آموزش رویت

ساختمانچی

همراهان گرامی، در این نوشته از ساختمانچی به بررسی مهم ترین اخبار ساختمانی در هفته ای که گذشت می پردازیم. با ما همراه باشید.

رشد ۴۰ تا ۶۴ درصدی دستمزد کارگران ساختمانی

طرح آمارگیری از دستمزد نیروی انسانی شاغل در طرح‌ های عمرانی از سال 1365 به ‌صورت شش‌ ماهه در سطح استـان تهران توسط مرکز آمار ایران اجرا می‌شود. در این آمارگیری، اطلاعات مربوط به دستمزد ساعتی نیرو‌های انسانی شاغل در طرح‏ های عمرانی، با ارسال پرسشنامه‌ ها‌ی مربوط از طریق رایانامه به پیمانکاری‏ های مجری طرح‏ های عمرانی در استان تهران، جمع‌ آوری می‏ شود. آمارهای مربوط به نیمه‌ اول سال 1399 به‌ شرح زیر می باشد:

مقایسه‌ قیمت تمام 109 قلم آمارگیری شده در نیمه اول سال نسبت به دوره‌ قبل، نشان می‌ دهد که دستمزد “بنای نماچین درجه‌ یک” با 49.7 درصد دارای بیش‌ ترین افزایش و “راننده‌ ماشین‌ های لوله‌ گذار” با 5.9 درصد دارای کمترین افزایش بوده‌ اند.

مقایسه‌ با دوره‌ مشابه سال قبل نیز نشان می‌ دهد که بیش‌ ترین افزایش متوسط قیمت مربوط به “کابل‌ کش درجه‌ یک فشار قوی” با 65.9 درصد و کمترین افزایش قیمت مربوط به “راننده‌ ماشین‌ های لوله‌ گذار” با 24.1 درصد بوده است.

رکود مطلق بازار مسکن

روند نزولی قیمت و معاملات مسکن که از مردادماه آغاز شده بود، در آذرماه نیز ادامه یافت و طبق آمار، تنها در یک ماه گذشته خرید و فروش ملک در کل کشور ۴۷ درصد و در تهران ۵۸ درصد کاهش پیدا کرده است. در این شرایط قیمت های پیشنهادی نیز پله پله پایین آمده و متاثر از شرایط سیاسی و افت قیمت ارز از ابتدای آذرماه شاهد دو افت ۱۱ درصدی و ۵.۵ درصدی نرخ مسکن در تهران بوده ایم.

بخوانید!  کیلید، سامانه هوشمند ارزیابی قیمت ملک

بررسی های میدانی از بازار مسکن بسیاری از شهرستان ها نیز نشان می دهد که قیمت های پیشنهادی به تأسی از تهران با افت تا 15 درصدی مواجه شده است.

اقدامات مجلس برای مدیریت بازار مسکن

احسان خاندوزی نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: اگر دولت قانون مالیات بر خانه‌ های خالی را در فرصت مقرر اجرا کند، از ماه‌ های ابتدایی سال آینده شاهد کاهش قیمت مسکن ناشی از این قانون مجلس خواهیم بود.
سیاست دیگر برای ساماندهی بازار مسکن مربوط به افزایش عرضه خانه به بازار بوده که شامل سیاست‌ های تشویق ساخت مسکن جدید و تشویق عرضه مسکن‌ های موجود به بازار است.

قطع گاز صنایع سیمان و احتمال کمبود و افزایش قیمت سیمان

اسمائیل کاظمی، رئیس اتحادیه فروشندگان مصالح ساختمانی از قطع گاز صنایع سیمان تهران خبر داد. علت قطع گاز صنایع سیمان تهران افت فشار گاز در استان تهران می باشد.

براساس برنامه های توسعه ای کشور، متولیان شرکت ملی گاز طبق این برنامه باید هر ساله یک درصد، تولید گاز را افزایش دهند؛ این در حالی است که به نظر می رسد تولید گاز از برنامه های بلندمدت عقب افتاده و  مسئولان با هدف جلوگیری از افت فشار گاز خانگی، صنایع را قربانی می کنند.

کاظمی درباره تبعات تداوم قطع گاز صنایع سیمان تهران گفت: قطع گاز صنایع سیمان و اختلال در تولید این صنف در حالی اتفاق افتاده که در زمان اعمال محدودیت های کرونایی، صنف مصالح ساختمانی در گروه یک قرار گرفت و در ایام تعطیلی واحدهای صنعتی، سیمان تولید و توزیع می کردند تا وضعیت صنعت ساختمان بیشتر از این راکد نماند.
وی افزود: چنانچه قطع گاز صنایع سیمان تهران تداوم داشته باشد، از هفته آینده تولید سیمان کاهش و قیمت سیمان افزایش می یابد. این موضوع تبعات زیادی را برای فعالان اقتصادی و مردم به همراه خواهد داشت.

بخوانید!  اتمام پروژه مجموعه آبی شهید آوینی مشهد

کاظمی گفت: سیستم کارخانه سیمان تهران به گونه ای است که امکان استفاده از سوخت مازوت را ندارد. تعطیلی کارخانه سیمان تهران وضعیت بازار را برهم می زند و نابسامانی زیادی را در بازار ایجاد می کند. توصیه ما به مسئولان این است که در قطع گاز سیمان تهران بازنگری کنند و اجازه دهند فعالیت سیمان تهران به حالت قبل برگردد.