آموزش رویت

ساختمانچی

به طور کلی می توان گفت سقف شیبدار شینگل به سقفی اطلاق می شود که شیب حداقل 15 درجه ای و حداکثر 70 درجه ای داشته باشد. سقف شینگل از جمله رایج ترین سقف برای پوشش بام های شیبدار در ساختمان های اداری، مسکونی و تجاری می باشد.

امروزه از آن به عنوان پوشش اصلی بام و پوشش نما ساختمان استفاده می شود. شینگل لایه ای از جنس قیر فرآوری می باشد که برای پوشش سقف شیبدار مورد استفاده قرار می گیرد. این پوشش از مشتقات نفت، سیلیس و لایه های مختلف تولید می شود.

در تولید شینگل مواردی مانند مقاومت در برابر ضربه، وزش باد، تغییرات آب و هوایی، ایزولاسیون در برابر تغییرات دمایی و شکل گیری به فرم های دلخواه مورد ارزیابی و بررسی قرار می گیرند.

شینگل نوعی پوشش برای سقف های شیب دار است که با لایه ای از فایبر گلاس مقام می شود و رنگ پردازی سطح آن با گرانول های سنگی صورت می گیرد که این امر باعث ثبات رنگی شینگل می شود.

حداقل شیب برای نصب سقف شینگل 20 درصد می باشد. سیستم سقف شینگل در برابر عوامل خارجی بسیار مقاوم بوده و به مدت چند سال نیاز به نگهداری و مراقبت ندارد.

ساختار سقف شینگل به گونه ای است که اجزا آن دارای شکل مستطیلی است و تخت و مسطح می باشند و از پایین به سمت بالاگذاشته می شوند.

مصالحی که به این منظور مورد استفاده قرار می گیرند، جنس متفاوتی دارند. برای مثال سنگ، چوب، فلز، پلاستیک، سیمان و مصالح کامپوزیتی از جمله مصالحی هستند که به این منظور مورد استفاده قرار می گیرند.

سقف های شینگل انواع متفاوتی دارند که از جمله می توان به سقف شینگل دولایه و سقف شینگل لانه زنبوری اشاره کرد.

عکس سقف شیبدار شینگل؛ ویژگی ها و نحوه اجرای آن

تاریخچه سقف های شینگل

شینگل از متداول ترین و پرمصرف ترین پوشش های سقف شیبدار به حساب می آید که برای اولین بار حدود 17 سال پیش در کشور آمریکا به دست معماران و متخصصان آمریکایی طراحی و به مرحله اجرا رسید.

دیری نگذشت که این سقف مورد توجه مردم قرار گرفت و در فاصله کوتاهی به کانادا نیز رسید و در آن جا نیز گسترش یافت. در نهایت این پوشش در کشورهای اروپایی و آمریکایی جای خود را به سقف های سفالی داد و جایگزین روش های سنتی شد.

این محصول در سال 1389 بالاترین میزان فروش را در بین سایر سقف ها در آمریکا به خود اختصاص داد و به عنوان بهترین پوشش شناخته شد. این محصول در سال 1380 به ایران رسید و به صورت گسترده مورد استفاده قرار گرفت.

ویژگی های سقف شیبدار شینگل

  •  شینگل در برابر آب برف و باران مقاوم است و با گذشت زمان آب به لایه زیر آن نفوذ نمی کند از این رو می توان آن را نوعی عایق رطوبتی نیز در نظر گرفت، اما نکته مهم استفاده از یک عایق در زیر آن می باشد. بنابراین نمی توان گفت این محصول به تنهایی عایقی برای رطوبت می باشد.
  • این نوع پوشش سقف در برابر تابش نور خورشید مقاوم است و دچار تغییر رنگ و رنگ پریدگی نمی شود.
  • از دیگر ویژگی های این سقف این است که می توان به راحتی بر روی آن راه رفت.
  • شینگل ظاهری زیبا و طبیعی دارد و در رنگ های متنوع با ابعاد متفاوت تولید می شود.
  • یکی از ویژگی های مهم سقف شینگل، قابلیت انعطاف پذیری آن می باشد. به همین دلیل این نوع سقف قابل اجرا بر روی انواع سقف شیب دار پیچیده می باشد.
  • پوشش سقف شینگل نیاز به مراقبت و نگهداری ندارد و مقاومت و طول عمر آن بالا می باشد.
  • دودکش های سقف را می توان با شینگل پوشش داد و آب بندی کرد.
  • سقف شینگل، سقف ساختمان را به طور کامل آب بندی می کند و در تمامی جهات اورلب می باشد.
  • از دیگر ویژگی های سقف شینگل می توان به وزن کم و اشتعال ناپذیر بودن آن ها اشاره کرد.
  • نصب سقف های شینگل آسان است و سرعت انجام آن بالا می باشد.
  • سقف های شیبدار شینگل عموما از کیفیت بالایی برخوردار هستند و به مرور زمان دچار رنگ پریدگی نمی شوند.
  • از آن جایی که این گونه سقف ها مقاومت بالایی در برابر زلزله دارند، انتخاب بسیار مناسبی برای مناطق زلزله خیز محسوب می شوند.
سقف شینگل

مشخصات فیزیکی سقف شینگل

این سقف ها با توجه به ضخامت کمی که دارند دارای حمل و نقل آسان و راحتی است و از 5 لایه تشکیل شده است. لایه اول که همان لایه سطحی است نمای ظاهری این سقف ها را به نمایش می گذارد و سنگ ریزه های طبیعی دریا بر روی آن قرار دارد. لایه دوم که به اصطلاح همان لایه زیرین می باشد، از نوعی قیر مخصوص پر شده است.

بخوانید!  سقف شیبدار تک پر یا Sloping Roof 

بخش سوم از یک لایه فایبرگلاس اشباع شده تشکیل می شود که باعث مقاومت در سقف می گردد. در لایه چهارم یک نوع چسب حساس به حرارت قرار دارد که برای چسباندن ورق ها بکار می رود و در نهایت لایه پنجم و آخرین لایه که یک لایه سیلیکونی با مقاومت و استحکام بالا می باشد.

تعمیر سقف های شینگل

تعمیر سقف پروسه ای است که اکثر افراد علاقمند به اجرای آن نیستند و اصولاً آن را به زمانی دیگر موکول می کنند. تعمیرسقف و ایجاد سقفی جدید نیازمند هزینه است و ممکن است این هزینه برای صاحب خانه سنگین باشد. البته تخمین هزینه ها به متراژ سقف و نوع متریالی که قرار است استفاده شود، بستگی دارد.

متخصصین و افرادی که در زمینه تعمیر و بازسازی سقف مهارت دارند چند روز وقت لازم دارند تا سقف جدید را نصب کنند. اگر به محض مشاهده برخی از نشانه ها نسبت به تعمیر یا بازسازی سقف اقدام نکنید در آینده مجبور خواهید شد وقت و هزینه بیشتری صرف اینکار کنید.

دلیل اصلی این امر نفوذ آب به لایه های زیرین، ایجاد کپک و تخریب سقف است. از این رو سریعاً باید نسبت به تعمیر سقف آسیب دیده اقدام نمود.

سقف شینگل نوعی سقف شیب دار است که به راحتی در مناطق مختلف آب و هوایی قابل اجرا می باشد. این سقف مقاومت بالایی در برابر نور خورشید، تغییرات جوی و نفوذ آب دارد و نصب آن به دلیل وزن سبک با سهولت و به سرعت صورت می گیرد. شینگل با استفاده از سیلیس و مشتقات نفت تولید و با لایه ای از فایبرگلاس مقاوم می شود.

سقف شیبدار شینگل از جمله سقف هایی است که دارای رنگ های متنوع بوده و با جلوه ای با دوام و طبیعی زینت بخش خانه های مختلف می باشد. تردد بر روی سقف شینگل راحت است، زیرا این سقف بسیار مقاوم است و حتی در برابر بادهای قوی دچار آسیب نمی شود.

اما به مرور زمان این سقف نیز مانند سایر سقف ها نیازمند تعمیر و بازسازی است و اگر علائم زیر بر روی آن ظاهر شوند، باید آن را بازسازی نمود.

تعمیر سقف شینگل

دلایل مهم تعمیر و بازسازی سقف شینگل

ایجاد کپک و جلبک بین شینگل ها

همانطور که می دانید سقف شینگل از جمله انواع سقف سازه است که در مناطق مرطوب به وفور دیده می شود. از این رو یکی دیگر از دلایلی که نیاز به تعمیر و بازسازی این نوع سقف را ضروری می سازد رشد خزه بر روی شینگل ها یا در بین آن هاست.

خزه و جلبک هایی که بر روی سقف رشد می کنند سقف خانه شما را مانند سقف یک خانه جنگلی می کنند و این نشانه یک مشکل حاد است.

رشد خزه و جلبک خود به تنهایی مشکل خاصی برای سقف محسوب نمی شود. آن ها معمولاً بر روی سقف خانه هایی که در محیط های مرطوب یا سایه دار قرار گرفتند رشد می کنند، اما گاهی نشان از یک ایراد پنهان دارند که سریعاً باید نسبت به رفع آن اقدام نمود.

مشکل خزه و جلبک این است که وقتی باران می بارد، آب را همانند اسفنج جذب کرده و در خود نگه می دارند. یکی از دلایل استفاده از سقف های شیبدار شینگل سرازیر شدن آب به پایین و عدم نفوذ آن در سقف است.

هنگامی که خزه یا جلبک رشد می کنند رطوبت آب را جذب می نمایند و این جذب رطوبت به مرور زمان سبب ترک خوردگی شینگل ها می شود.

جلبک ها مانع از جاری شدن آب به آبروها می شود. در نتیجه آب به زیر شینگل ها نفوذ می کند و کپک قارچی ایجاد می گردد. اگر بر سقف خانه خود کپک یا جلبک مشاهده نمودید، باید از افراد متخصص در زمینه تعمیر و بازسازی سقف کمک بگیرید تا نسبت به رفع آن و بررسی آسیب های احتمالی اقدام نمایند.

ویژگی های سقف شینگل

بالا بودن عمر سقف

یکی دیگر از مواردی که با توجه به آن می توان نسبت به بازسازی سقف اقدام نمود طول عمر بالای آن است. این مورد یک هشدار محسوب نمی شود، اما همواره باید به آن دقت نمود. سقف خانه هایی که حداقل 20 سال عمر کرده‌اند باید با متریال های با کیفیت بازسازی شوند.

بخوانید!  مزایای استفاده از سقف شیبدار آندوویلا

لازم به ذکر است که سقف های شیبدار شینگل آسفالتی عمر 20 ساله دارند اما متریال های دیگر ممکن است بیشتر عمر کنند. برای مثال، شینگل های سفال، متالی و مسی ممکن است بیش از 50 سال عمر کنند اما شینگل های چوبی 30 سال عمر دارند. با توجه به متریالی که براساس آن شینگل ها تولید می شوند می توان عمر مفید سقف را حدس زد.

همانطور که قبلاً گفتیم بازسازی سقف هزینه بردار است؛ از این رو متریال هایی را انتخاب کنید که بسیار بادوام هستند و در برابر عوامل جوی به راحتی دچار آسیب نمی شوند.

در واقع از همان ابتدا هر چه بیشتر هزینه کنید نیازی به صرف هزینه های گزاف برای تعمیر و بازسازی نخواهید داشت. اگر ساخت سقف به خوبی و با استفاده از با کیفیت ترین متریال ها صورت گرفته باشد ممکن است هیچ گاه نیاز به بازسازی پیدا نکنید.

تغییر شکل شینگل ها

دلیل دیگری که با توجه به آن می توان نسبت به بازسازی سقف اقدام نمود، پوسیده شدن شینگل هاست. یکسری علائم وجود دارند که به شما نشان می دهند، سقف خانه نیازمند بازسازی است. این علائم به شرح زیر می باشند:

  • لبه شینگل ها خم شود و ظاهری نامناسب پیدا کرده باشند.
  • ترک خوردگی در شینگل ها نمایان شود.
  • بر روی شینگل ها لکه وجود داشته باشد.

در کل می توان گفت اگر ظاهر شینگل ها قدیمی و کهنه شده باشد وقت آن است که آن ها تعویض یا بازسازی شوند.

تغییر شکل سقف شینگل

اجرای سقف شینگل

همان گونه که گفتیم، یکی از مزایای استفاده از سقف شیبدار شینگل نصب آسان آن می باشد. آن چه که در اجرا و نصب سقف های شینگل حائز اهمیت می باشد، در نظر گرفتن کلیه جزئیات مانند آب بندی دودکش ها و آبروها می باشد.

برای اجرای سقف شینگل در ابتدا باید صفحات چوبی مخصوص با نام OSB بر روی زیرسازی فلزی نصب شود. سپس بر روی آن از یک لایه آب بند یا ایزوگام استفاده می شود.

پس از آن پوشش عایق رطوبتی پس از مرحله زیر سازی نصب می شود و پس از آن پوشش سقف شینگل با استفاده از میخ های مخصوص بر روی آن نصب می گردد.

 قیمت سقف شینگل

سقف های شیبدار شینگل انواع مختلفی دارند و قیمت هر یک از آن ها با توجه به ویژگی هایی که دارند، متفاوت می باشد. از جمله فاکتورهایی که بر قیمت سقف های شینگل تاثیرگذار می باشد، می توان به جنس مصالحی که به این منظور به کاررفته است اشاره کرد.

برای مثال سقف های شینگل از جنس سفال و ورق های گالوانیزه که بیشتر از سایر متریال ها از مشکل آب بندی برخوردار می باشد، نسبت به سایر سقف های شینگل دارای قیمت کم تری می باشد.

برند سقف و شرکت تولیدکننده نیز از دیگر فاکتورهای تاثیرگذار بر قیمت این محصول می باشد. هرچه محصول از برند مشهورتری برخوردار باشد، قیمت بیش تر نیز دارد.

کلام آخر

ما در این مقاله به بررسی نوعی سقف شیبدار به نام شینگل پرداختیم که بیشتر در مناطق بارانی و مرطوب مانند شمال کشور استفاده می شود. این سقف ها باعث می شوند آب باران و برف بر روی سقف باقی نماند و از آب گرفتگی سقف جلوگیری می کنند.

این سقف ها نما بسیار زیبایی را در ساختمان ایجاد می کنند و بسیار مورد توجه مردم قرار دارند. اگر شما در ساخت سقف خانه خود از سقف های شیب دار استفاده کرده اید، عکس های آن را با اهالی ساختمانچی در میان بگذارد.

سوالات متداول

سقف شیبدار شینگل چه ویژگی هایی دارد؟

از ویژگی های سقف شینگل می توان به نصب سریع و آسان، مقاومت در برابر نور خورشید و عدم رنگ پریدگی، تنوع رنگی بالا، انعطاف پذیری بالا و قابلیت استفاده بر روی انوع سقف اشاره کرد.

در ساخت سقف شینگل از چه مصالحی استفاده می شود؟

برای ساخت سقف شینگل از مصالح مختلف مانند چوب، فلز، پلاستیک، سیمان و مصالح کامپوزیتی استفاده می شود.