از فرچه و دستگاه مخصوص کفسابی می توانید استفاده نمایید که به صورت ویژه برای این کار طراحی و تولید می شوند. این فرچه ها پولیش اضافه را از روی سطح برمی دارد و آن را یک دست و براق می کند.

دقت کنید که به این منظور نباید از آب استفاده کنید. این کار باید به صورت خشک انجام گیرد تا نتیجه ای باکیفیت و عالی را ارائه دهد.

مرحله پنجم

در آخرین مرحله باید ضایعات پولیش باقی مانده بر روی سطح را جمع آوری کنید. در نهایت سطح را با یک تی خشک، تمیز کنید. پس از چند روز نیز می توانید نسبت به شستشوی سطح موردنظر خود اقدام نمایید.

مقدار اختلاط واکس سنگ با آب

در صورت استفاده از واکس سنگ بدون دستگاه باید به ازای هر یک لیتر واکس، دو لیتر آب استفاده نمایید. اما اگر می خواهید از دستگاه استفاده کنید، باید به ازای هر لیتر واکس، پنج لیتر آب را بکار برید.

برندهای واکس سنگ معروف

از جمله رایج ترین برندهای تولید کننده واکس سنگ موجود در بازار می توان به ایلپا، بریلیانت و رییل اشاره نمود. واکس سنگ ایلپا یک واکس ایتالیایی است که از کیفیت بسیار بالا برخوردار می باشد.

این واکس قابل استفاده بر روی انواع مختلف سنگ است و جلوه ای براق به آن ها می بخشد. واکس سنگ بریلیانت تولید داخل است و برای مکان های که نمی توان از ماشین سنگ ساب برای صیقل کاری سنگ استفاده نمود، به کار می رود.

سنگی که با این واکس صیقل کاری می شود جلای آن قابل قبول است. واکس سنگ رییل نیز از جمله تولیدات داخلی است که کیفیتی فوق العاده دارد.

کلام پایانی

امیدواریم نکات ارائه شده در این نوشته از ساختمانچی بتواند اطلاعات مفید و ارزشمندی را در خصوص پولیش کاری سنگ با واکس به شما کاربران گرامی ارائه دهد. در صورت تمایل نقطه نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود را در مورد این مطلب با ما در میان بگذارید.