آموزش رویت

ساختمانچی

شیشه میرال یا شیشه نشکن به شیشه هایی می گویند که ساخت آن ها در طی یک عملیات حرارتی که بر روی شیشه معمولی صورت می گیرد، انجام می شود. در طی این فرآیند ویژگی های متمایزی در این متریال ایجاد می شود که در ادامه این مطلب از ساختمانچی به بیان جزئیات بیشتر در این زمینه می پردازیم. با ما همراه باشید.

 ویژگی های شیشه میرال

  • شیشه میرال با نام شیشه نشکن، نام دیگر شیشه سکوریت می باشد. تفاوت این شیشه ها با شیشه های معمولی مدت زمان حرارت‌دادن و خنک‌شدن آن ها می باشد. این شیشه ها با دمای 700 درجه سانتی گراد حرارت می بینند و پس از این حرارت، یک شوک دمایی سرد شونده به آن ها وارد می شود که همین امر سبب بالا رفتن مقاومت شیشه می شود.
  • این شیشه ها از مقاومت بالایی در برابر ضربه و حرارت برخوردار هستند. این متریال به آسانی نمی شکند و شکستگی آن ها مانند نمونه های معمولی نیست و تکه های آن برنده نمی باشد.
  • در صورت ایجاد هرگونه شکستگی در این متریال، تکه های آن به بیش از 70 تکه تقسیم می شود که هر کدام ابعادی کم تر 10 سانتی متر دارند.
  • این متریال به گونه ای تولید می شود که لایه خارجی آن در هنگام ضربه تحت فشار و لایه داخلی آن تحت کشش قرار می گیرد. از این رو در هنگام شکست، به قطعات ریز تبدیل می گردد و مانند نمونه معمولی دارای گوشه های برنده نیست.
  • از ویژگی های بارز این گونه شیشه ها می توان به عدم وجود هرگونه موج و نا هماهنگی بر روی آن ها اشاره کرد. این متریال از شفافیت و درخشندگی برخوردار می باشد. این مدل در رنگ های مختلفی همچون آبی، سبز، دودی، مات و برفی موجود می باشد.
  • از دیگر نکات بارز این محصول می توان به عدم امکان برش آن ها اشاره کرد و از این رو برای نصب آن نیاز به یک فرد متخصص می باشد. در صورتی که انجام این کار به اشتباه صورت پذیرد ممکن است لبه آن آسیب ببیند و کل شیشه ترک بردارد.
شیشه میرال

 چه دلایلی می تواند باعث شکست شیشه میرال شود؟

اگرچه این گونه شیشه ها بسیار مقاوم تر از شیشه های معمولی هستند، اما این بدان معنا نیست که اصلا نمی شکنند. درصد شکستگی این شیشه ها در صورت معیوب‌بودن آن ها بسیار بالا می باشد. برای پایین‌آوردن ریسک شکسته‌شدن این شیشه ها، در هنگام تولید باید از شیشه هایی استفاده کنند که هیچ گونه عیبی در آن ها وجود نداشته باشد.

بخوانید!  نکات مهم در نصب شیشه

ضخامت این شیشه ها از 4 تا 20 میلی متر متغیر می باشد. اما در بیشتر موارد ضخامت بین 8 تا 10 میلی متر بیشترین استفاده را دارد. از شیشه های میرال با ضخامت بالا برای مکان هایی که میزان حرارت در آن ها بالا می باشد، استفاده می شود. هرچه ضخامت این شیشه ها بالاتر باشد، میزان مقاومت و تحمل فشار آن ها نیز بالاتر می رود.

مزایای استفاده از شیشه میرال

  • مقاومت این شیشه ها نسبت به شیشه های معمولی 4 تا 5 برابر می باشد.
  • شیشه های میرال در برابر گرما از خود مقاومت نشان می دهند.
  • از این شیشه می توان در محیط های مختلف استفاده کرد.

کاربرد شیشه میرال

  • به کارگیری در صنعت ساختمان و خودرو
  • ساخت کابین دوش حمام
  • شیشه بانک ها و ویترین فروشگاه ها
  • ساخت نمای شیشه ای ساختمان
  • ساخت پارتیشن اداری
  • استفاده در ساخت شیشه های جان پناه
  • ساخت کف و پله شیشه ای
  • ساخت بالکن های شیشه ای
  • تولید درب های اتوماتیک شیشه ای
  • ساخت استخرهای شیشه ای
پله شیشه ای میرال

مراحل ساخت شیشه میرال

مرحله اول: برش شیشه

در مرحله اول شیشه ها قبل از ایجاد عملیات بر روی آن ها به اندازه دلخواه برش می خورند، چرا که این مدل شیشه قابلیت برش ندارند و در صورت وارد شدن هر گونه فشار زیاد بر آن ها می شکنند.

مرحله دوم: بررسی شیشه

در این مرحله شیشه ها مورد بررسی قرار می گیرند تا در صورت وجود هرگونه آسیب در آن ها شناسایی شوند؛ چرا که انواع شیشه که دارای ترک یا حباب باشند، قابلیت تبدیل‌شدن به شیشه میرال را ندارند.

مرحله سوم: صیقلی‌کردن کناره های شیشه

در جهت از بین بردن هرگونه تیزی و زبری در شیشه کناره های آن صیقل داده می شوند تا برای مرحله پرداخت آماده باشند.

بخوانید!  انواع گچ ساختمانی، کاربرد و ویژگی آنها

مرحله چهارم: شستشوی شیشه

پس از صیقلی کردن گوشه های شیشه باید آن را شست تا از هرگونه آلودگی پاک شود.

مرحله پنجم: حرارت به شیشه

حرارت به شیشه برای تبدیل‌کردن آن به شیشه میرال از اساسی ترین مراحل می باشد. برای انجام این کار، شیشه را داخل کوره ای با دمای 700 درجه سانتی گراد وارد می کنند و به شیشه گرما می دهند.

مرحله ششم: سرد شدن شیشه

پس از این که شیشه گرما دید، تحت یک شوک دمایی قرار می گیرد. این مرحله به این شکل است که شیشه های گرم شده در معرض فشار بالای هوا قرار می گیرند که نوعی خنک‌کننده سریع شیشه ها می باشد.

این خنک‌شدن از سطح شیشه آغاز می شود و تا مرکز ادامه پیدا می کند. همین امر سبب افزایش مقاومت شیشه های میرال نسبت به شیشه های معمولی در برابر ضربه و حرارت می شود.

شیشه میرال در بالکن شیشه ای

نکته نصب شیشه میرال

اقدام به نصب شیشه میرال بدون داشتن دانش فنی و ابزار آلات مورد نیاز، امکان پذیر نیست. هنگامی که شیشه میرال خود را سفارش می دهید، نصب شیشه باید توسط کارشناسان صورت بگیرد، زیرا در هر لحظه امکان ضربه به لبه شیشه میرال و خرد شدن آن وجود دارد.

عوامل موثر بر قیمت شیشه میرال

قیمت شیشه میرال به عوامل مختلفی بستگی دارد که از جمله می توان به سایز، رنگ، ضخامت و نوع کاربری آن اشاره کرد. از دیگر موارد تاثیرگذار در قیمت این شیشه ها ایجاد طرح سندبلاست بر روی آن ها می باشد. کیفیت شیشه و طول عمر آن نیز می تواند بر قیمت آن تاثیرگذار باشد.

کلام پایانی

ما در این نوشته از ساختمانچی به معرفی شیشه میرال و ویژگی های آن پرداختیم. امیدواریم از مطالعه این مطلب لذت برده و به اطلاعات ارزنده ای در این زمینه دست یافته باشید. در صورت تمایل می توانید نظرات، پیشنهادات و انتقادات خود در این زمینه را با ما اهالی ساختمانچی در میان بگذارید.