آموزش رویت

ساختمانچی

سقف کرومیت همانند سقف تیرچه بلوک معمولی است اما تیرچه هایی که در آن مورد استفاده قرار می گیرند متفاوت می باشند. ویژگی و مزایای این سقف، آن را به نمونه ای ایده آل برای اکثر کارهای ساختمانی تبدیل کرده است.

در نوشته های پیشین ساختمانچی به معرفی انواع سقف پرداختیم. در این جا به سراغ سقف کرومیت می رویم تا با ویژگی های آن بیش تر آشنا شویم. با ما همراه باشید.

سقف کرومیت

سقف کرومیت نوعی سقف تیرچه بلوک است که برای ساخت آن از تیرچه فلزی با جان باز استفاده می شود. کرومیت در سازه های فولادی اجرا می شود و نوعی سقف جدید است که از استحکام و یکپارچگی بالا برخوردار می باشد. سقف کرومیت در مقایسه با سایر سقف ها از مزایای بیشتری برخوردار است، از این رو از آن در سازه های مختلف استفاده می شود.

با استفاده از تیرچه های کرومیت می توان چندین سقف را به طور همزمان بتن ریزی کرد و این کار از نظر اقتصادی بسیار مقرون بصرفه خواهد بود. تیرچه های کرومیت دارای حالتی ایستاده هستند و نیازی به شمع بندی در زیر سقف ندارند.

این تیرچه ها به گونه ای طراحی می شوند که به تنهایی می توانند وزن بتن و قالب ها را تحمل کنند، از این رو پس از بتن ریزی، تیرچه های فولادی با بتن ترکیب و یکپارچه می شوند و بارهای وارده به سقف را تحمل می نمایند.

در کل این تیرچه ها از قابلیت تحمل بار قبل از گیرش بتن و پس از آن برخوردار هستند و می توانند تمام بارهای زنده و مرده را تحمل کنند.

سقف کرومیت

اجزای سقف کرومیت

تیرچه فولادی با جان باز

تیرچه فولادی با جان باز، نوعی سازه پیش ساخته می باشد که به شکل خرپاهای ویژه دو سر ساخته اجرا می گردد. این تیرچه ها در دو مرحله زمان اجرای بتن و قبل از گیرش آن و پس ازگرفتن بتن، بارگزاری می شوند. تیرچه های فولادی از بال تحتانی، اعضای قطری و بال فوقانی تشکیل می شود.

بال تحتانی این تیرچه ها از تسمه تولیدشده و به عنوان عضو کششی خرپا عمل می کند. اعضای قطری اصولا میلگرد می باشند و به شکل مورب اجرا می شوند. بال فوقانی تیرچه می تواند از تسمه، ناودانی یا نبشی تولید شود. این بال در داخل بتن پوشش قرار می گیرد.

میلگرد حرارتی

از میلگردهای حرارتی برای مقابله با تنش های ناشی از افت و تغییرات دمایی استفاده می شود. این میلگردهای افت و حرارت در جهت عمود بر تیرچه ها و در قسمت بالایی سقف نصب می شوند.

بلوک پر کننده

بلوک ها در این نوع سقف معمولا نقش پر کننده دارند و در استحکام و مقاومت آن تاثیری نمی گذارند. جنس این بلوک ها از سیمان، سفال یا پلی استایرن می باشد.

کلاف عرضی

وجود کلاف عرضی در سقف کرومیت الزامی می باشد. حداقل عرض این کلاف ها 10 سانتی متر و حداقل شامل دو میلگرد به قطر حداقل 12 میلی متر می باشد.

در دهانه های کمتر از 5.5 متر اجرای حداقل یک کلاف عرضی الزامی می باشد. همچنین در دهانه های بزرگ، فاصله کلاف ها باید به گونه ای باشد که فاصله دو کلاف عرضی از 2.5 متر بیشتر نشود.

بتن رویه

بتن رویه بخشی از تیر مرکب می باشد. پس از اینکه تیرچه ها و بلوک ها را نصب کردند، بتن رویه اجرا می شود. بتن رویه به کمک تیرچه فولادی جان باز، بارهای وارده بر سقف را تحمل می نماید.

کرومیت

انواع سقف کرومیت

سقف تیرچه بلوک کرومیت

سقف تیرچه بلوک کرومیت سرعت اجرای بالاتر و سادگی بیشتری نسبت به سقف های تیرچه بلوک معمولی دارد. در اجرای سقف کرومیت تیرچه بلوک از شمع بندی استفاده نمی گردد.

بخوانید!  نکات مهمی که هنگام خرید و فروش خانه باید در نظر بگیرید!

سقف پلیمر کرومیت

به منظور کاهش وزن سقف، از سقف های پلیمر کرومیت استفاده می گردد. از جمله مصالحی که در این نوع سقف مورد استفاده قرار می گیرد، بلوک پلی استایرن می باشد که علاوه بر کاهش میزان مصرف تیرچه و فولاد، سبب ساده تر شدن گچکاری در زیر سقف می شود. همچنین وزن پایین این نوع سقف، سبب اجرای سریع آن می گردد.

سقف کامپوزیت کرومیت

کامپوزیت ها نیز از جمله مصالحی هستند که به منظور کاهش وزن سقف مورد استفاده قرار می گیرند. در این سیستم، از تیرچه های فولادی با جان باز به جای تیرآهن ساده یا لانه زنبوری استفاده و روی آن نیز با دال بتنی پوشیده می شود تا جان تیرچه ها از بتن احاطه شود. بین تیرچه ها نیز با قالب های موقت پر و پس از بتن ریزی، برداشته می شود.

سقف کامپوزیت کرومیت علاوه بر کاهش وزن سقف، میزان مصرف تیرچه را نیز کاهش می دهد. این نوع سقف به راحتی قابل اجراست و اجزای آن بسیار ساده و قابل دسترس می باشد. همچنین اجرای سقف کامپوزیت در دهانه های بلند، سبب کاهش چشمگیر هزینه های تمام شده می شود.

روش های اجرای سقف کرومیت

  • سقف کرومیت با قالب دائمی
  • سقف کرومیت با قالب موقت

مراحل اجرای سقف کرومیت

  • نصب تیرچه در دهانه ها با توجه به طول دهانه
  • پر کردن فضای بین تیرچه ها
  • مش بندی
  • بتن ریزی

نکات اجرایی سقف کرومیت

  • فاصله آزاد تیرچه نباید بیشتر از 75 سانتی متر باشد.
  • ضخامت ورق ها، نبشی ها و پروفیل هایی که جوشکاری می شوند، نباید کمتر از 3 میلی متر باشد.
  • ضخامت دال بتنی نباید کمتر از 5 سانتی متر باشد.
  • تیرچه های فولادی که برای ساخت سقف کرومیت مورد استفاده قرار می گیرند، قبل از نصب باید بررسی شوند و بی عیب بودن آن ها تائید شود.
  • برای ساخت سازه های بتنی، بال زیرین تیرچه ها باید روی قالب فلزی یا چوبی قرار بگیرد.
  • وقتی بتن را در تیرچه های فولادی می ریزند، به فضاهای بین تیرچه نفوذ می کند و با این کار مقاومت برشی تیرچه ها افزایش می یابد.
  • پر شدن جان تیرچه ها توسط بتن منجر به کاهش لرزش سقف می شود.
  • هنگام بتن ریزی باید عملیات ویبره بتن حتماً انجام شود تا بتن به تمام قسمت های تیرچه نفوذ کرده و فضاهای خالی را پر نماید.
  • جداره بلوک های سیمانی که برای این سقف انتخاب می شوند باید 1/5 سانتی متر و نشیمن آن ها روی تیرچه 1/75 باشد.
  • بلوک های سفالی نیز باید دارای جداره ای با ضخامت 0/8 سانتی متر و بدون ترک خوردگی باشند.
  • اگر از بلوک های پلی استایرن در اجرای این نوع سقف استفاده شود، سطح بلوک های تحتانی باید با رابیتس پوشش داده شوند.
  • بلوک های پلی استایرن نوعی بلوک تولیدشده از مواد پلیمری هستند که در مقایسه با سایر بلوک ها وزن کمتری دارند و استفاده از آن ها نقش مهمی در کاهش هزینه ها و زمان اجرای پروژه ایفا می کند.
  • در قسمت های اریب نیز می توان از بلوک های متناسب با این قسمت ها استفاده نمود و یا آن ها را به اندازه سایز مورد نظر برش داد.
بخوانید!  آن چه درباره کرکره برقی باید بدانید!

ابزارهای مورد نیاز در نصب سقف کرومیت

ساختمان سقف کرومیت

اگر سقف های کرومیت به خوبی اجرا شوند، در مقایسه با سایر سقف ها دارای مزایای منحصر بفردی نظیر انسجام بسیار بالا، ضخامت قابل قبول، عدم نیاز به سقف کاذب و سرعت اجرای بالا خواهند بود. سایر مزایای این نوع سقف نیز به شرح زیر می باشند:

مزایای سقف کرومیت

سرعت اجرای بالا و سهولت کار

اجرای این سقف در مقایسه با سقف هایی که با تیرچه تولید می شوند با سرعت بالاتری انجام می شود. پس از انجام مرحله بتن ریزی می توان به عملیات ساخت و ساز ادامه داد و مانعی برای بارگذاری های سبک وجود نخواهد داشت.

تغییر شکل به منظور دستیابی به مقاومت نهایی

سیستم سقف کرومیت پس از تغییر شکل های بسیار به مقاومت نهایی دست پیدا می کند و بین تیرچه و بتن انفصال رخ می دهد. رفتار این نوع سقف و انفصال تدریجی آن ایمنی و استحکام آن را تضمین می کند.

کاهش تنش بتن

تیرچه های کرومیت همانطور که گفتیم، حالتی ایستاده دارند. به همین دلیل می توانند وزن بتن خیس را تحمل کنند و میزان تنش بسیار پایین می باشد.

کاهش وزن سقف

در مقایسه با سقف های تیرچه بلوک معمولی، مصرف بتن در سقف کرومیت کمتر است، در نتیجه سقف سازه از نظر وزنی سبک تر خواهد شد.

عدم نیاز به شمع بندی

تیرچه کرومیت خود به تنهایی می تواند وزن بتن خیس، بلوک و سایر عوامل اجرایی را قبل از گیرش بتن و پس از آن تحمل نماید. به دلیل این مقاومت و استحکام بالا نیازی به شمع بندی در هیچ کدام از عملیات اجرایی نمی باشد.

یکپارچگی اسکلت و سقف

تیرچه های کرومیت به اسکلت جوش می شوند. بعد از آن که بتن خود را گرفت، سقف و اسکلت، یکپارچه و محکم خواهند شد.

نظارت بر اجرای پروژه

طراحی و اجرای سقف های کرومیت با نظارت و راهنمایی نیروهای متخصص صورت می گیرد تا ایمنی کار تضمین شود و هیچ گونه نقصی در کار پیش نیاید.

اجرای چند سقف به طور همزمان

اجرای سقف کرومیت برای ساختمان هایی که تعداد طبقات آن ها بالا و یا زیر بنای آن ها کم است، موجب صرفه جویی اقتصادی می شود. به علت عدم نیاز به شمع بندی می توان بتن ریزی را برای چند سقف به طور همزمان اجرا نمود.

اجرای سقف با دهانه و باربری ویژه

در سیستم این نوع سقف امکان اجرای سقف با بارهای سنگین و دهانه های بلند وجود دارد. با استفاده از سقف کرومیت می توان دهانه سقف را تا 12/5 متر با قابلیت تحمل شدت بار 7 تن اجرا نمود.

معایب سقف کرومیت

  • اجرای سقف های کرومیت به نیروی ماهر نیاز دارد.
  • امکان دارد پس از گذشت مدت زمانی، اثر تیرچه از زیر گچکاری سقف نمایان شود.

کلام آخر

امیدواریم این نوشته از ساختمانچی اطلاعات مفیدی را در مورد سقف کرومیت در اختیار شما کاربران گرامی که به دنبال خرید تیرچه کرومیت هستید قرارداده باشد. نظرات خود را در مورد این مطلب با ما در میان بگذارید.