آموزش رویت

ساختمانچی

ماندگاری، مقاومت بالا و زیبایی سنگ تراورتن از دیرباز تاکنون مورد توجه و علاقه معماران و سازندگان بناهای گوناگون بوده است. به همین دلیل، سال‌هاست که از این نوع سنگ در آفرینش بناهای شگفت‌انگیز و زیبا بهره‌برداری می‌شود.

این سنگ محبوب که در طی سالیانی دراز از رسوبات معدنی و آهکی ساخته شده است، کاربرد فراوانی در صنعت ساخت‌وساز بنا دارد. ناگفته نماند، از آن می‌توان در فضاهای درونی و بیرونی ساختمان استفاده کرد.

در این مقاله به کاربردهای گسترده سنگ تراورتن در معماری می‌پردازیم. اگر قصد خرید سنگ تراورتن یا آگاهی از کاربردهای آن را دارید با ما همراه باشید.

کفپوش

نظر به ماندگاری و طرح‌های گوناگون سنگ تراورتن، می‌توان در فضاهای درونی و بیرونی به عنوان کفپوش از آن بهره گرفت. با توجه به رنگ‌ها و الگوهای متنوع سنگ تراورتن، می‌توان در کف راهرو، آشپزخانه و دیگر بخش‌های ساختمان به سادگی از آمیزش و طراحی آن با سبک‌های مختلف معماری بهره‌ برد.

دیوارپوش

طراحی پوشش دیواری زیبا و مقاوم با توجه گوناگونی رنگ‌ها و طرح‌های سنگ تراورتن به سادگی امکان‌پذیر است. بنابراین می‌توان دیوارها و فضای داخلی ساختمان‌های عمومی و… را با الگوهای جذاب و چشم‌نواز آراست.

نمای ساختمان

استحکام بالا و دوام سنگ تراورتن سبب شده تا در طراحی نماهای ساختمانی بسیار از آن بهره بگیرند. با با کمک برش‌ها و طراحی‌ الگوهای خاص در آن می‌توان جلوه‌ای چشم‌نواز به نمای بیرونی ساختمان بخشید. همچنین این سنگ به دلیل مقاومت بالایی که در برابر عوامل مختلف آب و هوایی دارد، برای تزئین نمای بیرونی بسیار مناسب است.

پله‌ها و را‌ه‌پله‌

ویژگی سطح ضد لغزش سنگ تراورتن و همچنین زیبایی و دوام آن، می‌تواند در طراحی پله‌ها و پله‌نهادها و اجرای آن در فضای درونی و بیرونی ساختمان بسیار سودمند باشد. این سنگ می‌تواند ایمنی و آسودگی افراد را در محیط‌هایی که لغزش می‌تواند بسیار خطرناک‌تر باشد، فراهم نماید.

عکس کاربردهای سنگ تراورتن در معماری 

زمین پارکینگ‌ها

سنگ تراورتن در برابر وزن و فشار مقاومت دارد و به کارگیری آن در کف پارکینگ‌ها و پله‌های مناسب است. با گذاشتن سنگ‌های تراورتن به شکل صاف یا با الگوهایی ویژه در زمین پارکینگ، می‌توان افزون‌بر کارآمدی به آن زیبایی بخشید.

صفحات کانتر

از آنجا که سنگ تراورتن سطح زیبا و مقاومی دارد، می‌توان برای ایجاد فضایی متفاوت و جذاب در طراحی چیدمان داخلی، و همچنین دکوراسیون فضاهای مثل آشپزخانه‌ها و طراحی حمام‌ها، برای صفحات کانتر بهره برد.

استخرها و فضاهای آبی

سنگ تراورتن در برابر آب بسیار مقاوم است. از این‌رو، از آن در ساخت استخرها، تراس‌های آبی و فضاهای آبی بهره می‌گیرند. همچنین ارمغان استفاده از این سنگ در فضاهای آبی، زیبایی و ماندگاری به همراه مقاومت بالا نسبت به تغییرات آب‌وهوایی است.

فضاهای همگانی و نمایشگاه‌ها

سنگ تراورتن کاربرد گسترده‌ای در نمایشگاه‌ها و فضاهای همگانی دارد، زیرا از زیبایی و مقاومت بالایی برخوردار است. ساخت سطوح ویژه برای نمایش فرآورده‌ها و تولیدات هنری را می‌توان از کاربردهای این سنگ در چنین فضاهایی برشمرد.

دلایل استفاده از سنگ‌های تراورتن در معماری

سنگ تراورتن افزون‌بر زیبایی، از خصوصیات فیزیکی منحصربه‌فردی برخوردار است. از این‌رو، کاربردی گسترده در هنر معماری دارد. معمولاً معماران از این سنگ محبوب در طراحی فضاهای داخلی یا نماهای بیرونی ساختمان و المان‌های چیدمانی بهره می‌برند. در این بخش به برخی از ویژگی‌ها و مزیت‌های استفاده از این سنگ اشاره می‌کنیم.

زیبایی

با بهره‌گیری از رنگ‌ها، الگوها و تراورسی‌های گوناگون سنگ تراورتن، معماران می‌توانند به بناها و نماها جلوه‌ای زیبا بخشیده و فضاها را به‌شکلی یگانه و جذاب بیارایند.

ماندگاری و پایداری

سنگ تراورتن در برابر سایش، فشار، حرارت، و همچنین تغییرات آب‌و‌هوایی مقاومت بسیار بالایی دارد. همین ویژگی این سنگ را به ماده‌ای با کاربرد گسترده در نواحی با تغییرات جوی زیاد بدل کرده است.

همچنین با توجه به ماندگاری، دوام و مقاومت بالای این سنگ، از این سنگ به عنوان عامل پایداری در ساختمان‌ها بهره می‌برند. زیرا استفاده از آن سبب کاهش نیاز به تغییرات پرتکرار، تعمیرات گاه و بیگاه و نیز افزایش عمر مفید ساختمان می‌شود.

سازگاری با محیط زیست

از آنجایی که استخراج سنگ تراورتن از مواد طبیعی است، بنابراین در فرآیند ساخت آن شاهد سازگاری بسیار بالا با محیط زیست هستیم. ناگفته نماند پس از پایان عمر مفید این سنگ می‌توان آن را مورد بازیافت و استفاده دوباره قرار داد.

عکس کاربردهای سنگ تراورتن در معماری 

سازگاری با ایرکان‌ها

استفاده از سنگ تراورتن در ساخت ایرکان‌ها در هنر معماری بسیار معمول است. ایرکان‌ها عناصر کارکردی یا دکوراتیو در برخی از ساختمان‌ها می‌باشند. زیبایی طبیعی، و امکان ساخت الگوها یا ساختارهای گوناگون با سنگ تراورتن، این قابلیت را به معماران می‌بخشد تا با آراستن ایرکان‌ها، آنها را از جلوه‌های بدیع و جالب سرشار کنند.

کاربردهای سنگ تراورتن در معماری شهری و فضاهای بیرونی
سنگ تراورتن جزو سنگ‌های بسیار مقاوم در برابر عوامل مختلف آب‌وهوایی است. بنابراین استفاده از آن در فضاهای خارجی مانند پارک‌ها، باغ‌ها و زمین‌های همگانی بسیار مناسب و کاربردی است. از جمله این کاربردها عبارتند از:

ساخت برج‌ها و ساختمان‌های شهری

ارمغانی از جلوه‌های چشم‌نواز و شخصیت بخشیدن به برج‌ها و ساختمان‌هایی همانند با گذاشتن سنگ‌های تراورتن در آنها به سادگی میسر می‌شود.

پل‌ها و جاده‌ها

سنگ‌های تراورتن به زیبایی، دوام و مقاومت پل‌ها، راهروها و مسیرهای همگانی می‌افزایند. زیرا این نوع سنگ از مقاومت بسیار بالایی در برابر ساییدگی، خراشیدگی، حرارت و گرما برخوردار است.

مجسمه‌سازی

سنگ تراورتن همچون ماده قابل حکاکی و ‌مدلسازی، در ساخت مجسمه‌ها و آثار هنری کاربردی گسترده‌ دارد. با کمک شگردهای حکاکی، می‌توان دست به آفرینش آثار هنری با جزئیات دقیق و روشن بر سنگ تراورتن زد.

ساخت فرش‌های سنگی داخلی و خارجی

در ساخت فرش‌های داخلی و خارجی ساختمانی از سنگ تراورتن به عنوان ماده‌ای مرغوب و مقاوم بهره می‌برند. با بهره‌گیری از قطعات خُرد و کوچک سنگ‌های زیبای تراورتن با الگوها و رنگ‌های متفاوت آن، می‌توان به ساخت فرش‌های سنگی زیبا و مقاوم در فضاهای داخلی و خارجی اقدام کرد.

آراستن باغ‌ها

از سنگ تراورتن می‌توان در آرایش و چیدمان باغ‌ها و فضاهای سبز بهره‌ها گرفت. با استفاده از طرح‌ها و الگوهای خاص این سنگ می‌توان جلوه‌های زیبا و بدیعی به باغ‌ها و بوستان‌ها بخشید.

سنگ مزار

مقاومت و ماندگاری طولانی سنگ تراورتن، را به گزینه‌ای عالی برای ساخت سنگ مزار تبدیل می‌کند. همچنین با ایجاد طرح‌های خاص و منحصربه‌فرد، می‌توان به ایجاد سنگ مزارهایی زیبا و با ارزش تاریخی مبادرت نمود.

سخن پایانی

در این مطلب به شکل مختصر به کاربردهای سنگ تراورتن در معماری پرداختیم. سنگ تراورتن از ویژگی‌های منحصربه‌فرد و فراوانی برخوردار است. از این‌رو، معماران و سازندگان می‌توانند از آن در تمام بخش‌های ساختمان بهره ببرند.

مجموعه سنگ البرز در زمینه فروش سنگ تراورتن و انواع گوناگون سنگ‌های ساختمانی فعالیت دارد. این مجموعه با ارائه سنگ‌های دارای تنوع رنگی و با طرح‌ها و اندازه‌های گوناگون، در خدمت شما گرامیان است.