آموزش رویت

ساختمانچی

از جمله مکان‌های مهم در هر خانه‌ای آشپزخانه است که با کوچک شدن خانه‌ها بالطبع از فضای آن هم کاهش پیدا می‌کند. با وجود وسایل زیاد آشپزخانه آشپزی و مرتب کردن لوازم در این آشپزخانه‌های کوچک بسیار سخت است.

این موضوع تنها مشکل عمده آشپزخانه‌های کوچک نیست بلکه اولین فضایی که در دکوراسیون داخلی به چشم می‌خورد آشپزخانه است. یکی از راه‌حل‌های اصولی و در عین‌حال تاثیر‌گذار برای دنج و مرتب کردن آشپزخانه استفاده از انواع کابینت‌ها است.

نکته مهم در طراحی و انتخاب کابینت‌ها کاربردی و شیک بودن آن‌ها است. استفاده از کابینت ممبران این روزها بسیار رواج پیدا کرده است اما آرشام دکور باتجربه طولانی در طراحی کابینت آشپزخانه ایرانی بهترین گزینه‌ها را در پیش روی شما قرار می‌دهد.

 راهکارهای بزرگ‌ نشان دادن آشپزخانه

آشپزخانه‌های کوچک از طرفی با وجود انواع ملزومات آشپزخانه و از سوی دیگر نبود فضا و نور کافی تبدیل به محیطی سرد و بی‌روح شده‌اند در حالی که ما ایرانی‌ها شور و هیجان زندگی را از بوی خوش غذا‌هایی که در آشپزخانه تهیه می‌شوند حس می‌کنیم.

خوشبختانه طراحان حرفه‌ای دکوراسیون راه‌کارهایی برای بزرگ نشان دادن آشپزخانه دارند. از جمله ترفند‌های بزرگ‌ نشان دادن آشپزخانه‌ های کوچک می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

نور پردازی

یکی از راه‌های بزرگ نشان دادن آشپزخانه‌های کوچک نورپردازی است. نور پردازی فضای آشپزخانه را روشن‌تر کرده و از این طریق کمک به فضاسازی محیط می‌کند. استفاده از انواع لوسترها، هالوژن‌های سقفی و نورپردازی زیر کابینت‌ها می‌توانند نور فضا را زیاد کنند.

رنگ دیواره‌ها و کف آشپزخانه

برای ایجاد فضای بزرگ‌تر قسمت‌هایی از دیوارهای آشپزخانه که قابل روئیت هستند و همچنین کف آشپزخانه را با رنگ‌، دیوار پوش‌، کف‌پوش یا لمینت‌های رنگ روشن می‌توان طراحی کرد که در روشن‌تر شدن و ایجاد فضای بازتر کمک زیادی می‌کنند.

عکس کابینت های مناسب در طراحی آشپزخانه های کوچک

کابینت‌ها

نورپردازی، رنگ دیوار و کف به تنهایی از عهده ایجاد فضای بزرگ بر نمی‌آیند بلکه چیدمان، رنگ و جنس کابینت‌ها نیز بسیار نقش دارد. بخش زیادی از آشپزخانه با کابینت‌ها محصور شده است و می‌توان از خود کابینت‌ها برای انعکاس نور نیز استفاده کرد.

همچنین جای دادن لوازم آشپزخانه در داخل کابینبت‌ها و خالی بودن صفحه کابینت از لوازم باعث می‌شود فضای آشپزخانه بزرگ‌تر به نظر برسد.

انواع مدل کابینت برای آشپزخانه‌های کوچک

تنوع جنس و طرح کابینت‌ها باعث سردرگمی یا انتخاب نادرست برای آشپزخانه‌ها می‌شود. برای این که دکوراسیون آشپزخانه عالی به نظر بیاید، بهتر است با انواع مدل کابینت‌های مناسب آشپزخانه‌های کوچک آشنا شوید.

کابینت ممبران

کابینت ممبران یکی از پر نقش و نگارترین کابینت‌ها است و در طراحی دکوراسیون به سبک کلاسیک به کار گرفته می‌شود.

برای آشپزخانه‌های کوچک باید از مدل‌ کابینت ممبرانی استفاده کرد که طرح و نقش کمتر یا به طور کلی ساده‌تر باشند چون طرح‌های شلوغ باعث می‌شوند فضای آشپزخانه کوچک‌تر به نظر برسد.

عکس کابینت های مناسب در طراحی آشپزخانه های کوچک

کابینت هایگلاس

این مدل کابینت از کابینت‌های مدرن شناخته می‌شود که به دلیل براق بودن سطح و انعکاس نور از بهترین مدل کابینت برای آشپزخانه‌های کوچک به شمار می‌آید.

روکش‌های کابینت هایگلاس در دو نوع ایرانی و خارجی موجود هستند که روکش ایرانی و ترکی به خاطر قیمت مناسب‌ پرطرفدار هستند.

مدل کابینت آشپزخانه کوچک

یکی از موارد مهم در هنگام طراحی دکوارسیون یا طراحی کابینت آشپزخانه در نظر گرفتن مدل آشپزخانه است یعنی باید دسترسی راحت و جای دادن بیشتر لوازم آشپزخانه و همچنین رفت‌وآمد راحت را در هنگام طراحی مدل کابینت در نظر گرفت. انواع مدل کابینت آشپزخانه کوچک شامل موارد زیر هستند.

  • مدل کابینت اپن
  • مدل کابینت خطی
  • مدل کابینت مربعی
  • مدل کابینت ال

بهترین رنگ کابینت برای آشپزخانه‌های کوچک

بعد از انتخاب مدل و جنس کابینت برای آشپزخانه‌های کوچک باید رنگ کابینت را نیز با دقت بسیار زیادی انتخاب کرد.

در آشپزخانه‌های بزرگ انتخاب‌های بیشتری در دسترس است اما برای آشپزخانه‌های کوچک، کوچک‌ترین اشتباه در انتخاب رنگ، بزرگ‌ترین اشتباه است که نه تنها در طراحی آشپزخانه بلکه در کل طراحی دکوراسیون منزل می‌تواند نقش داشته باشد.

برای آشپزخانه‌های کوچک به دنبال رنگ‌های خاص نباشید تنها گزینه مناسب برای کابینت در این فضای کوچک رنگ سفید، آبی روشن، طوسی یا کرم است. البته براق و کدر بودن سطح کابینت را نیز باید مد نظر داشته باشید.

اگر تمایل زیادی به یکنواختی رنگ در آشپزخانه ندارید می‌توانید از دو رنگ روشن و تیره استفاده کنید اما سعی کنید رنگ روشن بر رنگ تیره غالب باشد.

نکات لازم در طراحی کابینت آشپزخانه کوچک

  • در طراحی کابینت آشپزخانه‌های کوچک سعی کنید از تمام دیوارها استفاده کنید و از این طریق فضای بیشتری را برای قرار دادن وسایل آشپزخانه ایجاد کنید.
  • کابینت‌های متحرک نیز می‌توانند در ایجاد فضای بهینه کمک بسیار خوبی باشند.
  • بهتر است کابینت‌های مگنتی یا بدون دسته را برای آشپزخانه‌های کوچک انتخاب کنید و اگر مدل کابینت‌های دسته‌دار مورد پسند شما است سعی کنید دسته‌های براق و ظریف را به کار بگیرید.
  • صفحه کابینت در آشپزخانه کوچک را نیز به رنگ روشن براق یا مات انتخاب کنید.

کلام آخر

آشپزخانه‌ قلب هر خانه‌ایی است و باید نهایت دقت در طراحی و انتخاب کابینت آن داشت. دقت در انتخاب کابینت برای آشپزخانه‌های کوچک چند برابر است اما با داشتن آگهی لازم در مورد جنس، طرح و رنگ مناسب در چنین فضایی کوچک اما مهم می‌توان فضایی بهینه، کاربردی و در عین حال شیک داشت.