آموزش رویت

ساختمانچی

پایان کار ساختمان سندی است که پس از اتمام عملیات ساخت و ساز ساختمان، با توجه به رعایت اصول و مقررات توسط مالک و سازنده ملک، از طرف شهرداری برای ساختمان صادر می گردد.

این سند گواهی می دهد ملک از نظر شهرداری، وزارت مسکن و شهرسازی و سایر ارگان های مربوط به ساختمان بدون مشکل قانونی ساخته شده و در پایه و اساس آن کاملا اصول لازم صورت گرفته و تمام قوانین ساخت و ساز و مقررات رعایت گردیده است.

پس از اتمام ساختمان و پایان کار ساخت و ساز بنا، مالک بنا باید به شهرداری مراجعه کرده و درخواست پایان کار برای ساختمان بکند. شهرداری نیز بنا را طبق اصول و قوانین مربوطه بازرسی می کند و ساختمان را با بیانیه های مندرج در پروانه ساخت مطابقت می دهد.

در صورت رعایت تمام آن ها، گواهی تایید ساختمان از نظر فنی و یا همان پایان کار برای بنا صادر می گردد. با ما در این مقاله از ساختمانچی برای آشنایی بیشتر با چگونگی دریافت گواهی پایان کار همراه باشید.

پایان کار و تخلفات ماده 100

هنگامی که شخص اقدام به دریافت پایان کار می کند ملک توسط مهندس ناظر شهرداری بررسی می شود و در صورت وجود هرگونه تخلف و عدم رعایت اصول فنی ساخت و همچنین استاندارد ملک، به کمیسیون ماده 100 ارجاع می شود.

در این کمیسیون با توجه به پروانه ساخت، میزان تخلف ملک مشخص می گردد. اگر این تخلف قابل بازسازی باشد و بتوان مشکل را از میان برداشت، شهرداری دستور برطرف تخلف و اقدام دوباره برای دریافت پایان کار می دهد.

اما اگر این تخلف درحالی باشد که برطرف کردن آن در ساختمان امکان پذیر نباشد، با توجه به میزان تخلف و خطراتی که ممکن است به دلیل این تخلف بنا داشته باشد، در مورد ملک تصمیم گیری می شود.

اگر مشکل ساختمان شما فنی نباشد و خطرات جانی برای ساکنین ملک ایجاد نکند، شهرداری برای شما میزان مشخصی جریمه تعیین می کند که شما برای دریافت جواز ساخت موظف به پرداخت آن و تصویه حساب با شهرداری می باشید.

اما اگر تصمیم بر این باشد که ملک شما قابل سکونت نیست، شهرداری مجوز ساخت شما را باطل می می کند و شما دیگر اجازه به فروش آن ملک نخواهید داشت. شما موظفید در وقت مقرر اقدام به آوار بنا کنید و برای ساخت و ساز مجدد، از ابتدا مراحل دریافت جواز ساخت را طی نمایید.

چرا دریافت پایان کار اهمیت بالایی دارد؟

همان طور که در مقدمه بیان کردیم، گواهی پایان کار در انتهای عملیات ساخت صادر می گردد. بنابراین ملکی که جواز پایان کار را دریافت می کند در مورد مراحل ساخت خود مطالب زیر را بیان می نماید:

  • بنای ساخته شده تاییدیه شهرداری و وزارت شهرسازی را دارد و فاقد تخلف ساختمانی می باشد. ملک مطابق با تمام معیارهای فنی و مهندسی می باشد و اصول و قواعد استانداردسازی در آن رعایت گردیده است.
  • برای فروش بنا، مالک نیازمند سند مالکیت می باشد. تا گواهی پایان کار برای ساختمانی صادر نشود، نمی توان در هیچ دفتر اسناد رسمی به طور قانونی سند مالکیت خانه را به نام کسی ثبت کرد و یا انتقال داد. پس از دریافت گواهی پایان کار شما می توانید به دفترهای ثبت اسناد مراجعه کنید و برای ملک خود سند تنظیم نمایید.
  • زمانی که گواهی پایان کار برای ملک صادر می گردد، با مراجعه به اداره ثبت اسناد می توان برای ملک صورت مجلس تفکیکی تنظیم نمود. صورت مجلس تفکیکی بدین معناست که می توان برای هر یک از واحدهای بناشده در ساختمان به صورت جداگانه سند تنظیم کرد و برای آن ها سند مالکیت مجزا گرفت.
  • همچنین اگر مالک قصد داشته باشد در زمان ساخت سازه، واحدهای بنا را پیش فروش کند، باید در دفتر ثبت اسناد، قرارداد مربوطه تنظیم و منعقد شود. در این قرارداد لازم به ذکر است مالک در زمان معین گواهی پایان کار را دریافت نماید.
  • در این قرارداد باید تاریخ دقیق برای انتقال سند واحد مشخص گردد و در آن زمان مالک ملزم است گواهی پایان کار را دریافت کند تا بتواند سند واحد را تنظیم نماید. اگر سازنده نتواند در تاریخ مشخص گواهی پایان کار بگیرد، مالک می تواند به دادگاه حقوقی محل ساخت ملک مراجعه کند و دادخواست الزام سازنده به اخذ پایان کار نماید.
بخوانید!  معماری پایدار چیست؟
گواهی پایان کار ساختمان

چه مدارکی برای اخذ گواهی پایان کار ساختمان لازم است؟

هنگامی که ساخت و ساز بنا به پایان می رسد، مالک بنا با در دست داشتن مدارک زیر می تواند به شهرداری مراجعه کند و درخواست صدور گواهی پایان کار برای ساختمان نماید.

  • شناسنامه و کپی از تمام صفحات آن
  • کارت ملی
  • اصل سند مالکیت سازه و کپی آن
  • در صورت فوت مالک، گواهی انحصار وراثت و کپی آن به علاوه کپی شناسنامه ورثه
  • فیش عوارض سالانه نوسازی ساختمان و کپی از آن
  • فیش آب، برق و گاز
  • کارت سازه بنا همچنین تمام گزارشات مرحله ای و برگه اتمام عملیات ساختمانی و در ساختمان های نوساز، ارائه تأییدیه استاندارد برای آسانسور
  • پروانه ساختمان و کپی از آن
  • ارائه نقشه معماری ملک که دارای مهر تاییدیه شهرداری باشد

برای دریافت پایان کار چه مراحلی را باید گذراند؟

تشکیل پرونده

صدور گواهی پایان کار برای یک بنا نیز مانند پروانه ساخت و گواهی عدم خلاف از وظایف شهرداری ها می باشد. فرد متقاضی برای دریافت گواهی پایان کار باید به شهرداری مراجعه کند و پرونده ای برای ساختمان خود تشکیل دهد و با آن پرونده درخواست پایان کار نماید.

مدارک لازم برای تشکیل پرونده

  1. فرم درخواست گواهی پایان کار
  2. سند مالکیت زمین و در صورت وجود ملک قبل از ساخت بر روی آن زمین سند مالکیت آن
  3. رسید عوارض نوسازی در صورت نوسازی ساختمان

بازدید از ساختمان برای صدور گواهی

در مرحله بعد پس از تشکیل پرونده و ثبت آن در دبیرخانه، به شما کد پیگیری می دهند. شما باید با این کد درخواست بازدید از ملک توسط مهندس ناظر نمایید و و روز مشخصی برای بازدید از بنای شما توسط مهندس فنی مشخص خواهد شد.

ملک شما بر اساس تمام قوانین و نکات مذکور در پروانه ساخت آن بازرسی می شود. اگر هیچ گونه تخلفی صورت نگرفته باشد پرونده ساختمان شما برای طی مراحل آخر به شهرداری فرستاده خواهد شد.

مراحل اداری و مالی ملک

بعد از بازرسی پایانی مهندس فنی، پرونده را به اداره مالی می فرستند تا بر اساس نوع کاربری، متراژ و… عوارض ساخت برای آن محاسبه شود و سپس مبلغ مشخصی به مالک و یا وکیل او اطلاع می گردد.

مالک باید این عوارض را پرداخت کند و گواهی پرداخت آن را به اداره تحویل دهد. پس از بررسی این گواهی، پایان کار ساختمان شما صادر خواهد شد و برگه ای پیش نویس از آن با تائید رئیس بازرسی به شما تحویل می گردد.

دریافت پایانکار برای ساختمان های قدیمی چگونه است؟

اگر ساختمان شما قدیمی است و سن ساخت آن از 29 سال بگذرد شما برای انتقال سند به مشکل بر می خورید. در این زمان نیاز به کسب گواهی پایان کار جدید برای ساختمان قدیمی و یا کلنگی شما می باشد. ساختمان ها در مقابل این قانون سه حالت دارند:

دارای پایان کار قدیمی

ساختمان های بناشده در قدیم اغلب دارای پایان کار قدیمی می باشند. اگر ساختمان شما نیز این گواهی را داشته باشد، به راحتی می توانید با مراجعه به دفاتر شهرداری و ارائه این برگه درخواست پایان کار جدید نمایید. همچنین در میان مدارکی که از شما درخواست خواهد شد نیازی به ارائه برگه پایان کار عملیات ساخت نخواهد بود.

دارای پایان کار قدیمی اما نوسازی شده

در برخی اوقات نیز ساختمان دارای سند و پایان کار قدیمی می باشد اما مالک بدون دریافت گواهی ساخت جدید اقدام به بازسازی ملک می کند و تغییراتی روی آن ایجاد می نماید، برای مثال یک طبقه به بنای ساختمان اضافه می کند.

 در چنین مواقعی مالک تخلف ساختمانی انجام داده است و این کار او بدون مجوز پایان کار ساختمان را باطل می کند. به همین خاطر فرد باید با در دست داشتن مدارک ساختمان به شهرداری مراجعه و مسئله را بیان کند. شهرداری نیز پرونده ساختمان را به کمسیون ماده 100 ارجاع می دهد تا به آن رسیدگی شود.

بخوانید!  کفراژ چیست؟[+بررسی تفاوت کفراژبندی با داربست]

کمیسیون ماده 100 با توجه به تخلف ملک مقدار مشخصی جریمه برای ساختمان مشخص می کند و مالک می تواند پس از پرداخت این عوارض رسید آن را به شهرداری تحویل دهد و بعد از بررسی آن، گواهی پایان کار برای ساختمان صادر خواهد شد.

بنای ساخته شده بدون پایانکار و سند

حالت سوم، بناهای قدیمی می باشند که بدون دریافت مجوز ساخت بنا گردیدند و برخی از آن ها حتی سند نیز ندارند. کسب جواز پایان کار برای این گونه ساختمان های کلنگی بسیار سخت می باشد. مالک باید مراحل بسیار سختی را برای دریافت پایان کار برای این چنین املاکی طی نماید.

در بسیاری از مواقع نیز شهرداری هیچ گونه پایان کار و مجوزی برای این گونه ساختمان های قدیمی صادر نمی کند و دستور به تخریب و یا ساخت و نوسازی مجدد بر روی آن ها می دهد.

انواع پایان کار ساختمانی

پایان کارهای ساختمان بر اساس دو مورد نامبرده در ادامه به 3 دسته تقسیم می گردند:

  • سال صدور جواز
  • مدت زمان اعتبار جواز

پایان کار موقت

این گواهی پایان کار قبلا برای ساختمان ها با زمانی کوتاه برای مثال 6 ماهه و یا یکساله صادر می شد. این گواهی تنها بر روی یک ورق آچار تنظیم می شد و تحویل مالک می گردید. اما امروزه دیگر گواهی پایان کار موقت برای هیچ ساختمانی صادر نمی شود.

پایان کار نامحدود

یکی دیگر از گواهی های پایان کار که قبلا در کشور به رسمیت شمرده می شد، گواهی پایان کار نامحدود می باشد. این گواهی نیز مانند گواهی پایان کار موقت می باشد با این تفاوت که در بالای برگه این گواحی مدت زمان نامحدود نوشته شده است.

گواهی های پایان کار موقت دیگر در هیچ یک از دفاتر شهری به رسمیت شناخته نمی شوند، اما اگر شما گواهی پایان کار نامحدود دارید می توانید با مراجعه به دفاتر خدمات الکترونیک و دریافت تاییدیه، به شهرداری مراجعه کنید و پایان کار جدید دریافت نمایید.

 پایان کار معمولی

 گواهی پایان کار معمولی جوازی است که امروزه پس از پایان عملیات ساخت هر بنایی از طرف شهرداری برای آن صادر می گردد.

این گواهی پایان کار برخلاف دو جواز قبل در چندین ورق با ذکر تمام مشخصات و مدارک ساختمان می باشد و در دفاتر رسمی قابل قبول است. برای ساختمان های چند طبقه نیز با این گواهی پایان کار می توان سند مجزا برای هر واحد دریافت نمود.

نکات قابل توجه در مورد دریافت پایانکار

برای کسب پایان کار در گذشته نیاز بود متقاضی با تمام مدارک لازم به شهرداری منطقه ای که ملک در آن قرار دارد مراجعه کند و به صورت حضوری درخواست صدور گواهی پایان کار برای ساختمان مربوطه نماید.

از سال 1399 به بعد برای صدور ساده تر گواهی پایان کار، سامانه ای برای استفاده عموم راه اندازی گردید که متقاضیان دریافت جواز پایان کار می توانند با مراجعه به آن درخواست خودشان را برای کسب جواز پایان کار ثبت نمایند.

سخن پایانی

جواز پایان کار ساختمان گواهی است که شما با داشتن آن می توانید برای ساختمان سند بگیرید و از تسهیلات آن استفاده نمایید. همچنین اگر قصد فروش دارید با دریافت سند برای تک تک واحدهای ساختمان آن ها را به فروش برسانید.

پس دریافت پایان کار برای ساختمان ضروری می باشد و از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. به همین خاطر شما موظفید از ابتدای ساخت بنا تمام مراحل اداری ساخت مانند کسب جواز ساخت و گواهی عدم خلافی را به خوبی بگذرانید و توجه نمایید در طول ساخت دچار تخلفی که دریافت پایان کار برای شما را به تعویق بیاندازد، نشوید.

جواز عدم خلافی نیز یکی از گزینه هایی می باشد که در زمان اتمام عملیات ساخت به شما کمک زیادی برای راحت تر و سریع تر کسب کردن گواهی پایان کار می کند. به همین خاطر به شما پیشنهاد می کنیم در زمان ساخت اقدام به دریافت گواهی عدم خلافی برای بنا نمایید.

از نگاه زیبای شما که تا انتهای مطلب ما را همراهی کردید سپاسگذاریم. امیدواریم این مقاله از ساختمانچی برای شما مفید باشد.