آموزش رویت

ساختمانچی

شیشه بالکن چیست؟ امروزه در طراحی بالکن بسیاری از خانه های مدرن از شیشه استفاده می شود. شیشه هایی که به این منظور مورد استفاده قرار می گیرند، از زیبایی و تنوع بالایی برخوردار می باشند.

اگر به دنبال ایجاد فضایی متفاوت در خانه هستید، بد نیست به استفاده از بالکن های شیشه ای هم فکر کنید. در این جا نکاتی که لازم است در این مورد بدانید، برای شما فراهم کرده ایم.

آن چه که در این مطلب از ساختمانچی به معرفی آن خواهیم پرداخت، انواع شیشه هایی است که به منظور طراحی بالکن مورد استفاده قرار می گیرند پس با ما همراه باشید.

مزایای شیشه بالکن

  • این شیشه ها علاوه بر زیبایی، می توانند نور را از خود عبور دهند و فضای داخلی را روشن کنند.
  • شیشه های مورد استفاده برای این قسمت خانه از مقاومت و استحکام بالایی برخوردار هستند و عموما دارای طول عمر بالایی می باشند. از این رو به شکلی طراحی شدند که در برابر باد و طوفان های شدید نیز مقاومت بالایی از خود نشان می دهند.
  • استفاده از این گونه شیشه ها می تواند به عنوان یک مانع در برابر ورود گرد و غبار نیز عمل کند.
  • نصب این شیشه ها در شرایط مختلف آب و هوایی امکان پذیر است. نکته مهم انتخاب شیشه ای با ضخامت مناسب با توجه به شرایط آب و هوایی منطقه می باشد.
  • استفاده از اینگونه شیشه ها در طراحی بالکن، باعث بزرگ تر نشان دادن فضای آن می شود، از این رو بهترین گزینه برای بالکن های کوچک به شمار می رود.
  • طراحی این المان به گونه ای است که از قابلیت انعطاف پذیری بالایی برخوردار می باشد. اینگونه شیشه ها قابلیت تاشونده و بازشونده دارند که از نقاط قوت آن می توان در نظر گرفت.
  •  در بالکن های تمام شیشه، 70 درصد آلودگی صوتی با نصب شیشه مخصوص کاهش پیدا می کند.
  •  یک فضای نشیمن خصوصی در تراس شیشه ای می توان ایجاد کرد.
بالکن شیشه ای

نکات مهم استفاده از بالکن های شیشه ای

  • نگهداری از شیشه ها از مواردی است که باید به آن توجه شود. برای نگهداری از این المان باید از برخورد ضربه به آن جلوگیری شود.
  •  طی برنامه ای منظم نسبت به تمیز کردن آن ها اقدام نمایید. امروزه با استفاده از تکنولوژی جدید، انواع شیشه هایی با عنوان خود تمیزشونده وارد بازار شده است. همان طور که از نام این گونه شیشه ها پیداست، آن ها قادر به تمیز کردن خود در صورت ایجاد هرگونه لک و آلودگی می باشند. با استفاده از این شیشه ها دیگر نیازی به تمیز کردن آن ها نیز نمی باشد.
  • نکته مهم دیگری که در استفاده از بالکن های شیشه ای باید در نظر داشت، نصب صحیح آن می باشد. توجه داشته باشید که برای انجام این کار از افراد متخصص در این زمینه کمک بگیرید.
بخوانید!  سقف شیبدار تک پر یا Sloping Roof 

انواع شیشه بالکن و ویژگی های آن ها

شیشه هایی که به منظور طراحی این بخش خانه مورد استفاده قرار می گیرند، انواع مختلفی دارند که در ادامه به معرفی انواع آن ها می پردازیم.

شیشه های بدون قاب

طراحی شیشه های بدون قاب به گونه ای است که به طور کامل سطح بین دیوارها را می پوشاند. این گونه شیشه ها به صورت یکپارچه بوده و می تواند از عبور سر و صدا، باد و باران جلوگیری به عمل آورد.

استفاده از این گونه شیشه ها می تواند از ورود سرما و گرما به فضای داخلی نیز جلوگیری به عمل آورد. اتصال شیشه های بدون قاب باعث ایجاد هیچ گونه تخریبی در نما و دیوارها نمی شود. استفاده از این نوع شیشه ها در طراحی بالکن می تواند دیدی وسیع از منظره رو به رو ایجاد کند.

شیشه ریلی

شیشه های ریلی از دیگر انواع شیشه می باشند که در طراحی بالکن مورد استفاده قرار می گیرند. از مزیت های استفاده از این گونه شیشه ها می توان به امکان باز و بسته کردن آن ها در صورت نیاز اشاره کرد.

ساخت این گونه شیشه ها به گونه ای است که در یک طرف جمع می شوند. تمیز کردن آن ها آسان بوده و نصب آن ها نیاز به هیچگونه تخریبی در نما و دیوارهای ساختمان ندارد. نکته مهم در استفاده از این شیشه ها وجود فضای کافی برای حرکت شیشه می باشد.

شیشه ریلی

شیشه آکاردئونی

شیشه آکاردئونی در فضاهای مختلفی از جمله بالکن کاربرد دارد. از ویژگی های نصب شیشه آکاردئونی در تراس، تاشو بودن آن می باشد.

بخوانید!  کاربرد میکروپایل یا ریزشمع در ساختمان سازی چیست؟

البته این سیستم برای بالکن هایی مناسب است که عرض آن ها بیش از 2 متر باشد. برای مثال برای تراس های بزرگ و با مساحت زیاد استفاده از شیشه آکاردئونی گزینه مناسبی می باشد.

شیشه ای که در این سیستم بکاررفته از نوع سکوریت می باشد و با ضخامت 8 میلی متر انتخاب می شود که از اتلاف انرژی جلوگیری می کند.

عملکرد این سیستم به شکلی است که درب شیشه ای به صورت آکاردئونی یا تاشو باز می شود و در نتیجه از فضای تراس استفاده بهینه صورت می گیرد.

شیشه مات

برای حفظ حریم خصوصی، بعضی افراد شیشه مات را می پسندند. برای مات کردن شیشه از عملیات خاصی به نام سندبلاست کردن شیشه استفاده می شود. در این روش شیشه توسط شن و ماسه و به وسیله دستگاه مخصوص تحت فشار قرار می گیرد و مات می شود.

شیشه بالکن مات

شیشه پنجره ای بالکن

شیشه بالکن پنجره ای که اغلب با نام پنجره بالکن شناخته می شود، مدلی است که باز و بسته شدن آن به صورت پنجره صورت می گیرد.

نرده شیشه ای

این المان نوعی نرده است که از شیشه تولید می شود و در بالکن ها مورد استفاده قرار می گیرد. شیشه هایی که در نرده شیشه ای بالکن استفاده می شود نسبت به انواع دیگر شیشه بالکن ضخیم تر هستند و دارای قطر ده میلی متری می باشند. نرده شیشه ای از جنس شیشه سکوریت تولید می شود که استفاده از آن زیبایی نمای ساختمان را افزایش می دهد.

نکات پایانی

عموما شیشه هایی که برای طراحی بالکن مورد استفاده قرار می گیرند، شفاف هستند. در برخی موارد هم به دلیل ایجاد حریم خصوصی در بالکن از شیشه های مات استفاده می شود.

همچنین بنا به سلیقه های مختلف می توان از انواع شیشه های رنگی و طرح دار نیز استفاده کرد. آیا شما در بالکن منزل خود از شیشه استفاده کرده اید؟ اگر جواب مثبت است تجربیات و نظرات خود را در این زمینه با اهالی ساختمانچی در میان بگذارید.

در اینجا تعدادی ایده طراحی بالکن با استفاده از شیشه را به نمایش می گذاریم پس تا انتها با ما همراه باشید.

عکس شیشه بالکن، ایده ای برای طراحی مدرن
بالکن شیشه ای قاب دار
بالکن شیشه ای بزرگ
شیشه شفاف
شیشه قاب دار
شیشه مات
بالکن زیبا