آموزش رویت

ساختمانچی

امروزه به منظور زیبایی نمای خانه می توان از رنگ نمای بیرونی ساختمان استفاده نمود. نمای ساختمان به طور معمول پس از مدتی ممکن است بر اثر تابش نور خورشید، باران های اسیدی یا آلودگی های هوا، زیبایی و طراوت اولیه خود را از دست بدهد.

اگر میزان این آلودگی های بجامانده بر روی نما کم باشد، می توان با آب آن را شستشو داد، اما اگر رنگ نمای ساختمان به میزان زیادی از بین رفته باشد، باید نما را مجددا رنگ آمیزی نمود.

رنگ های گوناگونی در رنگ آمیزی نمای ساختمان وجود دارد که در ادامه این نوشته از ساختمانچی به بررسی آن ها خواهیم پرداخت. تا انتها با ما همراه باشید.

ویژگی های یک رنگ نمای باکیفیت

  • یک رنگ نمای مناسب باید در برابر شرایط مختلف جوی از مقاومت بالایی برخوردار باشد و بتواند در مقابل باران های شدید و اسیدی دوام بیاورد.
  • همچنین رنگ نما باید در برابر سرمای شدید و گرمای بسیار زیاد بتواند مقاومت کند.
  • به دلیل این که گرد و غبار و آلاینده های محیط بر روی نمای ساختمان می نشینند، رنگ نما باید قابلیت شستشو داشته باشد تا بتوان در صورت نیاز آن را به راحتی تمیز کرد.
  • غیرقابل اشتعال بودن از دیگر ویژگی های یک رنگ نمای باکیفیت و مطلوب محسوب می شود.
  • رنگ نما باید دارای خاصیت الاستیک یا کشسانی باشد تا به مرور زمان از هم گسسته نشود. رنگ های نما معمولا دارای ضخامت استانداردی می باشند که در برابر ترک خوردگی های ساختمان تا حد زیادی انعطاف پذیر می باشند.
  • معمولا یک رنگ نمای باکیفیت 15 الی 20 سال ماندگاری دارد.
  • رنگ نما براساس استاندارد جهانی باید دارای خاصیت کلین سلف یا پوست اندازی باشد. به طور کلی رنگ های نما در حدود 1000 میکرون ضخامت دارند که در هر سال باتوجه به شرایط آب و هوایی منطقه باید بین 20 تا 50 میکرون از رنگ رویه به صورت خود به خود جدا شود. بنابراین همواره رنگ رویه نما مانند پوست انسان لایه برداری می شود و همیشه لایه باقی مانده تازه خواهد بود.
رنگ امیزی نمای ساختمان

انواع رنگ نمای ساختمان

رنگ اکریلیک

رنگ اکریلیک از محبوب ترین انواع رنگ های نما و سطوح دیگر محسوب می شود که از مقاومت و دوام بالایی برخوردار است و درخشندگی و انعطاف پذیری زیادی دارد. از جمله پرکاربردترین رنگ های اکریلیک مورد استفاده در نمای ساختمان، رنگ جوتن می باشد.

رزین اکریلیک

این نوع رنگ نما بر دو پایه آب و روغنی می باشد. رزین اکریلیک با حلال آب ضد قارچ، بدون بو، مقاوم در برابر اشعه فرابنفش، آسیب ناپذیر و دارای سطحی سخت می باشد. از این نوع رنگ همچنین می توان بر روی سطوح سیمانی، گچی و کناف نیز استفاده نمود.

رنگ کنیتکس

این نوع رنگ نیز بر پایه آب و روغنی می باشد. نوع روغنی آن برای رنگ آمیزی نما و سطوح خارجی ساختمان مناسب می باشد. دو ویژگی عمر بالا و مقاومت در برابر رطوبت سبب می شود تا این نوع رنگ، به رنگ نمایی محبوب تبدیل گردد.

رنگ روغنی

رنگ روغنی بر پایه حلال نفتی می باشد و در برابر رطوبت از مقاومت بالایی برخوردار می باشد. این رنگ علاوه بر نمای ساختمان، برای رنگ آمیزی کلیه سطوح خارجی مانند نرده و در و پنجره فلزی نیز کاربرد دارد.

از جمله ویژگی های رنگ روغنی می توان به قابلیت شستشوی آن اشاره نمود. البته این نوع رنگ کمی بو دارد که تنها عیب آن محسوب می شود.

رنگ دریایی

در ساخت این نوع رنگ از رزین های طبیعی استفاده می شود. این نوع رنگ عایقی قوی می باشد و در نماهای مناطق باران گیر مانند مناطق شمالی و جنوبی کشور به میزان زیاد مورد استفاده قرار می گیرد. از این نوع رنگ امروزه به جای ایزوگام نیز استفاده می شود.

بخوانید!  اهمیت مرمت بناهای قدیمی

لاک واترپروف بی رنگ

این نوع رنگ نما براساس رزین های پلی یورتان می باشد. از خصوصیات بارز لاک واترپروف می توان به مقاومت آن در برابر نور خورشید، آب و رطوبت و یون های خورنده موجود در هوا اشاره نمود.

این لاک بی رنگ است و علاوه بر نما، در رنگ آمیزی دیوار، سقف و کف ساختمان نیز استفاده می شود. کار با لاک واترپروف بسیار ساده است و افراد عادی نیز می توانند به سادگی از آن استفاده نمایند.

رنگ اپوکسی

اپوکسی از دیگر رنگ هایی است که در نمای ساختمان مورد استفاده قرار می گیرد. از جمله مزیت های استفاده از این نوع رنگ در نما می توان به مقاومت آن در برابر اشعه های رادیو اکتیو، آلودگی های جوی، مواد شیمیایی، گرد و غبار و رطوبت اشاره نمود.

رنگ های اپوکسی از زرد شدگی و کثیفی نما جلوگیری می کنند و نظافت آن ها بسیار ساده است و با آب به خوبی تمیز می شوند. این نوع رنگ چسبندگی فوق العاده ای دارد و پوششی کاملا شفاف و آنتی باکتریال را بر روی نما ایجاد می کند. از رنگ اپوکسی در فعالیت های صنعتی و کفپوش منازل و اداره ها نیز استفاده می گردد.

رنگ نانو

رنگ نانو به دلیل عایق بودن و کیفیت بالایی که دارد در برابر عوامل جوی از مقاومت بالایی برخوردار است و برای رنگ آمیزی ساختمان گزینه مناسبی محسوب می شود.

از دیگر خصوصیات بارز این نوع رنگ می توان به آب گریز بودن، مقاومت در برابر گرد و غبار و ضد لک بودن آن اشاره نمود. استفاده از این نوع رنگ سبب می شود تا دیگر نگرانی در مورد رنگ و رو رفتگی نمای ساختمان نداشته باشید.

مراحل رنگ آمیزی نمای ساختمان

ابتدا باید با یک گروه نقاشی ساختمان مشورت و بهترین رنگ را برای نمای ساختمان انتخاب نمود. پس از انتخاب رنگ، نقاش می تواند کار خود را شروع نماید.

اگر زیرسازی نما مشکلی دارد یا پوسته‌پوسته و کثیف شده است، در ابتدا باید به طور کامل و دقیق نما را شستشو داد و اگر قسمتی از نمای سنگی یا آجری ساختمان شل شده، توسط رولپلاک و پیچ آن را محکم نمود.

همچنین دقت کنید که اگر نما دارای ترک خوردگی یا فرورفتگی می باشد، باید به خوبی برطرف یا ترمیم گردد. پس از مرمت و پاک سازی نما، باید عملیات آسترسازی را بر روی آن اجرا کنید. به منظور این کار می توانید از پرایمرهای مرغوب و باکیفیت متناسب با رنگ، استفاده نمایید. پرایمر سبب می شود تا رنگ نما پایداری بیشتری داشته باشد.

پس از این که عملیات آسترسازی انجام شد، 24 ساعت صبر کنید تا پرایمر به خوبی خشک گردد. حال می توانید عملیات رنگ آمیزی را شروع نمایید و با استفاده از ابزارهایی مانند پیستوله و غلتک، نسبت به رنگ آمیزی نمای ساختمان اقدام نمایید.

مراحل رنگ آمیزی نما

بهترین زمان برای رنگ‌آمیزی نما

بهترین زمان برای رنگ‌کردن نمای ساختمان در فصول گرم مانند بهار و تابستان می باشد. قبل از رنگ آمیزی باید اطلاعات کافی در مورد آب و هوای منطقه کسب کنید و مطمئن شوید که طی رنگ آمیزی و چند روز بعد آن، در محل موردنظر شما باران نبارد، زیرا خشک شدن رنگ نما حداقل دو تا سه روز زمان می برد.

بخوانید!  رامکا چیست؟

نکات مهم در انتخاب رنگ مناسب نما

توجه به شرایط آب و هوایی منطقه

یکی از مهم ترین نکات در انتخاب رنگ مناسب نما، دوام و پایداری آن در برابر شرایط جوی مانند بارش برف و باران و تغییرات دمایی می باشد. از این رو اگر در منطقه ای باران زا یا کویری زندگی می کنید باید متناسب با آن اقلیم، رنگ مورد نظر خود را انتخاب نمایید.

انتخاب رنگ باکیفیت

بهتر است برای خرید رنگ جهت نقاشی نمای ساختمان از رنگ های ارزان قیمت استفاده ننمایید، زیرا هیچ قیمت پایینی بی حکمت نیست و مسلما این نوع رنگ از کیفیت پایینی برخوردار می باشد و پس از مدتی مجبور خواهید شد دوباره نما را رنگ آمیزی کنید و هزینه های زیادی برای جبران آن بپردازید.

انتخاب رنگ براساس نوع ساختمان

در سطح شهر ساختمان های مختلفی وجود دارند که هرکدام از معماری و متریال های مختلفی بنا شدند. به همین دلیل رنگی که مورد استفاده قرار می دهید باید متناسب با نوع ساختمان شما باشد.

رنگ مورد استفاده در نمای ساختمان های ویلایی ممکن است با ساختمان های آپارتمانی، معماری های سنتی و معماری های مدرن متفاوت باشد. 

تقسیم بندی نمای ساختمان

قبل از شروع رنگ آمیزی نما، ابتدا باید تمام قسمت های بیرونی نما از جمله سقف، دیوارهای جلویی، دیوارهای پشتی و درب ها را تفکیک کنید و سپس براساس نوع رنگی که خریداری کردید، رنگ هر قسمت را تعیین نمایید.

برخی افراد تمایل دارند که سقف را تیره و بقیه قسمت ها را به رنگ روشن در بیاورند. البته انتخاب رنگ برای هر قسمت به سلیقه هر فرد بستگی دارد، اما به طور کلی فراموش نکنید رنگی که انتخاب می کنید با نمای ساختمان خود و محیط اطراف هارمونی داشته باشد و تضاد آن به گونه ای نباشد که نمایی زشت و زننده ایجاد شود.

رنگ نما

انتخاب رنگ نما براساس مصالح بکار رفته در ساختمان

از مهم ترین معیارهای انتخاب رنگ برای نقاشی نما این است که ساختمان از چه متریالی ساخته شده است. در کشور ما به طور کلی خانه ها از مصالح ساختمانی از جمله بتن، آجر، سیمان و چوب بنا می شوند. رنگ مورد استفاده بر روی هریک از این مصالح ممکن است متفاوت باشد.

به طور مثال، رنگ های مناسب برای چوب که جلای زیادی به آن می بخشند نمی توانند همان زیبایی و درخشندگی را بر روی متریال های دیگر نشان دهند. لذا قبل از شروع رنگ آمیزی، با یک مشاور متخصص در این زمینه مشورت نمایید تا بتوانید بهترین رنگ را انتخاب نمایید. این نکته را فراموش نکنید که نوع و کیفیت رنگ انتخابی شما بر روی سلامت و دوام مصالح ساختمانی شما تاثیر می گذارند.

کلام پایانی

امیدواریم این نوشته از ساختمانچی توانسته باشد اطلاعات مورد نیاز شما کاربران گرامی را در مورد انواع رنگ های نما به خوبی فراهم کرده باشد. نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود را در مورد این مطلب با ما در میان بگذارید.

سوالات متداول

انواع رنگ های نما کدام اند؟

رنگ اکریلیک، رنگ اپوکسی، رزین اکریلیک، رنگ روغنی، رنگ نانو، رنگ دریایی، لاک واترپروف بی رنگ و رنگ کنیتکس از انواع رنگ های نما محسوب می شوند.

برای پایداری بهتر رنگ نما باید چه کاری انجام داد؟

از پرایمر در زیر رنگ نما استفاده نمود.

طول عمر مفید رنگ های نما چقدر است؟

رنگ های نما معمولا بین 15 تا 20 سال به طور مفید عمر می کنند.