آموزش رویت

ساختمانچی

آینه کاری استفاده خلاقانه از آینه های کوچک در کنار هم است که موجب روشن تر شدن فضا خواهد شد. استفاده از آینه کاری در معماری ایرانی قدمتی طولانی دارد. برای این که با این هنر دیرینه و اهمیت آن در دکوراسیون داخلی آشنا شوید ما را در ادامه این مطلب از ساختمانچی همراهی کنید.

آینه کاری چیست؟

آینه‌کاری نوعی تزئین داخلی است که، با چسباندن قطعه‌های کوچک آینه به شکل‌های هندسی و گل و بته‌های مختلف انجام می شود. در فرهنگ کهن ایرانیان، آب و آینه به عنوان نماد پاکی و روشنایی بوده و احتمالا به همین دلیل در معماری ایرانی از آینه زیاد استفاده می‌شده است. نور و روشنایی از ویژگی‌های بارز این هنر است. همین امر منجر به محبوبیت این هنر در دوره‌های مختلف تاریخ می شود.

تاریخچه آینه کاری

تاریخچه آینه کاری به زمان شاه طهماسب و شهر قزوین برمی گردد. پس از تغییر پایتخت از قزوین به اصفهان آینه کاری در کاخ اشرف توسعه یافت و از آن تاریخ در کاخ‌های سلطنتی اصفهان از آینه استفاده می‌شد. معروف ترین کاخی که در اصفهان آینه کاری است، کاخ آینه خانه است. در قرن 13 هم آینه کاری به تالارها و اتاق‌های شمس العماره یا کاخ آینه در تهران، حرم حضرت عبدالعظیم و آینه کاری دارالسیاده آستان قدس رضوی، کشیده شد. سبک تکامل یافته این هنر مربوط به کاخ سعد آباد شمیران و کاخ مرمر در تهران می باشد.

موارد استفاده از آینه

موارد استفاده از آینه کاری در دکوراسیون داخلی

فرصت‌های استفاده از آینه بی‌شمار هستند، زیرا در استایل‌های مختلفی می باشد. برخی از این موارد عبارت اند از:

بخوانید!  ترفندهای تمیز کردن کابینت چوبی

به دلیل قابلیت بازتاب نور، آینه یک نقطه‌ی کانونی عالی در انتهای یک فضای باریک است.

آینه‌ها برای اتاق‌های کوچک بسیار موثر هستند.

استفاده از آینه‌های بزرگ یا دیوارهای آینه‌ای می‌تواند درک عمق ایجاد کرده و اتاق را بزرگ‌تر از اندازه‌ واقعی آن نشان دهد.

دلایل استفاده از آینه در دکوراسیون داخلی

امروزه استفاده از آینه با مدل های گوناگون در دکوراسیون داخلی از اهمیت ویژه ای برای طراحان و معماران برخوردار است.

زیبایی تر شدن خانه

به کارگیری آینه موجب زیبایی بخشیدن به فضای داخلی منزل و حس آرامش می شود.

بزرگ تر و بازتر نشان دادن فضا

با آینه کاری در دکوراسیون داخلی فضا بزرگ تر به نظر می رسد. زیرا آینه ها با توجه به خاصیت و ویژگی خاص خود و انعکاس تصاویر در خود سبب دو برابر جلوه دادن و بزرگ تر نمودن فضای منزل می شوند.

افزایش ارتفاع سقف

حتما تالارهای آینه قصرهای قدیمی را مشاهده کردی. تکثیر نور و تصویر در قطعات کوچک آینه کاری، به اتاق ابعادی بزرگ و روشن می دهد و سقف را بلندتر به نظر می رساند.

ایجاد تعادل

آینه‌ها می‌توانند در دکور تعادل و تنظیم را فراهم کنند. به کار گیری آینه‌ها در نقاط استراتژیک، تعادل بین عناصر دیگر دکور را ایجاد کرده و دیدگاهی تازه به فضا ارائه می دهند.

پنهان کردن فضاهای اضافی

اگر در خانه کمدها یا اتاق‌های کوچک انباری‌مانندی دارید، که بخواهید آن‌ها را از نظر پنهان کنید، در این حالت استفاده از آینه بهترین راهکار است.

افزایش روشنایی

با انعکاس نور به وسیله آینه روشنایی محیط چند برابر می شود. هرچقدر نور بیشتری به داخل ساختمان وارد شود، فضای داخلی روشن تر و استفاده از نور مصنوعی کمتر می شود.

بخوانید!  جذاب ترین ایده های پوشش پنجره

انواع آینه در دکوراسیون داخلی

آینه هایی که در خانه ها استفاده می شوند دارای انواع زیر می باشند:

آینه دکوراتیو

این سبک امروزه بسیار استفاده می شود و می توان از آن در جاهای مختلف خانه استفاده کرد. خاصیت این نوع از آینه ایجاد محیطی شاد، مدرن و جذاب می باشد.

آینه قدی

ارتفادع زیاد این نوع آینه می تواند تصویر کاملی را از فرد نشان دهد. کاربرد این نوع از آینه ها معمولاً مقابل درب حمام ها و در حال و راهروها و یا نزدیک به درب ورودی می باشد.

آینه قدی

آینه اسپرت

نوع اسپرت با اشکال نامنظم، به اشکال مختلفی در قسمت های مختلف خانه مورد استفاده قرار می گیرد.

آینه کنسول

آینه های کنسول همراه با یک میز یا کنسول در قسمت پذیرایی خانه قرا رمی گیرند. این آینه ها هم جنبه دکور دارند و هم به عنوان آینه استفاده می شوند.

آینه کنسول

جمع بندی

آینه یکی از ملزومات ضروری است و خیراً با افزایش دانش طراحی داخلی منزل، استفاده از آن برای دکوراسیون داخلی بیشتر شده است.