آموزش رویت

ساختمانچی

سبک گوتیک یکی از سبک های تاریخ معماری در اروپا به شمار می رود که در کلیساهای زمان قدیم در قرون وسطا رواج داشته است. این هنر معماری به صورت ساختمان های بلند با قوس های نوک تیز نمایش داده می شود.

ارتفاع این سازه ها باعث می شد نسبت به سایر ساختمان ها زیباتر و باوقارتر به نظر بیایند و برتری بی نظیری داشته باشند.

اصولاً این سبک طراحی در ساخت کلیساها مورد استفاده قرار می گرفت. در واقع آنچه که از معماری گوتیک به جای مانده آثار باستانی و سازه هایی با ماهیت کلیسایی هستند. اکثر طراحان این سبک معماری را مختص کلیساها و اماکن مذهبی می دانند.

با این مقدمه، در ادامه این نوشته از ساختمانچی با ما همراه باشید تا با ویژگی های مهم این سبک طراحی آشنا شوید.

ویژگی های دکوراسیون به سبک گوتیک

سبک گوتیک یک شاهکار هنری در حوزه معماری به شمار می آید و به دلیل وجود طرح های ظریف، تجلی گر قدرت و زیبایی است. ویژگی های بارز این سبک باعث می شود تا از آن به عنوان یکی از سبک های طراحی در دکوراسیون داخلی ساختمان های امروزی استفاده گردد.

وقار و زیبایی منحصر به فرد این طرح دکوراسیون آن را از سایر سبک ها متمایز می کند. اجرای سبک گوتیک در فضای خانه هیبت و عظمت خانه را دو چندان می نماید.

از ویژگی های بارز این سبک استفاده از قوس های نوک تیز است. قوس هایی که با یک طرح ساده همدیگر را پوشش می دهند و باعث ایجاد نوک های تیز مانند می شوند.

سبک گوتیک

در معماری گوتیک اشیاء و اجسام به صورت طرح های عمودی ترسیم می شوند. طرح و نقش روی آن ها به صورت جهت های رو به بالا طراحی می گردند. اساس این هنر طراحی داخلی بر پایه اصول مذهبی است و احجام و اجسام دارای قوس های نوک تیز هستند.

در طراحی دکوراسیون به سبک گوتیک از رنگ های تیره با غلظت بالا استفاده می شود. رنگ هایی مانند قرمز اخرایی، طلایی، سبز تیره، بنفش، سیاه، سفید و زمردی مخصوص طراحی گوتیک هستند.

بخوانید!  انواع پرده حریر چه نام دارد؟[ساده،طرح دار،شیشه ای و پانچ]

برای اجرای سبک گوتیک نیاز به یک فضای بزرگ است، زیرا استفاده از رنگ های تیره باعث دلگیر و کوچک تر شدن فضا می شود.

وسایل و اثاثیه ای که در دکوراسیون به سبک گوتیک مورد استفاده قرار می گیرند بسیار سنگین و محکم هستند. این وسایل اصولاً از جنس چوب بلوط با کنده کاری های زیبا و قوس دار خلق می شوند.

پرده هایی که در این دکوراسیون نصب می شوند از جنس ابریشم، مخمل و ساتن به رنگ تیره هستند. همچنین پارچه مبلمان از پارچه های ضخیم مخمل با رنگ بندی تیره انتخاب می شوند.

دکوراسیون گوتیک

رنگ در سبک گوتیک

رنگ مشکی رنگ اصلی و حتمی در سبک گوتیک محسوب می شود ولی بهتر است به صورت اصولی و به اعتدال از آن استفاده شود. با وجود این، اگر دوست دارید نمای خانه شما حالتی تسخیر شده داشته باشد، می توانید از رنگ مشکی به میزان زیاد و بیش از حد استفاده کنید.

تمامی رنگ های مورد استفاده در این سبک طراحی، غالب، غنی و دراماتیک می باشند. معمولا دیوارهای این سبک خانه ها با رنگ هایی چون قرمز یاقوتی، شرابی یا آبی تیره اقیانوسی تزئین می شوند.

از متریال های سنتی مانند چوب، آجر و سفال نیز گاهی در خانه های گوتیک استفاده می شود. به طور مثال استفاده از پنل های چوبی، دیوارپوش های سنگی و یا آجری به رنگ های تیره، برای افزودن بافت و تزئین دیوار خانه ها می تواند ایده ای زیبا و منحصربفرد محسوب شود.

دکور سبک گوتیک

پارچه مناسب در سبک گوتیک

همانند کاغذ دیواری، استفاده از پارچه های دراماتیک نیز در خانه های گوتیک رایج می باشد. پارچه های مخملی، ساتنی و یا ابریشمی برای روکش مبل، پرده، کوسن، روتختی، ملحفه و … به وفور در این سبک مورد استفاده قرار می گیرند.

از مخمل بیشتر برای رویه مبل و از ساتن بیشتر برای روکش بالشت و روتختی استفاده می شود. برای پرده می توانید از پارچه هایی که برای کوسن و مبل استفاده کرده اید، استفاده کنید.

در واقع بهتر است این المان ها را با یکدیگر ست کنید. پرده های سبک گوتیک معمولا به صورت والان دار دوخته می شوند و تزئینات و حاشیه دوزی های زیبایی در آن ها استفاده می شود.

چیدمان سبک گوتیک

طاق جناغی، بهترین مدل برای دیوارها و پنجره های سبک گوتیک

در اکثر خانه های قرون وسطی و کلیساهای قدیمی از پنجره های نوک تیز و بلند با قوس جناغی به سمت بالا و شیشه های کدر، استفاده می شود. گنجه های دیواری و طاقچه ها نیز از عناصر اصلی در اتاق های این خانه ها محسوب می شدند.

بخوانید!  عکس انواع حفاظ تزئینی شومینه برای به روز رسانی آسان شومینه ها

به دلیل این که امروزه نمی توان به راحتی چنین پنجره هایی را به خانه اضافه کرد، می توانید از آینه یا شیشه های قدیمی که به این سبک طراحی شدند، برای تزیین دیوار استفاده کنید و نمای خانه خود را به تزیینات آن دوران نزدیک نمایید.

از این آینه های طاق دار می توانید رو به روی یک پنجره دیگر استفاده کنید. در این حالت آینه شبیه یک پنجره نمایان می شود.

طاق جناغی در سبک گوتیک

گچ بری و تزئینات تجملاتی در سبک گوتیک

در خانه هایی که به سبک گوتیک ویکتوریایی طراحی می شود، گچ کاری و گچ بری های زیاد و پر از جزئیات وجود دارد. از جمله تزیینات سبک گوتیک می توان به گچ بری های تاجی شکل سقف، پنل های مکعبی بر روی دیوار و نرده هایی با حکاکی های زیبا اشاره نمود.

گچ بری های سبک گوتیک

کلام پایانی

سبک گوتیک از جمله طرح های تاریخی در صنعت معماری است. این سبک در عصر حاضر نیز در طراحی دکوراسیون خانه های امروزی استفاده می شود.

با استفاده از وسایل و اجسامی که طرح و نقش گوتیک بر روی آن ها وجود دارد، می توان به سبک های مدرن، ظرافت و زیبایی اضافه نمود.

سبک مدرن با انواع سبک ها قابلیت ترکیب دارد. بنابراین تلفیق سبک گوتیک و مدرن با هم دکوراسیون جذاب و خیره کننده در فضای خانه ایجاد می کند.

امیدواریم از مطالعه این نوشته از ساختمانچی لذت بدره باشید. در صورت تمایل می توانید نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود را در مورد این نوشته با ما در میان بگذارید.