آموزش رویت

ساختمانچی

شاید انتخاب فرش مناسب راه پله برای این قسمت از خانه که افراد زیادی بر روی آن رفت‌و‌آمد دارند، کار دشواری باشد؛ زیرا فرش این قسمت باید علاوه بر دوام و استحکام بالا، از زیبایی نیز برخوردار باشد.

در زمان انتخاب فرش مناسب برای راه پله باید دقت کنید که فرش از کیفیت بالایی برخوردار باشد و هم چنین ضخامت زیادی نداشته باشد. ضخامت این فرش باید به گونه ای باشد که در هنگام نصب آن دچار مشکل نشوید.

فرش مناسب راه پله، فرشی است که به خوبی گوشه های راه پله را پر کند. این ویژگی نه تنها از لحاظ زیبایی شناسی بلکه از لحاظ ایمنی حائز اهمیت می باشد.

نکته دیگری که باید به آن توجه کنید، انتخاب فرشی است که که طرح و نقش آن با طرح فرشی که در اتاق نشیمن استفاده می شود، شباهت داشته باشد. در هنگام انتخاب فرش مناسب برای راه پله ها باید به پنج نکته اساسی توجه کنید:

  • دوام بالا
  • استفاده از متریال مناسب
  • ضخامت فرش
  • برابری الگوی آن با فرش اتاق نشیمن
  • تطابق رنگی آن با فرش اتاق نشیمن

در ادامه این نوشته از ساختمانچی به بیان نکات و ایده های دیگر در هنگام انتخاب فرش مناسب می پردازیم. تا انتها با ما همراه باشید.

نکات مهم در انتخاب فرش راه پله

استفاده از فرش با ضخامت کم برای راه پله

استفاده از فرش با کیفیت

رفت‌و‌آمد زیاد تنها نکته ای نیست که باعث ایجاد آسیب راه پله ها درطول سالیان می شود. به طور کلی راه پله ها بیشتر از سطوح صاف از حساسیت برخوردار هستند.

همین امر باعث می شود که انتخاب یک فرش با کیفیت نیز بیش تر مورد توجه قرار گیرد. در صورت استفاده از انواع با کیفیت این گونه فرش ها به طور قطع تا سالیان طولانی نیاز به تعویض آن ها نخواهید داشت.

استفاده از فرش با کیفیت برای راه پله

استفاده از فرش با دوام

همان طور که گفتیم انتخاب فرشی که در ساخت آن ها از متریال با کیفیت بکاررفته، بسیار حائز اهمیت می باشد. این امر بر طول عمر و دوام فرش نیز تاثیرگذار می باشد. فرشی که برای اتاق نشیمن مورد استفاده قرار می دهید، به هیچ عنوان مناسب برای استفاده برای راه پله نمی باشد.

استفاده از فرش با دوام

در نظرگرفتن ضخامت فرش در هنگام خرید

به یاد بسپارید که هرچه فرش انتخابی برای راه پله از ضخامت کمتری برخوردار باشد، فرش مناسب تر می باشد. اگرچه نازک بودن فرش مهم است اما توجه کنید که ضخامت آن به اندازه ای کم نباشد که بر کیفیت و طول عمر آن تاثیر بگذارد.

ضخامت این فرش باید به گونه ای باشد که به خوبی گوشه های راه پله را پر کند. این کار نه تنها از لحاظ زیبایی، بلکه از لحاظ ایمنی نیز حائز اهمیت می باشد. این امکان برای شما وجود دارد که از یک نصاب فرش نیز در این زمینه کمک بگیرید.

در نظر گرفتن ضخامت فرش در هنگام خرید

انتخاب فرش مقاوم در برابر آسیب دیدگی

انتخاب فرش این قسمت از آن جهت که ممکن است با استفاده از کفش زیاد بر روی آن قدم برداشته شود، باید در برابر آسیب دیدگی هایی از جمله پارگی مقاوم می باشد.

انتخاب فرش مقاوم در برابر آسیب دیدگی

توجه به شکل ظاهری فرش

هیچ گونه قانون و محدودیتی در مورد انتخاب رنگ و سبک فرش هایی که بر روی راه پله ها از آن استفاده می شود، وجود ندارد.

بخوانید!  مشخصات هود اخوان و مدل های آن

تنها نکته چالش برانگیز در این زمینه انتخاب فرش هایی الگودار می باشد. انتخاب این فرش ها باید به گونه ای باشد که در هنگام نصب و قرار گرفتن آن ها در گوشه راه پله، الگوهای آن ظاهر نامناسبی نداشته باشند و به خوبی مشخص باشند.

توجه کنید که این موضوع بر زیبایی راه پله تاثیر گذار می باشد. هم چنین علاوه بر شکل و اندازه این گونه فرش ها باید به سقف گریلیوم نوعی سقف کاذب محسوب می شود که در رده سقف های دکوراتیو قرار دارد.

جنس این نوع سقف از ورقه های آلومینیوم، آهن و آلیاژ می باشد داشته باشید که این فرش ها باید از سمت مشخصی که از پایین به سمت بالای راه پله می باشد، مورد استفاده قرار گیرند. به همین خاطر در هنگام نصب به این نکته نیز توجه داشته باشید.

توجه به شکل ظاهری فرش راه پله

انتخاب رنگ فرش راه پله

اگر در نظر دارید که از یک فرش ساده برای راه پله استفاده نمایید، بهتر است از رنگ های خنثی و روشن استفاده نمایید. استفاده از فرش های رنگ تیره برای این قسمت باعث می شود، اندازه راه پله باریک تر از آن چه که هست به چشم آید. به طور کلی پیشنهاد ما به شما استفاده از فرش های کرمی و خاکستری برای راه پله می باشد.

انتخاب رنگ فرش راه پله

ایجاد ایمنی در راه پله

بسیاری از متخصصان در این زمینه بر این باورند که بهترین فرش راه پله آن هایی هستند که از بیش ترین مقدار ایمنی برخوردار هستند.

ایجاد ایمنی در راه پله ها دلیل اصلی برای انتخاب فرش مناسب می باشد. استفاده از فرش در این قسمت بسیار اهمیت دارد. اهمیت این موضوع برای خانواده هایی که فرزند کوچک دارند بیشتر می باشد.

ایجاد ایمنی در راه پله

انواع فرش مناسب راه پله

گلیم فرش راه پله

گلیم به فرش هایی اطلاق می شود که دارای طرح و نقش های سنتی است و زیبایی بسیار زیادی دارند. البته امروزه بسیاری از این گلیم ها را با اشکال و طرح و رنگ های مدرن نیز می بافند که زیبایی خاصی به دکوراسیون داخلی می بخشد.

گلیم ها به واسطه بافتی که دارند، برای مکان های پرتردد بسیار مناسب می باشند. همچنین قیمت آن ها پایین است و از لحاظ اقتصادی مقرون بصرفه تر از فرش های دستباف و ماشینی می باشند.

گلیم فرش راه پله

فرش دستباف راه پله

فرش های دستباف بافت بسیار ظریفی دارند و راه رفتن بر روی آن ها بسیار لذت بخش می باشد. این فرش ها در ابعاد و اندازه های گوناگونی به منظور استفاده در راه پله ها بافته می شوند و طرح های سنتی زیبایی دارند.

بخوانید!  کابینت دو رنگ، پرطرفدارترین کابینت در آشپزخانه

قالی های دستباف قیمت بالایی دارند، به همین دلیل اگر بودجه کمی در اختیار دارید، پیشنهاد می کنیم قید این فرش های اصیل و گرانقیمت را بزنید.

فرش دستباف

فرش ماشینی راه پله

فرش های ماشینی امروزه در تنوع بی نظیری از رنگ ها و بافت ها تولید می شوند. قالی های ماشینی مخصوص راه پله نیز از این قاعده مستثنی نیستند و می توانید هر نوع طرح و نقشی را که می پسندید و در هر سایز و اندازه ای خریداری نمایید.

استفاده از فرش ماشینی مدرن امروزه برای این بخش از خانه بسیار رواج یافته است. شما حتی می توانید طرح و اندازه مورد نظر خود را سفارش دهید و مطابق نظر خود، نمونه مناسب را خریداری نمایید.

البته لازم به ذکر است که نمونه های سفارشی قیمت بالاتری دارند. فرش های ماشینی از دوام و استحکام بالاتری نسبت به گلیم برخوردارند و استفاده از آن ها در دراز مدت مقرون بصرفه تر می باشد.

فرش ماشینی راه پله

فرش های تک پله ای راه پله

امروزه انواع جدیدی از فرش ها وجود دارند که به صورت تکی در راه پله مورد استفاده قرار می گیرند. به این نحو که هر پله مطابق با سایز و اندازه ای که دارد، دارای یک فرش جداگانه می باشد.

جنس این فرش های تکی می تواند از گلیم های ماشینی، فرش های ماشینی و یا حتی فرش های دستباف باشد. نحوه نصب این گونه فرش ها به صورتی است که باید هر کدام از این فرش ها را بر روی یک پله قرار داد و با استفاده از چسب فرش یا گیره های مخصوص راه پله، آن ها را به هر پله متصل کرد.

استفاده از این نوع فرش ها بر روی راه پله بدون استفاده از چسب یا گیره بسیار خطرآفرین می باشد و احتمال سرخوردن و سقوط از پله ها را افزایش می دهد.

فرش تکه پله ای

نکات پایانی

اگر شما نیز از جمله افرادی هستید که در خانه راه پله دارید و هنوز فرشی برای آن تهیه نکرده اید، بهتر است همین حالا نسبت به انجام این کار اقدام نمایید، چرا که این امر نه تنها از لحاظ تاثیر زیبایی که بر کل خانه می گذارد، بلکه از لحاظ ایجاد فضایی ایمن در راه پله ها نیز حائز اهمیت می باشد.

شما می توانید با استفاده از نکات ذکر شده و هم چنین مشورت با یک متخصص، فرشی مناسب برای راه پله انتخاب نمایید.