آموزش رویت

ساختمانچی

آیا می دانید کف کاذب آلومینیوم چیست و چه مزایا، معایب و کاربردی در ساختمان دارد؟ بدون شک تا به حال نام سقف کاذب بارها به گوش شما برخورده است. آیا با کف کاذب نیز آشنایی دارید؟ کف کاذب قابلیت های ویژه ای دارد و با نام کف متحرک نیز شناخته می شود.

استفاده از کف کاذب می تواند دسترسی به تاسیساتی که در کف به کاررفته اند را فراهم می کند. به طور کلی می توان گفت کف کاذب برای مکان هایی که تاسیسات زیادی در کف آن اجرا شده است، گزینه ای مناسب می باشد، بنابراین می توان گفت کف کاذب برای اتاق های سرور گزینه ای مناسب به شمار می رود.

کفپوش کاذب انواع مختلفی دارد که از جمله می توان به انواع آلومینیوم، فولادی و گراویسی اشاره کرد. آن چه که در این مطلب از ساختمانچی به بیان آن می پردازیم، معرفی کف آلومینیومی می باشد.

همان طور که از نام این نوع کف کاذب پیداست، در ساخت آن از آلومینیوم استفاده می شود. از ویژگی های این نوع کف کاذب می توان به وزن سبک، تنوع و زیبایی آن ها اشاره کرد. در ادامه این مطلب با ما همراه باشید.

انواع کف کاذب آلومینیوم

کف کاذب آلومینیوم انواع مختلفی دارد که از جمله می توان کف آلومینیومی با روکش HPL، کف آلومینیومی با روکش PVC، کف آلومینیومی با روکش PVC آنتی استاتیک و کف آلومینیومی با روکش موکت اشاره کرد.

قالب گیری کف کاذب آلومینیوم

قالب گیری در ساخت کف آلومینیومی با استفاده از روش دایکاست صورت می گیرد. روش دایکاست به شکلی است که در آن آلومینیوم مذاب با استفاده از نیروی گریز از مرکز به درون قالب تزریق می شود.

نکته مهم در روش دایکاست یک تکه بودن قالب می باشد، چرا که در صورت استفاده از قالب های چند تکه در طول روند فرآیند ساخت محصول مورد نظر در هنگام اتصال دچار مشکل خواهد شد.

همچنین در جهت تحمل بارهای گسترده و بارهای متمرکز، یک تکه بودن قالب بسیار مهم و حائز اهمیت می باشد. از ویژگی های کفپوش کاذب آلومینیومی می توان به آنتی استاتیک بودن آن ها اشاره کرد.

کف کاذب آلومینیوم

مزایای کف کاذب آلومینیوم

استفاده از کف آلومینیومی به عنوان کفپوش، مزایایی به همراه دارد که از جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کفپوش آلومینیومی از وزن کمی برخوردار است و همین امر سبب می شود هیچ گونه بار اضافی بر ساختمان وارد نشود.
  • کف آلومینیومی در برابر رطوبت از خود مقاومت نشان می دهد و دچار زنگ زدگی نمی شود؛ از این رو می توان آن را در مناطق مختلف آب و هوایی مورد استفاده قرار داد.
  • از آن جایی که آلومینیوم ماده ای قابل بازیافت است، می توان در صورت تعویض و عدم استفاده از آن ها، مواد اولیه آن را بازیافت کرد.
  • در صورت استفاده از مواد مرغوب و باکیفیت در تولید این نوع کف کاذب، می توان گفت که از عمر طولانی برخوردار هستند.
بخوانید!  استراتژی طراحی غیرمتعارف برای نما

معایب کف کاذب آلومینیوم

در کنار مزایایی که از آن ها نامبرده شد، استفاده از کفپوش کاذب آلومینیوم معایبی نیز به همراه دارد:

  • این محصول از قیمت بالایی برخوردار می باشد و در مقایسه با انواع مشابه فولادی قیمت بالاتری دارد.
  • کف آلومینیومی تحمل بارهای گسترده و متمرکز را ندارد.
  • از آن جایی که تایل های آلومینیومی سبک‌اند و اندازه دقیقی ندارند در هنگام نصب با مشکلاتی رو به رو شده و به درستی نصب نمی شوند. همین امر سبب می شود، تایل ها در محل نصب لق شوند. به همین دلیل افراد در هنگام راه‌رفتن بر روی آن ها احساس می کنند که زیر پای آن ها خالی است.
مدل کف کاذب آلومینیوم

نصب و اجرای کف کاذب آلومینیومی

در ابتدای نصب و اجرای کف آلومینیومی در ابتدا باید مکان قرارگیری پایه های زیرین مشخص شود و با استفاده از رول بولت به کف اصلی وصل شود.

این مرحله یکی از مهم ترین مراحل در نصب کفپوش آلومینیومی در نظرگرفته می شود، چرا که در صورت بروز کوچک ترین مشکل مراحل بعدی اجرا با مشکل رو به رو خواهد شد.

به طور کلی کف کاذب دارای چهار پایه اصلی می باشد که شامل پایه زیرین کف کاذب، پایه بالای میله، میله ارتفاع و نگهدارنده کف کاذب می باشد. در مرحله بعد پس از نصب پایه ها در صورت نیاز باید نسبت به پروفیل کشی کناره ها اقدام شود.

اهمیت انجام این کار در در عدم ایجاد هرگونه پیچش می باشد. پس از این مرحله نوبت به نصب میله های ارتفاع می رسد. ارتفاع این میله ها باید از قبل مشخص شود و آماده نصب باشد.

بخوانید!  معرفی اجزای اصلی ساختمان

در مرحله بعد از نصب میله های ارتفاع، مرحله پایانی که نصب کف کاذب می باشد را اجرایی می کنیم. در هنگام نصب کف کاذب باید به آن دسته از تاسیسات که از زیر کف کاذب عبور می کنند، توجه داشت.

کلام پایانی

ما در این نوشته از ساختمانچی به معرفی انواع کف آلومینیومی و مزایا و معایب آن ها پرداختیم. امیدواریم از مطالعه این نوشته لذت برده و به اطلاعات موردنیاز خود دسترسی پیدا کرده باشید. در صورت تمایل نظرات و تجربیات خود در این زمینه را با ما اهالی ساختمانچی در میان بگذارید.

سوالات متداول

انواع کف کاذب آلومینیوم چه نام دارد؟

کف کاذب آلومینیوم انواع مختلفی دارد که از جمله می توان کف کاذب آلومینیوم با روکش HPL، کف کاذب آلومینیوم با روکش PVC، کف کاذب آلومینیوم با روکش PVC آنتی استاتیک و کف کاذب آلومینیوم با روکش موکت اشاره کرد.

مزایای استفاده از کف کاذب آلومینوم چیست؟

کف کاذب آلومینیوم از وزن کمی برخوردار است و همین امر سبب می شود هیچ گونه بار اضافی بر ساختمان وارد نشود. کف کاذب آلومینیوم در برابر رطوبت از خود مقاومت نشان می دهد و دچار زنگ زدگی نمی شود.
از آن جایی که آلومینیوم ماده ای قابل بازیافت است، می توان در صورت تعویض و عدم استفاده از آن ها، مواد اولیه آن را بازیافت کرد. در صورت استفاده از مواد مرغوب و با کیفیت در تولید این نوع کف کاذب، می توان گفت که از عمر طولانی برخوردار هستند.

معایب کف کاذب آلومینیوم چیست؟

کف کاذب آلومینیوم از قیمت بالایی برخوردار می باشد و در مقایسه با انواع مشابه فولادی قیمت بالاتری دارد. کف کاذب آلومینیوم تحمل بارهای گسترده و متمرکز را ندارد.
از آن جایی که تایل های آلومینیومی سبک اند و اندازه دقیقی ندارند، در هنگام نصب با مشکلاتی رو به رو شده و به درستی نصب نمی شوند. همین امر سبب می شود، تایل ها در محل نصب لق شوند. به همین دلیل افراد در هنگام راه رفتن بر روی آن ها احساس می کنند که زیر پای آن ها خالی است.