آموزش رویت

ساختمانچی

آیا می دانید تفاوت آپارتمان با خانه در چیست؟ زندگی در آپارتمان نیازمند رعایت یکسری اصول و قوانین است که در خانه های ویلایی افراد ملزم به رعایت آن نیستند.

آپارتمان ساختمانی است که از چند طبقه و واحد تشکیل می شود و به همان تعداد خانواده های مختلف با خصوصیات اخلاقی متفاوت در آن ها زندگی می کنند.

به همین دلیل است که قبل از انتخاب آپارتمان علاوه بر نمای بیرونی و طراحی داخلی آن باید به شناخت همسایگان اهمیت داد. با این مقدمه در ادامه این نوشته از ساختمانچی به بیان تفاوت های آپارتمان و خانه های ویلایی می پردازیم. با ما همراه باشید.

تفاوت آپارتمان با خانه های ویلایی

آپارتمان از مجموع چند واحد تشکیل می شود که در مواردی نظیر ورودی اصلی، پارکینگ، حیاط و راه پله با هم مشترک هستند. میزان طبقات آپارتمان از 2 طبقه شروع می شود و تا چند طبقه ادامه دارد.

آپارتمان ها را به صورت مسکونی، اداری و تجاری می سازند. هر کدام با توجه به نمای خارجی و دکوراسیون داخلی دارای ویژگی های متفاوت هستند. در مقابل خانه های معمولی به صورت یک تا سه طبقه بنا می شوند و نسبت به آپارتمان از فضای بزرگ تری برخوردار هستند.

همیشه نمی توان در مورد این که آیا بهتر است در آپارتمان زندگی کرد یا یک خانه ویلایی، قطعاً تصمیم گیری کرد. وقتی به ما فرصت تصمیم گیری می دهند ابتدا بودجه خود را در نظر می گیریم، سپس اولویت را انتخاب می کنیم.

افراد بر اساس مکان زندگی به دو دسته تقسیم می شوند. افرادی که تمایل به زندگی در خانه های ویلایی دارند و افرادی که متمایل به زندگی در آپارتمان هستند. البته برخی از افراد ممکن است با توجه به معایب و مزایای هر کدام و ارزیابی آن ها تغییر عقیده دهند.

حتی اگر بودجه کافی برای خرید خانه ندارید کدام گزینه را برای کرایه کردن انتخاب می کنید، آپارتمان یا خانه؟ هیچ پاسخ کلی برای این سوال وجود ندارد، زیرا انتخاب شما کاملاً شخصی است و به فاکتورهای متعدد بستگی دارد. به هرحال ارزیابی ویژگی های دو مکان به شما کمک می کند راحت تر تصمیم بگیرید.

زندگی در یک آپارتمان به معنای دسترسی به آسایش و امکانات ویژه است، امکاناتی که ممکن است توسط خانه های معمولی فراهم نشوند. مغازه های مجاور، باشگاه، استخر، پارک و سرویس های امنیتی جزء کوچکی از امکاناتی هستند که توسط آپارتمان ها به ساکنین ارائه می شوند.

خانه ویلایی

معایب و مزایای زندگی در آپارتمان

هزینه پایین تر برای دکوراسیون

در عصر حاضر به دلیل قیمت بالای خانه نسبت به آپارتمان اکثر افراد ترجیح می دهند در آپارتمان زندگی کنند. آپارتمان به دلیل داشتن فضای کوچک نیازمند هزینه کمتری برای طراحی دکوراسیون و سایر امور جانبی می باشد.

امروزه با خلق ایده های جدید و به کاربردن انواع سبک های دکوراسیون داخلی آپارتمان ها به صورت بسیار شیک و مدرن بنا می شوند به نحوی که چشم هر بیننده را به خود خیره می کنند.

طراحان با درنظرگرفتن متراژ فضا، سلیقه افراد و بودجه آن ها بهترین طرح را در آپارتمان اجرا می کنند و دکوری متفاوت و خاص ایجاد می نمایند.

افرادی که بابت زندگی در آپارتمان نگران هستند و تصور می کنند زندگی در آپارتمان به معنای زندگی در یک فضای خفه و بی روح است، با کمی تحقیق و جستجو در مورد دکوراسیون خانه های آپارتمانی متوجه می شوند که آپارتمان نیز همانند خانه می تواند به بهترین شکل طراحی شود و زیبایی و جذابیت را برای ساکنین به ارمغان آورد.

امنیت

بعد از بحث دکوراسیون داخلی، اگر موضوع امنیت را مورد بررسی قرار دهیم آپارتمان ها بهترین گزینه برای زندگی محسوب می شوند؛ زیرا آن ها توسط مأمورین و سیستم های امنیتی و تنها با ثبت کد امنیتی یا کارت ورود و خروج کنترل می شوند.

این بدان معناست که ورود سارقین به آپارتمان بسیار سخت است، اما این احتمال وجود دارد که به همراه یکی از همسایگان وارد ساختمان شوند.

بخوانید!  انواع قالب بندی در اجرای فونداسیون

مجهز به تیم تعمیرات

در خانه های معمولی وقتی چیزی می شکند یا از کار می افتد شما تنها کسی هستید که باید آن را تعمیر کنید یا با تیم تعمیرات تماس بگیرید.

قرارگرفتن در این شرایط یک تجربه پردردسر است؛ زیرا تا برق کار یا لوله کش آدرس خانه شما را پیدا کند زمان زیادی صرف می شود. گاهی ممکن است در نهایت خود شما ترجیح دهید تعمیرات را به عهده بگیرید.

اما در مقابل آپارتمان ها مجهز به تیم تعمیرات هستند که در هر زمان می توان برای رفع مشکل با آن ها تماس گرفت. علاوه بر آن شما کمتر تحت فشار و استرس قرار می گیرید و نیازی نیست هزینه اضافی پرداخت نمائید.

آپارتمان

تعاملات اجتماعی

بهترین مزیت زندگی در یک آپارتمان ارتباط و تعامل با همسایگان است. شما توسط افرادی احاطه می شوید که تمایل به برقراری ارتباط اجتماعی دارند و شما نیز ناخودآگاه وارد رابطه های دوستانه می شوید.

اگر از ارتباطات اجتماعی لذت می برید زمانی را به صرف قهوه و گذران وقت با همسایگان اختصاص دهید. آپارتمان بهترین مکان برای انجام این کار است.

متراژ کم

علیرغم مزایای نامبرده، آپارتمان ها همیشه ایده آل نیستند. آن ها دارای معایب مخصوص به خود می باشند. برای اکثر مردم متراژ آپارتمان بسیار حائز اهمیت است.

اصولاً  آپارتمان نسبت به خانه ویلایی فضای کمتری دارد، به همین دلیل شانس کمتری برای طراحی دکوراسیون و اعمال ایده های شخصی برای شما وجود دارد.

اما آپارتمان کوچک این امکان را برای شما فراهم می کند که فضای کمی برای تمیزکاری و مرتب نمودن در اختیار داشته باشید. در نتیجه به راحتی و به سرعت می توان آپارتمان را تمیز و مرتب نمود.

زندگی آپارتمانی

حریم خصوصی

نگرانی دیگری که در خصوص زندگی در آپارتمان وجود دارد در مورد حریم خصوصی است. احاطه شدن توسط تعداد زیادی از افراد با ویژگی های متفاوت ممکن است برای افرادی که عادت به زندگی در خانه های معمولی و ارتباط محدود با همسایگان دارند کمی سخت باشد.

ممکن است افرادی که در واحدهای مجاور زندگی می کنند خواننده، اهل میهمانی گرفتن و یا دارای فرزند باشند. در هر صورت زندگی در آپارتمان نیازمند صبر و تحمل بالا و داشتن رفتار مناسب با همسایگان است.

زندگی در آپارتمان برای افرادی که حیوانات خانگی دارند توصیه نمی شود، خصوصاً سگ که نگهداری از آن کمی با سر و صدا همراه است. شاید گربه و سایر حیوانات خانگی کوچک را بتوان راحت تر در آپارتمان نگهداشت، اما باز هم نمی توان موضوع سر و صدا و بهم زدن آرامش ساکنین را نادیده گرفت.

در کل تصمیم برای خرید یا اجاره آپارتمان به نیازها و اولویت ها بستگی دارد. برخی افراد آپارتمان را انتخاب می کنند، زیرا بودجه آن ها در حد زندگی آپارتمانی است. برخی دیگر به دلیل این که تنها هستند و نیاز به فضای بزرگ برای زندگی ندارند آپارتمان را ترجیح می دهند.

همانطور که ذکر شد زندگی در آپارتمان جنبه های مثبت و منفی بسیاری دارد. لذا قبل از تصمیم گیری بهتر است تمام جوانب آن را در نظر بگیرید. بزرگ ترین تفاوت آپارتمان نسبت به خانه فضای کوچک آن است که ممکن است برخی افراد عادت به زندگی در چنین مکانی نداشته باشند.

خانه بزرگ

معایب و مزایای زندگی در خانه ویلایی

متراژ بالا

داشتن یک خانه ویلایی بزرگ آرزوی تمام افراد است. متراژ خانه نسبت به آپارتمان بیشتر است و در نتیجه دارای اتاق های بزرگ، سالن، حیاط و پارکینگ می باشد.

بزرگ بودن فضا این امکان را برای ساکنین فراهم می کند که بتوانند فعالیت های مختلفی در آن انجام دهند و از حضور در مکان هایی مانند حیاط زیبا با محوطه گل کاری شده یا بالکن های بزرگ که در آن ها یک فضای نشیمن دنج تعبیه شده لذت ببرند.

انجام تغییرات بزرگ

یکی از مزایای زندگی در خانه این است که شما هر کاری می توانید در آن انجام دهید. از جمله تغییر ساخت درونی خانه بدون این که مزاحمت برای کسی ایجاد کنید اما در آپارتمان ها به راحتی نمی توان طرح های مورد نظر را اعمال کرد.

بخوانید!  سفارش بازسازی ساختمان در تهران و اصفهان[+استعلام هزینه ها]

مثلاً اگر بخواهید یکی از دیوارها را برداشته و از پارتیشن بندی استفاده کنید، اولاً سر و صدای تعمیرات و تخریب دیوار آرامش همسایگان را صلب می کند و ثانیاً انجام هر نوع تغییرات در آپارتمان باید براساس استاندارهای مشخص و میزان تاثیر آن بر واحدهای مجاور صورت گیرد.

استقلال بیشتر

در خانه های ویلایی به راحتی می توان تردد کرد و جشن و میهمانی برگزار نمود، بدون آن که مزاحمتی برای همسایگان ایجاد شود. همچنین یک فضای شخصی بزرگ برای پارک ماشین داشت بدون آن که حق کسی نادیده گرفته شود و سایر امور را به راحتی انجام داد بدون این که کسی معترض گردد.

در هر صورت انتخاب خانه یا آپارتمان به سلیقه اشخاص بستگی دارد و طبق معیارهای شخصی آن ها صورت می گیرد. آیا علاقه دارید دوستان و فامیل شما را ملاقات کنند و از حضور در میهمانی های شما لذت ببرند؟

خانه بهترین مکان برای این کار است. داشتن اتاق های غذاخوری بزرگ و حیاط خلوت های دنج برای دورهمی های دوستانه بسیار ایده آل است. خصوصاً اگر به اندازه کافی برای رفاه مهمانان اتاق میهمان در خانه داشته باشید.

خانه ویلایی بزرگ

افرادی که در خانه های بزرگ زندگی می کنند معتقدند این خانه ها به ساکنین آزادی عمل می دهد. شما برای اعمال ایده های شخصی خود آزاد هستید، می توانید به راحتی طرح مورد نظر را در خانه اجرا کنید و آن را طبق سلیقه خود بسازید.

خانه های از پیش ساخته اصولاً مجهز به گاراژ یا پارکینک بزرگ هستند و این یکی از مزایای این خانه ها محسوب می شود. خانه یک مکان کاملاً شخصی است و شما هر کاری که بخواهید می توانید در آن انجام دهید.

بدون آن که برای همسایه ها مزاحمت ایجاد کنید و یا صدای موزیک و یا برگزاری میهمانی های شبانه آنها را آزار دهد می توانید در خانه ویلایی خود هر فعالیتی را انجام دهید.

وقتی در یک خانه ویلایی زندگی می کنید هیچ نگرانی بابت شکایت همسایگان ندارید و کسی در زندگی خصوصی شما و کارهایی که انجام می دهید دخالت نخواهد کرد.

منزل ویلایی

حیاط اختصاصی

شاید شما یک باغبان بااحساس نباشید، اما مطمئناً پیشنهاد یک حیاط زیبا، جایی که بتوانید در آن یک نوشیدنی خنک میل کنید و لحظاتی آرام در آن سپری کنید را رد نخواهید کرد. ممکن است روزی با دست خود گل های زیبا در باغچه بکارید و از زیبایی آن ها لذت ببرید.

اگر در منطقه گرمسیری زندگی می کنید در مورد این که خانه بخرید یا نه فکر کنید. اصولاً خانه ها نسبت به آپارتمان خنک تر هستند. زیرا عایق کاری مناسب و سایه درختان مانع از گرم شدن آن ها می شود، ممکن است حتی نیاز به سیستم تهویه مطبوع در بعضی از خانه ها نباشد.

در مقایسه تفاوت خانه نسبت به آپارتمان می توان گفت خانه فضای بزرگ تری دارد. شما می توانید طراحی داخلی آن را طبق سلیقه خود انجام دهید و بر اساس نیازهای خود دکوراسیون آن را تغییر دهید. اما یکی از معایب این خانه ها این است که به تمیزکاری و مراقبت بیشتری نیاز دارند.

علاوه بر آن فضای بیرون از منزل نیز اگر بسیار وسیع باشد شما ملزم به پرداخت هزینه های زیاد بابت قبوض آب، برق و گاز هستید. زیرا نگهداری از این فضاها نیازمند صرف وقت و هزینه است.

ساختمان مسکونی ویلایی

کلام پایانی

امیدواریم با مطالعه این نوشته از ساختمانچی با مزایا و معایب آپارتمان نشینی و خانه های ویلایی و همچنین تفاوت های بین آن ها آشنا شده باشید.

شما زندگی در آپارتمان را ترجیح می دهید یا خانه ویلایی؟ در صورت تمایل نقطه نظرات خود را در این مورد با ما در میان بگذارید.