آموزش رویت

ساختمانچی

امروزه کابینت کلاسیک محبوبیت زیادی در بین مردم دنیا پیدا کرده، زیرا حسی از دوران گذشته و صمیمیت را با خود به همراه دارد. جادار بودن یکی از ویژگی های منحصربفرد کابینت کلاسیک است.

این کابینت ها عمق زیادی دارند و به همین دلیل می توان ظروف و ابزارهای آشپزخانه را به راحتی در آن ها جا داد. این نوع کابینت نه تنها جنبه تزئینی دارد، بلکه اگر در ساخت آن حداکثر استفاده از فضا صورت گیرد، نقش مهمی در بهینه سازی فضای آشپزخانه ایفا می کند.

در این نوشته از ساختمانچی قصد داریم به بررسی کابینت کلاسیک و ویژگی های آن بپردازیم؛ پس تا انتها با ما همراه باشید.

ویژگی های کابینت کلاسیک

  • از ویژگی های کابینت کلاسیک حالت ویترینی‌بودن آن است. اغلب خانم ها علاقه دارند ظروف گران بها و تزئینی خود را در ویترین و در معرض نمایش بگذارند. کابینت های کلاسیک با درب های شیشه ای این امکان را فراهم می کنند که آشپزخانه ای زیبا و نمایشی داشته باشید. اصولاً درب کابینت های بالایی از جنس شیشه انتخاب می شوند، زیرا هم از نظر ایمنی کمتر در معرض آسیب قرار می گیرند و هم جلوه زیباتری به آشپزخانه می بخشند و قابل رویت نیز می باشند.
  • با قرار دادن یک جزیره در وسط آشپزخانه ای که دکوراسیون آن براساس سبک کلاسیک طراحی شده می توان فضایی برای صرف نوشیدنی، تهیه و پخت غذا و مکانی برای نگهداری ظروف و مواد غذایی ایجاد نمود. آشپزخانه هایی که در طراحی آن ها از جزیره استفاده شده دکوراسیونی متفاوت و لوکس دارند که قابل مقایسه با آشپزخانه های معمولی نمی باشد.
  • در ساخت این نوع کابینت می توان از یراق آلات برنزی و یا مسی رنگ استفاده کرد.
کابینت
  • کابینت کلاسیک به کابینتی اطلاق می شود که جنس آن از چوب و درب های آن برجسته و روی آن ها حکاکی شده باشد. این نوع کابینت نمایی سلطنتی دارد و روی دستگیره های فلزی آن، نقش و نگاری شده است.
  • استفاده از این کابینت های کلاسیک فضایی نوستالژیک به دکوراسیون منزل می دهد و تداعی‌کننده یک آشپزخانه تمام چوب است.
  • این نوع کابینت را هم می توان در آشپزخانه های کوچک و هم در آشپزخانه های بزرگ تعبیه کرد.
  • نصب این کابینت ها به دلیل عمق و ارتفاع متنوع باعث بهینه سازی فضا آشپزخانه می شود و در نتیجه می توان بهترین استفاده را از فضا نمود.
  •  از جمله مشخصات اصلی این نوع کابینت ها تاج و درب ابزار خورده و سرستون منبت کاری شده می باشد.

رنگ بندی کابینت های کلاسیک

کابینت های کلاسیک اصولاً با رنگ های تیره رنگ آمیزی می شوند و با استفاده از لامپ های تزئینی و لوسترهای زیبا می توان فضا آشپزخانه را نورپردازی کرد و زیبایی این کابینت ها را به نمایش گذاشت.

در گذشته از رنگ قهوه ای برای ساخت کابینت کلاسیک استفاده می شد، اما در حال حاضر با توجه به تنوع بالا در طراحی دکوراسیون داخلی آشپزخانه، محدودیتی در استفاده از رنگ ها وجود ندارد.

یکی از این رنگ ها سفید است که باعث می شود فضا آشپزخانه بزرگ تر، روشن تر و تمیزتر به نظر بیاید. اگر علاقمند به داشتن فضایی لوکس و رسمی در آشپزخانه هستید توصیه می شود رنگ چوب گردو را برای رنگ کابینت ها انتخاب کنید.

کابینت سفید

مزایای استفاده از کابینت کلاسیک در آشپزخانه

  • این نوع کابینت با هر دکوری سازگار و هماهنگ می شود.
  • می توانید طرح و رنگ دلخواه و مورد علاقه خود را سفارش دهید.
  • قابلیت پوشش‌دادن تمام فضا آشپزخانه را دارد.
  • مناسب با فیزیک افراد تولید می شود تا دسترسی تمام افراد را امکان پذیر سازد.
  • دارای رنگ های زیبا، متنوع و گرمی می باشد.

معایب کابینت های کلاسیک

  • این کابینت ها در برابر رطوبت و حرارت حساس می باشد و در صورتی که از روکش استفاده نشود، امکان پوست پوست شدن و باد کردن آن وجود دارد.
  • قیمت بالایی دارد.
  • نباید اجسام تیز را بر روی آن قرار داد و یا خراش ایجاد کرد.
  • در صورت آسیب‌دیدن کابینت، تعویض و تعمیر آن هزینه زیادی را در بر دارد.
  • وزن بالای آن موجب می شود به سختی نصب شود.
  • تولید و حاضرسازی کابینت های کلاسیک زمان بر می باشد.
  • در صورت استفاده از مصالح بی کیفیت در ساخت آن، پس از مدتی امکان از بین رفتن طرح های آن وجود دارد.
کابینت قهوه ای کلاسیک

نکات طراحی و ساخت کابینت کلاسیک

  • محل قرارگیری هود باید از دید افراد پنهان باشد.
  • استفاده از درب های جکی در این کابینت ها مجاز نیست.
  • دستگیره کابینت کلاسیک باید کلاسیک و زیبا باشد. دستگیره های ساده، نما این کابینت را زیبا نشان نمی دهند. از سرستون های مناسب در کنار کانتر و هود استفاده شود.
  • کانتری که بر روی کابینت قرار می گیرد از جنس کورین یا کوارتز است.
  • قرینگی در طراحی این کابینت ها به چشم می خورد.
  • به منظور زیبایی بیشتر کابینت کلاسیک بهتر است از کمد و ویترین های بلند استفاده شود.
بخوانید!  استفاده از قالیچه در دکوراسیون منزل

تفاوت کابینت کلاسیک با کابینت مدرن

کابینت مدرن دارای سطحی براق با لبه های صاف است و از متریال هایی نظیر پلی گلاس، پی وی سی، چوب و هایگلاس در ساخت آن استفاده می شود، اما کابینت کلاسیک یک کابینت تمام چوب است.

تمیز نمودن کابینت مدرن به راحتی و با استفاده از یک دستمال تمیز و مرطوب انجام می شود، اما تمیز کردن کابینت کلاسیک به دلیل حکاکی های روی آن کمی مشکل است. سادگی و بی آلایشی از بارزترین خصوصیات کابینت های مدرن است.

این کابینت ها در رنگ های متفاوت تولید می شوند و با انواع سلیقه ها همخوانی دارد. در مقابل کابینت کلاسیک تداعی کننده سبک روستیک است و از رایج ترین رنگ هایی که در طراحی آن استفاده می شوند می توان به رنگ سفید و قهوه ای اشاره نمود.

کابینت مدرن مقاومت بالایی در برابر مواد شوینده و اسیدی دارد و در برابر نم و رطوبت پوسته پوسته نمی شود. کابینت تمام چوب در صورت جذب آب و رطوبت متورم می شود و پوسته می کند و در مقابل مواد اسیدی مقاومت ناچیزی دارد.

طول عمر کابینت مدرن نسبت به کابینت کلاسیک بالاتر است. علاوه بر آن کابینت های کلاسیک نیاز به نگهداری و مراقبت دارند اما کابینت های مدرن به دلیل کیفیت بالا و ضدآب‌بودن نیاز چندانی به این کار ندارند.

کابینت کلاسیک سفید

استفاده از رنگ سفید در ساخت کابینت های کلاسیک باعث بزرگ تر نمادادن فضای آشپزخانه می شود. امروزه استفاده از رنگ سفید در طراحی دکوراسیون داخلی از محبوبیت زیادی برخوردار است.

رعایت اصل قرینه، منبت کاری روی سرستون ها و تاج های ابزار خورده از جمله ویژگی های کابینت کلاسیک محسوب می شوند.

رنگ سفید نسبت به سایر رنگ ها از زیبایی بیشتری برخوردار است، زیرا دکوراسیون آشپزخانه را تمیزتر نشان می دهد. کابینت سفید با دستگیره های طلایی رنگ و کنده کاری های زیبا، نمایی چشمگیر به دکوراسیون آشپزخانه می بخشد.

کابینت کلاسیک سفید

کابینت کلاسیک رومی

نوع حکاکی روی کابینت های رومی با کابینت های معمولی متفاوت است. در ساخت کابینت های کلاسیک رومی، از طراحی ستون های بناهای رومی الهام می گیرند. نمای کلی این کابینت ها تداعی کنند معماری به سبک رومی است.

مردم روم باستان علاقه خاصی به تزئین سرستون ها و قصرها داشتند، به همین دلیل مدل کابینت رومی تداعی‌کننده تمدن و فرهنگ ایتالیا قدیم است. طرحی که برای ساخت کابینت رومی استفاده می شود، از یک سبک کلاسیک متفاوت الهام می گیرد.

دستگیره های این نوع کابینت اغلب به رنگ نقره ای یا طلایی و به شکل سلطنتی و کمی برجسته می باشد. سرستون های کابینت کلاسیک رومی ابزارخورده و حکاکی شدند، بنابراین به محض ورود به آشپزخانه نما قصرهای رومی در ذهن تداعی می شود.

کابینت رومی طرحی لوکس و منحصربفرد دارد و انتخابی ایده آل برای آشپزخانه هایی که با سبک کلاسیک طراحی می شوند در نظر گرفته می شود. این مدل کابینت به آشپزخانه روح و جان می بخشد و فضای آن را باشکوه تر و جذاب تر نشان می دهد.

رنگ کابینت های رومی اصولاً از بین رنگ های سرد انتخاب می شود. از جمله این رنگ ها، رنگ سفید است که حسی از پاکیزگی را به فضا آشپزخانه منتقل می کند. کابینت سفید مناسب آشپزخانه کوچک است، زیرا فضای آن را بزرگ و روشن نشان می دهد.

در طراحی کابینت های لوکس رومی از سنگ گرانیت برای کانتر آشپزخانه و از شیشه برای درب کابینت های بالایی استفاده می شود. کابینت مدل رومی به دیزاین آشپزخانه های سنتی جلوه ای گرم و صمیمی می بخشد.

برای نورپردازی و دکوراتیونمودن آشپزخانه هایی که کابینت آن ها به سبک رومی طراحی می شود، از چراغ های آویزان زیبا استفاده می شود.

کابینت کلاسیک رومی

کابینت کلاسیک ممبران

امروزه کابینت ممبران یکی از محبوب ترین کابینت آشپزخانه می باشد و در واقع جدیدترین نسل کابینت کلاسیک بشمار می رود. این نوع کابینت با نام های دیگر نظیر پرس وکیوم، کابینت کلاسیک، کابینت انزو و کابینت سه بعدی نیز شناخته می شود.

بخوانید!  معرفی جدیدترین انواع شیرآلات قهرمان

برخلاف نمونه های دیگر، کابینت کلاسیک که حکاکی روی آن ها با دست انجام می شود، حکاکی بر روی کابینت ممبران توسط دستگاه های سی ان سی (CNC) صورت می گیرد.

بعد از حکاکی بر روی درب این کابینت ها، آن ها را با دستگاه پرس وکیوم روکش می کنند. به همین دلیل استفاده از این نوع کابینت ها در مقایسه با دیگر کابینت های کلاسیک از نظر اقتصادی مقرون به صرفه تر است.

نحوه حکاکی بر روی درب کابینت

با ورود دستگاه CNC به صنعت ام دی اف و چوب تحول عظیمی در این حوزه به وجود آمد. طرز کار این دستگاه به این صورت است که در ابتدا الگوی مورد نظر به وسیله یک نرم افزار سه بعدی شبیه سازی می شود.

در مرحله بعد الگوی طراحی‌شده با استفاده از نرم افزارهایی به نام رادونیکس یا آرت کم به دستگاه منتقل می شود. در نهایت دستگاه سی ان سی توسط فرز‌ها و تیغه های برش طرح را بر روی ام دی اف یا چوب حکاکی می کند.

نحوه روکش کاری کابینت

بعد از اتمام مرحله حکاکی، سطح کابینت را از خرده چوب پاک کرده و با پیسوله روی آن چسب می ریزند. اگر بر روی سطح مورد نظر گرد و غبار بنشیند و روی آن چسب شود کیفیت کار افت پیدا می کند. سپس قطعه موردنظر را در دستگاه پرس وکیوم قرار می دهند تا دستگاه روکش را با حرارت و ایجاد خلاء بر سطح بچسباند.

از جمله عواملی که بر کیفیت قطعات اثر می گذارد، شامل نوع چسب مصرفی، نحوه حکاکی دستگاه CNC، تنظیمات دستگاه پرس وکیوم و محیط کار می باشند. به جای روکش نمودن درب کابینت با دستگاه پرس وکیوم می توان درب ها را رنگ کرد.

رنگ این مزیت را دارد که اگر با گذشت زمان دچار آسیب شد، امکان ترمیم آن وجود خواهد داشت. علاوه بر آن مشکلات مربوط به روکش مانند جدا شدن را در پی ندارد.

کابینت ساده کلاسیک

کابینت نئوکلاسیک

نئو کلاسیک از جمله طرح های محبوب در سبک کلاسیک می باشد. بسیاری از افراد به ترکیب نقش های کلاسیک و مدرن علاقه زیادی دارند.

کابینت های نئوکلاسیک می تواند انتخابی خاص و زیبا برای این افراد باشد، چرا که هم ظرافت طرح های کلاسیک را دارد و هم از سادگی طرح های مدرن برخوردار می باشد.

کابینت نئوکلاسیک

مراکز و نمایندگی های فروش کابینت کلاسیک

مراکز فروش کابینت های کلاسیک بسیار متعدد هستند و به سادگی با کمی جستجو در شبکه های مجازی و اینترنت می توان این فروشگاه ها و کارگاه ها را پیدا کرد. ما در این بخش قصد داریم تعدادی از محل های خرید این محصول را معرفی کنیم.

تهران

در تهران این محصول را می توان در خیابان شریعتی، میدان امام حسین خیابان انقلاب، خیابان سهروردی شمالی، فرمانیه خیابان لواسانی و بزرگراه آیت الله سعیدی خیابان هاشمی خیابان علیاری، تهیه و خریداری نمود.

اصفهان

در اصفهان برای سفارش و خرید کابینت کلاسیک می توانید به خیابان بزرگمهر ابتدای خیابان شریف واقفی، خیابان فیض خیابان ارباب، شیخ صدوق شمالی خیابان شیخ مفید، خیابان ابن سینا کوچه میرعلاءالدین و خیابان هشت بهشت، مراجعه فرمایید.

قیمت کابینت کلاسیک

قیمت کابینت های کلاسیک به نوع چوب و مواد سازنده آن، متراژ، کیفیت طراحی و یراق آلات آن بستگی دارد. کابینت هایی که تماما با چوب طبیعی تولید می شوند قیمت بالاتری نسبت به انواع چوب های مصنوعی مانند ام دی اف دارند.

کلام آخر

ما در این نوشته به یکی از محبوب ترین سبک های کابینت به نام کابینت کلاسیک پرداختیم که دارای انواع گوناگون و متعددی با طرح و نقش های بسیار زیبا می باشد. این کابینت ها مزایا زیادی از جمله کیفیت و دوام بالا دارند و در انواع نئوکلاسیک، تمام چوب، رومی و… به فروش می رسند.

با خرید این کابینت، آشپزخانه ای زیبا و جذاب را طراحی کنید و تا سال های طولانی از بودن در چنین محیط ایده آلی لذت ببرید. اگر شما هم در آشپزخانه خود از کابینت کلاسیک استفاده کرده اید، عکس های آن را با اهالی ساختمانچی به اشتراک بگذارید.