آموزش رویت

ساختمانچی

آیا تاکنون به لزوم و اهمیت مرمت بناهای قدیمی فکر کرده اید؟ همانطور که می دانید با پیشرفت علم و تکنولوژی، معماری و ساخت و ساز، پله های ترقی را طی و روز به روز ارتقاء پیدا می کنند.

امروزه معماران، طراحان و برنامه ریزان در سراسر دنیا از منابع و تجهیزات بی شماری برای طراحی و ساخت شهرها برخوردار هستند و آینده معماری را با ایده های خلاقانه و ناب خود به خوبی رقم می زنند.

هر چند این قضیه امیدوارکننده و بسیار خوشایند به نظر می رسد اما در پروسه های سازندگی و توسعه شهری، منابع محدود جهان بسیار سریع تر از آن چه که فکر می کنیم در حال اتمام هستند. منابعی که تولید آن ها سال ها طول می کشد و پروسه ای طولانی را سپری می کنند.

این وضعیت مسئولیت سنگینی بر عهده معماران می گذارد که آن تشویق افراد به سکونت و استفاده مجدد از فضاهایی است که قبلاً بناشده می کند.

این به معنای استفاده از تفکر و طراحی خلاقانه به منظور نگهداری و بازسازی ساختمان های تاریخی است که هم اکنون در شهرها وجود دارند. با همگام سازی آن ها با شرایط موجود و مرمت سازی می توان در حفظ و نگهداری آن ها کوشید.

همانطور که ساختمان های بی شماری در سراسر دنیا وجود دارند، راه های بیشماری نیز برای استفاده مجدد و سازگاری با بناهای قدیمی پیش روی سازندگان و معماران قرار گرفته است. اما سوالی که در اینجا مطرح می شود این است که چگونه و از کجا باید شروع کنیم.

اصلاً چرا استفاده مجدد از ساختمان و سازگاری با محیط مهم است؟ قبل از آن که پروژه نوسازی را شروع کنیم چه جوانبی را باید مد نظر قرار دهیم؟ چگونه پروژه را مدیریت و سازماندهی کنیم؟ با ساختمانچی همراه باشید تا به جواب همه این سوال ها برسید.

چرا نوسازی حائز اهمیت است؟

نوسازی و مرمت بناهای تاریخی به حفظ تاریخ، هویت و فرهنگ ساختمان ها و اماکن شهری بسیار زیبا و مقاوم که ساخت مجدد آن ها امکان پذیر نیست، کمک می کند.

این بناهای تاریخی مرمت می شوند تا مفیدتر، زیباتر و قابل تحمل تر شوند. همچنین رفاه و آسایش را برای بخشی از جامعه که به آن ها علاقمند هستند فراهم نمایند.

مرمت و نوسازی روشی مناسب برای حفظ خاطرات، تاریخ و هویت دست نخورده یک بناست. این ایده ای خوب و مناسب است که قبل از افزودن چیزی جدید، از آن چه که از قبل داریم استفاده کنیم.

این که اصلاً به نوسازی یا بازسازی ساختمان فکر نکنید چندان جالب نیست. زیرا شما با کمی ایده پردازی و مشورت با معماران با تجربه می توانید راهکارهای عملی بسیاری را به کار ببرید و به نتیجه ای ایده ال دست یابید.

بخوانید!  پی های شناور و معرفی آن ها

استفاده مجدد یکی از موثرترین روش هایی است که با آن می توانید به پیچیدگی های شاعرانه دست یابید. تکامل و مدرنیته گاهی اوقات خسته کننده است، از این رو زیباترین و جالب ترین ساختمان ها، بناهایی هستند که در ساخت آن ها از ایدئولوژی های مختلف طراحی استفاده می شود.

مرمت خانه های قدیمی

اگر بخواهیم موضوع پایداری را بررسی کنیم، می توان گفت نوسازی ساختمان های موجود کاربرد مواد غیرضروری را به حداقل می رساند. همچنین میزان تخریب و تولید نخاله های ساختمانی را کاهش می دهد؛ زیرا از موادی که قبلاً در محل قرارگرفته اند می توان استفاده نمود.

همچنین کاهش میزان حمل و نقل مواد و مصالح جدید نه تنها هزینه ها را کم می کند، بلکه منجر به حفظ محیط زیست نیز خواهد شد.

قبل از مرمت بناهای تاریخی چه جوانبی را باید مدنظر قرار داد؟

هم اکنون که با اهمیت بهسازی محیط ساخته‌شده آشنا شدیم، لازم است یک تحلیل کامل از مکان و تاریخچه ساختمان انجام دهیم تا آنچه را که می توان مورد استفاده بهینه قرار داد یا دور ریخت بررسی نمائیم.

آشنایی با تاریخچه ساختمان و درک عملکردهای ساختاری و سازه ای مهم ترین نکته برای پرهیز از به کار بردن مصالح و تکنیک هایی است که برای نوسازی و مرمت مناسب نیستند و به ساختمان آسیب وارد می کنند.

معماری، شهرسازی و برنامه ریزی شهری تنها نباید شامل ساخت و ساز و تولید جدید باشند. آنها باید مرمت، مراقبت، تمیزکاری و بازسازی آنچه که موجود است را نیز در بر گیرند.

استفاده مجدد، نوسازی، احیای مجدد، جا به جایی، ذخیره سازی و سکونت مجدد قبل از ساخت و ساز جدید به بنای موجود ارزش و اعتبار می بخشد.

این دیدگاه ها بسیار مفید هستند. خصوصاً وقتی که آگاهی ما در مورد کار روی ساختمان قدیمی بالا می رود. با تکیه بر آن ها می توانیم تصمیمات بهتری اتخاذ کنیم.

گاهی اوقات کمترین مداخله در ساخت و ساز بیشترین سود را برای ساختمان به همراه خواهد داشت. تجزیه و تحلیل باید به یک طرح دقیق برای پروژه نوسازی منتهی شود که این امر موفقیت به همراه خواهد آورد.

این بدان معناست که ساختمان با ویژگی های یکپارچه و منحصر بفرد خود احیا شده و زندگی در آن جریان پیدا می کند. علاوه بر آن به میزان قابل توجه در وقت و هزینه صرفه جویی خواهد شد.

قبل از مرمت بنا چه جوانبی را باید مد نظر قرار داد؟

چگونه پروژه های نوسازی را باید مدیریت و اجرا نمود؟

به منظور مرمت و نوسازی ساختمان باید راهکارهای اصلی و مهم زیر را در اولویت برنامه ها قرار داد:

  • اگر به روش های فیزیکی یا شیمیایی نیاز دارید احتیاط کنید. این روش را با ملایمت انجام دهید. از انجام هرکاری که به بنا صدمه می زند و ویژگی های تاریخی آن را از بین می برد بپرهیزید.
  • سیستم های ساختاری باید به درستی شناسایی، حفظ و نگهداری شوند.
  • متریال ها و مصالحی که برای نوسازی مورد استفاده قرار می گیرند؛ باید با ساختمان سازگاری داشته باشند. هر چند توصیه می شود آن ها کمی متفاوت باشند تا جذاب تر به نظر بیایند. اما در هر صورت هارمونی و انطباق موضوع بسیار مهمی در نوسازی یا بازسازی است.
  • از پیشنهادات و راهنمایی هایی که معماران با تجربه و فعالان در زمینه بازسازی بنا به شما پیشنهاد می دهند استفاده کنید.
  • تعمیر، مرمت و افزودن مصالح جدید به ساختمانی که سال ها از عمر آن می گذرد به حفظ ارزش ها و معماری آن کمک بزرگی می کند. همچنین ارزش بناهای تاریخی را حتی با گذشت سال ها ارتقاء می بخشد.
  • مصالح و بخش هایی از بنا که باید حفظ و نگهداری شوند باید به خوبی مراقبت شوند تا آسیبی به آن ها وارد نشود.
  • برای حفظ معماری ساختمان همواره توجه به شرایط اقلیمی و آب و هوایی امری بسیار ضروری می باشد.
بخوانید!  پیمانکاری ساختمان در تهران و اصفهان

کلام پایانی

آن چه در این مطلب از ساختمانچی برای شما عزیزان ارائه دادیم، نکاتی در خصوص اهمیت مرمت آثار و بناهای قدیمی می باشد.

امیدواریم مطالعه این نوشته اطلاعات ارزنده ای را در اختیارتان قرار داده باشد. نظرات خود در این زمینه را با ما در میان بگذارید.

سوالات متداول

دلایل مرمت و نوسازی بناها چیست؟

بناها نوسازی می شوند تا مفیدتر، زیباتر و مقاوم تر شوند و رفاه و آسایش را برای بخشی از جامعه که به آن ها علاقمند هستند فراهم نمایند.

معماری، شهرسازی و برنامه ریزی شهری شامل چه مواردی هستند؟

معماری، شهرسازی و برنامه ریزی شهری تنها نباید شامل ساخت و ساز و تولید جدید باشند بلکه باید مرمت، مراقبت، تمیزکاری و بازسازی آنچه که موجود است را نیز در بر گیرند.

مصالحی که برای نوسازی مورد استفاده قرار می گیرند باید چگونه باشند؟

متریال و مصالحی که برای نوسازی مورد استفاده قرار می گیرند باید با ساختمان سازگاری داشته باشند، البته توصیه می شود کمی هم متفاوت باشند تا جذاب تر به نظر بیایند اما به طور کلی هارمونی و انطباق موضوع بسیار مهمی در نوسازی یا بازسازی است.