آموزش رویت

ساختمانچی

ساختمان سبز به ساختمانی می گویند که از زمان طراحی تا زمان اجرای پروژه و حتی بازسازی آن، استانداردهای حفاظت از محیط زیست رعایت می شود. ذخیره سازی انرژی و افزایش بازده انرژی گرمایشی، سرمایشی و الکتریکی از جمله اهداف اصلی ساخت آن می باشند.

این نوع ساختمان اثرات نامطلوب بر محیط زیست و انسان را کنترل کرده و کاهش می دهد. هدف اصلی معماری سبز حفظ محیط پیرامون و زیستگاه های طبیعی می باشد. در حقیقت این نوع معماری هیچ گونه خللی در طبیعت ایجاد نمی کند. بلکه سلامتی و آسایش را به ارمغان می آورد و کیفیت زندگی را ارتقاء می بخشد.

مکانیزم طراحی ساختمان سبز بر اساس راهکارهایی نظیر استفاده از انرژی خورشیدی فعال یا غیر فعال، انرژی الکتریکی خورشیدی، اجرای بام سبز و استفاده از سیستم های هوشمند در ساختمان می باشد.

علاوه بر آن عایق های نانو، شیشه های دوجداره و آب گرمکن های خورشیدی از جمله تجهیزاتی هستند که در طراحی این ساختمان ها مورد استفاده قرار می گیرند.

امروزه نه تنها گرایش به سمت استفاده از معماری سبز در حال افزایش است، بلکه به کارگیری آن به معماران و ساختمان سازان اکیداً توصیه می شود. به عنوان سازندگان، معماران و مشتریان، باید بدانید مزایای استفاده از معماری سبز بسیار بوده و روز به روز افزایش می یابد.

این مزایا تا جایی پیش می روند که استفاده از معماری سبز به عنوان یک نیاز محسوب خواهد شد. طبق مطالعات، تقریبا 50 درصد انرژی و مواد غیر قابل بازیافت در جهان صرف ساخت و ساز می شوند.

اجازه دهید به شما نشان دهیم که استقبال از شیوه زندگی سبز با آغوش باز بهترین کاری است که می توانید در زندگی خود انجام دهید. پس تا انتها با ساختمانچی همراه باشید.

معماری سبز

مزایای خانه سبز

طراحی سبز از لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه است

استفاده از معماری سبز تنها به سود محیط زیست است، بلکه مزایای اقتصادی بسیاری نیز برای شما در بر خواهد داشت. نمونه های بارز فواید طراحی سبز به شرح زیر می باشند:

  • آنچه سرمايه گذاری کرده اید به سرعت به شما باز خواهد گشت. در مقایسه با سبک های قدیمی و سنتی ساخت و ساز، معماری سبز برای پروژه هاي موجود 19/2 درصد و برای پروژه های جدید تقريبا 10 درصد بازگشت سرمایه در پی خواهد داشت.
  • هزینه زندگی کمتر خواهد شد. طبق نظر شورای جهانی ساختمان سبز جبران شدن هزینه های اولیه ساخت و ساز باعث صرفه جویی در مصرف انرژی از 4 تا 16 دلار در هر فوت مربع و صرفه جویی در مصرف آب به میزان 2 دلار در هر فوت مربع خواهد شد.
  • قیمت فروش این نوع ساختمان ها گران تر خواهد بود. طبق مطالعات سازمان Earth Advantage، قیمت خانه هایی که طبق اصول طراحی سبز بنا می شوند و طراحی داخلی و نمای خارجی آن ها بر مبنای صرفه جویی و بهینه سازی مصرف انرژی اجرا شده است، حداقل 8 درصد نسبت به خانه هایی که فاقد این نوع طراحی هستند گران تر می باشد.
  • طول عمر ساختمان افزایش می یابد. طراحی سبز بادوام تر و ماندگارتر از طرح های ساخت و ساز معمولی است. این به معنای پس انداز و صرفه جویی واقعی در هزینه و انرژی محسوب می شود.
خانه سبز

معماری سبز سلامتی شما را تضمین می کند

اولین و مهم ترین دلیل ساخت خانه سبز سلامتی انسان است. شما باید اطمینان حاصل کنید که آب و هوای محل زندگی شما از کیفیت مطلوبی برخوردار است و تاثیر مثبتی بر روی ساکنان می گذارد.

بخوانید!  درب سکشنال چیست؟

طبق تحقیقات آلودگی هوا در داخل ساختمان ها گاهی اوقات پنج برابر مخرب تر از هوای بیرون ساختمان می باشد. اکثر آلودگی های خطرناک، حاصل از عملکرد انسان ها است.

ما گمان می کنیم این موضوع هیچ ارتباطی با پایداری و ماندگاری محیط زیست ندارد. حقیقت این است که اکثر آلاینده هایی که از طرف انسان و محصولات جانبی ساختمانی ناشی می شوند به طور جدی در مقادیر بالا منجر به آسیب دیدن محیط زیست و سلامتی خود انسان می شوند.

حضور مواد شیمیایی را نباید در زندگی روزمره نادیده گرفت، زیرا آن ها در تولید رنگ، فرش، مواد شوینده یا حلال ها به وفور مورد استفاده قرار می گیرند.

برای روشن‌شدن این مطلب به این نکته توجه کنید که در سال 1995، میزان مرگ و میر ناشی از سرطان ریه حدود 146400 نفر و مرگ و میر ناشی از گاز رادون حدود 10021 نفر اعلام شده است.

آسم که دشمن 20 میلیون نفر در سراسر جهان خصوصاً کودکان است، معمولاً توسط آلودگی های ایجادشده در ساختمان هایی با معماری معمولی حاصل می شود.

برای حل این مشکل، در طراحی خانه های سبز سعی می شود از عایق و سیستم های تهویه بسیار مطلوب استفاده شود. از این رو می توان عواملی که منجر به بیماری می شوند را به حداقل رساند.

از ویژگی های منحصربفرد عایق های سنگین می توان به کاهش سر و صدا و دما اشاره نمود. آن ها به شما کمک می کنند با آرامش بیشتری زندگی کنید و از بیماری ها در امان باشید.

خانه سبز

مزایای زیست محیطی معماری سبز

پاک، سبز و دوستدار محیط زیست

همان طور که گیاهان و پوشش سبز گیاهی از محیط زیست محافظت می کنند، طراحی سبز آلاینده های محیطی را فیلتر کرده و باعث می شود منزل شما دوستدار محیط زیست باشد. داشتن یک خانه سبز به معنای استفاده محدود از مواد مصنوعی است که این امر در معماری های سنتی دیده می شود.

صرفه جویی در انرژی

معماری سبز بهترین راه برای اطمینان از مصرف انرژی کمتر در طول فصول زمستان و تابستان است. این بدان معنی است که در تابستان خانه شما از نفوذ پرتوهای خورشید به داخل در امان است و نیاز به سیستم خنک‌کننده نخواهید داشت.

در فصل زمستان نیز درجه حرارت منزل را می توانید در حد مطلوب نگه داشته و کنترل کنید، عایق هایی که در سقف و دیوارها به کار می روند مانع از عبور هواشده و از ورود سرما به داخل جلوگیری می کنند.

کاهش آلودگی صوتی

زندگی در مراکز شلوغ شهر ممکن است مزایای خود را داشته باشد، اما ترافیک زیاد و سر و صدای ناشی از ترافیک قطعاً آرامش شما را بر هم خواهد زد. یک ساختمان سبز می تواند در این مورد نیز یاری رسان باشد. به ویژه اگر در حال ساخت و ساز در مناطق شهری یا صنعتی هستید.

مزایای خانه سبز

مزایای تعمیر و نگهداری خانه سبز

ساختمان هایی که با معماری سبز بنا می شوند به تعمیر و نگهداری مدام نیاز ندارند. به دلیل این که طراحی سبز بسیار سازگار با محیط زیست است، نیازی به بازسازی مداوم نمی باشد. حتی نقاشی ساختمان را می توان پس از گذشت زمان طولانی انجام داد.

بخوانید!  آیا با مدیریت اطلاعات ساختمان آشنایی دارید؟

هارمونی و تعادل

چگونه زندگی خود را سبز آغاز کنید؟ این سوالی است که اکثر افراد قبل از ساخت خانه خود می پرسند. ما برای این کار لیستی از آنچه که برای زندگی در خانه سبز ضروری می باشد را جمع آوری نموده و به شما ارائه می دهیم:

  • از عایق مناسب در اطراف ساختمان خود استفاده کنید.
  • از منابع انرژی جایگزین استفاده نمائید، برای مثال یک پنل خورشیدی یا توربین بادی در ساختمان تعبیه کنید.
  • سیستم های تهویه را برای تامین گرما یا سرمای ساختمان بهینه سازی کنید.
  • اتصالات لوله کشی را در قسمت های پایین ساختمان نصب کنید.
  • بهتر است در استفاده از لوازم خانگی و وسایل روشنایی موضوع صرفه جویی در انرژی را رعایت کنید.
  • سیستمی مناسب برای جمع آوری آب باران در اطراف ساختمان خود تعبیه کنید.
  • بهتر است یک باغچه یا فضای سبز در ساختمان خود بسازید و یا در آن درخت بکارید.
  • آبیاری باغچه را با حداقل آب و با استفاده از آب های ذخیره شده باران آبیاری کنید.
  • بهتر است از فضای موجود به طور مفید استفاده کنید و در صورت امکان خانه را کوچک تر بسازید.
  • در ساخت خانه سبز استفاده از مواد بازیافتی را در اولویت کار خود قرار دهید.
ساختمان سبز

نکات پایانی

اگر قصد دارید یک خانه سبز بسازید، نکات مذکور در این نوشته از ساختمانچی را به خاطر بسپارید. با یک متخصص یا کارشناس در زمینه بهینه سازی مصرف انرژی مشورت کنید تا راه حل های اصولی و کاربردی را به شما پیشنهاد دهند و یا این که اشتباهاتی را که تاکنون مرتکب شده اید را به شما گوشزد نمایند.

قبل از برنامه ریزی برای ساخت خانه سبز، حتماً باید مجوز ساخت و ساز سبز را دریافت کنید. در این خصوص می توانید توجه سازمان های خاص را نیز جلب نموده و از آن ها درخواست کنید کمک های مالی برای شما فراهم کنند.

انجام این کار ارزش ملک شما و قیمت آن را در هنگام فروش بالاتر خواهد برد. علاوه بر آن تمام هزینه هایی که برای ساخت خانه خود صرف نموده اید با صرفه جویی در مصرف انرژی های آب، برق، گاز و کاهش هزینه های پرداخت قبوض جبران خواهد شد.

هیچ کس نمی تواند برای کاهش استرس، اجتناب از بیماری ها یا داشتن خلق و خوی خوب تعریفی ارائه دهد. داشتن یک محل زندگی سبز و همیشگی یکی از ساده ترین راه ها برای رسیدن به این هدف می باشد. علارغم این که خانه های سبز دوستدار محیط زیست بوده، از نظر اقتصادی نیز مقرون به صرفه هستند.

همانطور که همه ما می دانیم، ما در عصری زندگی می کنیم که تکنولوژی در حال توسعه است و روز به روز به تکامل می رسد و در کنار آن منابع طبیعی در حال پایان می باشند. به همین دلیل گرایش به سمت زندگی در خانه های سبز در حال افزایش است. ما باید خود را برای زندگی در خانه ای پاک و عاری از هر نوع آلودگی آماده کنیم.