آموزش رویت

ساختمانچی

مصالح پیش ساخته نسل جدیدی از متریال ساخت و ساز  هستند که مورد استقبال بسیاری از افراد در حیطه ساختمان سازی قرار دارند. اینگونه مصالح تاثیر شگرفی در صنعت ساختمان از خود بر جای می گذارند.

عموما ساخت این گونه مصالح با توجه به شرایط اقلیمی منطقه صورت می گیرد و استفاده از آن ها باعث کاهش میزان ضایعات ساختمانی می شود. به کارگیری این مصالح در انواع پروژه های ساختمانی قابل اجرا می باشد.

از ویژگی های بارز استفاده از این متریال می توان به کاهش مصرف مصالح ساختمانی اشاره کرد. اما از آن جایی که بسیاری از افراد در حیطه ساختمان سازی با این گونه متریال ها آشنایی ندارند، تقاضای استفاده از آن ها اندک است و نیروی متخصص کارآمد و با تجربه در این زمینه چندان زیاد نیست.

این مصالح را می توان در دسته متریال دوستدار محیط زیست قرار داد که هیچ گونه آلودگی در محیط زیست ایجاد نمی کنند. کار با این نوع متریال به مراتب آسان تر است و سرعت اجرای کار را تا اندازه زیادی افزایش می دهد.

ساخت نما با استفاده از این متریال به راحتی صورت می گیرد و نتیجه ای رضایت بخش در پی دارد. در ادامه این مطلب از ساختمانچی به جزئیات بیشتر در مورد این گونه مصالح، کاربرد، مزایا و معایب آن ها می پردازیم. با ما همراه باشید.

انواع مصالح پیش ساخته

گچبری های پیش ساخته

به منظور افزایش سرعت و راحتی در اجرای فعالیت های گچ کاری، می توان از این گچ بری ها استفاده نمود. در تولید این مصالح از گچ، پلی استایرن، پلی یورتان و محلول های شیمیایی استفاده می شود.

این گچ بری ها پس از این که در کارخانه تولید شدند، قطعات آن ها توسط چسب های مخصوصی در محل به یکدیگر متصل می شوند. از گچ بری هایی کارخانه ای به منظور تزیین سقف، دور لوسترها، ستون های خانه و بسیاری از مکان های دیگر می توان استفاده نمود.

از مزایای این گچ بری ها می توان به قابلیت ضد رطوبت، ضد گرد و غبار و کپک، طول عمر بالا، نصب سریع و قیمت مناسب و همچنین قابلیت سفارش طرح و مدل های مورد نظر، اشاره نمود.

گچ بری پیش ساخته

پانل های گچی

پانل های گچی از جمله مصالحی هستند که در ساخت دیوار استفاده می شوند. این پنل ها دارای ضخامت و ابعاد متفاوتی می باشند و به وسیله درزهایی که دارند، بر روی پانل های دیگر قفل می شوند.

در ساخت پنل های گچی از گچ، آب و مواد افزودنی استفاده می کنند و این مواد را در بین دو لایه کاغذ تحت فشار قرار می دهند. پس از آن، به منظور خشک‌شدن، قطعات گچی را در محیط قرار می دهند.

روش اتصال این گونه پنل ها به صورت خشک است و نیازی به ملات نمی باشد. پنل های گچی علاوه بر این که سرعت اجرای کار را بالا می برند، در کاهش استفاده از مصالح و همچنین کاهش نخاله ها و پرتی های ساختمانی نیز تاثیر بسزایی دارند.

بخوانید!  بتن هوشمند چیست؟

دیوار بتنی

از دیوارهای بتنی به منظور افزایش مقاومت دیوارها می توان استفاده نمود. این دیوارها برحسب موقعیت و سفارش مشتری، در ابعاد و اندازه های مختلف تولید و در محل موردنظر مونتاژ می گردند.

در موارد صنعتی که سبکی دیوار مدنظر نیست، از سیمان، آب و سنگدانه ها در ساخت دیوار بتنی استفاده می شود، اما در ساختمان های متعارف معمولا به منظور سبک سازی سازه، از سیمان، آب و مصالح سبک استفاده می گردد.

این دیوارهای بتنی فواید زیادی دارند از جمله مقاومت مکانیکی بالا، عایق صوتی و حرارتی مناسب، استحکام زیاد، طول عمر بالا، مقاومت در برابر آتش، نصب آسان و سریع و عدم نیاز به نیروی ماهر و متخصص.

دیوار بتنی پیش ساخته

ساندویچ پنل

ساندویچ پنل ها در واقع از دو لایه ورق گالوانیزه و یک هسته عایق پلی یورتان و در دو نوع سقفی و دیواری تولید می شوند. از ساندویچ پنل سقفی در انبارها، سوله ها و سالن های صنعتی به عنوان پوشش سقف استفاده می شود.

ساندویچ پنل دیواری همانطور که پیداست برای ساخت دیوار مورد استفاده قرار می گیرد. ساندویچ پنل ها توسط مکانیسم های خاص و در ابعاد و برچسب های مختلف تولید می شوند. روش اجرای این نوع مصالح نیز به صورت خشک و بدون استفاده از ملات صورت می پذیرد.

استحکام و مقاومت بالا در برابر ضربه، افزایش سرعت اجرای کار، مقاومت در برابر آتش و زلزله، سبک‌بودن و صرفه اقتصادی، از جمله مزایای ساندویچ پانل محسوب می شود.

پنل های تری دی

تری دی پنل ها در واقع دیوارهایی هستند که از هسته عایق پلی استایرن و مش تولید می شوند. هسته و مش به وسیله مفتول های فلزی به شکل خرپا به یکدیگر متصل می شوند و پس از آن از طریق بتن پاشی بر روی آن، قطعه ای قوی از تلفیق شبکه فولادی و بتن بوجود می آید.

از پنل های تری دی می توان در اجرای دیوارهای باربر و غیر باربر و همچنین سقف ها استفاده نمود. کاهش وزن ساختمان، سرعت در اجرا، مقاومت بالا در برابر زلزله، عایق حرارتی و صوتی، مقاومت در برابر آتش سوزی و ظاهر زیبا، از جمله مزایای این نوع پنل ها محسوب می شوند.

تری دی پنل

سقف کاذب کناف

این نوع سازه اغلب به شکل یک سازه گالوانیزه با صفحات روکش دار گچی و سیمانی تولید می شود و به طور گسترده در ساخت سقف های کاذب بکار می رود. کناف نیز به صورت خشک اجرا می شود.

از جمله مزایای سقف کاذب کناف می توان به نصب سریع و آسان، وزن سبک، عایق حرارتی و صورتی مناسب، صرفه جویی در مصالح و هزینه های ساخت و قابلیت بازیافت 75 درصد مصالح آن، اشاره نمود.

مزایای استفاده از مصالح پیش ساخته

استفاده از مصالح کارخانه ای در ساختمان سازی دارای مزایایی می باشد که از جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • استفاده از این مصالح باعث کاهش هزینه های کلی در ساخت ساختمان می شود.
  • به کارگیری مصالح نوین کارخانه ای باعث افزایش میزان بهره وری تجهیزات می شود، چرا که امکان استفاده مجدد از آن ها در برخی موارد وجود دارد.
  • استفاده از نسل جدید مصالح باعث افزایش کارایی نیروی انسانی می شود و همین امر از انجام هرگونه فعالیت اضافی جلوگیری به عمل می آورد.
  • مصالح پیش‌ساخته باعث افزایش کیفیت قطعات و دقت در کنترل کیفی محصولات می شود.
  • کاهش هزینه های کارگاهی از دیگر مزایای محصولات کارخانه ای بشمار می رود.
  • استفاده از این محصولات امکان نظارت بهتر بر ارتقا کیفیت محصولات را فراهم می کند.
  • این گونه مصالح باعث کاهش در زمان اجرای پروژه می شود.
  • استفاده از این محصولات باعث ایجاد یکپارچگی در طراحی و اجرا می شود.
  • استفاده از این مصالح می تواند با توجه به شرایط اقلیمی و آب و هوایی به بهترین شکل ممکن صورت پذیرد.
  • مصالح تولید شده در کارخانه باعث کاهش میزان نخاله های ساختمانی می شود.
  • نسل جدید مصالح ساختمانی از انعطاف پذیری بالایی برخوردار هستند. این امکان وجود دارد که قطعات پیش‌ساخته را از یکدیگر جدا کرد. این امر حمل و نقل و نصب آن ها را آسان می کند.
  • استفاده از این مصالح باعث افزایش امنیت و ایمنی کارگران نیز می شود.
مصالح پیش ساخته

معایب استفاده از مصالح پیش ساخته

در مقابل تمام مزایایی که استفاده از این مصالح به همراه دارد، استفاده از آن ها معایبی نیز به دارد که از جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ساخت این مصالح در مراحل اولیه طراحی زمان بر می باشد.
  • استفاده از این محصولات امکان اعمال تغییرات در روند اجرای پروژه را فراهم نمی کند.
  • در بسیاری از موارد در پروژه های ساختمانی فضای کارگاهی برای نگهداری از این مصالح اندک می باشد.
  • یکی دیگر از معایب، مشکلات مربوط به اجرای درزبندی این گونه مصالح می باشد.
بخوانید!  آشنایی با انواع مصالح ساختمانی

عوامل موثر بر قیمت مصالح پیش ساخته

تنوع این مصالح بسیار بالا می باشد و هرکدام دارای قیمت های مختلفی می باشند و قیمت آن ها با توجه به نوع مصالح، کیفیت متریال مورد استفاده در ساخت آن ها، ابعاد و اندازه و نوع کاربرد آن ها متفاوت می باشد.

کلام پایانی

آنچه در این نوشته به بیان آن پرداختیم معرفی مصالح ساختمانی می باشد که در کارخانه تولید و بصورت درجا نصب می شوند.

همانطور که گفتیم این مصالح مزایای بسیاری دارند و علاوه بر کاهش وزن سازه و استحکام بیشتر آن، سبب کاهش هزینه های اجرایی نیز می شوند.

آیا شما مصالح دیگری از این نوع را می شناسید که ما در این نوشته ذکر نکردیم؟ نام و ویژگی های آن مصالح را برای ما ارسال نمایید.