آموزش رویت

ساختمانچی

امروزه از درب اتوماتیک شیشه ای به منظور سهولت رفت و آمد در مکان هایی نظیر فروشگاه ها، بانک، ادارات و لابی ها، استفاده می شود. این درب ها با استفاده از تکنولوژی روز دنیا و براساس سنسورهای حرکتی تولید می شوند.

نحوه باز و بسته‌شدن درب ها به این صورت است که سنسورهای حرکتی با نزدیک‌شدن افراد باعث باز شدن درب و یا با عبور آن ها موجب بسته‌شدن آن به صورت خودکار می شوند.

در عصر حاضر با توجه به سیستم هایی که برای مدیریت، هوشمندسازی و بهینه سازی مصرف انرژی در ساختمان تعبیه می شوند، درب ششیشه ای اتوماتیک به جایگزینی ایده آل برای درب های معمولی می باشد.

این درب ها دارای تنوع و زیبایی بی نظیری هستند و علاوه بر عملکردی قابل اطمینان، نمای ساختمان را لوکس جلوه می دهند. درب های شیشه ای اتوماتیک با بهره مندی از تکنولوژی مدرن تولید می شوند و از کیفیت بالایی برخوردار هستند.

این درب ها با توجه به نوع فریم، شیشه و یراق آلات، در انواع و قیمت های متفاوت تولید می شوند و سرعت نصب و اجرای آن ها بالا می باشد. با این مقدمه در ادامه این نوشته از ساختمانچی به بررسی جزئیات بیشتر این نوع درب ها می پردازیم. با ما همراه باشید.

انواع درب های شیشه ای اتوماتیک

درب شیشه ای کشویی اتوماتیک

درب شیشه ای کشویی یا اسلایدینگ از جمله رایج ترین نوع درب اتوماتیک شیشه ای محسوب می شود که طرفداران بسیار زیادی دارد. این درب جزء درب های خطی به شمار می آید و به واسطه حسگری که در بالای آن قرار دارد به صورت اتوماتیک ورود و خروج را کنترل می کند و به صورت کشویی باز می شود.

درب های اتوماتیک کشویی برای تردد در مکان های پر تردد از قبیل ساختمان های تجاری، مسکونی، اداری و بانک ها، گزینه ای ایده آل محسوب می شوند.

درب شیشه ای کشویی اتوماتیک

درب شیشه ای سوئینگ یا لولایی اتوماتیک

این مدل درب شیشه ای از نظر ظاهری همانند درب های سکوریت لولایی معمولی است، اما توسط برق باز می شود. این درب ها به قفل الکترومکانیکال و مرکز کنترل مجهز هستند و حسگر الکترونیکی آن ها عبور و مرور افراد را کنترل می کند.

درب شیشه ای سوئینگ را می توان در مکان هایی که نصب سایر درب های اتوماتیک امکان پذیر نیست و در فضاهایی که عرض دهانه آن ها بسیار محدود است به کار برد.

این درب اتوماتیک در دو نوع تک لنگه و دو لنگه تولید می شود. یک بازوی الکترومکانیکال بر روی هر لنگه نصب می شود که بر اساس عرض فضای ورودی، می توان از یک لنگه یا دو لنگه درب استفاده نمود.

درب لولایی اتوماتیک مجهز به یک موتور قوی با عملکردی روان و بدون سر و صدا می باشد که آرامش را برای افرادی که با آن تردد می کند فراهم می آورد.

نحوه باز و بسته‌شدن این درب ها به میزان قابل توجهی از مصرف برق می کاهد. این امر از نظر اقتصادی بسیار مقرون بصرفه می باشد.

ویژگی درب شیشه ای لولایی اتوماتیک

  • عدم ایجاد محدودیت در دفعات باز و بسته‌شدن در مکان های پر رفت و آمد
  • امکان تنظیم درب ها بر روی حالت باز یا بسته
  • دارا بودن ساختار زیبا و با کیفیت
  • امکان بهره مندی از سیستم امنیتی و قفل الکترونیکی
  • عملکرد روان بدون ایجاد لرزش و صدای اضافی
  • قابلیت تجهیز به سنسور حرکتی
درب شیشه ای سوئینگ اتوماتیک

درب شیشه ای تاشو اتوماتیک

درب های اتوماتیک شیشه ای مدل تاشو به منظور استفاده در ورودی های بسیار کم عرض استفاده می شود و در حدود 95 درصد عرض کل را قابل استفاده می نماید.

بخوانید!  انواع ایزوگام [+آموزش نصب و اجرای آن]

این درب های تاشو ساختاری شبیه به درب های لولایی دارند. با این تفاوت که هر لنگه این درب ها هنگام بسته شدن به دو قسمت تقسیم و توسط لولا به یکدیگر متصل می شوند.

درب های اتوماتیک تاشو قابلیت نصب بر روی درب های لولایی را دارند و کارکرد آن ها به صورت بی صدا، سریع و روان می باشد. امکان تردد از این درب ها بسیار راحت می باشد. ساختار آن ها به گونه ای است که هنگام بسته‌بودن از اتلاف انرژی و ورود گرد و غبار به داخل ساختمان جلوگیری می کنند.

درب تاشو

درب شیشه ای تلسکوپی اتوماتیک

درب شیشه ای تلسکوپی یا مرحله ای در مکان های پر تردد از قبیل مراکز عمومی، تجاری و اداری کاربرد بسیاری دارد. هنگامی که فضای موجود نسبت به فضای مورد نیاز، محدودتر است و نیاز به یک ورودی عریض برای تردد می باشد، باید از درب های اتوماتیک تلسکوپی استفاده کرد.

عملکرد بازشوی این درب ها برخلاف ظاهر ساده آن ها کمی متفاوت است. زیرا بازشدن آن ها با یک حرکت تلسکوپی انجام می شود و نحوه قرارگرفتن درب ها بر روی هم می باشد.

از مزیت های این درب های شیشه ای این است که بیشترین فضای بازشو را در اختیار رفت وآمد قرار می دهد. هر چند میزان باز شدن درب ها را می توان با توجه به سلیقه مشتری تنظیم و کنترل نمود.

ویژگی درب شیشه ای تلسکوپی اتوماتیک

  • استفاده از قفل الکترونیکی برای قفل‌کردن درب ها
  • جلوگیری از انتقال سر و صدا و گرد و غبار
  • مجهز بودن به سیستم الکترونیکی و مکانیکی با قابلیت های متفاوت
  • استفاده از چرخ های پلیمری به منظور ایجاد حرکتی آرام و روان
  • جلوگیری از هدر رفت انرژی
  • مناسب برای ورودی های کم عرض
درب شیشه ای تلسکوپی اتوماتیک

درب شیشه ای منحنی اتوماتیک

درب اتوماتیک شیشه ای منحنی دارای طراحی منحصر به فرد و همگام با تکنولوژی روز می باشد. این درب ها قابل اجرا به صورت کاملا گرد، نیم گرد مقعر و یا نیم گرد محدب و با قطرهای متفاوت می باشند.

به کارگیری درب های منحنی اتوماتیک در زیبایی و لوکس شدن نمای ساختمان تأثیر بسزایی می گذارد. این درب ها ۴۰% بزرگ تر از درب های کشویی خطی می باشند و عظمت و شکوه را برای محل ورودی به ارمغان می آورند.

درب شیشه ای منحنی

درب شیشه ای اتوماتیک دوار یا گردان

این درب ها به صورت دوباله، سه باله و چهارباله نصب می شوند. این باله ها قدرت زیادی دارند و خیلی سریع حرکت می کنند. اما این سرعتشان باعث آسیب به عابرین نمی شود و در صورت توقف عابرها آن ها نیز به سرعت متوقف می شوند.

بخوانید!  چطور شومینه هیزمی بسازیم؟

درب های گردان از شیک ترین و گران ترین انواع درب های اتوماتیک هستند و برای محل هایی که دارای فضای زیادی می باشند، مناسب اند.

درب شیشه ای گردان

ویژگی های ساختاری درب های اتوماتیک شیشه ای

  • فریم های درب های اتوماتیک شیشه ای از جنس آلومینیوم آنادایز می باشد که از آن در برابر خورندگی جلوگیری می کند.
  • فریم ها به صورت فارسی‌ بر به هم متصل می‌شوند و در ابعاد ۴ و ۸ سانتی متر برش می خورند.
  • از شیشه سکوریت و سندبلاست در درب های اتوماتیک استفاده می شود.
  • شیشه این درب ها ۱۰ تا ۱۲ میلی متر و شیشه شفاف است.
  • چشمی درب های اتوماتیک دارای انواعی از جمله سنسورهای مادون‌ قرمز اکتیو، حس‌گر مادون‌ قرمز پسیو و ماکروویو می‌باشد.
  • چشمی درب اتوماتیک مادون‌ قرمز در ارتفاع 90 سانتی‌متری از سطح زمین و بر روی درب شیشه‌ ای اتوماتیک نصب می‌شود.

قطعات مصرفی در درب های شیشه ای اتوماتیک

ریل درب شیشه ای، سنسور درب اتوماتیک، موتور درب اتوماتیک، کنترل باکس، مولد، تابلو فرمان، فلاشر، قفل برقی و مکانیکی، هنگر یا غلتک ها، هرزگرد و کاور از جمله قطعات مصرفی در درب های اتوماتیک می باشند.

مراحل نصب و راه اندازی درب اتوماتیک شیشه ای

ابتدا باید تابلو و تجهيزات مکانيکی و الکتريکی سيستم درب اتوماتیک را نصب کنید. سپس سيم بندی تابلو و ديگر تجهيزات سيستم درب اتوماتیک را تکمیل کنید. در مرحله سوم باید به تنظيم ميکرو سوئيچ های مسير حرکت درب شیشه ای بپردازید.

پس از تست مراحل باز و بسته‌شدن درب، ميکرو پروسسور را به روی حالت عملکرد مطلوب در اتومات شیشه ای تنظیم کنید. در این مرحله نصب درب شیشه ای شما به پایان می رسد.

نحوه عملکرد درب های اتوماتیک

ابتدا با وارد شدن برق شهری به منبع تغذیه دستگاه، موتور برای کار حاضر می شود. مدار فرمان، قفل برقی و عملکرد موتور اطلاعات لازم را از سنسورها و رادارها دریافت می کنند.

این سنسورها در صورتی که حضور فرد یا چیزی را در نزدیکی خود احساس کند، مدار به موتور فرمان دستور می دهد، درب روی ریل حرکت کرده و باز می شود. تمام قطعات این درب ها درون یک شاسی با روکش آلومینیومی قرار دارد و از دید پنهان می باشد.

قیمت درب های شیشه ای اتوماتیک

قیمت این شیشه ها به مدل ها و برندهای مختلف، نوع فریم و پهنای دهنه شیشه های درب اتوماتیک، ابعاد، میزان متراژ شیشه مورد استفاده، منتظم و یا منحنی بودن آن، نوع نصب، حمل، اتصالات، شاسی کشی، طرح دار یا بدون طرح‌بودن و رنگ بندی های مختلف آن بستگی دارد.

کلام آخر

ما در این مقاله به بررسی درب های شیشه ای اتوماتیک و انواع آن پرداختیم. همانطور که گفتیم این شیشه ها به دلیل ساختار اتومات آن، در مصرف انرژی صرفه جویی می کنند و در محیط های پر رفت وآمد، باعث تسریع در ورود و خروج افراد می شوند.

با این که قیمت این درب ها گران تر از درب های معمولی است، اما با گذشت زمان، هزینه های آن جبران می شود و دوباره باز می گردد.