آموزش رویت

ساختمانچی

قرنیز به عنوان المانی تزئینی و کاربردی شناخته می شود. قرنیز در ظرافت و زیبایی فضای مورد نظر کاربرد داشته و به عنوان المانی کاربردی، از انتقال رطوبت به کف جلوگیری کرده و هم چنین در صورت برخورد اشیا به قسمت پایینی دیوار از ایجاد آسیب به آن جلوگیری می کند.

با این مقدمه در ادامه به معرفی انواع قرنیز و نکات لازم در مورد آن می پردازیم. در ادامه این مطلب کاربردی از ساختمانچی با ما همراه باشید.

قرنیز چیست؟

قرنیز به قطعه ای نواری شکل اطلاق می شود که در پایین دیوار نصب و اجرا می شود. همان گونه که در بالا نیز اشاره شد، قرنیزها نمونه ای از المان های تزئینی و کاربردی می باشند که در ساخت آن ها از مصالح مختلف مانند چوب، سنگ، پلاستیک، شیشه و… استفاده می شود.

تفاوت قرنیزهایی که از مصالح مختلف در طراحی آن ها استفاده می شود، در نحوه نصب آن ها می باشد. استفاده از قرنیز دیوار در جهت عبور سیم و کابل های برق و لوله های تاسیسات کارآمد می باشد.

قرنیزها، عموما نمونه هایی با ارتفاع 7 سانتی متری و 9 سانتی متری می باشند که اصطلاحا به آن قرنیز 7 سانتی و قرنیز 9 سانتی می گویند. انتخاب ارتفاع قرنیز به کاربرد آن بستگی دارد.

برای مثال در صورتی که در نظر دارید از آن برای عبور سیم های برق استفاده نمایید، بهتر است از نمونه های 9 سانتی استفاده کنید. بعد از آشنایی با مفهوم کلی قرنیز، در ادامه به معرفی انواع آن می پردازیم.

انواع قرنیز

همان گونه که گفتیم، در ساخت قرنیز از انواع مصالح مختلف استفاده می شود که در ادامه با انواع مختلف آن ها آشنا می شویم.

قرنیزسنگی

نمونه ای از پرمصرف ترین انواع قرنیز که ازگذشته تا به امروز مورد استفاده قرارگرفته است، قرنیزهای سنگی می باشند. در ساخت قرنیز سنگی از انواع سنگ ها از جمله سنگ تراورتن، سنگ مرمر، سنگ گرانیت و سنگ چینی استفاده می شود.

این گونه قرنیزها از استحکام بالایی برخوردار هستند و از آن جایی که در ساخت آن ها از سنگ های طبیعی استفاده می شود نسبت به سایر قرنیزها از قیمت بالایی برخوردار می باشند. این گونه قرنیزها از رنگ بندی گسترده ای برخوردار نمی باشند.

قرنیز سنگی

قرنیز ام دی اف MDF

قرنیزMDF نمونه دیگری از انواع قرنیزهایی است که می توان در طراحی دکوراسیون داخلی مورد استفاده قرار داد. قرنیزهای ام دی اف از محبوبیت بالایی برخوردار می باشند.

بخوانید!  8 عامل موثر در مرگ و میر کارگران ساختمانی

قرنیز چوبی

نمونه ای از قرنیزهایی که در طراحی مدرن استفاده زیادی از آن می شود، قرنیزچوبی می باشد. در ساخت این گونه قرنیزها از چوب طبیعی و MDF استفاده می شود.

قرنیز چوبی

قرنیز پلی استایرن

قرنیز پلی استایرن نمونه ای از قرنیزهای PVC می باشد. در ساخت این گونه قرنیزها از فوم فشرده با استحکام بالا استفاده می شود.

از جمله مزایای استفاده از این قرنیزها می توان به جذب آب پایین آن ها، مقاومت بالا، نفوذ ناپذیری در برابر ورود حشرات و مقاوم نسبت به تغییرات دمایی اشاره کرد. از ویژگی های بارز این گونه قرنیزها سازگاری بالای آن ها با محیط زیست و قابلیت بازیافت آن ها می باشد.

قرنیز سرامیکی

نمونه ای دیگر از انواع قرنیزهایی که می توان در طراحی دکوراسیون داخلی مورد استفاده قرار داد، قرنیزسرامیکی می باشد. اگر به دنبال مدل طرح دار هستید، قرنیزسرامیکی بهترین گزینه برای انتخاب می باشد.

قرنیز سرامیکی

قرنیز پی وی سی PVC

قرنیزهای پی وی سی نمونه ای از پرطرفدارترین انواع این المان شناخته می شوند. این قرنیزها انواع مختلفی دارند و در طرح های مختلف قابل خریداری می باشند.

این گونه قرنیزها از وزن زیادی برخوردار نیستند و در مقابل از استحکام بالایی برخودار می باشند. از مزایای استفاده از این قرنیزها می توان به مقاومت بالای آن ها در برابر رطوبت اشاره کرد.

بهترین نوع قرنیز

بسیاری از افراد به دنبال خرید بهترین نوع قرنیز در بازار بوده و همیشه از فروشنده در مورد آن سوال می کنند. به واقع نمی توان به این سوال پاسخ قطعی داد، چرا که در هنگام خرید قرنیز هر فرد به دنبال یک ویژگی خاص می باشد.

برای مثال برخی از افراد به دنبال نمونه با کیفیت و برخی دیگر به دنبال مدلی با قیمت مناسب هستند. از این رو در این جا از حیث دیگر به این سوال که بهترین نوع قرنیز چیست، می پردازیم.

انتخاب بهترین نوع باید بر اساس جنس به کاررفته در ساخت آن و با توجه به مکانی که قصد استفاده از آن را دارید، صورت پذیرد.

بخوانید!  پوشش نانو و کاربرد آن

برای مثال اگر قصد دارید از این وسیله در مکانی که از رطوبت بالایی برخوردار است استفاده نمایید، پیشنهاد ما استفاده از قرنیزهای سنگی یا قرنیزهای PVC می باشد.

به طور کلی نکاتی که باید در هنگام خریدقرنیز به یاد داشته باشید، میزان مقاومت آن ها در برابر رطوبت و ضربه و تناسب آن با طراحی دکوراسیون فضای مورد نظر می باشد.

معرفی رادیاتور قرنیزی

رادیاتور قرنیزی در ساختمان های اداری و مسکونی مورد استفاده قرارگرفته و نوع کاربری آن به صورت سیستم گرمایشی می باشد.

رادیاتورهای قرنیزی از سیستم ساده ای برخوردار اند و به شکل مکانیزم رادیاتورهای معمولی می باشد. استفاده از این قرنیزها مزایا و معایبی به همراه دارد که در ادامه به بیان آن ها می پردازیم.

 رادیاتور قرنیزی

مزایا و معایب رادیاتور قرنیزی

از مزیت های استفاده از این رادیاتورها در ساختمان سازی می توان به قیمت مناسب نصب و اجرای آن اشاره کرد. این سیستم بازدهی بالایی داشته و از قابلیت تنظیم دما برخوردار می باشد.

استفاده از این رادیاتورها باعث کاهش هزینه های لوله کشی تاسیسات گرمایشی ساختمان می شود. سرعت نصب رادیاتورهای قرنیزی بسیار بالا می باشد.

از معایب این گونه قرنیزها می توان به رنگ بندی محدود آن ها اشاره کرد. به همین دلیل شاید امکان استفاده از نمونه دلخواه در فضای موردنظر وجود نداشته باشد. از دیگر معایب استفاده از این قرنیزها می توان به عدم استفاده از سنسور در مکانیزم آن ها در تعیین یک دمای مشخص اشاره کرد.

قیمت قرنیز ساختمانی

قرنیزهای ساختمانی بر اساس کیفیت و ابعاد موردنظر قیمت های متفاوتی دارند. این امکان وجود دارد که با توجه به میزان بودجه موردنظر و فضایی که قصد استفاده از این المان را دارید، نمونه ای مناسب از آن را انتخاب کنید.

کلام پایانی

ما در این نوشته از ساختمانچی به معرفی انواع قرنیزهای ساختمانی پرداختیم. امیدواریم با مطالعه این نوشته به خوبی با ویژگی های هر نوع قرنیز به خوبی آشنا شده باشید. در صورت تمایل می توانید نظرات و تجربیات خود در این زمینه را با ما در میان بگذارید.