آموزش رویت

ساختمانچی

در این نوشته قصد داریم رنگ کردن مبلمان با اسپری را آموزش دهیم. شاید برای شما پیش آمده باشد که از رنگ مبلمان خود خسته شده باشید. اینجاست که باید به دنبال راهکاری بود که با کمترین هزینه مبلمان منزل را تغییر رنگ داد.

رنگ کردن مبلمان خانه با اسپری یک راه حل کم هزینه و کاربردی برای تغییر رنگ مبل می باشد. در ادامه با ساختمانچی همراه باشید تا با رنگ کردن مبل و مراحل آن آشنا شوید.

آموزش تغییر رنگ مبل با اسپری

تغییر رنگ مبل با اسپری یک راه حل کم هزینه برای تغییر و تنوع در مبلمان می باشد. این در حالی است که اگر بخواهید پارچه مبلمان را عوض کنید، باید مبلغ زیادی را صرف هزینه پارچه و دستمزد رویه کار نمایید.

بنابراین استفاده از اسپری برای رنگ کردن مبل می تواند بسیار کمک کننده باشد. در ادامه مراحل تغییر رنگ مبل با اسپری را آموزش دهیم:

رنگ کردن مبل با اسپری در خانه

1- نوع پارچه مبل را بررسی کنید

اولین نکته ای که قبل از این کار باید به آن توجه کنید، این است که رنگ کردن مبلمان با اسپری برای مبل های پارچه ای امکان پذیر می باشد.

بنابراین مبل های چرمی، وینیل یا پلی استر برای رنگ کردن با اسپری مناسب نیستند. به همین دلیل حتما قبل از اقدام به کار، مطمئن شوید که قابلیت رنگ‌کردن پارچه مبل وجود داشته باشد. 

2- میزان رنگ پذیری پارچه را بررسی کنید

قبل از اینکه رنگ‌کردن مبل با اسپری را شروع کنید، باید میزان رنگ پذیری پارچه مبل را بررسی کنید. برای این کار، یک قطره آب را روی پارچه مبل بچکانید. دقت کنید که آیا قطره آب به داخل پارچه نفوذ می کند یا خیر.

اگر آب به داخل پارچه مبل نفوذ کرد به این معنی است که پارچه رنگ پذیری خوبی دارد. اما اگر قطره آب روی پارچه مبل باقی ماند و به آن نفوذ نکرد، به این معنی است که پارچه مبل، رنگ پذیری خوبی ندارد، پس برای این کار مناسب نیست.

3- رنگ مورد نظر خود را انتخاب کنید

در مورد رنگی که می خواهید بر روی مبل اسپری کنید، تصمیم قطعی بگیرید. به دلیل اینکه تعویض رنگ بعد از اتمام کار و رنگ‌کردن مجدد مبلمان، در کیفیت آن اثر منفی می گذارد و ضخامت زیادی بر روی مبل ایجاد می کند.

بخوانید!  چگونه مبلمان را تمیز کنیم؟[ترفندهای ساده و کاربردی تمیز کردن مبل در منزل]

4- اسپری رنگ پارچه تهیه کنید

اسپری رنگ مخصوص پارچه مبل را تهیه کنید. سایر اسپری های رنگ برای این کار مناسب نمی باشند. این نوع اسپری ها را می توانید در فروشگاه های ابزار فروشی مدرن پیدا کنید.

در مورد اسپری و کیفیت آن با فروشنده صحبت کنید. مطمئن شوید که اسپری، مخصوص پارچه مبل می باشد و کیفیت خوبی دارد.

5- مبل را با بخارشو تمیز کنید

قبل از رنگ کردن مبل با اسپری، روی پارچه مبل را بخارشو بکشید تا کاملا تمیز شود. این کار را با دقت انجام دهید تا تمامی آلودگی ها یا مواد چسبیده روی مبل، تمیز شوند. اگر پارگی در پارچه مبل وجود دارد، آن را نیز برطرف کنید.

آموزش رنگ کردن مبل با اسپری

6- قسمت های چوبی مبل را بپوشانید

با روزنامه، بدنه مبل یا قسمت چوبی مبل را به طور کامل بپوشانید تا هنگام اسپری کردن رنگ بر روی پارچه مبل، قسمت های چوبی آن، رنگ نگیرد. اگر این کار را انجام ندهید، بدنه مبل رنگ می گیرد و ظاهر مبل، کاملا نازیبا می شود.

7- تینر در دسترس داشته باشید

قبل از شروع کار، کمی تینر و دستمال پارچه ای در دسترس داشته باشید تا اگر در رنگ کردن مبلمان با اسپری مشکلی پیش آمد، با کمی تینر آن را پاک کنید. دقت کنید که تینر را فقط در فضای باز استفاده کنید.

8- مبل را در فضای باز ببرید

برای رنگ کردن مبل با اسپری باید مبل خود را به یک فضای باز با تهویه مناسب منتقل کنید. از کار کردن در محیط سربسته خودداری کنید. به دلیل این که رنگ و تینر، بوی زیادی دارند و باید در فضای باز به کار برده شوند.

9- اسپری رنگ را به مبل بزنید

در ابتدا اسپری را به قسمت کوچکی از مبل بزنید و صبر کنید تا خشک شود و نتیجه کار را ببینید. اگر از کیفیت آن راضی بودید، اسپری را به کل مبل بزنید.

بخوانید!  آموزش رنگ آمیزی ام دی اف

دقت کنید که یک رنگ مرغوب وقتی کاملا خشک می شود و دیگر رنگ پس نمی دهد. پس این موارد را در قسمتی از مبل امتحان کنید و از مرغوب‌بودن رنگ، مطمئن شوید.

10- یک بار کل مبل را اسپری کنید

ابتدا کل مبل را یک بار اسپری کنید تا رنگ زیر ساز ایجاد شود. رنگ را به صورت خطی اسپری کنید تا کاملا یک دست شود. وقتی یک بار رنگ را اسپری کردید، باید صبر کنید تا کاملا خشک شود. این کار ممکن است چند روز طول بکشد.

بعد از خشک‌شدن کامل رنگ می توانید برای سری دوم، رنگ را روی مبل اسپری کنید. وقتی از کیفیت رنگ راضی شدید، اسپری کردن را کنار بگذارید و منتظر بمانید تا مبل به طور کامل خشک شود.

برای اطمینان از خشک‌شدن مبل، می توانید ابتدا یک دستمال پارچه ای روی مبل بیندازید. اگر دستمال رنگ نگرفت، مبل کاملا خشک شده است. خشک‌شدن کامل مبل ممکن است چند روز طول بکشد.

کلام پایانی

با رنگ کردن مبلمان با اسپری می توانید در هزینه های خود صرفه جویی کنید و یک مبلمان جدید برای خانه خود درست کنید. اگر این کار را با دقت و صبر و حوصله انجام دهید، نتیجه کار کاملا رضایت بخش و با کیفیت می شود.

سوالات متداول

آیا می توان مبل را با چند رنگ اسپری، رنگ کرد؟

بله، برای این کار باید دقت کنید که مرز بین رنگ ها روی پارچه با دقت رنگ شود. بهتر است یک ردیف را اسپری کنید وقتی کمی خشک شد روی آن را بپوشانید و سپس رنگ بعدی را در کنار آن اسپری کنید.

آیا می توان با رنگ صنعتی، مبل را رنگ کرد؟

خیر، رنگ های صنعتی باعث زبری پارچه مبل می شوند و به تدریج پارچه را دچار پوسیدگی می کنند. رنگ صنعتی کیفیت مبلمان را از بین می برد.

برای رنگ کردن مبل با اسپری، چند بار باید رنگ را اسپری کرد؟

حداقل دو بار نیاز به رنگ کردن می باشد. اما بهتر است به میزان رنگ روی مبل دقت کنید و تا پوشش کامل رنگ، اسپری زدن را ادامه دهید.