آموزش رویت

ساختمانچی

امروزه به دلیل پایین بودن متراژ انواع ساختمان مسکونی، اجاق گاز رومیزی، صفحه ای یا توکار مورد استقبال زیادی قرار گرفته است. این اجاق گازها بر روی کابینت نصب می شوند و فضای کمی از آشپزخانه را اشغال می کنند.

کارایی اجاق گازهای توکار با اجاق گازهای معمولی یکسان می باشد، تنها تفاوت آن ها نداشتن فر است. از مزیت های این نوع اجاق گاز به جمع و جور بودن و شیک بودن آن ها می توان اشاره نمود. اجاق گازها به دو دسته اجاق گاز برقی و گازی دسته بندی می شوند.

اجاق برقی با انرژی برق کار می کند و به دلیل  قدرت بالای آن پخت غذا در کوتاه مدت صورت می گیرد. این نوع اجاق، صفحه ای دیجیتال و لمسی دارد و ظاهر آن بسیار شیک و مدرن می باشد.

به دلیل بالا بودن هزینه برق استفاده از این اجاق برقی چندان مقرون به صرفه نیست. برخلاف اجاق برقی، اجاق های گازی دارای دستگیره های کم و زیاد کردن شعله می باشند و از نظر اقتصادی نیز بصرفه می باشند. با این مقدمه، در ادامه این نوشته از ساختمانچی به بررسی این نوع گاز می پردازیم. با ما همراه باشید.

انواع گازهای صفحه ای یا رومیزی

گازهای رومیزی یا توکار از نظر جنس صفحه به انواع زیر دسته بندی می شوند:

اجاق گاز صفحه سرامیکی

این نوع اجاق گاز از صفحه ای سرامیکی تولید می شود که مقاومت بالایی در برابر حرارت و شکستگی دارد. سطح اجاق گاز سرامیکی را می توان با دستمالی مرطوب تمیز نمود. سرامیک کار شده در این اجاق گاز در برابر تغییر دما مقاوم است و نمی شکند.

اجاق گاز صفحه شیشه ای

صفحه این نوع اجاق گاز از جنس شیشه نشکن است و مقاومت آن در برابر حرارت بسیار بالا میباشد. این نوع اجاق گاز را می توان به راحتی تمیز نمود و لکه های روغن و چربی را از روی آن پاک کرد.

شیشه این اجاق گاز از مقاومت بالایی برخوردار است و با ریختن آب سرد بر روی آن حتی در زمانی که داغ است دچار ترک خوردگی نمی شود و نمی شکند.

اجاق گاز صفحه شیشه ای

اجاق گاز صفحه استیل

اجاق گاز استیل زیبا و بادوام بوده و به دلیل نچسبیدن مواد غذایی بر روی آن به راحتی تمیز می شود. این نوع اجاق گاز بسیار پرطرفدار بوده و به دو نوع ساده و آجدار دسته‌بندی می شود.

اجاق گازهای استیل ساده سطحی صاف و براق دارند. تمیز کردن آن ها بسیار راحت است، اما امکان خش‌افتادن روی آن ها زیاد است.

اجاق گاز آج دار نسبت به اجاق گاز ساده کمی کدرتر است و همین امر تمیز کردن چربی را از روی آن سخت می کند. از مزایای اجاق گاز استیل آجدار می توان به ضد خش بودن آن اشاره نمود.

بخوانید!  خصوصیات دکوراسیون داخلی به سبک مراکشی

راهنمای انتخاب گاز توکار یا صفحه ای

امروزه با توجه به تنوع زیاد همه ی اجناس می بایست قبل از خرید هر چیزی ویژگی های آن مورد بررسی قرار گیرند. بررسی جوانب موجب می شود تا شما وقت و پولتان را هدر ندهید و انتخاب درستی داشته باشید. برای انتخاب و خرید اجاق گاز نیز باید به همین ترتیب عمل کرد. زندگی هر خانواده ای به آشپزخانه آن ها مرتبط است.

چه یک آشپز تازه کار و آماتور باشید یا یک آشپز حرفه ای، چه در خانواده ای بزرگ زندگی کنید و برای اعضای آن خانه آشپزی کنید چه تنها باشید و فقط برای خودتان غذا بپزید و یا حتی اگر تنها برای گرم‌کردن غذا از اجاق استفاده می کنید، مهم است که در انتخاب اجاق گاز درست و مطابق نیازتان عمل کنید.

خرید وسایل و تجهیزات نامناسب موجب می شود تا آشپزخانه شما به هم بریزد و از بودن در آن لذت نبرید. به جز قیمت عوامل دیگری نیز برای تصمیم گیری در انتخاب اجاق گاز مناسب تأثیرگذارند. در این قسمت نکاتی را یادآوری می کنیم تا بتوانیم در تصمیم گیری و انتخاب نوع اجاق گاز به شما کمک کنیم.

نوع اجاق گاز رومیزی

در این قسمت منظور از نوع اجاق نوع اشتعال شعله آن است. اجاق گاز و اجاق برقی دو نوع اجاقی هستند که امروزه استفاده می شوند. در هنگام خرید باید توجه داشت که تغییر در درجه حرارت اجاق برقی دشوارتر و آرام تر است در حالی که شعله اجاق گاز به راحتی کم و زیاد می شود.

در ایران گاز از برق ارزان تر است، بنابراین هزینه انرژی برای اجاق گاز در کشور ما کمتر است. هم چنین اجاق گاز به دلیل امکان تولید حرارت بالا برای سرخ کردن نیز قابل استفاده است در حالی که با اجاق برقی نمی توان چیزی را سرخ کرد.

از طرف دیگر تمیزکاری اجاق برقی راحت تر است چرا که سطح همواری دارد و توزیع حرارت نیز در آن یکنواخت تر است. اگر چیز سنگینی روی اجاق برقی قرار دهید یا آب رویش بریزد ممکن است خراب شود.

در نهایت با توجه به نیاز نوع اجاق انتخاب می شود، اما اگر به صورت مداوم و حرفه ای آشپزی می کنید اجاق گاز انتخاب بهتری است.

اندازه اجاق گاز رومیزی

اندازه اجاق گازی که می خواهید بخرید به اندازه خانه شما بستگی دارد. اگر تنها زندگی می کنید یک اجاق دو شعله ای نیز کفایت می کند.

در یک خانواده 3 یا 4 نفره، اجاق گاز با 4 مشعل کارآمد و اقتصادی تر است اما اگر نیاز به شعله های بیشتر دارید و مهمانی های زیادی را خودتان ترتیب می دهید می توانید با توجه به نیازتان اقدام به خرید اجاق گاز با تعداد شعله مورد نظر کنید.

اجاق گاز رومیزی

جنس گاز رومیزی

همان طور که در بالا توضیح دادیم اجاق گازهای رومیزی از جنس فلز، سرامیک یا شیشه تولید می شوند. نوع فلزی آن از فلز ضد زنگ تولید می شود تا از زنگ زدگی در محیط مرطوب آشپزخانه جلوگیری شود.

بخوانید!  طراحی و دیزاین دیوار پشت تلویزیون[آنتیک،کناف و گچبری]

به دلیل گرم شدن بدنه اجاق گاز، مصالح استفاده شده در تولید آن باید دوام بالایی داشته باشند. برای انتخاب جنس اجاق گاز نیز نیاز شما تعیین کننده است.

معمولاً اجاق گازهای فلزی عمر طولانی تری دارند در صورتی که آن هایی که از جنس شیشه هستند زیباترند ولی به نگهداری با دقت بیشتری نیاز دارند.

قیمت اجاق گاز رومیزی

قیمت گاز رومیزی بسیار متنوع است عواملی که در انتخاب اجاق گاز باید در نظر گرفت، همگی روی قیمت اجاق تاثیر می گذارند.

برند، جنس، نوع و ابعاد همگی پارامترهای مهمی در تعیین قیمت هستند؛ بنابراین با توجه به موارد فوق الذکر می توان اجاق مورد نظر را انتخاب کرد و سپس نسبت به خریداری اقدام نمود.

برندهای گاز رومیزی

هنگام انتخاب اجاق گاز اولین چیزی که به ذهن می رسد قیمت است. اجاق گاز مانند اکثر لوازم منزل وسیله ایست که جهت استفاده بلند مدت خریده می شود و عموم مردم مدام آن را عوض نمی کنند.

توصیه می شود تحقیقات دقیقی در مورد مارک هایی که اجاق گاز خوب با قیمت مناسب تولید و عرضه می کنند، انجام دهید. برخی از انواع برندهای معتبر گازهای رومیزی به شرح زیر می باشند:

  • گاز رومیزی اخوان
  • گاز رومیزی اسنوا
  • گاز رومیزی استیل البرز
  • گاز رومیزی کن
  • گاز رومیزی داتیس
  • گاز رومیزی بوش
  • گاز رومیزی آلتون
  • گاز رومیزی بیمکث

کلام پایانی

ما در این نوشته از ساختمانچی به معرفی انواع اجاق گاز رومیزی پرداختیم. آیا شما نیز از این نوع اجاق گاز در خانه خود استفاده می کنید؟ در صورت تمایل نظرات خود در این زمینه را با ما در میان بگذارید.

سوالات متداول

ویژگی های اجاق برقی رومیزی چیست؟

اجاق برقی با انرژی برق کار می کند و به دلیل  قدرت بالای آن پخت غذا در کوتاه مدت صورت می گیرد. این نوع اجاق، صفحه ای دیجیتال و لمسی دارد و ظاهر آن بسیار شیک و مدرن می باشد. به دلیل بالا بودن هزینه ی برق استفاده از  اجاق برقی چندان مقرون به صرفه نیست.

گازهای رومیزی از نظر جنس صفحه به چه دسته هایی تقسیم می شوند؟

اجاق گاز صفحه شیشه ای، اجاق گاز صفحه سرامیکی و اجاق گاز صفحه استیل

در انتخاب اجاق گاز رومیزی چه مواردی را باید در نظر گرفت؟

نوع، اندازه، جنس و برند