آموزش رویت

ساختمانچی

امروزه استفاده از سینک آنتی باکتریال و بهداشتی به شدت توصیه می شود، زیرا سینک ظرفشویی از جمله جاهایی است که احتمال تجمع باکتری ها یا ویروس ها در سطح آن وجود دارد.

شاید بپرسید سینک آنتی باکتریال چیست؟ سینک های آنتی باکتریال به انواعی از سینک می گویند که امکان رشد قارچ و میکروب بر روی سطح آن وجود ندارد. در ادامه این مطلب از ساختمانچی به بررسی انواع سینک های آنتی باکتریال و ویژگی های هر کدام می پردازیم. پس تا انتها با ما همراه باشید.

انواع سینک آنتی باکتریال

سینک گرانیتی

سینک گرانیتی نوعی سینک ظرفشویی از جنس سنگ گرانیت یا مواد پلیمری به همراه رزین های اکریلیک و رنگ است. این محصول در رنگ های متنوع از قبیل کرم، سفید، سیاه، بژ و دودی تولید می شود. سینک گرانیتی به دلیل استحکام و دوام بالا نسبت به سینک های شیشه ای و چینی متقاضیان بیشتری دارد.

سینک گرانیتی از جمله سینک های آنتی باکتریال است که امکان رشد قارچ و باکتری بر سطح آن وجود ندارد. این سینک ها کاملاً بهداشتی هستند و تمیز کردن آن ها نیز بسیار آسان است. برای تمیز کردن سینک گرانیتی می توان از یک اسفنج پر از صابون استفاده نمود، سپس آن را آبکشی کرد.

سینک گرانیتی مقاومت بسیار بالایی در برابر مواد اسیدی، مواد قلیایی و نور مستقیم خورشید دارد. حتی اگر این نوع سینک را در قسمتی از آشپزخانه که نور مستقیم خورشید به آن می تابد نصب کنید، به مرور زمان تغییر رنگ نمی دهد و رنگ اولیه خود را حفظ می کند.

دوام و طول عمر سینک های گرانیتی بالا می باشد و به راحتی بر روی آن ها خط و خش نمی افتد. علاوه بر آن مقاومت این سینک ها در برابر گرما و حرارت نیز بالا می باشد. به نحوی که اگر یک ظرف داغ را از روی اجاق گاز بردارید و در سینک قرار دهید، رنگش عوض نمی شود و مقاومت خود را حفظ می کند.

گرانیتی

سینک کورین

سینک کورین همانطور که از اسمش پیداست از نوعی سنگ مصنوعی به نام کورین تولید می شود. سنگ کورین دارای رنگ های متعددی است و به راحتی می توان آن را با هر نوع دکوراسیون آشپزخانه ای که مدنظر دارید هماهنگ نمائید.

بخوانید!  فنگ شویی در دکوراسیون داخلی[اتاق خواب،پذیرایی،آشپزخانه،حمام و سرویس بهداشتی]

سینک هایی که از این نوع سنگ تولید می شوند، مقاومت بسیار بالایی در برابر قارچ و باکتری دارند و به آسانی تمیز می شوند. این سینک ها را می توان با شوینده های معمولی و یا مواد ضد عفونی کننده تمیز نمود.

سینک کورین مانند سینک گرانیتی، آنتی باکتریال محسوب می شود. این سینک به دلیل ساختار غیرمتخلخل خود امکان نفوذ لکه در آن وجود ندارد و اثری از لکه آب نیز بر روی آن نمی ماند.

طول عمر و مقاومت سینک کورین بالا می باشد و در برابر ضربه و خط و خش نیز به آسانی دچار آسیب نمی شود. علاوه بر آن سینک کورین مقاومت بالایی در برابر حرارت دارد و با قابلیت تعمیر در رنگ های مختلف تولید و عرضه می شود.

کورین

سینک های مسی و نیکلی

در سال 2012 شرکت just manufacturing اولین سینک های آنتی باکتریال از جنس نیکل و مس را تولید و در جهان عرضه کرد. این سینک ها از آلیاژهای ضدمیکروبی مس و نیکل تولید می شوند و هنگامی که سطح آن ها تمیز شوند، تقریبا 99 درصد باکتری ها را از بین می برند.

در خارج از کشور، از این سینک ها در مراکز درمانی و سرطانی که کنترل میکروبی بسیار اهمیت دارد، استفاده می شود. آزمایشات نشان می دهد که مس میزان آلودگی ها و میکروب ها را کاهش می دهد، اما لزوما از ایجاد آن ها جلوگیری نمی کند.

مسی و نیکلی

شستشوی سینک های آنتی باکتریال

شستشوی ظروف و مواد غذایی داخل سینک های آشپزخانه، زمینه رشد انواع میکروب ها و باکتری ها را فراهم می کند. همچنین باعث ابتلا به انواع مسمومیت های غذایی نیز می شود. به همین دلیل باید همیشه سینک ها را ضدعفونی و تمیز کرد.

بخوانید!  معایب و مزایای کابینت با روکش ترموفویل

برای تمیز کردن سینک های آنتی باکتریال، باید پس از هر بار استفاده از سینک، باقیمانده موادی که بر روی سطح آن بجامانده را جمع و سینک را با یک اسفنج و مایع شستشو دهید.

پس از آن می توانید از یک اسپری چندمنظوره استفاده و بر روی سینک اسپری کنید. سپس بعد از چند دقیقه با یک پارچه یا دستمال آن را خشک نمایید.

برای ضد عفونی کردن سینک ها می توانید از محلول های مخصوص ضدعفونی سینک استفاده کنید. سطح سینک را با این محلول آغشته کنید و پس از گذشت 10 دقیقه، سطح را با یک دستمال پاک کنید.

یکی از راه های سنتی و بسیار ساده، استفاده از آب جوش می باشد. شما می توانید به راحتی آب جوش را بر روی سطح سینک بریزید تا علاوه بر نابودی میکروب ها، از گرفتگی لوله به وسیله چربی نیز جلوگیری شود.

به دلیل این که محلول های سفیدکننده ممکن است باعث نابودی درخشندگی سینک ها شوند، بهتر است از مخلوط صابون انتی باکتریال و آب به صورت اسپری استفاده کرد و سپس همانطور که گفتیم با یک اسکاج و یا پارچه آن را تمیز کرد.

همچنین برای نابودی بوی بد سینک، می توان از مخلوط جوش شیرین و سرکه سفید استفاده کرد و پس از چند دقیقه، سینک را به وسیله آب جوش، آبکشی کرد.

کلام آخر

امیدواریم این نوشته در مورد سینک های آنتی باکتریال و ویژگی های آن ها به شما در انتخاب یک سینک مناسب و کاربردی کمک کرده باشد. آیا شما در محل زندگی خود از سینک های آنتی باکتریال استفاده کرده‌اید؟ تجربیات خود را در این مورد با اهالی ساختمانچی در میان بگذارید.