آموزش رویت

ساختمانچی

در حالی که بیش تر افراد انتخاب کابینت را مهم ترین نکته در طراحی آشپزخانه در نظر می گیرند، اما نباید تاثیر کانتر آشپزخانه را نیز نادیده گرفت.

کانترها بر روی کابینت قرار می گیرند. برای ساخت آن ها از متریال مختلفی استفاده می شود و در انواع قیمت و طرح در دسترس می باشند.

با پیشرفت تکنولوژی کانترهایی با جنس مقاوم تر در دسترس افراد قرارگرفته است. در این نوشته از ساختمانچی به بیان نکاتی که قبل از ساخت یا خرید کانتر باید به آن ها توجه داشته باشید، می پردازیم. پس تا انتها با ما همراه باشید.

نکات مهم در ساخت یا خرید کانتر آشپزخانه

ارزیابی میزان بودجه

کانترها در انواع و قیمت های مختلف وجود دارند. قیمت کانتر آشپزخانه به متریال به کار رفته در ساخت آن ها بستگی دارد. ارزان قیمت ترین کانترها از جنس لمینت و گران ترین آن ها از جنس سنگ گرانیت می باشد. انتخاب شما به میزان هزینه ای که برای صرف این کار در نظر دارید، بستگی دارد.

انواع ارزان قیمت کانترها هم می توانند انتخاب های خوبی تلقی شوند اما باید توجه داشته باشید که این کانترها از مقاومت و طول عمر بالایی برخوردار نیستند. بهتر است برای انتخاب کانترهایی که در نزدیکی سینک یا اجاق گاز قرار دارند از انواع با دوام آن ها استفاده شود.

کانتر

توجه به طراحی آشپزخانه

اگر طراحی آشپزخانه شما مشخص باشد، انتخاب کانتر مناسب برای شما راحت تر خواهد شد. برای مثال اگر طرح آشپزخانه شما به گونه ای است که گوشه و کنار زیادی دارد، بهتر است از متریالی مانند کامپوزیت که نصب آن راحت تر می باشد، استفاده نمایید.

توجه به طراحی آشپزخانه

معرفی انواع کانتر آشپزخانه بر اساس جنس بدنه و رویه آن ها

پرطرفدارترین متریال هایی که می توان از آن برای ساخت کانتر آشپزخانه استفاده کرد، لمینت، سنگ گرانیت، چوب، شیشه، سنگ کامپوزیت و استیل ضد زنگ می باشند. هر یک از این متریال ها مزیت هایی دارند و بهتر است قبل از انتخاب انواع مناسب آن تمامی موارد لازم را در نظر داشته باشید.

کانترهایی که در ساخت آن ها از سنگ مرمر و بتن استفاده می شود، از قیمت های بالایی برخوردارند. استفاده از کانترهایی که در ساخت آن ها از لمینت استفاده می شود، نمای بسیار زیبایی دارند. کانترهای چوبی نیز از جمله انتخاب های خوب تلقی می شود و نگهداری از آن ها آسان می باشد.

ساخت کانتر آشپزخانه

کانتر آشپزخانه چوبی

کانتر چوبی از جمله کانترهایی است که از قدیم مورد استفاده قرارگرفته و دلیل محبوبیت این کانترها طبیعی بودن و گرمایی که به محیط القا می کند، می باشد.

برای ساخت کانترهای چوبی، استفاده از چوب های سخت نسبت به چوب های نرم برتری دارد. برای مثال استفاده از چوب درخت بلوط و نارگیل می تواند گزینه مناسبی برای ساخت کانترهای چوبی با استفاده از چوب سخت باشد.

بخوانید!  زیباترین عکس ها و مدل های طراحی داخلی خانه های مدرن و جدید

استفاده از کانترهای چوبی در سبک های مختلف آشپزخانه مقدور می باشد. اگر از این کانترها به درستی نگهداری شود، برای مدت طولانی می توان از آن ها استفاده کرد.

توجه کنید که از قرار دادن مستقیم وسایل داغ بر روی این کانترها و استفاده از وسایل شوینده شیمیایی برای تمیز کردن آن ها خودداری نمایید.

کانتر چوبی

کانتر کامپوزیتی

ویژگی قابل توجه این کانترها، مقاومت بالای آن ها می باشد. این کانترها در برابر هرگونه خراشیدگی، گرما و زنگ زدگی مقاوم هستند.

از آن جهت که این گونه کانترها از مقاومت بالایی برخوردار هستند می توان در اطراف انواع سینک ظرفشویی و یا اجاق گاز نیز از آن ها استفاده کرد.

استفاده از کانترهای کامپوزیت به رنگ خاکستری تیره و آبی، در آشپزخانه هایی به سبک مدرن نمای بسیار زیبایی ایجاد می کنند. اگر از سبک سنتی در طراحی آشپزخانه استفاده شده است، بهتر است از کانترهایی به رنگ خنثی استفاده نمایید.

کانتر گرانیتی

در ساخت کانترهای گرانیتی از سنگ طبیعی استفاده می شود. سنگ مرمر از انواع کلاسیک، زیبا و لوکس شناخته می شود. این کانترها از قیمت بالایی برخوردار هستند.

کانترهای گرانیتی هیچ گاه قدیمی نمی شوند. کانترهای گرانیتی از مقاومت بالایی برخوردار بوده و در مقابل گرما و هرگونه خراش و آسیب دیدگی از خود مقاومت نشان می دهند.

کانتر گرانیت

اما با این حال مراقبت از آن ها را فراموش نکنید، چرا که در طولانی مدت امکان آسیب دیدگی وجود دارد. بزرگ ترین مزیت این کانترها طبیعی بودن آن ها می باشد. کانترهای گرانیتی در انواع شکل و اندازه در بازار موجود می باشند.

کانتر گرانیتی

کانتر لمینت

انتخاب کانترهای لمینت از لحاظ میزان بودجه ای که برای خرید آن ها صرف می شود، بهترین انتخاب می تواند باشد. نگهداری از این کانترها بسیار آسان بوده و در طرح ها و رنگ های مختلف موجود می باشند. این کانترها در برابر هرگونه خراشیدگی و بخار آب مقاوم هستند.

کانتر لمینتی

استفاده از این کانتر در آشپزخانه هایی به سبک مدرن و سنتی نمای زیبایی ایجاد می کند. این کانترها ضد زنگ است و در برابر شوینده های شیمیایی مقاوم هستند.

کانتر لمینت

لمینت در طرح و رنگ متنوع تولید می شود و نمایی بسیار شیک و زیبا به ارمغان می آورد. لمینت سطحی صاف و براق دارد که به همین دلیل مورد توجه بسیاری از طراحان قرار گرفته است.

کانتر آشپزخانه شیشه ای

استفاده از کانترهای شیشه ای در میان طراحان دکوراسیون داخلی از آن جهت که ظاهری شفاف داشته و به نوعی باعث روشن تر شدن محیط آشپزخانه می شوند، طرفداران زیادی دارد. این کانترها در برابر زنگ زدگی و بخار آب کاملا ایمن هستند و تمیز کردن آن ها بسیار راحت می باشد.

از این کانترها بیشتر در آشپزخانه های کوچک استفاده می شود؛ زیرا استفاده از این کانترها در آشپزخانه های کوچک باعث بزرگ تر نشان دادن آشپزخانه می شود. استفاده از کانترهای شیشه ای در آشپزخانه هایی به سبک مدرن، نمای بسیار زیبایی ایجاد می کند.

کانتر شیشه ای

کانتر استیل ضد زنگ

این کانترها بسیار مقاوم هستند و در برابر گرما نیز مقاوم می باشند. از این کانترها بیشتر در محیط های رستورانی استفاده می شود. نکته مهم دیگری که درباره این کانترها وجود دارد، خاصیت آنتی باکتریال بودن آن ها می باشد.

کانتر استیل ضد زنگ

کانتر بتنی

کانترهایی که در ساخت آن ها از بتن استفاده می شود، ظاهری صنعتی داشته و در رنگ های مختلف وجود دارد. این کانترها بسیار سنگین بوده و اگرچه به عنوان کانتری مقاوم در نظر گرفته می شوند، اما با این حال در مقابل خوردگی و خراشیدگی چندان مقاوم نیستند. استفاده از این کانترها در آشپزخانه هایی به سبک صنعتی کاربرد بیشتری دارند.

کانتر بتنی

کانتر آشپزخانه سنگ کوارتز

سنگ کوارتز نوعی سنگ مصنوعی است که دوام و طول عمر بسیار بالایی دارد. ظاهر این نوع سنگ به صورت تخته سنگ هایی با رگه های در آن می باشد که به دلیل نداشتن هیچ نوع تخلخلی سطح آن بسیار صاف و براق است.

کانتر کوارتز

از ویژگی های این نوع سنگ می توان به ضد لک و خش‌بودن آن اشاره نمود. تمیز نمودن کانتر کوارتز نیاز به هیچ نوع ماده شوینده ای ندارد. به دلیل خاصیت آنتی باکتریال سنگ کوارتز، نظافت و نگهداری از آن نیز آسان می باشد.

کانتر سنگ کوارتز

کانتر سنگ صابون

سنگ صابون نوعی سنگ طبیعی است که برای روی کابینت استفاده می شود. سنگ صابون در برابر مواد اسیدی و قلیایی مقاوم است و خاصیت غیرقابل نفوذپذیری بالایی دارد.

بخوانید!  کابینت استیل, مدرن ترین نوع کابینت

نگهداری و نظافت از کانترهایی که با این نوع سنگ تولید می شود بسیار آسان است. این صفحه های روکابینتی نمایی طبیعی دارند و مناسب هر نوع دکوراسیون در آشپزخانه می باشند.

کانتر سنگ صابون

سنگ صابونی از تالک تولید می شود، از این رو بسیار نرم است. کانترهایی که از این نوع سنگ تولید می شوند دارای تنوع رنگ بالایی هستند؛ از جمله قهوه ای، سبز، خاکستری و… که طبق سلیقه افراد انتخاب می شوند. از ویژگی های بارز این سنگ می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • استحکام در برابر مواد اسیدی و بازی
  • مقاومت در برابر حرارت
  • عدم وجود تخلخل و سوراخ در بافت آن
  • مقاومت در برابر جذب آب
  • دوام و پایداری در برابر جذب آلودگی و لکه
  • تنوع و زیبایی فوق العاده
کانتر سنگ صابونی

نکات پایانی

استفاده از کانتر مناسب باعث ایجاد نمایی زیبا در آشپزخانه می شود. با استفاده از موارد ذکر شده، می توانید کانتر مناسبی بر اساس سبک آشپزخانه و سلیقه خود انتخاب نمایید. شما از چه نوع کانتری در آشپزخانه خود استفاده کرده‌اید؟ در صورت تمایل نظرات خود را در این خصوص با ما در میان بگذارید.