آموزش رویت

ساختمانچی

عکس تورم بازار مسکن وارد شیب ملایم میشود!طبق اظهارات محمد مهدی مافی, یکی از کارشناسان مسکن, نوسانات کم دامنه ای که در بازار مسکن رخ میدهد به منزله ی رونق بازار مسکن یا گذر از رکود آن محسوب نمیشود. آمارها در کشور دقیق نیستند و نمیتوان اینگونه برداشت کرد که بازار مسکن با این تعداد محدود معاملات رونق پیدا خواهد کرد.

با این حال اگر در بخش مالی حرکتی از سمت دولت صورت گیرد میتوان گفت گامی در جهت رونق بازار مسکن برداشته شده است. وی معتقد است دولت باید در خصوص مقدار سود سپرده های بانکی تجدید نظر کند. با انجام اینکار سرمایه های مردم وارد بازار مسکن خواهد شد.

وی اظهار نمود: اقدامات دولت های یازدهم و دوازدهم در بخش مسکن با برنامه ریزی بهتری نسبت به دولت های قبل صورت گرفته است. همچنین پرداخت مطالبات پیمانکاران میتواند راهی برای رونق ساخت و ساز باشد. طبق اظهارات وی اگر سود بانکی به همین صورت باشد هیچ رونقی در بازار مسکن و کسب و کار رخ نمیدهد. مصرف کنندگان واقعی در شش ماهه دوم سال وارد بازار مسکن میشوند و موضوع سودآوری در بازار مسکن از طریق سرمایه گذاری و بورس بازی منتفی میشود.

این کارشناس مسکن به نوسازی بافت های فرسوده اشاره نمود و گفت: آسیب و تخریب بافت های فرسوده بیشتر از فواید آن شده است. نهایت طرح و برنامه ای که در حوزه ی احیای بافتهای فرسوده از طرف مهندسین صورت گرفته است این است که خراب کنیم و بسازیم. این ساخت و سازهای بی هدف باعث شده که دید همه جانبه به قضیه نداشته باشیم.

بخوانید!  تفاوت قیمت واقعی و اسمی مسکن

وی در ادامه به متناسب نبودن ساخت و ساز با جمعیت و شرایط اقلیمی مناطق مختلف کشور اشاره نمود و افزود: هنوز هیچ کار علمی از طرف وزارت راه و شهرسازی در این بخش صورت نگرفته است. وی با اشاره به نواحی جنوبی کشور, این مناطق را برای ساخت شهرهای جدید مناسب دانست زیرا دسترسی به آب و حمل و نقل در این مناطق به آسانی صورت میگیرد. در حال حاضر تمرکز ساخت و ساز روی کلان شهرهایی ست که آب کافی ندارند. طبق اظهارات وی در نظر گرفتن این موضوع ارتباط مستقیمی با رکود و رونق بازار مسکن دارد.