آموزش رویت

ساختمانچی

عکس فعلاً برای خرید مسکن اقدام نکنید!طبق اظهارات یکی از مسئولان بانک عامل بخش مسکن روند کنونی بازار مسکن دوام زیادی نخواهد داشت, بنابراین توصیه می شود در این شرایط مردم برای خرید مسکن اقدام نکنند. محمد رضا امینی به عوامل موثر بر افزایش قیمت مسکن اشاره نمود و گفت: نوسانات بازارهای موازی نظیر بازار ارز یکی از عوامل افزایش غیر طبیعی قیمت مسکن گزارش شده زیرا قیمت برخی از مصالح ساختمانی نظیر میلگرد رابطه مستقیم با ارز دارد و در برابر تغییر قیمت آن واکنش نشان می دهد.

وی افزود: بالا رفتن قیمت ارز منجر به افزایش قیمت مسکن شده به نحوی که ما با یک افزایش قیمت قابل توجه مواجهه هستیم. علاوه بر آن برخی بانک ها سودهایی با نرخ بالا به سپرده گذاران می پردازند که این امر باعث جذابیت بیشتر بازار سپرده گذاری شده است.

محمد رضا امینی تصریح نمود: تحولات بازار مسکن تحت تاثیر مولفه های درونی و بیرونی بسیاری قرار گرفته است اما به نظر می رسد مهمترین عامل موثر بر قیمت مسکن, تغییرات رخ داده در نرخ سود سپرده گذاری بانک ها در نیمه اول امسال می باشد. افزایش یا کاهش نرخ سود بانکی می تواند باعث ورود سرمایه مردم به بازار مسکن یا خروج از آن شود, بنابراین تحولات بازار پول بر نوسانات بازار مسکن اثرگذار بوده است.

وی افزود: علاوه بر تحولات بازار پولی, تقاضای غیر واقعی برای خرید مسکن نیز عامل موثر دیگری بر نوسانات بازار مسکن اعلام شده است. وی به خریداران واقعی مسکن توصیه کرد که هم اکنون نرخ مسکن با فاصله بسیار زیادی از نرخ تورم رشد پیدا کرده, لذا این افزایش قیمت غیرطبیعی دوامی نخواهد داشت. وی خریداران و متقاضیان واقعی مسکن را به صبر فراخواند و از آنها درخواست نمود فعلاً برای خرید مسکن دست نگه دارند تا این شرایط غیرطبیعی سر و سامان پیدا کند.

بخوانید!  میانگین قیمت ساخت هر متر خانه چقدر است؟

امینی با اشاره به نقش دولت در وضعیت فعلی گفت: نقش دولت سیاست گذاری است. بنابراین به دلیل آنکه سیاست های تشویقی در جهت تقاضا برای افراد مختلف جامعه اعمال شده, دولت باید برای رونق عرضه در حوزه مشوق های حمایتی سیاست گذاری کند.

این مقام مسئول تاکید کرد: علاوه بر اینکه رونق بازار مسکن به سیاست گذاری های دولت وابسته است عوامل دیگری نظیر کنترل تورم عمومی, برنامه های حمایتی از طرف گروه های ویژه در حوزه مسکن برای رفع مشکلات طبقه ضعیف جامعه و ارائه تسهیلات مسکن به منظور خرید ملک با متراژ بیشتر از الگوی مصرف برای خانواده هایی که سطح درآمد بالایی دارند, نیز منجر به کنترل نوسانات بازار مسکن خواهد شد.