آموزش رویت

ساختمانچی

مدل های مختلف پرده زیبایی فضای اتاق را دوچندان می کنند، از این رو در طراحی دکوراسیون منزل از آنها به عنوان یک المان دکوراتیو ضروری استفاده می شود.

این عنصر دکوراتیو نه تنها عاملی موثر در جذابیت و زیبایی اتاق به شمار می آید بلکه برای آن حریم خصوصی ایجاد کرده و میزان تابش نور خورشید را نیز تنظیم می نماید.

انتخاب پرده مناسب از جمله مسائلی است که توجه به آن از اهمیت بالایی برخوردار است. انتخاب مدل پرده و نوع پارچه، با توجه به اتاقی که پرده در آن نصب می شود، متفاوت می باشد.

برای مثال اگر می خواهید از پرده برای اتاق نشیمن استفاده کنید بهتر است پارچه های سنگین را خریداری نمایید و در مقابل از پرده های سبک تر برای اتاق خواب که فضایی شخصی و دنج هستند استفاده کنید.

پنجره های کوتاه و معمولی از پرده هایی که در حاشیه پایین آن ها تزئینات بیشتری به کاررفته استفاده نمائید. برای پنجره های بلند از قاب های چوبی که در بالای پرده نصب می شوند بهره بگیرید و پرده ای را انتخاب کنید که قسمت بالای آن تزئینات بیشتری دارد.

آستری پرده را فراموش نکنید. آستری ها علاوه بر اینکه از تابش مستقیم نور خورشید به پرده جلوگیری می کنند، باعث حفظ حریم شخصی نیز می شوند.

اگر پنجره های اتاق ارتفاع کمی دارند، می توانید از پرده های بلند قد استفاده کنید به طوری که پرده دیوار زیرین پنجره را بپوشاند. در این حالت اتاق حالتی رسمی تر به خود می گیرد.

با این مقدمه، در ادامه این نوشته از ساختمانچی با ما همراه باشید تا با انواع مدل های پرده و تاثیر آن ها در دکوراسیون داخلی آشنا شوید.

انواع مدل پارچه برای دوخت پرده

امروزه پارچه های پرده ای از تنوع بسیار بالایی برخوردار هستند و هر گونه سلیقه ای را پاسخگو می باشند. از پرده های ساده و سبک تا پرده های سنگین و طرح دار، همه در دسترس عموم قرار دارند.

هر فرد با توجه به سلیقه و میزان بودجه خود می تواند متناسب با دکوراسیون داخلی منزل پرده مناسب را انتخاب کند. آن چه که امروزه بیش تر افراد به دنبال آن هستند، انواع پارچه پرده ای ترک می باشد. در ادامه به معرفی جدیدترین پارچه های پرده ای می پردازیم.

پارچه دانتل

امروزه پارچه های دانتل یکی از پرطرفدارترین انواع پارچه های پرده ای می باشند. این پارچه ها با طراحی خاص، مخاطبان زیادی را به سمت خود جلب کرده اند. پرده دانتل نمای بسیار زیبایی دارند و انتخاب مناسبی برای پرده های اتاق های نشیمن هستند.

پارچه حریر

حریر پارچه ای است که در دوخت پرده های سبک از آن استفاده می شود. پارچه های حریر از ظرافت و لطافت خاصی برخوردار هستند.

از آن ها می توان در دوخت انواع پرده برای اتاق های مختلف منزل استفاده نمود. پرده هایی که با حریر دوخت می شوند مناسب مکان هایی هستند که به نور بیش تری نیاز دارند.

این پارچه ها به دلیل دارا بودن ظرافتی خاص، در برابر نور خورشید مقاومت چندانی از خود نشان نمی دهند، به همین خاطر بهتر است به همراه پرده های حریر از آستری نیز استفاده شود.

از این پارچه برای دوخت پرده ساده نیز استفاده می شود. استفاده از پرده حریر دو رنگ نیز می تواند نمای زیبایی ایجاد کند.

پارچه های کتان و ساتن

پارچه های کتان و ساتن در عین سادگی طراحی گرمی دارند. این نوع از پارچه ها جزء پارچه های ضخیم محسوب می شوند و نور آفتاب را به راحتی از خود عبور نمی دهند. به همین دلیل در استفاده از پرده های کتان و ساتن، نیاز به نصب آستری نیست.

پارچه های ابریشم و مخمل

استفاده از پارچه های ابریشم و مخمل برای اتاق های رسمی، مانند اتاق پذیرایی مناسب می باشد. این نوع پارچه ها خوب حالت می گیرند و فضای رسمی اتاق را دلنشین تر می کنند.

انواع مدل های پرده

این روزها مدل های متنوعی برای دوخت پرده ارائه می شوند که با توجه به سبک به کاررفته در طراحی داخلی منزل و سلیقه مخاطب می توان از آن ها استفاده نمود. انواع مدل های پرده تزئینی به شرح زیر می باشند.

مدل پرده آستری

آستری پارچه ای ارزان قیمت با قابلیت شستشو است که از جنس کتان یا پارچه هایی که کمی پلاستیک در تولید آن به کاررفته، می باشد. این پرده را در زیر پرده های اصلی نصب می کنند و در واقع محافظی برای جلوگیری از تابش مستقیم نور خورشید به پرده اصلی می باشد.

برای حفظ ظاهر پرده های توری یا حریر، آستری را اصولاً بدون طرح و به رنگ کرم یا سفید انتخاب می کنند. آستری به صورت جداگانه در زیر پرده آویزان می شود.

پرده رومن

مدل رومن از سادگی و ظرافت خاصی برخوردار است. این مدل پرده به صورت کرکره ای باز می شود. استفاده از آن برای فضایی که طراحی آن ساده می باشد و بیش از یک دست مبلمان در آن استفاده می شود، مناسب است.

پرده های رومن از پارچه های ساده یا بافت دار تهیه می شوند. اما بنا به سلیقه مشتری می توان آن ها را با پارچه های راه راه یا چهارخانه نیز طراحی کرد.

از ویژگی های بارز این مدل پرده عدم استفاده از آستر در زیر آن می باشد. مکانیزم حرکت و تنظیم پرده رومن مشابه پرده شید رول است و جزء پرده های مدرن محسوب می شود. اگر به دنبال خرید پرده شیک هستید پیشنهاد ما استفاده از این پرده می باشد.

پرده رومن

پرده پیلی دار

مدل پیلی دار با استفاده از پارچه های حریر به راحتی قابل اجرا می باشد. این مدل پرده با هرگونه سبک دکوراسیون داخلی هماهنگی دارد و برخلاف سادگی خود، جلوه ای بی نظیر به فضای مورد نظر می بخشند.

استفاده از پرده های پیلی دار برای اتاق هایی که سقف آن ها کوتاه است مناسب می باشد، زیرا آن ها باعث می شوند سقف اتاق بلندتر به نظر بیاید. این نوع پرده گزینه ای مناسب برای پنجره های کم عرض پیشنهاد می گردد.

پرده پیلی دار

مدل پرده والان دار

در پرده های والان دار برای والان پرده پارچه ای به عنوان شال یا والان بر روی پرده زیرین استفاده می شود. این مدل پرده در میان اکثریت افراد از محبوبیت ویژه ای برخوردار است.

در استفاده از این مدل توجه داشته باشید اگر پرده زیرین شما ساده است، از پارچه ای طرح دار برای والان استفاده نمایید و در مقابل اگر قصد دارید از پارچه ای طرح دار برای پرده زیرین استفاده کنید، والان پرده باید پارچه ای ساده و بدون طرح باشد.

استفاده از این نوع پرده ها با هرگونه طراحی داخلی هماهنگی دارد. اگر سبک مدرن را در طراحی دکوراسیون خانه خود اجرا کردید و مدل والان دار را برای پرده در نظر گرفتید، بهتر است از یک والان ساده در یک گوشه از پرده استفاده کنید.

توصیه می شود در طراحی منزل به سبک کلاسیک با الهام از سبک ویکتوریایی، از والان های پرچین استفاده نمایید.

پرده والان دار

پرده ترکیبی

مدل ترکیبی از ترکیب دو پارچه ساده و طرح دار تشکیل می شود. اگر قصد دارید از پرده ترکیبی استفاده کنید، باید به تطابق رنگ پرده با دیگر اجزای اتاق از جمله مبلمان و کوسن ها توجه داشته باشید.

در این صورت فضایی دلنشین ایجاد می شود. به پارچه رویی که عموما طرح دار می باشد، دکور پرده می گویند.

پرده حاشیه دار

در قسمت بالا و پایین پرده های مدل حاشیه دار، از حاشیه های تزئینی استفاده می شود. پرده هایی که حاشیه آن ها در قسمت پایین قرار دارد برای پنجره های کوتاه و در مقابل پرده هایی که حاشیه آن ها در قسمت بالای پرده قرار دارد برای پنجره های بلند مناسب می باشند.

طرح های حاشیه دار اغلب برای پرده اتاق خواب و یا آشپزخانه مورد استفاده قرار می گیرند و جلوه زیبایی به آن ها می بخشند.

پرده شید رول

استفاده از پرده مدل شید رول، برای پنجره هایی که رو به داخل باز می شوند بسیار مناسب است. این مدل پرده ها، حالت بالا رونده دارند و به هنگام جمع شدن درون محفظه ای استوانه ای شکل قرار می گیرند.

پرده شید رول حالت تزئینی نداشته و شما می توانید در صورت دلخواه در کنار آن ها از پرده های تزئینی نیز استفاده نمائید. مکانیسم حرکتی پرده های شید رول به چهار نوع دسته بندی می شود:

  • مکانیزم معمولی: با این مکانیزم ارتفاع پرده توسط یک زنجیر کنترل که در سمت چپ یا راست پرده قرارگرفته تنظیم می شود.
  • مکانیزم فنری: با استفاده از این مکانیزم می توان پرده را در هر ارتفاعی تنظیم نمود و اگر پرده آزاد شود به صورت خودکار در بالا جمع می گردد.
  • مکانیسم فنری تحت کنترل: تفاوت این نحوه حرکت با مکانیزم فنری در این است که رول شدن پرده با حرکتی نرم و آهسته انجام می شود که ایمنی این حرکت بسیار بالاست.
  • مکانیزم الکترومکانیکی: ارتفاع پرده های مجهز به این مکانیزم را می توان توسط ریموت کنترل و یا کلیدهای دیواری تنظیم نمود.

مدل پرده شید بیرونی

مدل پرده شید در واقع نوعی از پرده می باشد که هیچ گونه حالت تزئینی نداشته و تنها برای جلوگیری از تابش نور خورشید و در نتیجه خنک نگه داشتن فضا از آن ها استفاده می شود این مدل برای پنجره ها و ایوان های بزرگ مناسب می باشد.

پرده شید بیرونی

پرده کرکره ای

پرده کرکره یکی از با دوام ترین انواع مدل های پرده می باشند. استفاده از این نوع پرده ها کنترل میزان روشنایی را امکان پذیر می کند. انتخاب پرده های کرکره ای برای مکان هایی که کنترل دید در آن جا از اهمیت بالایی برخوردار است، انتخاب مناسبی می باشد.

تیغه این نوع پرده را می توان از جنس آلومینیوم یا چوب انتخاب نمود که امروزه نمونه های فلزی کاربرد کمتری دارند اما تیغه های چوبی با ظرافت و زیبایی بی نظیر خود همواره در تولید پرده های خانگی، تجاری و اداری مورد استفاده قرار می گیرند.

پرده های عمودی را می توان به صورت اتوماتیک و برقی طراحی نمود و امکان نصب آن ها در داخل پارتیشن و یا شیشه های دوجداره وجود دارد. این پرده ها با توجه به جنس تیغه در تنوعی از طرح و رنگ تولید و در دو مدل عمودی (لودراپه) و افقی نصب می شوند.

پرده عمودی

امروزه با وجود پرده های زیبا و متنوعی که در بازار وجود دارد، کمتر کسی از این مدل پرده استفاده می کند. با این حال لازم به ذکر است این پرده ها از دوام بالایی برخوردار می باشند.

در ساخت نوار پرده های عمودی، از پارچه، چوب مصنوعی، آلومینیوم و غیره استفاده می شود. به دلیل استفاده از نوارهای عمودی در این نوع پرده ها سقف اتاق بلند نشان داده می شود.

پرده بالا رونده یا لانه زنبوری

در تولید پرده های بالارونده یا لانه زنبوری، از پارچه یا متریالی سبک استفاده می شود. این مدل پرده از تنوع رنگی بالایی برخوردار می باشد. از ویژگی های بارز پرده لانه زنبوری می توان به تطبیق پذیری آن با هر سبکی اشاره کرد. مدل برقی این مدل پرده نیز در دسترس می باشد.

پرده بالارونده

مدل پرده چوبی

در تولید پرده های چوبی از چوب هایی مانند افرا و بامبو استفاده می شود. از آن جایی که در تولید این مدل پرده ها از چوب استفاده می شود، آن ها فضایی گرم را به ارمغان می آورند.

این پرده ها در محیط های اداری مانند اتاق مدیران باعث ایجاد ظاهری رسمی می شود. این پرده ها نمونه ای از انواع پرده فانتزی شناخته می شوند.

پرده چوبی

پرده حصیری بامبو

این مدل پرده از الیاف طبیعی و یا نی بامبو تولید می شود و دارای تنوع بی نظیری می باشد. این پرده ها را می توان به صورت پلیسه ای یا رولی توسط نخ یا زنجیر در بالا جمع نمود. مدل پرده های حصیری قابل شستشو هستند و نگهداری و نظافت آن ها آسان است.

مدل پرده زبرا

پرده زبرا از نوع پرده های بالارونده می باشد که از دو لایه موازی که ترکیبی از تور و پارچه است تولید می شوند. تورهای این پرده در فاصله های مشخص توسط ردیف هایی از پارچه به یکدیگر متصل گردیده اند.

برای تنظیم میزان نور ورودی به اتاق می توان زاویه بین دو لایه و نوارهای میانی را تغییر داد. با استفاده از پرده های زبرا می توان میزان دید و نور را تنظیم نمود و یا کلاً پرده را در بالا جمع نمود.

انواع پرده زبرا امروزه طرفداران زیادی دارد و برای آشپزخانه و اتاق خواب انتخاب مناسبی است. علاوه بر آن در اکثر محیط های اداری پرده زبرا به عنوان گزینه ای مناسب در اولویت می باشد.

پرده های زبرا از تنوع بالایی برخوردار بوده و استفاده از آن ها در آشپزخانه باعث ایجاد زیبایی دلنشینی می شود. از مزایای این پرده ها می توان به جمع شدن راحت این مدل پرده اشاره کرد.

پرده زبرا

پرده پانچ

پرده پانچی نمونه ای از پرده های ساده می باشد که در طراحی مدرن مورد استفاده قرار می گیرد. از ویژگی های ظاهری این مدل پرده می توان به چین های عمیق آن اشاره کرد.

پرده پانچ

پرده سلطنتی

از دیگر نمونه پرده هایی که می توان در طراحی دکوراسیون داخلی مورد استفاده قرار داد، پرده سلطنتی می باشد. استفاده از این مدل پرده بیش تر در سبک های فاخر هم چون سبک کلاسیک و سبک سلطنتی به چشم می خورد.

مدل پرده تور

اگر به دنبال انتخاب مدل پرده ساده هستید، پرده های توری می تواند انتخاب مناسبی باشد. استفاده از این مدل در طراحی سبک مدرن به چشم می خورد. مدل پرده توری در عین سادگی، نمونه ای از پرده زیبا برای استفاده می باشد.

بخوانید!  انواع دیوارپوش و مزایا و معایب هر یک[+نحوه نصب آنها]

پرده سه بعدی

پرده های سه بعدی نمونه ای از جدیدترین انواع پرده هایی است که می توان در دکوراسیون داخلی مورد استفاده قرار داد. استفاده از این پرده بیش تر در اتاق خواب صورت می گیرد و می تواند نمای زیبا و منحصربفردی ایجاد کند.

نکات مهم در انتخاب پرده مناسب

انتخاب جنس پرده

جنس پرده را با توجه به دکوراسیون مورد نظر و میزان تاریکی و روشنایی خانه انتخاب کنید. نمونه های ضخیم مانع از ورود نور به داخل منزل می شوند و فضا را تاریک نشان می دهند. اما پرده های حریر علاوه بر زیبایی بی نظیری که دارند فضای خانه را روشن تر نشان می دهند.

گاهی اوقات این المان برای محدود کردن دید از بیرون منزل مورد استفاده قرار می گیرد. بنابراین باید پرده چند لایه و یا ضخیم برای این منظور به کاربرده شود.

جنس پرده

انتخاب رنگ پرده

انتخاب رنگ پرده سلیقه ایست اما بهتر است با دکوراسیون داخلی هارمونی داشته باشد. از المان هایی مانند مبلمان، دیوارپوش، کفپوش، فرش و… برای انتخاب رنگ آن الهام بگیرید و یا حتی از المان های جزئی مانند کوسن استفاده نمایید.

مثلا اگر کوسن مبلمان شما ترکیبی از سایه روشن رنگ سبز است می توانید پرده خود را به رنگ سبز با طیف دلخواه انتخاب کنید.

انتخاب مدل مناسب پرده

مدل پرده باید بر اساس نوع سبک دکوراسیون داخلی طراحی شود. اگر دکوراسیون خانه شما به سبک کلاسیک است از نمونه های والان دار استفاده نمائید و اگر از سبک مدرن پیروی می کنید، انواع ساده و تک رنگ بهترین گزینه محسوب می شوند.

مدل پرده

طرح پارچه

انتخاب طرح و بافت پرده ارتباط مستقیمی با دکوراسیون داخلی دارد. با توجه به رنگ المان های موجود در دکوراسیون می توانید رنگ آن را انتخاب کرده و طرح مناسبی که با آن زمینه رنگ در بازار موجود است را خریداری و با دکوراسیون خانه خود ست کنید.

اندازه پرده

طول و عرض پرده در نمای کلی آن تاثیر بسیاری دارد. قبل از نصب آن باید مشخص کنید تا چه اندازه می خواهید با کف اتاق فاصله داشته باشد و عرض آن نیز تا چه اندازه باشد. اگر عرض پرده به اندازه 5 سانتی متر از هر طرف بیشتر از عرض پنجره باشد بسیار زیباتر و شکیل تر به نظر می آید.

انتخاب مدل پرده مناسب برای هر اتاق

انتخاب پرده و پارچه مناسب برای هر قسمت از ساختمان منزل شما از قبیل اتاق خواب، اتاق نشیمن و پذیرایی، آشپزخانه، حمام و دیگر مکان ها می تواند برای شما موضوعی چالش برانگیز باشد.

لذا برای آسان ترشدن این انتخاب بایستی مواردی از قبیل وضعیت جغرافیایی اتاق و پنجره آن در ساختمان، این که اتاق برای چه استفاده می شود، مشخص می شود و پس از آن نسبت به انتخاب و خرید پرده اقدام نمود.

پنجره های شمالی در طی روز نوری یکنواخت و ملایم را دریافت می کنند، پنجره های جنوبی بیشترین نور را در طی روز و به صورت مستقیم دریافت می کنند و پنجره های غربی در معرض پرتوهای خورشید صبح قرار دارند و نور پنجره های شرقی ملایم و مستقیم صبح می باشد.

مدل پرده اتاق خواب

با توجه به وضعیت و جهت جغرافیایی اتاق، پنجره و نوری که از بیرون به اتاق می تابد انتخاب نوع پرده متفاوت می باشد. حال با توجه به سلیقه و سبک زندگی و حفظ حریم خصوصی اتاق خواب بایستی نسبت به انتخاب پرده های ضخیم یا نازک و در طرح های مورد علاقه اقدام نمود.

به عنوان مثال افرادی که تمایل دارند فضای اتاق خود را کم نور نگه دارند در صورت داشتن پنجره جنوبی از پرده های ضخیم بهتر است استفاده نمایند.

پرده اتاق خواب

مدل پرده اتاق نشیمن و پذیرایی

علاوه بر وضعیت و جهت پنجره اتاق نشیمن و پذیرایی، این که تلویزیون شما در کدام سمت قرار می گیرد و نحوه چیدمان و دکوراسیون مبلمان شما از نکات اساسی در انتخاب پرده برای اتاق نشیمن می باشد.

تابش نور مستقیم و شدید علاوه بر این که ممکن است به تلویزیون شما آسیب وارد نماید، در صورتی تماشای فیلم از علایق شما می باشد، در کیفیت تماشای فیلم نیز تاثیر منفی خواهد گذاشت.

پرده نشیمن

مدل پرده آشپزخانه

سادگی و تناسب رنگ پرده با تجهیزات آشپزخانه از اصلی ترین نکات در انتخاب پرده آشپزخانه می باشد. همچنین بایستی پرده ای انتخاب گردد که علاوه بر حفظ حریم خصوصی، نور مناسب در فضای آشپزخانه تابیده شود.

پرده حمام

در صورت تمایل به استفاده از پرده در حمام، حفظ حریم خصوصی الویت اصلی در انتخاب پرده می باشد. علاوه بر این به دلیل رطوبت بالای حمام جنس پرده بایستی مقاومت لازم در این خصوص را دارا باشد.

نکات ضروری در نصب پرده

علاوه بر انتخاب پارچه مناسب برای پرده، چگونگی نصب آن نیز از اهمیت ویژه ای برخوردار است. نحوه نصب پرده می تواند در اندازه فضای اتاق تاثیر گذار باشد و حتی موجب پوشش نقص پنجره نیز شود. در ادامه به بیان نکاتی در مورد نصب پرده و مدل های نصب می پردازیم.

پرده اتاق

انتخاب طول مناسب پرده

بهترین مکان برای نصب میله پرده، روی خط سقف است. در انتخاب طول پرده باید به این نکته توجه داشته باشیم که پرده تا روی زمین امتداد داشته باشد. این کار باعث می شود، فضای اتاق بزرگ تر از آنچه که هست به نظر آید.

نصب پرده های دیوار به دیوار

با استفاده از روش نصب دیوار به دیوار، می توان فضایی مرتب و تمیز داشت. در این روش عموما از پرده های خیلی نازک و بلند استفاده می شود. انتخاب رنگ نیز می تواند تاثیر بسزایی در حس و حال فضای اتاق بگذارد.

برای مثال با انتخاب رنگ سفید، انعکاس نور بیشتر خواهد شد و در نتیجه فضای اتاق روشن تر و بازتر می شود. اگر از رنگ تیره برای پرده ها استفاده می کنید، در انتخاب وسایل دیگر از رنگ های متضاد و نسبتاً روشن استفاده نمایید.

نصب پرده به صورت یکسره

نصب پرده های یکسره به دکوراسیون شما زیبایی خاصی می بخشد. در این روش می توانید از یک پرده به صورت یکسره و یا چند پرده یکسان در کنار هم استفاده نمایید و در موقع نیاز به همان ترتیبی که مد نظر دارید پرده ها را باز کنید.

در انتخاب پارچه پرده در این روش نصب، از پارچه های لطیف و انعطاف پذیر استفاده نمایید. اگر قصد خرید پارچه های طرح دار را دارید، باید به این نکته توجه کنید که در هنگام بستن و جمع کردن پرده ها ممکن است طرح پرده پیدا نشود.

برای ایجاد یک تصویر ذهنی از چگونگی قرارگیری پرده در هنگام جمع شدن، بهتر است هنگام خرید، پارچه را جمع کنید تا نمایی که ایجاد می شود را مشاهده نمایید.

نصب پرده داخل قاب پنجره

استفاده از پرده هایی که درون قاب پنجره قرار می گیرند برای فضاهای کوچک بسیار کارامد است، زیرا این پرده ها حالت آویزان ندارند و به صورت کرکره ای باز می شوند. این پرده ها در طراحی دکوراسیون به سبک مدرن مرسوم می باشند.

نصب پرده های دوتایی

در نصب پرده های دوتایی از دو پرده در دو طرف یک میله پرده استفاده می شود. این مدل نصب را می توان برای پرده دو پنجره ای که در کنار هم قرار گرفتند، تنها با نصب یک میله پرده اجرا نمود.

نصب پرده در کتیبه

به قاب هایی که در بالای پنجره قرار دارد و پرده درون آن نصب می شود، کتیبه پرده می گویند. استفاده از کتیبه می تواند نمای زیبایی به پرده ببخشد.

ایده های استفاده از مدل های مختلف پرده در دکوراسیون داخلی

از کجا شروع کنیم؟

تمام نظرات پیشنهادی را کنار بگذارید و به دنبال گزینه ای که هم زیبایی و هم عملکرد مناسب برای این قسمت از طراحی را دربرداشته باشد، بگردید. بعضی از ایده ها انتخاب شما را محدود می کنند و در این صورت در انتخاب نمونه مناسب برای دکور خانه خود کمتر دچار سردرگمی می شوید. قبل از خرید پرده به این فکر کنید که به چه چیز نیاز دارید.

اگر در تصمیم نهایی خود مطمئن نیستید، ترجیحاً از نمونه های حراجی استفاده کنید و بعد از نهایی شدن تصمیم مدل های دیگری که مناسب دیزاین اتاق می باشند را خریداری کنید.

اگر حریم شخصی برای شما از اهمیت ویژه ای برخورداراست، از پرده های آستردار و سنگین برای پوشش پنجره های خانه استفاده کنید.

در نظر داشته باشید که خرید این پرده ها متحمل هزینه زیادی است، اما به دلیل پوشش مناسب در مقابل نور خورشید و ظاهر لوکس منحصر بفرد، ارزش این هزینه را دارند.

اگر خواهان جلوگیری از ورود هرگونه نور به داخل اتاق هستید، از پرده های دولایه استفاده کرده و بین پنجره و پرده یک لایه نازک فلانل قرار دهید.

با این حال روش هایی برای حفظ حریم خصوصی وجود دارد. انجام این کار باید توسط شخص شما انجام شود، چرا که برای نصب پرده های دولایه قاب پرده های دوتایی به ندرت در بازار پیدا می شوند.

پرده

هر اتاق ویژگی خاص خود را دارد

تا این جا متوجه شدیم، نصب پرده های یکسان برای تمامی اتاق ها کاری آسان و بدون زحمت است. انتخاب نمونه های نفیس و فاخر می تواند در ایجاد درک فضایی باز نیز کمک کننده باشد.

مشکل اینجاست که انتخاب پرده برای بسیاری از افراد مسئله پیش پاافتاده ای است و برای محیط های مختلف از یک نوع پرده استفاده می کنند.

برای مثال از نمونه های لوکس برای اتاق نشیمن، آشپزخانه و حتی اتاق کودک استفاده می کنند. آیا به گزینه های خلاقانه برای انتخاب پرده مناسب با توجه به ویژگی خاص هر فضا فکر کردید؟

بدون در نظرگرفتن این ویژگی ها هرگونه تلاش برای داشتن طراحی زیبا بی فایده می باشد. ایده های طراحی برای پنجره ها، به اندازه ویژگی های هر اتاق و نوع کاربرد آن می تواند متفاوت باشد.

در ترکیب رنگ ها دقت کنید

این باور که رنگ پرده ها باید با رنگ دیوارها و مبلمان یکسان باشد، باوری غلط است. در انتخاب پرده های اتاق آزادانه عمل کنید و با این کار به پنجره های خود جلوه منحصر بفردی القا نمایید.

این روش می تواند انتخاب خوبی برای طراحی پرده های هر پنجره بوده و در هر دو قالب سنتی و مدرن به یک نسبت قابلیت اجرا داشته باشد.

طرح پرده

ابعاد اتاق را در نظر بگیرید

شاید تصور شما بر این است که در طراحی ایده های پنجره، ابعاد اتاق بر روی رنگ ها تاثیر می گذارند، اما این چنین نیست. در حقیقت، رنگ ها در صنعت دیزاین از اهمیت ویژه ای برخوردارند، چرا که قابلیت تاثیر گذاری بر محیط را داشته و این امر در طراحی ایده های پرده، به وضوح قابل مشاهده می باشد.

همانند مبلمان، انتخاب پرده های تیره برای پنجره ها باعث می شود فضای اتاق کوچک به نظر برسد، در حالی که پرده های روشن به فضای اتاق نور و جریان هوا می بخشند. در واقع، اگر فضای اتاق شما کوچک است انتخاب پرده های روشن تنها انتخاب شما می باشد.

هدف استفاده از نقوش

تصور غلط دیگر در زمینه طراحی، به خصوص طراحی پنجره ها این است که نقوش هیچ تاثیری نداشته و تنها به عنوان نوعی تزئین مورد استفاده قرار می گیرند. در حقیقت نقش ها از قدرت زیادی در طراحی داخلی برخوردار هستند و به عنوان شاخص اصلی در هر اتاق شناخته می شوند.

به عنوان مثال، در فضاهای رسمی معمولا از پارچه هایی مانند مخمل یا ابریشم که می توانند به عنوان پرده های تخفیف خورده نیز خریداری شوند استفاده می شود. اگر از لحاظ مالی قدرت خرید مخمل یا ابریشم را ندارید می توانید از پارچه های ساتن یا ریون استفاده کنید.

در مقابل، اتاق های معمولی با استفاده از پارچه های کتانی، پنبه ای و تورهای ظریف ظاهر بهتری خواهند داشت. با توجه به هر فصل می توانید انتخاب های بهتری نیز داشته باشید و به جای پارچه های مذکور، از پرده های الگو دار استفاده کنید.

پیدا کردن فروشگاهی که بتوانید مطابق نیاز و با توجه به بودجه مورد نظر پرده مناسبی برای خانه خود پیدا کنید، کار دشواری نیست.

آیا الگو و نقش ها را مورد استفاده قرار دهیم؟

حقیقت این است که هیچ چیز نمی تواند فضای اتاق را به اندازه استفاده از طرح و نقش، سرزنده نشان دهد. پرده های نقش دار در میان ایده های طراحی پرده ها بخصوص در زمانی که می خواهید اتاقی منحصر بفرد و مطابق با استایل شخصی خود داشته باشید، از محبوبیت برخوردار هستند.

با این حال انتخاب پرده های طرح دار می تواند نتیجه ای ریسک پذیر به همراه داشته باشد. وقتی از این پرده ها برای اتاق های رنگی که دیوارها، پارچه ها و یا حتی مبلمان طرح دار در آن به کاررفته است استفاده می نمائید، نوعی بی نظمی و آشوب به فضای اتاق القا می کنید.

اگر مایل به استفاده از این پرده های نقش دار با هر قیمتی در طراحی خانه خود هستید، الگوهای ساده و منطبق با فضا را انتخاب کنید چرا که در این صورت تسلط کافی برای طراحی ایده های خود خواهید داشت.

پرده زیبا

بهترین الگوها برای آراستگی پنجره ها چه الگوهایی هستند؟ هیچ جواب قاطعی برای این سوال وجود ندارد! این مسئله به سلیقه و ایده ای که شما برای اجرا در سر دارید، بستگی دارد. اتاق های بزرگ و روشن با پرده های مدرن و گل دار، از زیبایی ویژه ای برخوردار هستند.

این در حالی است که در طراحی به سبک روستیک می توان از وسایل پر زرق و برق عربی استفاده کرد. پیشنهاد ما برای آن دسته از افرادی که به دنبال ایده های طراحان داخلی هستند، استفاده از پرده های مدرن و پرده هایی با الگوهای واضح، به خصوص اشکال هندسی می باشد.

اهمیت نورپردازی

نور طبیعی و وسایل روشنایی هردو در در زمانی که پرده ای برای پنجره انتخاب می کنید مهم هستند و اهمیت آن در شرایطی که پنجره کوچک باشد دوچندان می شود.

بخوانید!  انواع مدل جزیره آشپزخانه اپن[کلاسیک و مدرن]

برای مثال، پرده های سنگین برای قسمت های خصوصی خانه مخصوصا اتاق خواب که به همراه تورهای ظریف منظره زیبایی از طلوع خورشید را نمایش می دهند، مناسب هستند.

در مقابل پارچه های ظریف و هر آنچه که باعث روشنی هرچه بیشتر شود، برای اتاق های شلوغ مناسب می باشند. برآورد مقدار نور ورودی و انتخاب پرده مناسب با توجه به آن، ترفندی است که باید به کار بگیرید. اگر به دنبال فضایی الهام بخش  هستید، انتخاب پرده های کرکره ای نیز پیشنهاد قابل تأملی می باشد.

مدل پرده اتاق خواب

حساسیت به نور

لحظه ای وقت بگذارید و به جهت پنجره ها فکر کنید. اگر پنجره شما جنوبی است، نیاز به پوشش بیشتری برای جلوگیری از ورود نور به اتاق دارید. در مقابل، اگر پنجره های خانه شما رو به شمال است، باید حداکثر نور جذب اتاق ها شود، بنابراین پرده های تیره برای این پنجره ها مناسب نیستند.

پرده های نه چندان تیره و ضخیم برای پنجره هایی که جهت شرقی یا غربی دارند مناسب می باشند، چرا که این اجازه را به شما می دهند که مقدار نور ورودی را با انتخاب رنگ آن ها تعیین کنید.

نوعی نگاه سرمایه گذاری به پرده ها داشته باشید

مطمئنا پرده ها در معرض تابش نور خورشید و در نتیجه آسیب دیدگی حاصل از آن قرار دارند. در صورتی که به صورت اتفاقی فراموش کنیم پنجره را ببندیم، باد و رطوبت هم می توانند باعث آسیب به پرده شوند.

به این خاطر در اجرای ایده های خود باید از پارچه های با دوام مانند پارچه های پنبه ای، پنبه ای گلدار یا پارچه های گل برجسته زربافت استفاده کنید.

رنگ و طرح پرده

پرده ها می توانند بعد از خرید باز هم هزینه بردار باشند

در صورت قرار گیری پرده ها در معرض آلودگی و آسیب دیدگی، به صورت منظم باید آن ها را نگهداری کرد و شستشو داد. نظافت و نگهداری به میزان زیادی به بودجه شما بستگی دارد، مخصوصا اگر از پارچه های حساس استفاده شود که در این صورت نیاز به خشک شویی دارند.

به همین خاطر بهتر است همیشه راه حل مقرون به صرفه را انتخاب کنید که در طولانی مدت متحمل هزینه های گزاف نشوید.

پنجره هایی با اشکال خاص

در حالی که پنجره های منحنی شکل ظاهری دلپذیر دارند، انتخاب پرده برای آن ها چالش برانگیز است. طراحان همیشه در کشمکش برای پیداکردن راه حلی مناسب برای انتخاب پرده های مناسب هستند که نه تنها نمای منحنی پنجره ها را از بین نبرد بلکه پوشش مناسبی برای حفظ حریم شخصی نیز باشد.

به طور کلی دو راه حل در پیش رو دارید. شما می توانید نمونه های پلیسه دار دست دوز سفارش دهید و یا این که پرده هایی ساده و به شکل منظم داشته باشید.

پرده والان دار

مدرن و شیک باشید

با این که هیچ گاه به شما پیشنهاد نمی دهیم عملکرد را فدای ظاهر کنید ولی به شما توصیه می کنیم، پرده ای را انتخاب کنید که در عین حال مناسب و مطابق با مد روز باشد. در انتخاب پرده ای که مطابق با مد روز باشد تنها نوع پارچه و رنگ آن مهم نیست بلکه نحوه آویزان کردن آن نیز از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

برای مثال می توانید پرده ای به سبک معاصر که از پارچه های متنوع در آن استفاده می شود، انتخاب کنید. در مقابل برای فضاهای سنتی و شیک می توانید سبک ویکتوریایی را از طریق چین دار کردن پرده ها در طراحی خود اجرا کنید. این تصمیم بر مبنای تصور نهایی شما از فضای اتاق یا تاثیری که خواهان پیدایش آن هستید می باشد.

ست کردن پرده و مبلمان

آن چه که در هنگام انتخاب پرده باید به آن توجه داشته باشید، تطبیق پذیری رنگ و طرح پرده با مبلمان می باشد. این نکته یکی از مهم ترین نکاتی است که باید در طراحی اتاق نشیمن و در هنگام انتخاب پرده به آن توجه داشته باشید. بهتر است برای انتخاب رنگ پرده از طیف رنگی برابر با رنگ مبلمان استفاده نمایید.

انتخاب پرده با رنگ خنثی

استفاده از رنگ های خنثی به معنای استفاده از رنگ های کسل کننده نیست. بلکه این رنگ ها یکی از بهترین هایی هستند که می توان در طراحی دکوراسیون داخلی مورد استفاده قرار داد.

استفاده از پرده هایی با رنگ خنثی یکی از بهترین انتخاب هایی است که می توانید نسبت به اجرایی کردن آن اقدام نمایید.

یکی از ایده هایی که می توانید در این زمینه اجرایی کنید، استفاده از انواع کاغذ دیواری الگودار در کنار پرده هایی به رنگ خنثی می باشد. این ترکیب نمای بسیار زیبایی ایجاد می کند.

تلفیق رنگ و الگو باعث ایجاد نمای بسیار زیبایی در طراحی داخلی می شود. استفاده از پرده هایی با رنگ های خنثی یکی از بهترین گزینه هایی است که در مقابل شما قرار دارد.

پرده مدرن

استفاده از مدل پرده قرمز رنگ

اگر در طراحی اتاق نشیمن از طیف رنگ سفید استفاده کرده اید، استفاده از پرده های قرمز رنگ هر آن چیزی است که به آن نیاز دارید. این کار باعث می شود پرده به نقطه کانونی در اتاق تبدیل شود.

استفاده از رنگ قرمز در طراحی داخلی باعث القای گرما به فضای اتاق می شود. نکته ای که در استفاده از پرده قرمز رنگ باید به یاد داشته باشید، استفاده از آن در کنار رنگ های خنثی می باشد.

پرده قرمز

استفاده از پرده با رنگ آمبره

استفاده از رنگ های آمبره همیشه نباید به گونه ای باشد که رنگ ها با یکدیگر کنتراست زیادی ایجاد کنند. یکی از المان هایی که می توان در طراحی آن از آمبره استفاده کرد، پرده ها می باشند.

برای مثال در پرده ای که در آن از رنگ های آبی و سفید با تکنیک آمبره استفاده می شود، نمای بسیار زیبا و دراماتیکی ایجاد می کند. البته این مستلزم رعایت هارمونی میان رنگ ها می باشد.

استفاده از مدل پرده سفید رنگ

استفاده از پرده های سفید رنگ طرح دار یکی از بهترین گزینه ها برای انتخاب می باشد. برای انتخاب الگوها بهتر است از الگوهایی چندان پیچیده استفاده نکنید. در این صورت رنگ سفید نمای زیباتری خواهد داشت.

استفاده از این پرده ها باعث می شود فضای اتاق نیز روشن باشد. برای انتخاب مبلمان در کنار رنگ سفید می توانید از انواع تیره یا روشن با توجه به سلیقه فردی استفاده نمایید.

پرده سفید ساده

قیمت پرده

هزینه دوخت و نصب پرده با توجه به عرض و ارتفاع پنجره، نوع پارچه، مدل پرده و نوع تزئینات متفاوت است. قیمت برخی از پارچه ها گران تر از سایر پارچه ها بوده و کیفیت آن ها نیز به طبع بالاتر می باشد.

پارچه هایی که برای پرده انتخاب می شوند باید از کیفیت لازم برخوردار باشند، زیرا در غیر این صورت در اثر نور خورشید و گرد و غبار عمر کوتاهی خواهند داشت. قیمت پرده ساده در مقایسه با پرده های مدل دار ارزان تر است.

مراکز خرید پرده در شهرهای مختلف کشور

امروزه علاوه بر مکان ها و فروشگاه های مختلف که جهت خرید و انتخاب پرده نیاز به مراجعه حضوری دارند، فروشگاه های اینترنتی و آنلاین فروش انواع پارچه پرده و خدمات آن نیز موجود می باشد که امکان انتخاب را چه از منظر نوع محصول و چه از منظر قیمتی تسهیل می نماید.

مراکز خرید پرده در تهران

بازارچه عبدل آباد

راسته بازار عبدل آباد یکی از بازارچه های فروش پارچه و پرده در جنوب شهر تهران است. در این بازارچه باریک و طولانی می توان پارچه های پرده ای بسیار مناسب و مقرون بصرفه با تنوع بالا تهیه نمود.

قدمت بازارچه عبدل آباد به 16 سال پیش باز می گردد و در منطقه 19 تهران، بلوار شکوفه، خیابان احسانی واقع شده است.

در اکثر بازارهای فروش پرده، پارچه ها به صورت متری به مشتریان فروخته می شوند اما در این بازارچه مشتریان می توانند پارچه های مورد نیاز خود را به صورت تکه ای، کیلویی، قواره ای و متری تهیه نمایند.

علاوه بر پارچه های پرده ای می توان ابزار نصب پرده مانند ریل، نوار، میل پرده و تزئینات آن را با قیمتی مناسب و ارزان خریداری کرد.

بازار مولوی

بازار مولوی نیز یکی از بازارهایی است که در راسته پارچه و پرده فروشی آن می توان پارچه های پرده ای با طرح ها، جنس ها و رنگ های متفاوت پیدا نمود. این راسته از بازار در خیابان مولوی، قبل از چهارراه مولوی، خیابان رئیس عبدالهی و همچنین خیابان اردستانی که متصل به خیابان عبدالهی است قرار دارد.

در مغازه های این بازار می توان علاوه بر پارچه انواع وسایل جانبی نصب و تزئین پرده شامل یراق های تزئینی، انواع آویز، قیطان، گل میخ، گیره پرده، نوار پرده، میل پرده آلومینیومی و چوبی و … تهیه نمود.

در جلوی برخی از مغازه ها نیز بساط دستفروش ها پهن است و آنها ته طاقه ها و اضافه توپ های پارچه را با قیمتی بسیار ارزان به فروش می رسانند.

بازار زرتشت

خرید از بورس پارچه و پرده خیابان زرتشت در پایتخت که اغلب مشتریان آن قشر پر درآمد هستند، هنگام حراج ها و تخفیف ها بصرفه است. اختلاف قیمتی که در فروشگاه های این خیابان به چشم می خورد به دلیل وجود مغازه های گران و ارائه سرویس دهی به مشتریان است.

این فروشگاه ها علاوه بر فروش پارچه، خدماتی نظیر دوخت و نصب پرده را نیز به مشتریان ارائه می دهند. اگر از نظر هزینه و قیمت مشکلی ندارید و به دنبال خریدی مطمئن هستید بهتر است به خیابان زرتشت سر بزنید.

بازار بزرگ تهران

در راسته پارچه فروشان بازار تهران که در خیابان 15 خرداد واقع شده است، اغلب پارچه های پرده ای معمولی عرضه می شود. این بازار برای خرید پرده های مخصوص اتاق خواب مناسب است و در آن انواع نوار پرده، حلقه، گیره، تزئینات و … ارائه می شوند.

برج تجاری اداری آنا

هدف از برج تجاری اداری که در خیابان نواب واقع شده متمرکز نمودن واحدهای پراکنده فروش پارچه و پرده است. این مجتمع بازار دارای فضاهای اداری، تجاری، تالار، پارکینگ و فضاهای رفاهی است که آرامش خاطر مشتریان را فراهم می آورد.

برج آنا در خیابان نواب، بزرگراه شهید چراغی، نبش خیابان گل آذین (عبدل آباد) واقع شده و مشتریان می توانند پارچه های پرده ای متنوع با انواع لوازم جانبی نصب پرده را از آن خریداری نمایند.

این مکان یکی از مهم ترین مراکز خرید، فروش و عرضه پرده و متعلقات آن در تهران و کل کشور محسوب می شود.

مرکز خرید پرده در البرز

برای خرید انواع پارچه های پرده ای و مدل های متنوع پرده می توانید به پرده سراهای واقع در کرج، میدان آزادگان، خیابان برغان مراجعه نمائید. این پرده فروشی ها انواع مختلف پرده با تزئینات متنوع را به مشتریان ارائه و آن ها را در دوخت و نصب پرده راهنمایی می نمایند.

مراکز خرید پرده در اصفهان

خیابان شریف واقفی

خیابان شهید شریف واقفی یکی از از مکان های عرضه انواع مدل های پرده، پارچه پرده ای و لوازم جانبی نصب پرده می باشد. پرده فروشی های این خیابان با ارائه کاتالوگ های متنوع، شیک ترین و به روزترین پارچه ها و مدل ها را به مشتریان ارئه داده و نیروهای متخصص خود را برای دوخت و نصب پرده به آن ها معرفی می نمایند.

خیابان ابن سینا

در خیابان ابن سینا از گران ترین و شیک ترین پارچه های پرده ای گرفته تا ارزان ترین و معمولی ترین آن ها به مشتریان عرضه می شود. برخی از مغازه ها پارچه های پرده ای را به صورت ته طاقه و کیلویی با قیمت بسیار مناسب به فروش می رسانند.

علاوه بر فروش پارچه، لوازم جانبی و انواع تزئینات پرده نیز ارائه می شوند تا مشتریان بتوانند تمام مراحل خرید، دوخت و نصب پرده را به کمک فروشندگان محترم و نصابان انجام دهند.

مرکز خرید پرده در مشهد

خیابان چهار راه عامل (خیابان تعبدی)

در این خیابان مشهد انواع پارچه پرده ای با تنوع بالای طرح و رنگ به مشتریان ارائه می شود. مشتریان می توانند پارچه پرده مناسب اتاق خواب، اتاق پذیرایی و اتاق نشیمن را مطابق سلیقه خود در فروشگاه های این منطقه انتخاب نمایند و از پرده فروشان برای دوخت و نصب پرده کمک بگیرند.

مرکز خرید پرده در شیراز

پل معالی آباد، بلوار دکتر شریعتی و بلوار بهشت

در این خیابان چندین فروشگاه و مجتمع تجاری جهت فروش انواع پارچه های پرده ای در طرح های مختلف موجود می باشد.

کلام پایانی

پرده به عنوان المان تزئینی شناخته شده و استفاده از آن باعث ایجاد عمق و انسجام در فضای مورد نظر می شود. در طراحی سبک کلاسیک و ویکتوریا استفاده از پرده های سنگین یکی از مشخصه ها شناخته می شود. اما همان طور که اشاره شد در طراحی مدرن استفاده از انواع پرده های سبک مانند حریر کاربرد فراوانی دارد.

امروزه با گستردگی انواع پرده ها می توان نمونه ای مناسب مطابق با سبک مورد نظر پیدا کرد. اگر در انتخاب پرده مناسب دچار تردید هستید مشورت با یک متخصص می تواند به شما کمک کند. استفاده از مجلات دکوراسیون داخلی و منابع آنلاین نیز می تواند راهگشای شما در این زمینه باشد.

سوالات متداول

کدام مدل پرده برای اتاق خواب مناسب تر می باشد؟

پرده های حاشیه دار و پرده های زیرا می توانند انتخاب مناسبی برای اتاق خواب باشند.

برای آشپزخانه کدام مدل پرده بهتر می باشد؟

پرده های حصیری بامبو و پرده های زیرا گزینه های مناسبی برای آشپزخانه می باشد.

کدام مدل پرده ها برای سبک مدرن و کلاسیک مناسب می باشد؟

پرده های ساده مانند پرده پانچ و توری برای سبک مدرن و پرده های والان دار و سلطنتی برای سبک کلاسیک مناسب می باشند.