آموزش رویت

ساختمانچی

عکس وضعیت بازار مسکن در آیندهطبق اظهارات کارشناس اقتصاد و مسکن, در سه چهار ماه اول هر سال شاهد تحرکاتی در بازار مسکن هستیم که امسال زودتر اتفاق افتاد به نحوی که میانگین قیمت مسکن در اردیبهشت ماه امسال در تهران به 35 درصد رسید. علت این افزایش قیمت طولانی بودن دوره رکود مسکن است و کاملاً طبیعی است که هم اکنون با رونق نسبی مواجهه شود. این روند افزایش قیمت ممکن است تا دو ماه آینده ادامه داشته باشد اما احتمال حرکت صعودی بازار مسکن بسیار پایین است.

عباس زینعلی گفت: سایر بازارها به اشباع رسیده اند, تنها بازار مسکن است که همچنان دچار نوسان می باشد. اکثر مردم تصور می کنند مسکن یک نیاز ضروری بوده و یک کالای ماندگار محسوب می شود, لذا به سمت بازار مسکن گرایش پیدا کرده و نسبت به سایر بازار ها بی اعتماد شده اند. به همین دلیل است که حجم تقاضا برای خرید مسکن بالا رفته و در نتیجه قیمت آن نیز افزایش پیدا کرده است, با این حال رونقی در بطن بازار کنونی دیده نمی شود.

وی افزود: قیمت مسکن در منطقه 5 تهران در اردیبهشت ماه امسال نسبت به سال قبل با رشد 35 درصدی مواجهه شد. این کارشناس مسکن به مهاجرپذیر بودن منطقه 5 اشاره نمود و گفت افرادی که از شهرهای مختلف کشور وارد تهران می شوند و از نظر مالی اوضاع خوبی دارند در این منطقه ساکن می شوند. دلیل این امر وجود اشباع مسکونی در سایر مناطق تهران است, لذا افراد برای سکونت منطقه 5 و 22 را انتخاب می کنند. علاوه بر آن به دلیل آماده نبودن زیرساخت های منطقه 22, منطقه 5 پذیرای مهاجران بیشتری شده و حجم تقاضا در این منطقه بالا رفته, قاعدتاً قیمت مسکن در این منطقه نیز افزایش پیدا کرده است.

بخوانید!  تحویل همه واحدهای مسکن مهر تا پایان۹۹

این کارشناس مسکن با اشاره به عدم گرایش به سرمایه گذاری در بازار مسکن گفت: نقش مسائل سیاسی و اجتماعی در نوسانات بازار مسکن بی تاثیر نیست, لذا این روند افزایش قیمت در نیمه دوم سال متوقف می شود. وی افزود هر چند کاهشی در قیمت ها رخ نخواهد داد اما سرعت رشد آن با سیر نزولی مواجهه می شود.

وی به ناکارآمد بودن سیاست های دولت در رونق بازار مسکن اشاره نمود و اظهار کرد: این سیاست های بلند مدت تاثیری بر وضعیت کنونی مسکن نخواهند گذاشت. به دلیل هم مسیر نبودن سیاست های عمومی کشور با رونق مسکن, همواره باید منتظر اتفاقاتی جدید در نوسانات شکل گرفته باشیم.

زینعلی علت تحولات بازار کنونی مسکن را قیمت های پیشنهادی از طرف صاحب خانه ها و رفتار سودجویانه مشاومرین املاک دانست. طبق اظهارات وی در شرایطی که انتظار تورم می رود, یک اتفاق دوجانبه می افتد: دلالان مسکن سعی می کنند بر بازار احاطه داشته باشند و صاحب خانه ها نیز می خواهند زیان های گذشته را جبران کنند. البته این امر طبیعی است و هر صنفی در جستجوی سود بیشتر است.