آموزش رویت

ساختمانچی

سرامیک پرسلان یک محصول متراکم و یکنواخت است که تحت فشار و حرارت بالا تولید شده و مواد تشکیل دهنده آن شامل خاک رس، سیلیس و فلدسپات می باشند. این محصول در مقایسه با سرامیک معمولی از مقاومت بالاتری برخوردار است و کارایی آن نیز به نسبت بیشتر است.

یکی از ویژگی های بارز این نوع سرامیک که آن را به محصولی بارز تبدیل کرده، استفاده از آن در محیط های باز است. سرامیک پرسلان در دسته مصالح مدرن نازک کاری قرار می گیرد و برای نصب بر روی کف، دیوارها و نمای ساختمان مناسب می باشد.

این محصول در پیاده روها، محوطه ها، منازل مسکونی، ادارات، کارخانه ها، بیمارستان ها، مراکز تجاری، رستوران ها، هتل ها و… قابل استفاده است و زیبایی و دوام را برای محل مورد نظر به ارمغان می آورد.

چسبندگی سرامیک پرسلان به سطح بالاست و می توان آن را هم در سطوح افقی و هم در سطوح عمودی نصب نمود. این محصول قابل اجرا بر روی انواع سطوح سیمانی و بتنی می باشد. با این مقدمه در ادامه این نوشته از ساختمانچی به بررسی کامل این نوع سرامیک می پردازیم. با ما همراه باشید.

مزایای سرامیک پرسلان

  • سرامیک پرسلان در مقایسه با سرامیک معمولی مقاومت بالاتری در برابر تغییرات دما از خود نشان می دهد و انقباض و انبساط نمی تواند به آن آسیبی وارد نماید. به همین دلیل برخلاف سایر سرامیک ها، از پرسلین می توان در محیط هایی که در معرض تغییرات آب و هوایی قرار دارند استفاده نمود.
سرامیک پرسلان
  • سرامیک پرسلین در برابر نور خورشید تغییر رنگ نمی دهد و همواره کیفیت خود را حفظ می کند.
  •  اگر یک سرامیک معمولی را از نظر وزن با سرامیک پرسلان در ابعاد مشابه مقایسه کنیم، وزن سرامیک پرسلان بالاتر است.
  • مقاومت پرسلان در برابر مواد شیمیایی بسیار بالاست و در صورت ریختن مواد اسیدی و یا بازی دچار خوردگی نمی شود.
  • تنوع طرح و ابعاد سرامیک پرسلین بسیار بالاست.
  • سرامیک پرسلان از دوام و استحکام بالایی برخوردار است و بدلیل این قابلیت به راحتی می توان از آن مراقبت و نگهداری نمود.
  • یکی از ویژگی های منحصر بفرد کاشی سرامیک پرسلان جذب آب پایین آن هاست. این سرامیک ها به میزان 2 درصد می توانند آب را به خود جذب کنند.
  • این محصول در برابر سائیدگی بسیار مقاوم می باشد و به دلیل وجود مواد فشرده در آن، سطحی سخت، یکنواخت، متراکم و بسیار مقاوم دارد.
  • استحکام و مقاومت سرامیک پرسلین بسیار بالا می باشد و به همین دلیل با خیالی آسوده می توان از آن در محیط هایی که میزان تردد در آن ها بالاست، استفاده نمود.
سرامیک پرسلان حمام

معایب سرامیک پرسلان

  •  به دلیل کیفیت بالای این نوع سرامیک، مسلماً قیمت آن نیز گران تر از سایر سرامیک هاست. برای افرادی که می خواهند کفپوشی با هزینه مناسب برای ساختمان خود انتخاب کنند، پرسلان گزینه مناسبی نمی باشد.
  • وزن این محصول به نسبت سرامیک معمولی بالاتر است و به همین دلیل نصب این مصالح کمی دشوار می باشد. لازم به ذکر است که نصب سرامیک پرسلان تنها از عهده نصابان ماهر بر می آید.
بخوانید!  مزایای شیشه هوشمند مات شونده

انواع دسته بندی سرامیک پرسلان

سرامیک پرسلان به دو دسته پرسلان پولیش و پرسلان لعاب دار تقسیم بندی می شود. تفاوت اصلی این دو مدل، در فرایند ساخت آن ها می باشد. پروسه ساخت سرامیک لعاب دار پرسلان یک مرحله اضافه تر دارد.

در این مرحله یک لایه شیشه مایع بر روی سطح خاک رس سفید، کشیده می شود. پس از آن مراحل پخت سرامیک انجام می گیرد؛ به همین دلیل نام این نوع سرامیک را پرسلان لعاب دار می گذارند

مزیتی که سرامیک لعاب دار نسبت به مدل پولیش دارد، مقاومت آن در برابر رطوبت و لکه می باشد. از معایب سرامیک لعاب دار، لغزندگی است و هنگام راه رفتن بر روی آن باید بسیار مراقب باشید.

به همین دلیل در مکان های مرطوبی مانند آشپزخانه، اتاق لباس شویی، حمام و سرویس بهداشتی، معمولا از سرامیک پولیش استفاده می شود.

مدل سرامیک پرسلان

انواع مدل های سرامیک پرسلان

سرامیک پرسلان فول بادی Full Body

 سرامیک پرسلان فول بادی از خاک پرسلان تولید می شود و بافت و رنگی یکنواخت و یکدست دارد. این نوع سرامیک بسیار مستحکم، مقاوم و ضد خش می باشد. قیمت سرامیک پرسلین فول بادی گران می باشد.

از این نوع سرامیک در دیواره ها، کف و پیشخوان استفاده می گردد. قدرت جذب و نفوذ آب در سرامیک فول بادی بسیار کم و در حدود 0.5 درصد می باشد. از این نوع پرسلان می توان در محیط های مرطوب مانند حمام و سرویس بهداشتی استفاده نمود.

سرامیک پرسلان دبل شارژ Double Charged

برای تولید پرسلان دبل شارژ از یک لایه بیسکویت و ذرات پودر مانند در روی آن استفاده می شود. در تولید این محصول از 70 الی 80 درصد پودر خاک رس در لایه زیرین و 20 الی 30 درصد خاک رنگی در لایه رویی استفاده می شود.

سپس این دو لایه را تحت فشار قرار می دهند، پرس می کنند و در نهایت حرارت می دهند. سرامیک دبل شارژ از مدل فول بادی ارزان تر است و معمولا در کف بکار می رود.

بخوانید!  سنگفرش کوبیک چیست؟

نصب سرامیک پرسلان

 سرامیک پرسلان با توجه به نوع سرامیک به لایه درزگیر نیاز دارد. به طور مثال، اگر از سرامیک لعاب دار استفاده می کنید، نیازی به درزگیر نمی باشد، زیرا لعاب شیشه ای، به عنوان عایق عمل می کند. اما در سرامیک های پولیش، به دلیل عدم وجود لعاب، باید از دوغاب به عنوان درزگیر استفاده نمود.

به منظور نصب سرامیک پرسلین شما به چسب مخصوص این نوع سرامیک نیاز دارید. اگر از سرامیک پرسلین در نماکاری استفاده می کنید، علاوه بر چسب، به ملات و بندکشی نیز نیاز دارید. به منظور نصب این نوع سرامیک ها معمولا از چسب سرامیک پودری مانند مگاپوکسی و K-900 استفاده می شود.

سرامیک پرسلان نما

محتویات این چسب ها بر پایه سیمان می باشد که از مقاومت بالایی در برابر رطوبت و آب برخوردار است. چسب های سرامیک انعطاف پذیری بالایی داشته که موجب چسبندگی بیشتر می شوند. از دیگر خصوصیات بارز این چسب ها می توان به کاهش بار مرده در ساختمان اشاره نمود.

پس از تمیز کاری و حاضرسازی سطح موردنظر، باید دو پیمانه حجمی از پودر K-900 را با تقریبا 1/5 پیمانه حجمی آب مخلوط کنید تا یک خمیر همگن حاصل شود. مخلوط باید به مدت 15 دقیقه همزده شود تا یکدست و کاملا مخلوط گردد.

پس از آن با استفاده از یک ماله شانه دار می توان از چسب در محل موردنظر استفاده نمود. به منظور افزایش مقاومت سرامیک می توان مقداری چسب بتن نیز به این مخلوط اضافه نمود. سرامیک ها باید در مدت 10 دقیقه بر روی ملات چسب نصب گردند و پس از 24 ساعت که به استحکام نهایی خود رسیدند، می توان آن ها را بندکشی نمود.

اگر از سرامیک پرسلان در دیوار و کف استخر استفاده می کنید، الزاما بین 7 تا 10 درصد وزن سرامیک از چسب بتن آب بندی استفاده نمایید.

قیمت سرامیک پرسلان

قیمت سرامیک پرسلان به عوامل متعددی از جمله کیفیت متریال سازنده سرامیک، رنگ، متراژ، نوع بافت، ضخامت و ابعاد سرامیک و برند و کارخانه تولید کننده این محصول بستگی دارد.

کلام آخر

امیدواریم اطلاعات ارائه شده در این نوشته از ساختمانچی توانسته باشد شما کاربران گرامی را به خوبی با سرامیک پرسلان، مزایا و معایب این محصول آشنا کند. نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود را در مورد این مطلب با ما در میان بگذارید.