آموزش رویت

ساختمانچی

عکس اردیبهشت 97, اوج گرانی مسکن!با توجه به نوسانات اخیر بازار مسکن, قیمت املاک در اردیبهشت ماه امسال با رشد چشمگیری مواجهه شد به نحوی که در طی شش سال اخیر, قیمت آن امسال به بالاترین حد خود رسید. نایب رئیس اتحادیه املاک اظهار نمود: در نیمه دوم اردیبهشت ماه قیمت مسکن در برخی از مناطق تهران رشد 70 درصدی داشته است که در ماه رمضان این افزایش قیمت افت پیدا کرده است. رشد 40 تا 70 درصدی قیمت مسکن تهران در اردیبهشت امسال نسبت به فروردین ماه که این میزان حدود ۲۹.۵ درصد گزارش شد بی سابقه بوده است. دلیل اصلی این تشنج گرایش متقاضیان بازار طلا و ارز به سمت بازار مسکن می باشد. عدم اعمال سیاست های تنظیم کننده بازار از قبیل اخذ مالیات از خانه های خالی و کمبود عرضه مسکن در شش سال اخیر نیز عوامل موثر دیگری بر گرانی مسکن در اردیبهشت ماه امسال می باشد.

برخی از مشاورین املاک فاقد مجوز, متقاضیان فروش ملک را در برخی مناطق تهران ترغیب می کنند تا قیمت بالاتری برای فروش ملک خود اعلام نمایند و آنها برای توجیح رفتار خود تورم بازار مسکن را بهانه می کنند. تعداد معاملات صورت گرفته در شش سال اخیر نشان می دهد اردیبهشت ماه جزء شلوغ ترین ماه های بازار مسکن پایتخت بوده است. این شلوغی و تقاضا ناشی از تاثیر بازارهای موازی بر بازار مسکن می باشد. علاوه بر آن افزایش سطح تقاضا برای خرید و فروش آپارتمان نیز به افزایش بالاتر از سطح میانگین سالیانه دامن زده است. لازم به ذکر است که در ماه های بعدی این تب تند در بازار فروکش خواهد کرد و میانگین افزایش قیمت مسکن به 30 درصد خواهد رسید.

بخوانید!  برگزاری نخستین مسابقه نماچینی آجر در اصفهان 98

طبق اظهارات دبیر کانون انبوه سازان, مسکن در شش سال اخیر با گرانی مواجهه نشد اما در ماه های اخیر به علت افزایش تقاضا قیمت آن سیر صعودی پیدا کرده است. عملکرد مشاورین املاک, افزایش هزینه های ساخت, عدم توجه به قانون کسب و کار, عملی نشدن قانون پیش فروش و رکود ساخت و ساز از جمله عوامل موثر بر تشنج بازار مسکن می باشند. وی به تاثیرپذیری قیمت مسکن از قیمت زمین اشاره نمود و گفت: ما با کمبود زمین برای ساخت و ساز مواجهه هستیم و مشاورین املاک برای رونق کسب و کار خود قیمت های بالا را به مالکین زمین پیشنهاد می دهند که این خود منجر به افزایش قیمت مسکن شده است. تعداد زمین های مناسب ساخت و ساز کاهش پیدا کرده است و مشاورین املاک و مالکین با آگاهی از این قضیه سعی دارند خانه های کلنگی را با قیمتی گزاف بفروشند.

نایب رئیس اتحادیه املاک با اشاره به تخلف صنف مشاورین املاک افزود: نمی توان گفت تمام مشاورین املاک افرادی متخلف هستند, بلکه اکثر آنها افرادی شرافتمند می باشند. هنر مشاور املاک فروش ملک به قیمت روز است اما با افرادی که فروشندگان را تحریک می کنند قیمت بالاتر از روز اعلام کنند برخورد خواهد شد. طبق پیش گویی وی در ماه های آینده بازار مسکن با تعادل رو به رو شده و میانگین افزایش قیمت به 30 درصد خواهد رسید. وی گفت: انتظار می رود تا آخر تابستان با کاهش قیمت مسکن مواجهه شویم که آن نیز از 30 درصد پایین تر نخواهد رفت.