آموزش رویت

ساختمانچی

فرز و مینی فرز از پرکاربردترین ابزارها در حوزه ساخت و ساز می باشند. بدون شک تمام افراد شاغل در حوزه های مختلف صنعت به نوعی به این دستگاه نیاز دارند.

این دستگاه طیف وسیعی از کاربردها را پوشش می دهد و به طور کلی می توان گفت افرادی که در زمینه کاری خود به برش و سایش سطوح نیاز دارند، با این وسیله سر و کار دارند.

آن چه که در ساختار این ابزار به کاررفته است، یک صفحه دیسک ساینده می باشد که سطح زبر و سختی دارد. این ویژگی آن را به ابزاری مناسب برای سایش سطوح مختلف تبدیل کرده است. در ادامه این مطلب از ساختمانچی به بیان جزئیات در این مورد می پردازیم. با ما همراه باشید.

انواع دستگاه فرز

فرز سمباده

از این دستگاه به منظور صیقلی‌کردن سطوحی که از مقاومت بالایی برخوردار هستند، استفاده می شود. در این فرآیند از یک نوار که سطحی سایشی دارد، استفاده می شود و برای صیقل کاری و پولیش کاری استفاده می شود.

فرز سمباده

سنگ رومیزی

یکی از قدرتمندترین انواع دستگاه های فرزکاری، سنگ رومیزی می باشد. این ابزار بر روی یک میز با پایه ثابت قرار دارد و دارای یک موتور مرکزی و دو دیسک سایشی می باشد. از این وسیله به منظور ساخت و یا تعمیر ابزارهای مختلف، تیزکردن ابزارها، از بین بردن پوسیدگی و… استفاده می شود.

فرز سطحی

به احتمال زیاد نام دستگاه سی ان سی زیاد به گوش شما خورده است. این وسیله نمونه ای از رایج ترین انواع فرز سطحی می باشد که از یک دیسک ساینده، میز چرخان و یک گیره نگهدارنده تولید می شود.

فرز سنگبری با آب

از این دستگاه به منظور صیقلی‌کردن سطوحی همچون سنگ و کاشی استفاده می شود و برای جلوگیری از شکستن و آسیب دیدن سطوح آن ها از آب استفاده می کند.

نمونه ای از این دستگاه نیز وجود دارد که بدون آب کار می کند که از جمله می توان به فرز سنگبری ساده و فرز آهنگری اشاره کرد. این ابزارها به منظور فرزکاری سنگ و آهن مورد استفاده قرار می گیرند.

فرز انگشتی

همان طور که از نام این ابزار پیداست، ابعاد آن کوچک می باشد و استفاده از آن به منظور تراش دادن و صیقلی‌کردن اجسام گرد مانند لوله های فلزی صورت می گیرد.

این وسیله نسبت به نمونه های بزرگ تر گشتاور پایین تری دارد و از این رو برای کارهای ظریف مناسب می باشد. فرزهای انگشتی که به منظور حکاکی مورد استفاده قرار می گیرند نمونه ای از پرکاربردترین انواع این دستگاه می باشند.

فرز انگشتی

کاربرد دستگاه فرز

  • برش قطعات ساخته‌شده از جنس های مختلف
  • سایش بیرون زدگی های سنگ و فلز
  • تیز کردن ابزارآلات
  • ایجاد سطوح صیقلی

انواع دیسک برش دستگاه فرز

  • دیسک فیبری: از این نمونه به منظور ساییدن زنگ استفاده می شود.
  • دیسک الماسی: از این وسیله به منظور برش بتن، سنگ و کاشی استفاده می شود.
  • دیسک کاربید سیلیکون: برای تمیز کردن سطوح فلزی و تیز کردن اشیا کاربرد دارد.
  • دیسک سیمی فرچه ای: این وسیله برای تمیز کردن و از بین بردن زنگ زدگی از روی سطوح فلزی کاربرد دارد.

مینی فرز

مینی فرز از دیگر ابزارهایی است که شباهت زیادی به فرز دارد و به طور کلی می توان گفت عمده ترین تفاوت آن ها با هم در اندازه و قدرت آن ها می باشد. از مزیت های استفاده از این ابزار می توان به قابلیت کنترل آن با استفاده از یک دست اشاره کرد.

بخوانید!  چه مدل صندلی مدیریتی برای شما مناسب است؟

از آن جایی که اندازه این دستگاه کوچک است، برای کارهای ظریف مناسب می باشد. حمل این دستگاه آسان است و در حین انجام کار، کاربر کمتر دچار خستگی می شود.

کاربرد مینی فرز

  • برش سنگ و فلزات
  • برش پلاستیک
  • برش کاشی
  • تیز کردن ابزارآلات برشی
مینی فرز

منبع تغذیه مینی فرز

منبع تغذیه مینی فرزها متفاوت می باشد و در سه مدل برقی، شارژی و بادی می باشد. نمونه برقی این دستگاه اگرچه کارایی بالایی دارد اما مصرف برق آن نیز بالا می باشد و صدای بلندی نیز دارد.

نمونه شارژی این دستگاه برای مکان هایی که دسترسی به منبع برق وجود ندارد، مناسب می باشد. از مزایای این دستگاه می توان به صدای کم آن اشاره کرد. این نمونه از قیمت بالایی برخوردار می باشد.

مینی فرز بادی از دیگر نمونه های این دستگاه می باشد که با استفاده از کمپرسور باد کار می کند. از ویژگی های این دستگاه می توان به صدای کم و استهلاک پایین آن اشاره کرد. از معایب این دستگاه نیاز به کمپرسور باد می باشد.

ویژگی های مینی فرز

برای خرید یک مینی فرز خوب باید به ویژگی هایی توجه شود که در ادامه به بیان آن ها خواهیم پرداخت.

  • قدرت موتور: یک دستگاه خوب باید از موتور پرفشار برخوردار باشد، بنابراین باید به قدرت مورتور دستگاه توجه ویژه شود.
  • جنس قطعات: کیفیت قطعات دستگاه از دیگر نکات مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد. هر چه کیفیت قطعات بالاتر باشد نه تنها دستگاه طول عمر بیشتری خواهد داشت بلکه کارایی آن نیز بهتر خواهد بود.
  • گیربکس: اگر دستگاه مینی فرز به گیربکس مجهز باشد، کارایی دستگاه بالا می رود و طول عمر آن نیز افزایش می یابد.
  • طراحی استاندارد دستگاه: یکی از موارد مهمی که باید به آن توجه طراحی استاندارد دستگاه می باشد، چرا که در صورت عدم طراحی صحیح و استاندارد موجب خستگی کاربر می شود.
  • سیم دستگاه: یکی از مهم ترین فاکتورهایی که در هنگام خرید دستگاه مینی فرز باید به آن توجه شود، طول سیم دستگاه و جنس آن می باشد. اهمیت این موضوع در مواقعی که محل کار با پریز فاصله زیادی دارد مشخص می شود. این موضوع در محیط های کارگاهی اهمیت زیادی دارد.
  • وزن دستگاه: از آن جایی که مینی فرزها برای کارهای ظریف مورد استفاده قرار می گیرند، باید از وزن سبکی برخوردار باشد تا بتوان به راحتی از آن استفاده کرد.
  • سرعت آزاد: هر چه سرعت آزاد دستگاه بالاتر باشد، کیفیت آن نیز بهتر می باشد.
  • دسته کمکی: دسته کمکی به تسلط بیشتر کاربر کمک می کند و در دو نوع معمولی و ضد لرزش عرضه می شود.
  • چگونگی شروع به کار دستگاه: برخی از مدل ها از استارت نرم برخوردار هستند. این بدان معناست که در هنگام شروع به کار به آن شوک وارد نمی شود و به آرامی شروع به کار می کند.

تفاوت فرز و مینی فرز

اگرچه این دو دستگاه کارایی مشابهی دارند اما در ساختار دارای وجه تمایزاتی با یکدیگر هستند که در ادامه به بیان آن ها می پردازیم.

  • وزن: یکی از بارزترین وجه تمایزات مینی فرز با نمونه معمولی وزن دستگاه می باشد. مینی فرزها از وزن سبک تری برخوردار می باشند و از این رو کار با آن ها بسیار آسان می باشد.
  • قطر صفحه دیسک: قطر صفحه دیسک مینی فرزها نسبت به نمونه های معمولی کم تر است و از این رو توان ساب زنی کمتری دارد، بنابراین اگر در نظر دارید سطوح وسیع را ساب زنی کنید بهتر است از نمونه های معمولی استفاده کنید.
  • توان: دستگاه فرز از توان و قدرت بیشتری برخوردار می باشد و برای کارهای سنگین بهتر است از آن ها استفاده نمایید.
  • کاربری: مینی فرزها بیشتر به منظور کارهای کوچک و در کارگاه های کوچک استفاده می شود. این در حالی است که نمونه های معمولی در پروژه های بزرگ مانند ساختمان سازی استفاده می شود.
بخوانید!  راهنمای انتخاب جدیدترین مدل های آینه روشویی

بهترین مدل و برندهای مینی فرز و فرز

برند رونیکس

رونیکس نمونه ای از بهترین برندها در تولید ابزار آلات از جمله فرز و مینی فرز می باشد. از ویژگی های فرز رونیکس می توان به موتور پرقدرت، گیربکس صنعتی، قطعات با کیفیت، مجهز به سیستم قفل کن برای نصب آسان صفحات برشی، سیستم گردش هوای داخلی، کابل 3 متری و استاندارهای لازم می باشد.

مینی فرز رونیکس مدل 3120 نمونه ای از پرفروش ترین انواع مدل های موجود در بازار می باشد. این مدل برقی است و مجهز به سیستم گیربکس صنعتی دو تکه می باشد.

مینی فرز رونیکس دارای کابل سه متری است و مطابق با استانداردهای روز می باشد. این مدل دارای دسته جانبی ضد لغزش، سبک و کم حجم می باشد. در ساخت آن از بلبرینگ های ضد غبار استفاده می شود و مجهز به سیستم خنک‌کننده می باشد.

فرز برند رونیکس

برند متابو

متابو از دیگر برندهای معتبر در زمینه فروش ابزار آلات می باشد. از نگاه متخصصان ابزارهای تولید شده توسط این شرکت برای سخت ترین شرایط بسیار مناسب می باشند.

مینی فرز W9-125 متابو نمونه ای از پرفروش ترین انواع این ابزار می باشد. این مدل برای سطوح چوبی، سنگی و چوبی مناسب می باشد، اما دارای قابلیت کنترل سرعت ندارد.

برند بوش

بوش از محبوب ترین انواع برندهای صنعتی جهان به شمار می رود که در زمینه ساخت ابزارآلات و وسایل برقی متفاوت فعالیت می کند. مدل GWS9-115 بوش از پرفروش ترین انواع این ابزار می باشد. این مدل برای سطوح فلزی مناسب می باشد. قابلیت کنترل سرعت و برش با زاویه ندارد.

برند ماکیتا

ماکیتا یک برند ژاپنی می باشد که امروزه در اقصی نقاط جهان به عنوان برند پر فروش ابزارآلات شناخته می شود. مدل MT92B  از پر فروش ترین انواع فرز سنگبری مارک ماکیتا می باشد. این دستگاه برای سطوح سنگی مناسب می باشد.

برند دیوالت

دیوالت یک برند آمریکایی است که زیرمجموعه شرکت بلک اند دکر می باشد و محصولاتی با کیفیت در زمینه تولید ابزارآلات به بازار عرضه می کند. مدل DWE4050 نمونه ای از پر فروش ترین مینی فرز این برند می باشد. از ویژگی های این محصول می توان به دارا بودن حفاظ اشاره کرد.

کلام پایانی

امیدواریم مطالب ارائه شده در این نوشته در خصوص معرفی ابزارآلاتی به نام فرز و مینی فرز برای شما کاربران گرامی مفید بوده باشد. نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود را در مورد این مطلب با ما در میان بگذارید.