آموزش رویت

ساختمانچی

کاشت سبزه عید می تواند با توجه به بذرها متفاوت باشد. برای سبز کردن این سبزه ها می توان از عدس، ماش، گندم، هسته خرما، خاکشیر، کنجد و… استفاده کرد. در این متن از ساختمانچی با ما همراه باشید تا با آموزش مرحله به مرحله کاشت این سبزه ها، مدت خیساندن و زمان مناسب برای رشد کافی آن آشنا شوید.

کاشت سبزه عید با عدس

کاشت سبزه روش های مختلفی دارد که یکی از متداول ترین آن ها، کاشت سبزه با عدس است. این سبزه را با می توان در ظرف و ظروف مختلفی کاشت، اما اگر می خواهید سبزه پر حجم و بزرگی داشته باشید، آن را در ظرف های سفالی بکارید. در ادامه مواردی را خواهیم گفت که به آن احتیاج پیدا خواهید کرد:

  • مقداری عدس متناسب با ظرف
  • پارچه نمدار
  • ظرف مناسب
  • اسپری آب

از آن جایی که سبز شدن این سبزه ها حدود 2 تا 3 هفته طول می کشد، بهتر است زودتر دست بکار شوید. در ابتدا مقداری عدس بردارید و روی آن آب بریزید. سپس ظرف موردنظر را در دمای اتاق قرار دهید و بگذارید برای چند روز بماند. عدس ها آب را به خود جذب می کنند، بنابراین باید آب آن ها را زود به زود چک و در صورت کم آب بودن به آن مقداری آب ولرم اضافه کنید.

زمانی که تغییری در ظاهر عدس ها مشاهده کردید، زمان آن فرارسیده که آن ها را لای پارچه نمداری قرار دهید. در این مرحله هم مانند مرحله قبلی نباید اجازه بدهیم که عدس ها خشک شوند؛ بنابراین به کمک یک اسپری، دستمال را هر روز نمدار و خیس کنید.

کاشت سبزه عید با عدس

هنگامی که عدس ها شروع به جوانه‌زدن کردند، آن ها را به ظرف اصلی انتقال دهید. تا زمانی که این جوانه ها کمی رشد نکرده‌اند، دستمال را از روی آن بر ندارید و به آبیاری و آبکشی آن ها ادامه دهید.

برای این که سبزه های شما بهتر رشد کنند، آن ها را در کنار پنجره و به وسیله نور طبیعی رشد دهید. سبزه را گاهی بچرخانید تا سبزه به صورت یکدست و مرتب رشد کند.

کاشت سبزه عید با گندم

این نمونه از کاشت سبزه نیز شباهت بسیار زیادی به کاشت سبزه با کمک عدس دارد. در ابتدا مواردی که به آن احتیاج دارید را می گوئیم:

  • بذر به اندازه کافی
  • ظرف برای نگهداری و خیساندن بذرها
  • ظرف سبزه عید
  • دستمال یا پارچه نخی نمدار
  • اسپری آب
کاشت انواع سبزه

ده روز قبل از عید، گندم ها را به مدت دو روز خیس کنید. در این زمان دو روزه، آب را مکرر عوض کنید تا بذر شما به اصطلاح ترش نشود و یا نگندد. پس از این که بذر شما جوانه زد، آن را آبکشی کرده و درون پارچه نمداری قرار دهید. از پارچه ای که بیش از اندازه نازک یا بیش از اندازه ضخیم است، استفاده نکنید.

بذرها را در پارچه قرار دهید و هر چند ساعت یکبار آن را نم‌دار کنید. آبیاری این بذرها نه باید خیلی زیاد باشد نه خیلی کم، تعادل را در آب رسانی فراموش نکنید. پس از چند روز که بذرها جوانه زدند، آن را به ظرف موردنظر انتقال دهید و صبر کنید تا سبز شوند.

سبزه گندم

کاشت سبزه با هسته خرما

اگر آدم صبوری هستید، کاشت سبزه با کمک هسته خرما برای شما ایده آل می باشد، چرا که سبز شدن آن چند هفته به طول می انجامد. برای این کار چند هسته خرما را برداشته و آن را کامل بشویید. سپس آن ها را در ظرف آبی بریزید و در یخچال قرار دهید. در این مرحله فضا حتما باید سرد باشد و روزی یکبار هم باید حتما آب آن عوض شود.

بعد از یک هفته، هسته را از یخچال در بیاورید و آن را با یک دستمال تمیز کنید، سپس آن ها را در یک پارچه مناسب و مرطوب قرار دهید. این پارچه را همیشه مرطوب نگه دارید و اصلا نگذارید که خشک شود. بهتر است این هسته ها را در مکانی گرم، مثلا در کنار رادیاتور، بخاری و… قرار دهید تا بهتر رشد کنند.

بعد از گذشت چندین هفته، متوجه خواهید شد که ریشه سفید رنگی از داخل آن خارج می شود. بعد از جوانه‌زدن، این هسته ها را داخل یک گلدان حاوی خاک قرار دهید و بر روی آن نایلون بکشید تا رطوبت آن حفظ شود.

بخوانید!  8 مدل پارتیشن متحرک پر مخاطب

در این مرحله باید تا زمانی که جوانه ها از خاک بیرون بیایند، به آن هر روز آب دهید و کم کم این فاصله را زیاد کنید. از این سبزه نه تنها در بهار و در سفره هفت سین، بلکه در تمام فصول سال می توانید استفاده کنید. این مورد را فراموش نکنید که در حین جوانه‌زدن گلدان را در یک مکان پر نور و بعد از جوانه زدن، آن را پشت پرده و یا یک نور غیر مستقیم قرار دهید.

سبزه خرما

کاشت سبزه با ماش

تهیه سبزه عید به وسیله ماش یکی دیگر از متداول ترین روش های کاشت سبزه است. در صورتی که قصد تهیه سبزه با ماش را دارید حدود 12 روز قبل از عید دست بکار شوید. سبزه ای که با ماش درست می شود، نسبت به سبزه ای که با عدس درست می شود، زودتر رشد می کند، اما این سبزه در مقایسه با سبزه خاکشیر و گندم رشد کمتری دارد.

برای کاشت سبزه ماش مقداری ماش سالم و تازه تهیه کنید و آن را در کاسه ای بریزید. به آن مقداری آب اضافه کنید، به صورتی که آب دو بند انگشت بالاتر از سطح ماش باشد. سپس به آن 12 تا 16 ساعت زمان دهید تا خیس بخورد.

بعد از گذشت این زمان، آب ظرف را خالی نموده و ماش ها را در ظرف اصلی تان بریزید. سطح آن را به کمک دست صاف نموده و روی آن پارچه ای نمداری بیاندازید. این پارچه را هر روز و برای 4 تا 5 بار، به وسیله اسپری خیس کنید و اجازه ندهید که خشک شود.

استفاده از این پارچه نمدار تا زمانی که ماش ها جوانه بزنند و کمی سبز شوند ضروری است، اما بعد از آن پارچه را بردارید. بعد از این که ماش ها جوانه زدند به آن ها چندین بار در روز با اسپری آب دهید. اجازه ندهید که آب در ته ظرف باقی بماند؛ چرا که باعث می شود سبزه شما بپوسد و یا به خوبی رشد نکند.

سبزه ماش سال نو

کاشت سبزه عید با خاکشیر

تهیه و تزیین سبزه عید با خاکشیر کار بسیار راحتی است. علاوه بر این، در این روش می توان سبزه را با شکل های مختلفی ایجاد کرد. با توجه به ظرف، عروسک، کلاه و سبدی که می خواهید از آن برای کاشت سبزه استفاده کنید، مقداری خاکشیر را خیس کنید.

برای یک استکان بذر خاکشیر به 5 استکان آب احتیاج دارید. این بذرها را به مدت 5 تا 6 ساعت بخیسانید و سپس اجازه دهید تا لعاب دهد. در مرحله بعد سطح اتکا خود را با یک لایه نازک پنبه بپوشانید و یک لایه پارچه تنظیف بر روی آن بکشید.

منظور از سطح اتکا همان عروسک، کوزه، تخم مرغ پلاستیکی و… است. در ادامه یک لایه نازک خاکشیر را روی سطح آماده شده بریزید و روی آن را با پلاستیک بپوشانید. 

هر روز سبزه را آبپاشی کنید تا زمانی که سبزه ها جوانه بزنند. در این زمان پلاستیک را بردارید و باز به آب دهی آن تا زمانی که کامل سبز شود ادامه دهید.

کاشت سبزه عید با خاکشیر

کاشت سبزه با کنجد

بهترین زمان برای کاشت سبزه کنجد، 8 روز قبل از شروع عید است. برای کاشت این سبزه می توانید از کنجد سیاه یا سفید استفاده کنید. بهتر است از نمونه بو نداده آن استفاده کنید. برای کاشت سبزه کنجد بو نداده دانه ها را به مدت 24 ساعت خیس کنید.

پس از گذشت این زمان دانه ها را از آب خارج کنید و روی یک پارچه نخی نمدار بریزید و روی آن را با پارچه دیگری بپوشانید. در این مدت اجازه ندهید پارچه خشک شود و مرتبا آن را خیس کنید. در ادامه دانه ها را داخل پارچه و در محلی که نور به اندازه کافی وجود دارد قرار دهید.

پس از دو الی چهار روز که دانه ها جوانه زدند، آن ها را به ظرف موردنظرتان منتقل کنید و روی آن را با پلاستیک بپوشانید. پس از دو تا چهار روز پلاستیک را بردارید تا سبزه به خوبی به رشد خود ادامه دهد. نحوه آبدهی آن در این مدت به این صورت روزانه است.

سبزه کنجد

کاشت سبزه کنجد در خاک

ابتدا دانه های کنجد را به مدت 12 ساعت خیس کنید، سپس دانه ها را از آب خارج کنید و در یک ظرف و یا گلدان که مقداری خاک در آن ریخته‌اید قرار دهید. خاک مناسب برای این کار خاک باغچه است، اما می توانید مقداری خاک برگ نیز به آن اضافه کنید.

بخوانید!  ویژگی های دکوراسیون داخلی به سبک مدرن

ارتفاع خاک را 4 تا 8 سانتی متر بگیرید و پس از ریختن خاک آن را با یک آبپاش آب بدهید. این نکته را فراموش نکنید، دادن مقدار زیادی آب به دانه ها، باعث خراب شدن دانه ها می شود. روی دانه ها را با مقداری خاک (1 تا 2 سانتی متر خاک) بپوشانید.

در این مرحله، دوباره خاک را آبیاری کنید و در ادامه گلدان یا ظرف مورد نظرتان را در محلی آفتاب گیر قرار دهید. فقط توجه داشته باشید که گل را در معرض نور غیر مستقیم مثل پشت پنجره قرار دهید نه در معرض نور مستقیم. سبزه را به طور مرتب آبیاری کنید و اجازه ندهید که خشک شود. پس از گذشت یک الی دو هفته سبزه شما حاضر است.

کاشت سبزه ذرت

برای کاشت این سبزه باید از بیست روز قبل از عید دست بکار شوید. برای این کار ابتدا باید به مدت چهار روز ذرت را خیس کنید. به این مورد توجه داشته باشید که آب ذرت ها هر روز باید عوض و تازه شوند، اما جای آن را تا زمانی که جوانه نزده، عوض نکنید.

بعد از گذشت این چهار روز، ذرت ها را داخل دستمال نخی نمدار یا خیس بریزید و آن را مرتبا آبپاشی کنید. روی ذرت ها را با دستمال دیگری بپوشانید و تا زمانی که جوانه بزند صبر کنید. وقتی ذرت ها جوانه زدند، یک سبد را داخل تنگ بگذارید و ذرت ها را داخل سبد بریزید.

تنگ را پر از آب کنید، به صورتی که ذرت ها کاملا درون آب قرار بگیرند. بعد از گذشت ده روز، دانه ها ریشه می دهند و سبز می شوند. این سبزه را می توانید در تنگ ماهی بیاندازید و یا آن را به روش های مختلفی تزئین کنید.

سبزه ذرت

کاشت سبزه با هسته بهار نارنج

برای کاشت این سبزه، ابتدا هسته نارنج را به مدت 48 ساعت در آب خیس کنید. در مرحله اول پس از گذشت 24 ساعت، هسته ها را از آب در بیاورید، آن ها را خشک کنید و پوسته روی هسته را با دقت بکنید. این کار را با دقت انجام دهید تا به مغز دانه آسیبی نرسد و جوانه زنی هسته با سرعت بیشتری انجام بگیرد.

تخم مرکبات پوست کنده را دوباره به مدت 24 ساعت داخل آب قرار دهید. بعد از گذشت این زمان، هسته ها را درون گلدانی که خاک باغچه در آن قرار دارد بریزید. بهتر است هسته ها را با فاصله 1 الی 2 سانتی متر و در عمق دو سانتی متری گلدان بکارید.

گلدانی که برای این کار در نظر گرفته‌اید، باید در انتها سوراخی داشته باشد تا آب اضافی که در هنگام آبیاری به آن وارد شده، از این طریق خارج شود و گل را خراب نکند. همچنین دانه ها را در یک فاصله معمولی در کنار هم قرار دهید.

روی دانه ها را با یک لایه نازک از خاک و سپس مقداری سنگریزه بپوشانید. آبیاری به صورت مرتب در این زمان را فراموش نکنید. روی دانه ها را به مدت دو روز با پلاستیک پوشانید و چند بار آب دهید تا رطوبت خاک حفظ شود.

گلدان را در مکانی که نور به اندازه کافی وجود دارد قرار دهید. این دانه ها طی 14 تا 30 روز جوانه خواهند زد. این جوانه ها کم کم به نهال تبدیل می شوند که می توانید آن ها را بعد از گذشت دو سال به باغچه منتقل کنید.

سبزه بهارنارنج

کلام آخر

در این نوشته به توضیح مرحله به مرحله کاشت انواع بذرها پرداختیم. زمان جوانه‌زدن و رشد این سبزه ها با توجه به نوع بذر مورد استفاده در آن متفاوت است. علاوه بر این، اگر برای کاشت سبزه از هسته نارنج و خرما استفاده می کنید، باید بدانید که پس از چند ماه نهال کوچکی خواهید داشت که می توانید آن را به باغچه منتقل کنید.