آموزش رویت

ساختمانچی

سنگفرش کوبیک از جمله سنگ های ایده آل برای محوطه سازی است و به دلیل استحکام بسیار بالا قابل استفاده در شرایط مختلف آب و هوایی می باشد.

این سنگ همان سنگ گرانیت است که پس از استخراج از معدن به اشکال مکعبی شکل با سایزهای مشخص برش می دهند. یکی از کاربردهای ویژه سنگ کوبیک استفاده از آن به عنوان کفپوش در داخل و یا در محوطه ساختمان است.

کفپوش همواره در معرض تردد افراد قرار می گیرد، از این رو باید از دوام و استحکام لازم برخوردار باشد تا به مرور زمان دچار سائیدگی و آسیب نشود.

یک کفپوش ایده آل نه تنها زیبایی و جذابیت فضا را دوچندان می کند، بلکه سالیان سال ظاهر خود را حفظ می کند و مورد استفاده قرار می گیرد.

سنگ هایی که در خارج از ساختمان برای پوشش کف مکان هایی نظیر محوطه ساختمان، پارک ها، پیاده روها، آب نماها و… مورد استفاده قرار می گیرند بیشتر از سنگ های کارشده در داخل ساختمان در معرض تردد هستند، از این رو باید از مقاوم ترین نوع سنگ انتخاب شوند.

در نوشته های پیشین به بررسی انواع سنگ ساختمانی و کاربرد آن ها در مکان های گوناگون پرداختیم. هم اکنون در این نوشته قصد داریم سنگفرش کوبیک، سنگ مخصوص کف محوطه ها و پیاده رو ها را به شما معرفی کنیم. با ساختمانچی همراه باشید.

سنگ کوبیک چیست؟

سنگ کوبیک نوعی سنگ گرانیت مکعبی شکل با ابعاد، طرح ها و رنگ های متفاوت است و به دو نوع سنگ کوبیک منظم و سنگ کوبیک نامنظم دسته بندی می شود.

سنگهایی که پس از استخراج از کارخانه طبق سفارش مشتری به قطعات کوچک با ابعاد مشخص خرد می شوند، سنگ کوبیک منظم نام دارند.

سنگ هایی که بعد از استخراج توسط دستگاه سنگ شکن خرد می شوند، سپس در کارخانه با کاتر به ابعاد کوچک تقسیم می گردند، سنگ نامنظم کوبیک اطلاق می شود.

معادن سنگ کوبیک در ایران

معادن بسیاری در سطح کشور وجود دارند که می توان سنگ کوبیک را از آن ها استخراج نمود. البته لازم به ذکر است که سنگ هر منطقه ویژگی ها و قابلیت های خاص خود را دارد. از کنار هم قرار دادن این سنگ ها می توان ترکیب های بسیار زیبا به نمایش گذاشت.

بخوانید!  نحوه اجرای نمای سنگی

از جمله سنگ های کوبیک که در کشور مورد استفاده قرار می گیرند می توان به سنگ کوبیک ساوه، سنگ کوبیک مشهد و سنگ کوبیک نطنز اشاره نمود. قیمت این سنگ ها با توجه به ابعاد، برشکاری و هزینه حمل و نقل آن ها از معدن تا کارخانه محاسبه می شود. 

سنگ فرش کوبیک

مزایای استفاده از سنگفرش کوبیک

از جمله مزایای سنگ کوبیک می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • سنگ کوبیک قابل اجرا بر روی سطوح مختلف است.
  • سنگفرش کوبیک مقاومت بسیار بالایی دارد و در برابر تغییرات آب و هوایی دچار آسیب نخواهد شد.
  • تنوع طرح و رنگ این سنگفرش ها بسیار بالاست، از این رو با اجرای این سنگفرش می توان زیبایی و جذابیت فوق العاده ای با ترکیب رنگ های مختلف ایجاد نمود.
  • سطح این نوع سنگ ها صیقلی نیست، از این رو هنگام بارندگی امکان لیزخوردن و یا خطر سقوط بر روی زمین وجود ندارد.
  • سنگ کوبیک در برابر خمش و برش مقاومت بسیار بالایی دارد و به راحتی نمی شکند.
  • سنگفرش کوبیک نور و انرژی گرمایی خورشید را منعکس نمی کند.
  • این سنگ ها حجم و ارتفاع زیادی دارند، به همین دلیل هنگام سنگفرش نمودن، دیگر نیازی به زیرسازی سطح نیست.
  • امکان جدا کردن این سنگ ها از سطح وجود دارد و می توان مجدداً آن ها را در مکان دیگری استفاده نمود.
  • اجرای سنگفرش کوبیک بسیار آسان است و در کمترین زمان ممکن و بدون استفاده از تجهیزات پر هزینه و حتی بدون استفاده از سیمان نیز صورت می گیرد.
  • قیمت سنگ کوبیک در مقایسه با سایر سنگ هایی که برای پوشش کف محوطه ها استفاده می شوند مناسب تر است.
  • تعمیر و تعویض سنگفرش کوبیک امکان پذیر است و در صورت نیاز می توان این کار را انجام داد.
  • این سنگ ها را می توان به صورت فاصله دار یا بدون فاصله در کنار هم قرار داد.
  • این سنگ ها نه تنها برای محوطه سازی بلکه برای پیاده رو ها نیز مناسب می باشند.
  • اجرای سنگ کوبیک به صورت خشکه چینی صورت می گیرد.
  • این سنگ ها در برابر باران های اسیدی و مواد شیمیایی مقاومت بالایی دارند.
سنگفرش کوبیک

کلام پایانی

آن چه در این نوشته از ساختمانچی مورد بحث و بررسی قرار گرفت، ارائه نکاتی در خصوص معرفی سنگفرش های کوبیک و مزایا و کاربردهای آن ها می باشد. همانطور که گفتیم این سنگ ها نوعی سنگ گرانیت می باشند و در انواع اشکال منظم و نامنظم وجود دارند.

بخوانید!  استفاده از انواع سنگ در طراحی باغ

امیدواریم مطالعه این مطلب اطلاعات مفیدی را در اختیارتان قرار داده باشد. در صورت تمایل نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود را در این باره با ما در میان بگذارید.

سوالات متداول

سنگ کوبیک چیست؟

سنگ کوبیک نوعی سنگ گرانیت مکعبی شکل با ابعاد، طرح ها و رنگ های متفاوت است و به دو نوع سنگ کوبیک منظم و سنگ کوبیک نامنظم دسته بندی می شود.

کاربرد سنگ کوبیک چیست؟

سنگ کوبیک از جمله سنگ های ایده آل برای محوطه سازی است و به دلیل استحکام بسیار بالایی که دارد، قابل استفاده در شرایط مختلف آب و هوایی می باشد.

استفاده از سنگ فرش کوبیک چه مزایایی را به همراه دارد؟

سنگ کوبیک قابل اجرا بر روی سطوح مختلف است. مقاومت بسیار بالایی دارد و در برابر تغییرات آب و هوایی دچار آسیب نخواهد شد.
تنوع طرح و رنگ این سنگفرش ها بسیار بالاست.
سطح این نوع سنگ ها صیقلی نیست، از این رو هنگام بارندگی امکان لیز خوردن و یا خطر سقوط بر روی زمین وجود ندارد. سنگ کوبیک در برابر خمش و برش مقاومت بسیار بالایی دارد و به راحتی شکسته نمی شود.
نور و انرژی گرمایی خورشید را منعکس نمی کنند. حجم و ارتفاع زیادی دارند. امکان جدا نمودن این سنگ ها از سطح وجود دارد و می توان مجدداً آن ها را در مکان دیگری استفاده نمود.
اجرای آن بسیار آسان است و در کم ترین زمان ممکن و بدون استفاده از تجهیزات پر هزینه و حتی بدون استفاده از سیمان نیز صورت می گیرد.