آموزش رویت

ساختمانچی

منقل و کباب پز سنگی نمونه ای از المان هایی است که می توان از آن در حیاط خلوت خانه، محیط باغ و حتی بالکن استفاده کرد. این وسیله انواع مختلفی دارد که از جمله می توان به نمونه های سنگی، آجری، چوبی، ذغالی و… اشاره کرد.

آن چه که در این مطلب از ساختمانچی به بیان آن می پردازیم، آشنایی با نمونه سنگی می باشد. در ادامه با ما همراه باشید.

اگر شما در دسته افرادی قرار دارید که منزل شما دارای یک حیاط است و یا یک باغ شخصی دارید، تنها از یک جنبه به آن نگاه نکنید و از تمام جوانب آن استفاده نمایید. برای مثال آن را به مکانی مناسب برای تفریح در کنار دوستان و خانواده تبدیل کنید.

ساخت یک کباب پز سنگی می تواند ایده مناسبی در این زمینه باشد. امروزه استفاده از باربیکیو یا همان کباب پز، طرفداران زیادی پیدا کرده است.

تنوع این محصول انتخاب را برای خریداران آسان کرده است. برای مثال بسیاری افراد ترجیح می دهند از کباب پزهای آماده فلزی استفاده کنند.

در ساخت این المان فاکتورهای زیادی دخیل هستند که از جمله می توان به میزان بودجه، سوختی که برای آن در نظرگرفتید، ویژگی های فضایی که قصد ساخت این وسیله در آن را دارید و مصالح انتخابی اشاره کرد.

در انتخاب مصالح باید دقت کنید که از نمونه های بادوام و با کیفیت استفاده نمایید، چرا که این متریال در معرض حرارت بالا قرار می گیرند و ساختار آن ها باید به گونه ای باشد که بتوانند ویژگی های خود را حفظ کنند.

سنگ نمونه ای مناسب از انواع متریال هایی است که می توان به این منظور مورد استفاده قرار داد. در ادامه به بیان ویژگی های کباب پز سنگی می پردازیم:

کباب پز سنگی

استفاده از باربیکیو سنگی می تواند در زیبایی فضای موردنظر نقش بسزایی داشته باشد. ساخت این مدل همانند سایر مدل ها است و تفاوت چندانی با آن ها نمی کند.

آن چه که در ساخت این المان حائز اهمیت است و باید بدان توجه شود انتخاب سنگ مناسب می باشد. سنگی که به این منظور مورد استفاده قرار می گیرد باید از قابلیت ذخیره گرما در خود برخوردار باشد.

منقل سنگی

مزایای استفاده از منقل سنگی

  • ساخت این مدل آسان است و برای نصب و راه اندازی آن نیاز به تخصص خاصی نیست.
  • بسیاری از افراد بر این باورند که استفاده از این مدل نسبت به نمونه های دیگر، کارآمدی بیشتری دارد؛ چرا که سنگ می تواند گرمای بیشتری در خود نگه دارد.
  • گریل کردن بر روی نمونه های سنگی سریع تر انجام می شود و شعله به صورت یکنواخت در همه جا پخش می شود که در طعم غذا تاثیرگذار می باشد.
  • از کباب پزهای سنگی می توان در مکان های مختلف استفاده کرد.
  • تمیز کردن آن ها آسان می باشد، چرا که هیچ چیز به سطح آن نمی چسبد.
  • از طول عمر و دوام بالایی برخوردار هستند.
  • از قابلیت شستشو برخوردار هستند.
بخوانید!  انواع طرح آلاچیق فلزی[ساده،مدرن،دوطبقه و باغی]

سنگ مناسب کباب پز سنگی

همان گونه که در بالا اشاره شد، یکی از مهم ترین نکات در ساخت این مدل انتخاب متریال مناسب می باشد. حال سوال این جاست که چه سنگی برای ساخت این المان مناسب می باشد؟

از جمله سنگ هایی که به این منظور می توان استفاده کرد می توان به سنگ های آجرنما، گابیون و… اشاره کرد. سنگ های آجرنما همان طور که از نامشان پیداست، ظاهری شبیه به آجر دارند و گزینه ای مناسب برای ساخت باربیکیو سنگی، شومینه سنگی و غیره می باشند.

کباب پز سنگی

ساخت منقل و کباب پز سنگی

اولین نکته ای که برای ساخت باربیکیو باید بدان توجه شود، انتخاب یک مکان مناسب برای آن می باشد. اگر تصمیم به ساخت این المان در فضای باز مانند باغ یا حیاط خلوت دارید، توجه داشته باشید که برای حفظ ایمنی آن را در فضایی دور از درختان و گیاهان قرار دهید، تا احتمال هرگونه آتش سوزی را به حداقل برسانید.

در ابتدای کار باید یک لایه از سنگ ها را بر روی زمین قرار دهید و برای اتصال آن ها به یکدیگر از یک ملات مناسب استفاده نمایید. بهتر است برای انتخاب سنگ و ملات مناسب حتما با یک متخصص در این زمینه مشورت نمایید.

برای انتخاب سنگ باید از نمونه های باکیفیت استفاده کنید و مطمئن باشید که از کارایی بالایی برخوردار هستند. هم چنین نمونه مورد نظر باید از قابلیت تمیز شوندگی آسان، مقاوم در برابر رطوبت و آب و مقاومت و دوام بالا برخوردار باشد.

در این صورت می توانید سال ها بدون ایجاد هرگونه آسیب دیدگی از آن ها استفاده نمایید. برای زیبایی هرچه بیشتر کباب پر می توانید از آجر در کنار سنگ استفاده نمایید و زیبایی آن را بیشتر کنید.

بخوانید!  ایده های طراحی و تزیین بالکن در منزل

پس از مشخص شدن شکل مورد نظر، چیدن سنگ ها را تا زمانی که به ارتفاع مورد نظر برسید، ادامه دهید. تنها باید از وجود ملات کافی برای پر کردن لا به لای سنگ ها اطمینان حاصل کنید. در پایان لازم است ملات هایی که به اطراف سنگ ها مالیده می شود را پاک کنید تا ظاهری تمیز به خود بگیرد.

قبل از کباب کردن هر چیزی بر روی آن در ابتدا باید از نگهدارنده های فلزی بر روی منقل استفاده نمایید. به این منظور آن ها را بر روی ملات هایی که برای چسباندن سنگ استفاده شده است، محکم کنید. پس از اتمام کار به مدت چند روز تا خشک شدن کامل ملات صبر کنید.

باربیکیو سنگی

نکات پایانی

در نظر بسیاری افراد، ساخت کباب پز سنگی، کار افراد متخصص است و به همین خاطر تعداد کمی از افراد تصمیم به ساخت آن می گیرند و به فکر استفاده از یک جایگزین ساده تر برای آن هستند.

شاید این ایده بدی نباشد، اما اگر فقط یک بار طعم غذای گریل بر روی منقل سنگی را بچشید، متوجه تفاوت آن با انواع دیگر کباب پز می شوید. بنابراین حتما به ساخت این المان فکر کنید و مطمئن باشید که از انجام آن پشیمان نمی شوید.