آموزش رویت

ساختمانچی

همراهان همیشگی ساختمانچی، با مهم ترین اخبار ساختمانی در هفته ای که گذشت با ما همراه باشید.

میانگین قیمت مسکن در ایران

به گفته محمود زاده، معاون وزیر راه و شهرسازی، در 27 مرکز استان، میانگین قیمت خرید و فروش مسکن برای هر متر مربع واحد مسکونی کمتر از 10 میلیون تومان می باشد. حدود 9 استان نیز میانگین قیمت خرید و فروش در آن ها کم تر از 5 میلیون تومان می باشد. همچنین بررسی ها حاکی از آن است که 3 استان نیز متوسط قیمت هر متر مربع واحد مسکونی بین 10 تا 15 میلیون تومان، خرید و فروش می شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: تنها در تهران است که میانگین خرید و فروش یک متر مربع واحد مسکونی حدود 25 میلیون تومان است. درعین حال در شهر تهران اگر مناطق 1 و 3 را که رقم های خرید و فروش در آن ها غیرمنطقی است، در نظر نگیریم میانگین قیمت هر متر مربع خرید و فروش واحد مسکونی 20 میلیون تومان برآورد می شود.

کاهش قیمت مسکن در مناطق مختلف پایتخت

روند نزولی قیمت مسکن در شهر تهران در دو هفته اخیر ادامه یافته و آمار از کاهش ۵.۵ درصدی نرخ های پیشنهادی حکایت دارد. آخرین داده های به دست آمده از قیمت های پیشنهادی مسکن در شهر تهران نشان دهنده افت 5.5 درصدی نرخ ها می باشد.

در عین حال از 8 تا 21 آذرماه تمایل برای فروش در مقایسه با دو هفته قبل از آن 13.5 درصد افزایش یافته است. کاهش نرخ های پیشنهادی در بین مناطق مختلف تهران از 8 تا 21 آذر ماه به شرح زیر می باشد:

  • منطقه یک 1.8 درصد کاهش
  • منطقه دو 1.6 درصد کاهش
  • منطقه چهار 3.1 درصد کاهش
  • منطقه هشت 17 درصد کاهش
  • منطقه نه بالغ بر 2.4 درصد کاهش
  • منطقه ده 0.6 درصد کاهش
  • منطقه بیست و دو بالغ بر 0.2 درصد کاهش
بخوانید!  از برگزاری نمایشگاه ساختمان در دوران کرونا تا خروج مصالح از بورس

تائید طرح دریافت مالیات از خانه های خالی

عباس علی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان از تائید طرح دریافت مالیات از خانه های خالی توسط شورای نگهبان خبر داد. وی گفت: طرح اصلاحات ماده 54 مکرر قانون مالیات های مستقیم موسوم به طرح اخذ مالیات از خانه های خالی پس از انجام اصلاحات از سوی مجلس در جلسه امروز شورای نگهبان مورد بررسی قرار گرفت و مغایر شرع و قانون اساسی شناخته نشد.

بانک مرکزی، عامل گرانی مسکن!

مصطفی قلی خسروی، رئیس اتحادیه مشاوران املاک گفت: بانک مرکزی عامل اصلی گرانی بازار مسکن می باشد. بانک مرکزی خردادماه امسال طی گزارشی اعلام کرد که قیمت مسکن ۴۲ درصد افزایش یافته است، این در حالی بود که در آن ماه قیمت مسکن تنها ۱۰ تا ۱۵ درصد افزایش یافته بود.

حال چرا بانک مرکزی این کار را کرد؟ به این دلیل که بانک ها در حال ورشکسته شدن بودند و پشتوانه بانک ها نیز املاک و مستغلات است که با این کار بانک مرکزی، تراز آن ها مثبت شد. پشتوانه بانک ها ساختمان هایی است که در اختیار دارند و وقتی قیمت مسکن افزایش یافت، آن ها از ورشکستگی نجات یافتند. کسی این ها را نمی بیند و متاسفانه برخی دیواری کوتاه تر از مشاوران املاک پیدا نمی کنند.