آموزش رویت

ساختمانچی

آیا با شهرک های معروف تهران آشنا هستید؟ ساخت شهرک های مسکونی، یکی از قدیمی ترین نوع ساخت و سازهای شهری، در جهان می باشد. ایران نیز پیش از انقلاب تا به حال با ساخت این پروژه های شهری توانست افراد زیادی را در این واحدها ساکن نماید.

تهران اولین پایتخت مدرن خاورمیانه است و اکباتان یکی از اولین شهرک های بناشده در شهر تهران، در زمان پیش از انقلاب می باشد. راه اندازی این شهرک برای خانه دار کردن کارکنان شرکت هما بود و توانست جمع کثیری از آن ها را در کنار هم ساکن نماید.

با گذشت این همه سال همچنان ساخت شهرک های مسکونی یکی از پرطرفدارترین طرح های شهرسازی می باشد و شهرک های بسیار زیادی از آن زمان تا به حال در تهران و تمام شهرهای کشور بنا شده است.

بسیاری از این شهرک های معروف در مناطق گران قیمت شهر تهران و یا همان به اصطلاح عامیانه خودمان، در بالاشهر واقع گردیده‌اند و با گذشت سال ها هنوز هم طرفداران بسیار زیادی دارند و معروفیت خود را حفظ نموده‌اند. با ما در این مقاله از ساختمانچی برای آشنایی بیشتر با شهرک های مسکونی معروف تهران همراه باشید.

معرفی شهرک های مسکونی معروف تهران

در تهران شهرک های مسکونی بسیاری احداث گردیده است که هر کدام ویژگی های مخصوص به خود را دارند. با افزایش جمعیت در تهران و بالاتر رفتن قیمت املاک در شهر، بسیاری از ساکنین پایتخت به دنبال خانه هایی با قیمت پایین تر و مناسب تر می باشند.

شهرک های مسکونی راه حل مناسبی برای این گونه افراد می باشد. شهرک های تهران در سه سطح برای افراد کم درآمد، میان درآمد و پردرآمد بنا می شوند. هر خانواده ای با توجه به سطح مالی خود می تواند خانه ای اجاره و یا خریداری نماید.

شهرک مسکونی امید

این شهرک را شاید با نام شهرک مسکونی فرح ناز نیز بشناسید. تاسیس این شهرک به سال های دور و اواخر حکومت پهلوی می رسد. طراح آن یک مهندس فرانسوی بوده است. این شهرک تقریبا 1946 واحد مسکونی دارد و در کل حدودا 8000 نفر در این شهرک ساکن می باشند.

در هر بلوک از شهرک امید حدودا 36 واحد قرار دارد. متراژ هر یک از این واحدها بین 75 تا 130 متر مربع متغیر است. این شهرک امکانات رفاهی و مسکونی بسیاری را نیز برای ساکنین خود فراهم می کند تا رفاه حال آن ها را تامین نماید.

امکاناتی مانند کارواش و تعمیرگاه ماشین، فرهنگ سرا با برگذاری کلاس های مختلف آموزشی، سیستم فاضلاب داخلی که برای آبیاری فضای سبز شهرک به طور منظم مورد استفاده قرار می گیرد.

همچنین فضای ورزشی، باشگاه، کارواش و تعمیرگاه، تصفیه خانه، قنات، مجتمع تجاری، مسجد، اورژانس و ساختمان پزشکان و… بخش کوچکی از امکانات این شهرک مسکونی می باشند.

این شهرک از امنیت بالایی نیز برخوردار است. همه ساختمان‌ ‏ها به دوربین مداربسته مجهز می باشند و در تمام شبانه روز فایل این دوربین ها ضبط می شود و توسط نگهبان ساختمان کنترل می‌‏ گردد.

همچنین یکی دیگر از ویژگی های این شهرک مسکونی، قرارگیری در مجاورت با جنگل های لویزان و بوستان شمیرانات است. این ویژگی سبب می شود هوای این شهرک مسکونی در مقایسه با سایر مکان های شهر بسیار تمیزتر و خنک تر باشد.

حدودا 40 هزار هکتار از کل مساحت زمین های این منطقه نیز به فضای سبز تعلق دارد. مسیرهای دسترسی به این شهرک از سمت شمال به بزرگراه شهید بابایی، از جنوب به بزرگراه شهید زین الدین و از سمت شرق به بزرگراه شهید باقری محدود می شود.

شهرک آتی ساز

شهرک آتی ساز تهران در سه فاز ساخته شده است. فاز اول این شهرک در سال 1367 با متراژ123335 مترمربع در 9برج با تعداد طبقات متغیر بین، 12تا22 طبقه، که شامل 690واحد مسکونی بود، بنا گردید.

فاز دوم این شهرک با زیربنایی 134396 مترمربع، در 9 برج بنا شد. هر کدام از این برج ها بین 12 تا 26 طبقه و دارای 832 واحد مسکونی بودند. فاز سوم این برج متراژی 117104 مترمربع دارد که دارای 5 برج 28 طبقه و 768 واحد مسکونی می باشد.

شهرک آتی ساز

در این شهرک نیز امکانات رفاهی کاملی از جمله 18 فروشگاه بزرگ برای خرید مایحتاج وجود دارد که رفاه ساکنین این شهرک را در این باره تضمین می نماید.

همچنین وجود خیاطی، فروشگاه موبایل، کتاب فروشی، شعبه بانک پاسارگاد، مرکز خریدهای مختلف و مشاور املاک نیز از جمله امکانات کامل دیگر این شهرک می باشد.

بخوانید!  ایده های طراحی خانه درختی

از موارد جالب دیگر درمورد این شهرک ساکنین آن می باشد. ساکنان این شهرک به سه گروه دولتمردان و شرکت‌ ‏های خارجی، افراد متمول و افراد دارای مناصب حکومتی تقسیم می ‌‏شوند.

مجتمع مسکونی نیاوران

این مجتمع یکی از گران‌قیمت ترین و مجلل ترین مجتمع های تهران است که در شمال شهر و در یکی از محله های قدیم تهران قرار دارد. مهندس طراح این مجتمع فرزاد دلیری است که مجتمع های او را با نام های نیاوران 1 و 2 و 3 در تهران می شناسید.

مجتمع نیاوران، یک ساختمان 9 طبقه است که در مجموع 54 واحد مسکونی دارد. از این 9 طبقه برج، 5 طبقه آن مسکونی و 4 طبقه دیگر به پارکینگ، استخر، لابی و… اختصاص پیدا کرده است.

از امکانات رفاهی این برج می توان به وجود استخر، سونا، جکوزی، سالن ورزشی، آنتن اصلی ماهواره و تلویزیون، عایق صوتی و حرارتی به کاررفته در ساخت و سیستم خانه هوشمند BMS اشاره کرد.

همچنین یکی دیگر از مزایای این برج، محل ساخت برج و موقعیت عالی ساخت مجتمع در بهترین منطقه شهر تهران است. به همین خاطر ساکنین برج می تواننند به راحتی به دیگر نقاط شهر دسترسی داشته باشند و رفت و آمد کنند.

شهرک اکباتان

این شهرک یکی از قدیمی ترین شهرک های بناشده در تهران می باشد که قدمت ساخت آن به دوران پهلوی بر می گردد. این شهرک در غرب تهران واقع گردیده است و حدودا 6 کیلومتر مربع مساحت آن می باشد.

شهرک اکباتان تقریا 45 هزار نفر را در خود جای می دهد و یکی از بزرگ ترین شهرک های تهران نیز به شمار می رود. اکباتان در سه فاز بناشده است که 15675 واحد مسکونی در 33 بلوک دارد.

طراح این شهرک یک مهندس آمریکایی از شرکت استارت می باشد و ساخت این شهرک حدودا 10 سال زمان برده است. یکی از مهم ترین ویژگی های این شهرک که افراد زیادی به این خاطر شهرک را می شناسند، مقاومت ساختمان های شهرک به زلزله حتی 9 ریشتر است که این مسئله خود، شهرک را به یکی از سازه های قدرتمند از نظر عمرانی تبدیل کرده است.

از امکانات این شهرک می توان به سیستم شوتینگ زباله، فضای سبزهای وسیع، نورگیری عالی ساختمان ها، رایزرهای شخصی، درب های اضطراری و مراکز رفاهی متعدد مانند مگامال، هایپر مارکت و پردیس سینمایی ایران اشاره نمود.

شهرک مسکونی آزادی

این شهرک در غرب تهران و در منطقه 21 قرار دارد. این شهرک تنها 2 کیلومتر با رودخانه کن فاصله دارد. همچنین در مجاورت با بوستان چیتگر است و این ویژگی خود باعث هوای خنک و تمیزتر در شهرک شده است.

این شهرک به همین دلیل یکی از مناسب ترین شهرک های تهران برای زندگی سالمندان و کودکان به شمار می رود. وجود مجموعه ورزشی آزادی، شهربازی ارم، بوستان مریم، بوستان ریما، بوستان نرگس، بوستان گلریز، استخر قهرمان آزادی، باغ وحش، قلعه سحرآمیز ارم، نمایشگاه هوایی تهران، کمپ ناصر حجازی، شهربازی ارم، پارک جنگلی خرگوش دره، موزه پول ارم سبز و کارتینگ آزادی نیز خود یکی از مزیت های مهم این شهرک است.

مسیر دسترسی به شهرک آزادی نیز این گونه است که از شمال به اتوبان تهران-کرج، از شرق به شهرک فرهنگیان غرب، از جنوب به بلوار ولیعصر (عج) و از غرب به شهرک نصر و شهرک بهشتی، متصل می‌‏ شود.

شهرک آزادی علاوه بر مزایایی که به آن ها اشاره نمودیم امکانات رفاهی بسیاری را نیز برای ساکنین خود فراهم کرده است. از مهم ترین آن ها می توان به مرکز تخصصی طب کار ایرانیان، مراکز بهداشت غرب تهران، داروخانه دکتر شفارودی، مدارس مختلف، پاساژها و مراکز خرید متنوع، باشگاه‌‏ بدنسازی و ورزشی بسیار خوب اشاره نمود.

پیکان شهر

یکی دیگر از شهرک های مسکونی تهران، پیکان شهر می باشد. این شهرک از قدیمی ترین شهرک های تهران است و برنامه تاسیس آن به سال 1349 بر می گردد. در ابتدا این شهرک برای کارکنان کارخانه خودروسازی ایران ناسیونال ساخته‌شد تا کارمندان این شرکت از رفاه بالاتری برخوردار باشند.

شهرک پیکان شهر

اما امروزه با گذشت زمان این شهرک ساکنینی از همه قشرهای جامعه دارد و دیگر کاربری این شهرک فقط برای کارمندان شرکت ایران خودرو نیست و شهرک توسعه بسیار زیادی پیدا کرده است.

این شهرک در کنار پارک جنگلی چیتگر احداث گردیده است و از نظر امکانات موقعیت بسیار خوبی دارد. این شهرک از امکانات رفاهی بسیار بالایی نیز برخوردار است و دارای مدرسه ، تئاتر، رستوران و حتی سالن ورزشی روباز و سالن ورزشی سرپوشیده می باشد.

شهرک دانشگاه صنعتی شریف

این شهرک در سال 1352 شروع به ساخت کرده است و یکی از شهرک های کمتر شناخته شده تهران می باشد. شهرک صنعتی شریف در منطقه 22 تهران و در مرز استان البرز واقع گردیده که ساخت آن توسط استادان و نخبگان دانشگاه صنعتی شریف بوده است.

بخوانید!  تهاتر مصالح ساختمانی یا معامله پایاپای چیست و چه شرایطی دارد؟

تمامی خانه های این منطقه ویلایی اند و در دو طبقه بنا شدند. همچنین این منطقه به یکی از دنج ترین و خوش آب و هوا ترین جاهای تهران معروف است که جنب اتوبان خرازی و خیابان اردستانی می باشد.

شهرک آپادانا

کارفرما و مجری طرح ساخت این شهرک، بانک رهنی که ما آن را با نام بانک مسکن می شناسیم بوده است. این مجتمع در سال 1350 با دریافت مجوزهای لازم از شهرداری شروع به ساخت نموده است. پس از انقلاب به دلیل مشکلاتی ساخت آن متوقف گردید و بعد از گذشت سال ها در سال 1363 مجددا شروع به ساخت آن کرد.

اغلب ساکنین این شهرک کارکنان بانک مسکن می باشند. در واقع، شهرک برای اسکان آن ها ساخته شده است. این شهرک در مقایسه با سایر شهرک های تهران از مزیت خاصی برخوردار نیست و امکانات رفاهی آن نیز معمولی می باشد.

شهرک راه آهن

شهرک راه آهن را تعداد بسیاری از ما با نام شهرک گلستان نیز می شناسیم. در زمان قدیم و در سال 1340 شرکت ملی راه آهن برای تسهیل رفاه کارکنان و کارمندان خود، زمین های بسیاری را از باغداران غرب تهران خریداری نمود و این شهرک را با زمین هایی در متراژ 300 و 500 متری ساخت تا کارکنان این شرکت در آن ساکن شوند.

خانه های این شهرک امروزه نیز در همین متراژ می باشند و جزو زیباترین خانه های تهران از نظر ساخت و مدرن بودن محسوب می گردند. این محله از غرب اتوبان آزادگان و ابتدای خیابان امیرکبیر آغاز می شود و به دریاچه چیتگر می رسد.

این شهرک از شمال نیز به اتوبان خرازی و از جنوب به اتوبان حکیم راه دارد. شهرک راه آهن در سال های اخیر ساختارهای اولیه خود را به منظور ایجاد فضایی آرام و خارج از شهر از دست داده است و در سال های اخیر ارگان های مختلفی از فضای بزرگ آن برای ساخت مجتمع های اداری و تجاری بهره گرفته‌اند. این منطقه در کنار دریاچه و پارک چیتگر قرار دارد و از آن به عنوان قطب توریستی پایتخت نیز یاد می شود.

شهرک چیتگر

شهرک چیتگر یکی دیگر از بزرگ ترین شهرک های تهران می باشد که توسط بنیاد تعاون ارتش جمهوری اسلامی، بنا شده است. این شهرک مسکونی در کنار پارک چیتگر، مرکز خرید ایرانمال، باغ گیاه شناسی و دریاچه چیتگر می باشد.

همچنین این شهرک در میان ساکنین به اسم شهرک امام رضا یا ساختمان های ارکیده نیز معروف است. این شهرک که نسبتا نوپا است در زمینی به مساحت 144000 متر مربع بنا شده است و فاصله آن تا دریاچه چیگر نزدیک به 1 کیلومتر می باشد.

عکس معرفی شهرک های مسکونی معروف تهران

شهرک شهید باقری

یکی از مشهورترین شهرک های غرب تهران که بیشتر به دلیل وسعت آن معروف است، شهرک شهید باقری می باشد که در سال 1382 ساخت آن شروع شد. این شهرک در منطقه 22 تهران و انتهای اتوبان خرازی قرار دارد.

این پروژه که یکی از اصلی ترین پروژه های بنیاد تعاون نیروی انتظامی می باشد، ابتدا برای اسکان کارمندان این سازمان طراحی شد. با گذشت زمان و ورود رویکرد لوکس سازی در این منطقه خانه های این شهرک به فروش رسید.

امروزه تنها بخش کوچکی از شهرک به کارمندان اختصاص دارد. این پروژه فوق العاده لوکس که دارای 524 واحد مسکونی می باشد، با نام الماس شهید باقری نیز از آن یاد می شود.

سخن پایانی

شهرک های مسکونی یکی از مهم ترین عملکردهای شهرسازی در تهران می باشد که در راستای انبوه سازی و کنترل جمعیت بسیار موفق عمل کرده است. در این مقاله از ساختمانچی به معرفی شهرک های مسکونی معروف تهران برای شما پرداختیم.

همان طور که در مطالب بالا خواندید بسیاری از این شهرک ها به قدری ساخت خوبی دارند که اغلب افراد معروف شهر و هنرمندان سکونت در آن ها را برای زندگی خود انتخاب می کنند.

اگر شما نیز قصد سکونت در پایتخت را دارید، سکونت در این شهرک های معروف را به شما به دلیل امکانات رفاهی بهتر آن ها پیشنهاد می کنیم. از نگاه زیبای شما که تا انتهای مطلب با ما همراه بوده است سپاس گذاریم. امیدواریم این مقاله از ساختمانچی برای شما مفید بوده باشد.