آموزش رویت

ساختمانچی

امروزه در طراحی مدرن ساختمان از سقف منحنی شکل Curved Roof برای پوشش کل سقف یا قسمتی از آن استفاده می شود. در طراحی سنتی، سقف های منحنی شکل با آجر و با استفاده از روش تخته کوبی تولید می شدند.

امروزه با پیشرفت تکنولوژی و توسعه روش های طراحی و ساخت و ساز در ساخت سقف های منحنی از ورقه های فلزی استفاده می شود. با این مقدمه در ادامه این نوشته از ساختمانچی به بررسی جزئیات بیشتر در خصوص این نوع سقف می پردازیم. تا انتها با ما همراه باشید.

تاریخچه ساخت سقف منحنی شکل

سقف منحنی برای اولین بار در سال 1920 بر روی یک انبار مشاهده شد. طراحی این سقف توسط افرادی صورت گرفته بود که سعی داشتند فضای داخل انبار خود را برای ذخیره سازی یونجه به حداکثر برسانند. از آن زمان، بسیاری از سقف های انبارها به شکل منحنی بنا شد.

سقف بیشتر انبارهای بناشده قبل از جنگ جهانی دوم از نوع منحنی بود که در سراسر ایالات متحده پراکنده شده بودند و بیشتر در مناطق غربی به چشم می خوردند.

سقف های منحنی فاقد دیوارهای پشتیبانی، پس از سال 1945 محبوبیت فراوانی پیدا کردند و برخی از آن ها که از طراحی برتری برخوردار بودند، امروزه بازدیدکنندگان زیادی را به خود جلب می کنند.

سقف یکطرف منحنی

ویژگی های سقف منحنی شکل

ورقه های فلزی به دلیل قابلیت انعطاف پذیری بالایی که دارند در پوشش این نوع سقف ها به کار می روند و به هر شکلی که مناسب با گوشه و کنار و ارتفاع و شیب سقف باشد، تغییر شکل می دهند. پنل های تشکیل‌دهنده این نوع سقف، منحنی هستند و میزان انحنای آن ها از انحنای ملایم تا قوس کامل متغیر می باشد.

سقف های منحنی شکل به خاطر شیبی که دارند باعث سرازیر شدن آب می شوند و به دلیل عدم وجود شکاف و شیار در این نوع سقف، آب به داخل ساختمان نفوذ نمی کند؛ بنابراین از این نوع سقف ها در مناطقی که بارش باران و برف زیاد است می توان استفاده نمود.

در طراحی این نوع سقف مدرن، تمرکز اصلی معماران بر روی زیبایی بنا می باشد و توجه کمتری به مقاومت و عملکرد سقف می شود. اکثر خانه هایی که با این نوع طراحی بنا می شوند، در حومه و در خارج از شهر قرار دارند.

بخوانید!  تاور کرین؛ نصب، عملکرد و نگهداری آن

سقف منحنی شکل از یک سطح وسیع تشکیل می شود که استحکام پایینی دارد اما نسبتا در برابر وزش باد مقاوم می باشد. مهم ترین دلیل کاربرد این سقف در معماری مدرن، زیبایی بی نظیر آن است. انحنا و قوس این نوع سقف زیبایی خاصی به آن می بخشد و توجه ناظران را به خود جلب می کند.

مصالحی که با سطح منحنی تراز نمی شوند برای ساخت سقف قوس دار مناسب نمی باشند. از جمله این مصالح عبارتند از آجرهای سفالی، آجرهای بتنی، سنگ و کاشی های سرامیکی.

سقف منحنی شکل

نقاط ضعف سقف های منحنی شکل

  • طراحی و ساخت این نوع سقف هزینه زیادی را در بر می گیرد و قیمت آن به میزان پیچیدگی و متریالی که مورد استفاده قرار می گیرد، بستگی دارد.
  • نصب سقف های شیبدار منحنی شکل ممکن است فضای پرت زیادی را به ساختمان تحمیل کند.
  • در طراحی و تولید این نوع سقف ها دقت و مهارت زیادی لازم است و به معماری ماهر و با تجربه به این منظور نیاز دارد تا به درستی و بدون هیچ ایرادی بنا شود.

انواع سقف های منحنی شکل

پانل های سقف اشکال مختلفی دارند. آن ها عبارتند از پانل های طاق دار بشکه ای، پانل های منحنی S شکل و پانل های منحنی بیضوی یا هذلولی. جزئیات هر یک از این سقف های منحنی به شرح زیر می باشد:

انواع سقف منحنی

پانل های طاق بشکه ای

پانل های طاق دار بشکه ای که به عنوان منحنی های محدب نیز شناخته می شوند، از متداول ترین انواع سقف منحنی محسوب می شوند که طرح و انحنای آن ها به سمت بیرون است و شکلی محدب و برآمده ایجاد می کند. این پنل ها را گاهی اوقات به صورت وارونه نصب می کنند که در این صورت به شکل مقعر در می آید.

سقف طاق بشکه ای

پانل های منحنی S شکل

پانل های منحنی S شکل، در واقع ترکیب دو حالت محدب و مقعر می باشد. در این حالت سقف به شکل موج دیده می شود و نمای زیبایی را بر روی سقف خانه ایجاد می کند. 

سقف اس شکل

پانل های منحنی بیضوی و هذلولی

این پانل ها دارای فرم آزاد بوده و هنگام ایجاد سقف منحنی به معماران این امکان را می دهند تا سقف منحنی شکل را بدون هیچ گونه محدودیتی طراحی و تولید نمایند. منحنی های این نوع سقف دارای اشکال نامتعارف می باشند از جمله:

  • منحنی بین دو سطح صاف
  • سقفی با منحنی جزئی در لبه ها
  • منحنی به شکل موج و سینوسی
  • منحنی یکنواخت به شکل نیم دایره
سقف نیم دایره

متریال مورد استفاده در ساخت سقف منحنی

تقریبا از هر نوع فلزی می توان برای ساخت سقف های منحنی شکل استفاده نمود از جمله فولاد ضد زنگ، آلومینیوم، مس، فولاد گالوانیزه و روی. خم شدن برخی از این متریال ساده تر از بقیه می باشد.

بخوانید!  مزایا و معایب ایزوگام طرح دار برای نما، استخر و پشت بام

به عنوان مثال، آلومینیوم، مس و روی گزینه های خوبی برای سیستم های سقف منحنی می باشند، زیرا منحنی محکم تری را ارائه می دهند. برای انحناهای بزرگ می توان از فولاد و برای داشتن سقفی محکم می توان از آلومینیوم استفاده نمود.

سقف منحنی

کاربرد سقف منحنی

این نوع سقف ها برای ساخت خانه، گاراژ، اصطبل و کلبه ها کاربرد بیشتری دارند. سقف های قوس دار بسیار نادر، زیبا و مدرن هستند. از سقف منحنی شکل در ساخت سقف انواع کانکس ها، درمانگاه های صحرایی، انواع سوله ها، ورزشگاه ها و اماکن آموزشی نیز می توان استفاده نمود.

سقف منحنی شکل کانکس ها را از جنس ساندویچ پانل می سازند. همچنین برای ساخت سقف منحنی در سوله ها می توان از گالوانیزه یا ساندویچ پانل استفاده نمود، اما کاربرد ساندویچ پنل در ساخت سقف منحنی سوله ها بیشتر می باشد، زیرا علاوه بر عایق بودن، از دوام و مقاومت بالاتری نیز برخوردار می باشند.

سقف منحنی نامتعارف

کلام پایانی

امیدواریم با خواندن این مطلب از ساحتمانچی به اطلاعات مورد نیاز خود در خصوص سقف های منحنی شکل یا قوس دار دست پیدا کرده باشید. نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود را در مورد این نوشته با ما در میان بگذارید.