آموزش رویت

ساختمانچی

در این مقاله قصد داریم نحوه تمیز کردن مبلمان را آموزش دهیم. تمیز کردن مبلمان یکی از دغدغه های خانم های خانه دار می باشد. اما با انجام چند مرحله ساده می توان مبلمان را مثل روز اول تمیز کرد. در ادامه این نوشته از ساختمانچی مراحل تمیز کردن مبلمان در خانه را معرفی می کنیم. تا انتها با ما همراه باشید.

مراحل تمیز کردن مبلمان در خانه

1-گردگیری با جاروبرقی

اولین مرحله برای تمیز کردن مبلمان در خانه، گردگیری مبل می باشد. معمولا در جاروبرقی ها سری مخصوص گردگیری مبلمان در نظر گرفته شده است. در ابتدا از این سری مخصوص، برای گردگیری استفاده کنید تا تمامی درزهای مبل به خوبی تمیز شود.

تمیز کردن مبلمان در خانه

2-برس‌کشیدن بر روی مبل

پس از گردگیری با جاروبرقی، با یک برس نرم بر روی مبل بکشید تا پرزها یا ذرات روی پارچه مبل به طور کامل از آن جدا شود. اگر حیوان خانگی دارید، کشیدن برس نرم می تواند موهای حیوان خانگی را کاملا جمع آوری کند.

3-تمیز کردن بدنه چوبی مبل

با یک دستمال نرم، تمامی سطوح بدنه مبل را پاک کنید. سطوح فلزی یا چوبی مبل را به خوبی تمیز کنید و اگر میزان آلودگی آن زیاد است از یک ماده شوینده ملایم استفاده کنید.

4-بررسی برچسب پارچه مبل

در صورتی که بر روی پارچه مبل، برچسبی وجود دارد، آن را بررسی کنید. بر روی این برچسب ها علائمی وجود دارد که نشان می دهد پارچه مبل را می توانید با چه چیزی بشویید. 

5-لکه بری از قسمت های لکه دار مبل

در صورتی که بر روی پارچه مبل لکه باشد، ابتدا باید لکه را برطرف کنید. برای برطرف‌کردن لکه، حتما نوع لکه را بررسی کنید. با بررسی نوع لکه می توانید از محلول مناسب استفاده کنید تا به پارچه مبل، آسیبی وارد نشود.

در صورتی که نمی توانید نوع لکه را شناسایی کنید، از محلول آب و سرکه رقیق استفاده کنید و بعد از چند لحظه آن را با دستمال پاک نمایید.

6-استفاده از محلول ترکیبی برای شستشوی مبل

برای شستشوی مبل 3 پیمانه شامپوی پایه آب را در 3 لیتر آب بریرید و کمی هم بزنید تا کاملا حل شود. سپس یک دستمال را درون این ترکیب بزنید و گوشه کوچکی از مبل را با آن تمیز کنید. کمی صبر کنید اگر پارچه مبل دچار تغییر رنگ نشد؛ می توانید محلول را بر روی کل مبل بکشید و آن را تمیز کنید.

بخوانید!  چگونه لکه چربی کابینت را تمیز کنیم!

7-استفاده از بخارشو

پس از شستشوی مبل با محلول، با استفاده دستگاه بخارشو، کار شستشوی مبلمان را تکمیل کنید. بهتر است بخارشو را در حالت ضعیف قرار دهید تا به بافت پارچه مبل، آسیب وارد نکند. به صورت خطی پارچه را بخارشو بکشید.

8-استفاده از شامپو

پس از بخارشو می توانید از یک شامپو و اسفنج برای تمیزتر شدن پارچه مبل استفاده کنید. سپس مکنده بخارشو را فعال کنید و روی پارچه مبل بکشید تا مواد شوینده را جمع کند.

9-استفاده از ثبیت کننده رنگ پارچه

در این مرحله باید از یک تثبیت کننده رنگ پارچه استفاده کنید تا پس از شستشو، رنگ پارچه، ثابت باقی بماند. تثبیت کننده رنگ را می توانید از فروشگاه های سطح شهر به راحتی تهیه کنید.

10-خشک شدن مبل

در آخرین مرحله باید مبلمان را در جایی قرار دهید که گردش هوا وجود داشته باشد و مبل به طور کامل خشک شود. در صورتی که مبل کاملا خشک نشود، بوی نامطبوع می گیرد و محلی برای رشد میکروب و قارچ می شود.

روش های تمیز کردن لکه بر روی مبل

تمیز کردن لکه از مبل

علاوه بر شستشوی مبلمان، لکه زدایی از روی مبل نیز بسیار حائز اهمیت می باشد. لکه زدایی بر روی مبل های با جنس مختلف، روش های خاص خودش را خواهد داشت.

نکته مهمی که در لکه زادیی وجود دارد این است که باید لکه را در اسرع وقت پاک کنید. به دلیل این که هر چه لکه دیرتر پاک شود، سخت تر از بین می رود. در ادامه روش های تمیز کردن لکه بر روی مبل را بررسی می کنیم:

1-پاک‌کردن لکه چربی بر روی مبلمان

برای پاک‌کردن لکه چربی، محلول نمک و الکل می تواند مفید باشد. پس از چند دقیقه روی آن را یک پارچه بیندازید و اتو را روی آن بکشید تا کاملا تمیز و خشک شود.

2-پاک‌کردن لکه خون بر روی مبل

برای پاک‌کردن لکه خون از روی مبل، کمی نشاسته را با آب ترکیب کنید تا غلیظ شود. سپس آن را روی لکه خون قرار دهید. اجازه دهید کاملا خشک شود، سپس آن را بتراشید. لکه خون را هر چه سریع تر پاک کنید، راحت تر پاک می شود.

بخوانید!  چطور فرش ماشینی را تمیز کنیم؟[7 راهکار طلایی و ساده]

3-پاک‌کردن جوهر خودکار از روی مبل

برای پاک‌کردن جوهر از روی مبل، ابتدا لکه را کمی خیس کنید و روی آن نمک بریزید. سپس با قرار دادن یک پنبه روی آن سعی کنید اضافی جوهر را جذب پنبه کنید. می توانید کمی گلسیرین و آمونیاک را روی لکه بزنید و پس از چند دقیقه آن را با شامپو تمیز کنید.

4-پاک کردن لکه چای از روی مبل

برای پاک‌کردن لکه چای بهتر است فورا یک دستمال روی آن قرار دهید تا چای را به خودش جذب کند. سپس با کمی شامپو قسمتی که لکه چای قرار دارد را بشویید.

5-از بین بردن لکه نوشابه از روی مبل

برای از بین بردن لکه نوشابه، روی لکه را کمی نمک بریزید. سپس با یک اسفنج نم دار، روی آن بکشید تا کاملا تمیز شود.

کلام پایانی

تمیز کردن مبلمان در خانه می تواند به راحتی انجام شود و  تا حدودی نیز در هزینه ها صرفه جویی کند. با بررسی نوع لکه و انجام مراحل تمیز کردن مبل می توانید آن را کاملا تمیز کنید.

اکثر لکه ها با روش های مذکور پاک می شود. در صورتی که لکه به راحتی پاک نشد، می توانید آن را به مبل شویی یا قالی شویی بسپارید.

سوالات متداول

آیا می توان زردی سیگار را از روی مبل تمیز کرد؟

در صورتی که میزان زردی ناشی از سیگار ناچیز باشد؛ می توان با کشیدن یک حبه قند بر روی آن، لکه را پاک کرد.

چگونه باید لکه روی مبل چرمی را تمیز کرد؟

با یک دستمال مرطوب و یا با استفاده از کمی آب و صابون می توان مبل چرمی را تمیز کرد.

چگونه می توان لکه روی مبل پارچه ای را تمیز کرد؟

با استفاده از کمی مایع ظرفشویی و سرکه و یا کمی جوش شیرین و آب می توان لکه را از روی مبل پارچه ای پاک کرد.