آموزش رویت

ساختمانچی

فرارسیدن فصل سرما ساکنین منازل را به استفاده از وسایل گرمایشی وادار می کند. استفاده از این وسایل باید با رعایت نکات ایمنی صورت گیرد تا از ایجاد حوادث احتمالی جلوگیری شود.

در کشور ما اغلب از وسایل گازسوز برای تامین گرمایش منازل استفاده می شود. کوچک ترین سهل انگاری در  نصب و راه اندازی این وسایل خسارات جبران ناپذیری در پی خواهد داشت و ممکن است منجر به مرگ نیز شود.

در این نوشته به بررسی نکات ایمنی استفاده از وسایل گرمایشی مختلف پرداختیم. با آگاهی از آن ها می توانید با خیالی آسوده از این وسایل استفاده کنید و شب های زمستانی را در کنار خانواده و دوستان سپری نمائید، پس تا انتها با ساختمانچی همراه باشید.

نکات ایمنی در استفاده از پکیج دیواری

پکیج دیواری چیست؟ پکیج نوعی وسیله گرمایشی است که ایمنی در نصب و استفاده از آن امری بسیار ضروری می باشد. این وسیله بهتر است در خارج از ساختمان و در هوای آزاد قرار گیرد اما باز هم برخی افراد این وسیله را داخل ساختمان قرار می دهند.

چند ماه یک بار پکیج باید سرویس و رسوب گذاری گردد. دودکش آن نیز باید به گونه ای باشد که گازهای سمی وارد فضای زندگی نشوند و مستقیم به بیرون از ساختمان هدایت شوند.

محل اتصال شیلنگ به پکیج باید با بست محکم شود و نشت گاز مورد بررسی قرار گیرد. راحت ترین روش اطمینان از نشت گاز یا عدم وجود آن استفاده از کف صابون است.

امروزه در اکثر خانه ها پکیج در آشپزخانه نصب می شود، در این صورت باید یک سیستم تهویه در این مکان تعبیه گردد تا از بروز حادثه ممانعت کند. سیستم تهویه مانع از تجمع گاز در فضا می شوند و ایمنی را تضمین می نماید.

پکیج دیواری

پکیج برقی

عملکرد پکیج های برقی به گونه ای است که با استفاده از برق فعالیت می کنند. پکیج های برقی به دو دسته پکیج برقی زمینی و پکیج برقی دیواری تقسیم بندی می شوند.

پکیج مرکزی

طراحی پکیج مرکزی به گونه ای است که امروزه جایگزین موتورخانه ها می شود. استفاده از پکیج های مرکزی مزایایی به همراه دارد که از جمله می توان به بالاترین سطح بازدهی آن ها نسبت به موتورخانه ها، نصب و راه اندازی آسان، استفاده از آن ها در مکان های مختلف و مصرف سوخت کم تر آن ها اشاره کرد.

بخوانید!  معرفی انواع رادیاتور

نکات ایمنی در استفاده از وسایل گرمایشی مرکزی

یکی از مزایای سیستم های حرارت مرکزی این است که برخلاف بخاری و شومینه احتمال پخش گاز در فضا و خطر گاز گرفتگی وجود ندارد. این سیستم ها حرارت را به طور یکسان در خانه پخش می کنند و اختلاف دما در مکان های مختلف آن حس نمی شود.

آب گرم موردنیاز این وسایل از موتورخانه و یا پکیج تامین می شود. موتورخانه باید در محلی قرار گیرد که هوا بتواند جریان داشته باشد. از این رو برای تهویه مناسب اتاقک موتورخانه باید یک سیستم تهویه در آن نصب شود و در زیر درب نیز چند سانتی متر برای ورود و خروج هوا فاصله وجود داشته باشد.

نکته دیگر آب بندی لوله های موتورخانه و دودکش است. سطح آن ها باید مورد بررسی قرار گیرد تا هر نوع منفذ و سوراخ شناسایی شود. لوله های موتورخانه باید فاقد منفذ و طول آن ها نیز کوتاه باشد.

موتورخانه هر چند وقت یک بار باید سرویس شود تا عملکرد آن به درستی صورت گیرد. پس از آن که اجزاء داخلی موتورخانه سرویس شدند باید مشعل را خاموش و روشن کرد تا از درست کار کردن آن مطمئن شد.

اگر مشعل هنگام روشن‌شدن از خود دود تولید کند و یا اصلاً روشن نشود مطمئناً دارای ایراد است و مشکل آن باید رفع شود. سیم های برق، کلیدها و فیوز باید سالم و بی عیب و نقص باشند و مشعل، دودکش و رله نیز مورد بررسی قرار گیرند.

هنگامی که وارد موتورخانه می شوید کمی درب را باز بگذارید تا اگر گازهای سمی در فضا وجود دارند خارج شوند. همیشه هنگام ورود به این مکان نکات ایمنی لازم مربوط به خود و موتورخانه را رعایت نمائید.

نکات ایمنی در استفاده از بخاری

هنگام نصب بخاری باید از سلامت دودکش و شلنگ بخاری اطمینان حاصل کرد. شیلنگ های بخاری باید از نوع استاندارد انتخاب شوند و پس از چند سال استفاده تعویض گردند.

مکان اتصال شیلنگ به شیر گاز و بخاری باید با بست محکم شود تا روزنه ای برای نشت گاز وجود نداشته باشد. مکان قرارگیری دیوار باید به نحوی باشد که از دیوار حدود 15 سانتی متر فاصله داشته باشد.

بخوانید!  انواع سیستم تهویه هوشمند هوا در ساختمان[GHP و VRF]

از قرار دادن لوازم چوبی و منسوجات در کنار بخاری خودداری کنید و همواره فاصله پرده را از بخاری حفظ نمائید تا در اثر گرما مشتعل نشود و حادثه به بار نیاورد.

بخاری

محل قرارگیری بخاری بهتر است در زیر پنجره باشد تا هوا به راحتی جریان داشته باشد. برای اطمینان از عملکرد درست بخاری می توانید شعله آن را چک کنید.

شعله بخاری به طور طبیعی آبی رنگ است، اما اگر رنگ آن زرد یا نارنجی شود مطمئناً مشکلی وجود دارد. وقتی بخاری روشن است، لوله آن باید داغ باشد، سرد بودن لوله حاکی از بروز مشکل در این وسیله رایج گرمایشی است.

وقتی مسیر خروج دودبسته شود شعله ناقص می سوزد. در نتیجه گازهای سمی وارد فضای داخل می شوند و منجر به مسمومیت و یا مرگ می شوند.

برای اطمینان از قدرت مکش دودکش می توانید یک تکه مقوا را آتش بزنید و درون بخاری بیندازید. اگر این دود به سمت دودکش رفت و وارد فضای داخلی نشد، می توان از عملکرد دودکش اطمینان حاصل نمود.

نکات ایمنی در استفاده از شومینه

رعایت نکات ایمنی در استفاده از شومینه نیز مانند بخاری حائز اهمیت است. قبل از روشن‌کردن شومینه باید دریچه آن باز شود و دودکش مورد بررسی قرار گیرد.

وجود یک ترموکوپل در اجاق شومینه ضروری است تا هنگام خاموش شدن شعله، گاز قطع شده و وارد فضای خانه نگردد. اصولاً شومینه در زیر دودکش قرار می گیرد تا گازهای سمی و دی اکسید کربن را به خارج از ساختمان هدایت کند.

شعله شومینه نیز همانند شعله بخاری است و همیشه باید رنگ آن را مدنظر قرار داد. رنگ آبی نشانه سوخت سالم و رنگ نارنجی یا زرد شعله نشانه سوخت ناقص است. اتصالات شومینه و شلنگ آن نیز باید بررسی شوند و از عملکرد صحیح آن ها باید مطمئن شد.

شومینه

کلام پایانی

امیدواریم با مطالعه این نوشته از ساختمانچی با نکات ایمنی انواع وسایل گرمایشی در خانه آشنا شده باشید. دقت کنید که قبل و هنگام استفاده از این وسایل حتما نکات ایمنی مذکور را رعایت کنید تا بتوانید از بروز مشکلات ناشی از آتش سوزی و خسارات جانی افراد خانواده جلوگیری نمایید. در انتها می توانید نقطه نظرات خود را در مورد این مطلب با ما در میان بگذارید.