آموزش رویت

ساختمانچی

آیا با انواع لامپ هالوژن آشنایی دارید؟ همانطور که می دانید تامین برق و روشنایی یک امر بسیار ضروری در ساختمان سازی است که همواره مورد توجه قرار می گیرد.

در حال حاضر به دلیل بالابودن تعرفه انرژی برق اکثر سازندگان سعی می کنند از لامپ هایی که مصرف انرژی پایین اما در مقابل بازده بالایی دارند برای تامین نور لازم استفاده نمایند.

در نوشته های پیشین ساختمانچی به معرفی انواع لامپ روشنایی پرداختیم. هم اکنون در این نوشته سعی داریم به معرفی دسته ای از لامپ ها تحت عنوان لامپ هالوژنی بپردازیم.

لامپ هالوژنی نوع جدیدی از لامپ های موجود در بازار است که در واقع نوع پیشرفته و تغییر شکل یافته لامپ رشته ای می باشد.

لامپ هالوژنی در انواع مختلف، قابل نصب در مکان های مختلف از جمله سقف کاذب و برجستگی یا تورفتگی های روی سقف است و از آن در دکوراسیون داخلی به وفور استفاده می شود.

این لامپ ها نور را بر روی دیوارپوش و کفپوش منعکس می کند و یک نورپردازی ایده آل با زیبایی بی نظیر در فضا به نمایش می گذارد.

نور ملایم هالوژن روشنایی لازم برای محیط را فراهم می کند. سایز کوچک آن امکان استفاده از این لامپ را در قسمت های مختلف ساختمان امکان پذیر می نماید.

لامپ هالوژن

نحوه عملکرد و طرز کار لامپ های هالوژنی

لامپ هالوژن از یک رشته تنگستن که درون یک محفظه پر شده با گاز بی اثر و کمی هالوژن از قیبل برم یا ید قرار گرفته، تشکیل می شود.

وقتی انرژی برق وارد لامپ هالوژن می شود، گاز هالوژن منجر به داغ شدن سیم تنگستن و در نتیجه تولید نور سفید رنگ از آن می شود. یکی از معایب این نوع لامپ ها وجود گاز سمی هالوژن در آنها است، از این رو این لامپ ها اگر بشکنند نباید به آن ها دست زد.

انواع لامپ هالوژن

لامپ های هالوژن در انواع مختلف با مقدار هالوژن کافی پر می شوند تا میزان تبخیر رشته تنگستن با ولتاژ تطبیق پیدا کند. افزایش ولتاژ میزان تبخیر را بالا می برد، از این رو هنگامی که مقدار هالوژن کافی نباشد لامپ سیاه می شود.

کاهش ولتاژ نیز میزان تبخیر را پایین می آورد و اگر مقدار هالوژن زیاد باشد لامپ به صورت غیر طبیعی می شکند. در این لامپ ها تنگستن بخار شده مجدداً بر روی رشته خود ته نشین می شود. همین چرخه باعث می شود طول عمر لامپ بالا رود.

بخوانید!  دستگاه تصفیه آب صنعتی چیست؟

لامپ های هالوژن در مقایسه با لامپ های التهابی داغ تر می شوند. زیرا گرمای آن ها بر روی سطحی کوچک تر انعکاس پیدا می کند و حباب آن ها به تنگستن درون شیشه نزدیک تر است.

حرارت بالایی که توسط این لامپ ها تولید می شود نیاز به استفاده از محافظ برای آن ها را به امری بسیار ضروری تبدیل کرده است.

انواع لامپ هالوژن

لامپ های هالوژن در انواع SMD، COB و LED تولید و به بازار عرضه می شوند. این لامپ ها نه تنها روشنایی مورد نیاز برای محیط را فراهم می کنند، بلکه در نورپردازی و تزئین دکوراسیون داخلی ساختمان نیز مورد استفاده قرار می گیرند.

نورپردازی یک امر بسیار مهم در طراحی دکوراسیون داخلی به شمار می آید و لامپ های هالوژن بهترین گزینه برای اجرای آن می باشند. این لامپ ها به صورت توکار قابل نصب در سقف ساختمان هستند و نمایی بسیار زیبا به فضا می بخشند.

هالوژن سقفی LED

همانطور که از این هالوژن پیداست از دیودهای نورافشان تشکیل می شود. این دیودها در کنار هم قرار گرفتند و وقتی جریان الکتریکی به آن ها می رسد نور کافی تولید می کنند.

هر چه تعداد دیودهای ال ای دی بیشتر باشد میزان نور تولیدی نیز بیشتر خواهد بود. در واقع تعداد ال ای دی ها بر میزان نوردهی لامپ اثرگذار است. ال ای دی ها مصرف برق پایینی دارند اما نوری که تولید می کنند می تواند فضا را روشن کند.

هالوژن

کیفیت و شدت نور ایجاد شده توسط این لامپ ها ایده آل است. به همین دلیل امروزه از آن ها هم برای تامین روشنایی و هم دکوراتیو کردن فضا استفاده می شود.

هالوژن ال ای دی اشعه های مضر نظیر اشعه مادن قرمز و فرابنفش ساطع نمی نماید و گرمایی که توسط آن ها ایجاد می شود ناچیز است.

لامپ هالوژن COB

این لامپ نیز از نظر نوردهی همانند لامپ های هالوژن LED است. از این لامپ هم برای تامین روشنایی مورد نیاز و هم تزئین بصری فضا استفاده می شود. این لامپ ها متشکل از چیپ های الکترونیکی هستند که بر روی برد نصب می شوند.

در واقع تعدادی دیود روی برد قرار گرفتند و یک نقطه نورانی را به نمایش می گذارند. طول عمر لامپ هالوژن سی او بی بالا و مصرف انرژی آن پایین است. این لامپ ها را می توان همانند لامپ های ال ای دی به شکل توکار در ساختمان استفاده نمود.

بخوانید!  فن کویل چیست؟[بررسی فن کویل سقفی، دیواری و زمینی]

لامپ هالوژن SMD

این مدل لامپ بر اساس تکنولوژی SMD تولید می شود. این لامپ ها دارای چند چیپ ال ای دی هستند که توسط سیم نازک بهم متصل می شوند و از یک برد واحد برای آن ها استفاده نمی شود.

این لامپ ها گرمای کمتر و نور بیشتری ایجاد می کنند و روشنایی آن ها به طور یکنواخت است. امروزه از لامپ هالوژنی اس ام دی به دلیل زیبایی و صرفه جویی در مصرف برق برای ساخت تجهیزات نورپردازی استفاده می شود.

قاب هالوژن

قاب های هالوژن با توجه به جنس و رنگ انواع مختلفی دارند. انواع قاب هالوژن کریستال، به دلیل زیبایی این مدل و نمای زیبایی که کریستال های روی این مدل قاب ایجاد می نمایند در طراحی های دکوراسیون داخلی بسیار مورد استفاده قرار می گیرند.

قاب هالوژن ورق، به دلیل قیمت مناسب از پر مصرف ترین قاب های هالوژنی می باشد. مدل قاب هالوژن آلومینیوم عایق رطوبت و حرارت می باشد و به همین دلیل از بهترین قاب های هالوژن محسوب می شود. قاب هالوژن دایکاست و استیل نیز از دیگر قاب های پرکاربرد می باشند.

مزایای لامپ هالوژنی

لامپ های هالوژنی مصرف برق بسیار پایینی دارند و منجر به کاهش هزینه های برق مصرفی ساختمان می شوند. این لامپ ها اصولاً در سایزهای کوچک تولید می شوند و برخلاف مصرف کم انرژی نور مناسبی از خود ساطع می نمایند.

اگر به دکوراسیون خانه های امروزی نگاهی بیاندازید، متوجه حضور این لامپ ها در قسمت های مختلف از جمله سقف بالای تلویزیون، راهرو منزل، سقف های کاذب دکوراتیو، نورپردازی کابینت های آشپزخانه و… خواهید شد.

لامپ های هالوژنی از نوردهی فوق العاده ای برخوردار هستند و کیفیت نور آن ها بالا است، به همین دلیل با استفاده از آن ها می توان نور کافی برای محیط مورد نظر تامین نمود.

قیمت لامپ هالوژنی در بازار مناسب است و می توان آن را خریداری نموده و در بخش های مختلف ساختمان نصب کرد.

کلام پایانی

ما در این نوشته از ساختمانچی به معرفی انواع لامپ هالوژن و ویژگی های آن ها پرداختیم. امیدواریم از مطالعه این نوشته لذت ببرید. در صورت تمایل می توانید نظرات، پیشنهادات و انتقادات خود را در این باره با ما اهالی ساختمانچی در میان بگذارید.