آموزش رویت

ساختمانچی

ستون یکی از اعضای بسیار مهم در ساختمان است که به صورت عمودی نصب می شود و نیروهای فشاری که از بار مرده یا زنده سازه بر کف طبقات وارد می شوند را تحمل می کند.

ستون ها نه تنها تحت تاثیر نیروهای فشاری قرار می گیرند، بلکه لنگر ناشی از بارهای عمودی و جانبی که در اثر اتصال صلب تیر به ستون ایجاد می شوند نیز بر آن ها تاثیر خواهد گذاشت.

در طراحی ساختمان تعیین محل دقیق قرارگیری ستون ها بسیار حائز اهمیت است و باید بر اساس الزامات و قوانین خاص انجام شود. اگر ستون ها را بدون رعایت نکات ایمنی بسازند مسلماً مقاومت سازه تحت تاثیر قرار خواهد گرفت و اختلالاتی در ساختمان ایجاد خواهد شد.

اگر بهترین مکان برای ستون در نظر گرفته شود نه تنها ایمنی بنا تضمین می شود بلکه هزینه های پروژه به میزان قابل توجه کاهش پیدا می کنند.

نکاتی که در این نوشته از ساختمانچی به شما ارائه می شوند در ستون گذاری اهمیت بالایی دارند. آگاهی از آن ها شما را با تعیین مکان دقیق ستون ها آشنا خواهد کرد. با ما همراه باشید.

ستون گذاری طبق معماری بنا

به منظور تعیین محل مناسب برای ستون باید به پلان معماری توجه نمود. ستون ها بارهای ساختمان را به پی منتقل می کنند. به همین دلیل محل قرارگیری و همچنین فاصله بین آن ها باید مورد توجه قرار گیرد.

در واقع می توان گفت رعایت این دو فاکتور مهم باید به گونه ای باشد که تمام بارهای مرده و زنده سازه با حداقل تعداد ستون به زمین منتقل گردد.

اگر فاصله بین ستون ها بیشتر از حد استاندارد باشد، مقاطع تیر و ستون افزایش پیدا می کند. این امر در نهایت منجر به آویز در تیرها می شود و مقرون بصرفه نیز نخواهد بود. اگر این فاصله کمتر باشد، فضاها از نظر معماری دارای کیفیت لازم نمی باشند.

ستون ها باید به نحوی در ساختمان قرار گیرند که خدشه ای به زیبایی و نمای معماری آن وارد نشود. یکی از نکاتی که در این خصوص باید رعایت شود این است که ستون ها با بازشوها تداخل نداشته باشند.

همچنین برای ایجاد زیبایی بیشتر و از نظر پنهان کردن آن ها بهتر است در صورت امکان درون کمدهای دیواری و دیوارها قرار گیرند.

بخوانید!  مزایای استفاده از سقف هالوکور HollowCore

البته انجام این کار همیشه ممکن نیست، اما تا جای ممکن بهتر است انجام شود. نکته بعدی که قبل از ستون گذاری باید مورد توجه قرار گیرد در نظر گرفتن عرض آسانسور و پله است.

در صورت عدم رعایت این نکته فضای مفید از بین می رود و مجبور به نصب آسانسور با ظرفیت کمتر و ساخت راه پله با عرض محدود خواهید شد. همچنین ستون هایی که در پارکینگ تعبیه می شوند نباید فضای پرت ایجاد کنند یا مانع تردد ماشین ها گردند.

ستون

ستون گذاری طبق قواعد سازه ای

ستون ها نقش اساسی در استحکام و تحمل بارهای وارده بر بنا ایفا می کنند. به همین دلیل چون نیروی زلزله در دو جهت عمود بر هم به ساختمان وارد می شود، ستون گذاری نیز باید در جهتی انجام شود که قاب های باربر عمود بر هم فرار گیرند.

درواقع قاب های باربر جانبی در هر راستا بهتر است نیرویی که در همان راستا وارد می شود را تحمل نمایند. در بخش هایی از بنا که پیش آمدگی هایی نظیر بالکن طراحی می شوند نیازی به قرارگیری ستون در چهار طرف آن ها نیست، اما در چهار طرف آسانسور و اتاق پله باید ستون تعبیه گردد.

در برخی موارد محدودیت های معماری مانع از اجرای ستون در چهار گوشه می شوند، از این رو ممکن است یک یا دو ستون در فاصله ای بیشتر از گوشه باکس راه پله قرار گیرند که این امر تا حدی غیر اصولی است.

همچنین با توجه به اینکه آسانسور مجهز به ستون هایی است که در تراز طبقات به سازه اصلی متصل می گردند، الزامی به ستون گذاری اضافی نمی باشد. علاوه بر آن برای پلان هایی که دارای فرورفتگی یا شکستگی هستند باید در محل تقاطع اضلاع، ستون قرار گیرد.

ستون ها نباید در کنار نورگیرها و یا داکت هایی که امکان عبور تیر از داخل آن ها وجود ندارد قرار بگیرند. محل قرارگیری آن ها باید به گونه ای باشد که از دو طرف به آن ها تیر وصل شوند و مهار گردند.

در برخی موارد بخش هایی از سازه به شکل طره اجرا می شوند. در این وضعیت ستون گذاری باید طوری باشد که امکان اتصال تیر طره به ستون فراهم گردد و بتوان از نظر معماری دستک اجرا نمود. درکل می توان گفت ستون ها باید به نحوی جانمایی شوند که طول طره ها بیشتر از 1.5 متر نباشد.

بخوانید!  مراحل اجرای اسکلت فلزی

کلام پایانی

ما در این نوشته از ساختمانچی به بیان جزئیاتی در خصوص ستون گذاری در ساختمان پرداختیم. امیدواریم مطالعه این نوشته به اطلاعات شما بیافزاید و از مطالعه آن لذت ببرید. در صورت تمایل می توانید نظرات خود در این باره را با ما در میان بگذارید.

سوالات متداول

نقش ستون در بارهای وارد بر ساختمان چیست؟

ستون یکی از اعضای بسیار مهم در ساختمان است که به صورت عمودی نصب شده و نیروهای فشاری که از بار مرده یا زنده سازه بر کف طبقات وارد می شوند را تحمل می کند.
ستون ها نه تنها تحت تاثیر نیروهای فشاری قرار می گیرند بلکه لنگر ناشی از بارهای عمودی و جانبی که در اثر اتصال صلب تیر به ستون ایجاد می شوند نیز بر آن ها تاثیر خواهد گذاشت.

اهمیت ستون گذاری صحیح در چیست؟

اگر ستون ها را بدون رعایت نکات ایمنی بسازند، مسلماً مقاومت سازه تحت تاثیر قرار خواهد گرفت و اختلالاتی در ساختمان ایجاد خواهد شد. اگر بهترین مکان برای ستون در نظر گرفته شود نه تنها ایمنی بنا تضمین شده بلکه هزینه های پروژه به میزان قابل توجه کاهش پیدا می کنند.

در ستون گذاری مطابق معماری باید به چه نکاتی دقت کرد؟

ستون ها با بازشوها تداخل نداشته باشند. در صورت امکان درون کمدهای دیواری و دیوارها قرار گیرند. عرض آسانسور و راه پله در نظر گرفته شود. ستون هایی که در پارکینگ تعبیه می شوند نباید فضای پرت ایجاد کنند یا مانع تردد ماشین ها گردند.

در ستون گذاری مطابق قواعد سازه ای چه اصولی باید رعایت شوند؟

در بخش هایی از بنا که پیش آمدگی هایی نظیر بالکن طراحی شده‌اند نیازی به قرارگیری ستون در چهار طرف آن ها نیست اما در چهار طرف آسانسور و اتاق پله باید ستون تعبیه گردد.
ستون ها نباید در کنار نورگیرها و یا داکت هایی که امکان عبور تیر از داخل آن ها وجود ندارد قرار بگیرند. همچنین می توان گفت ستون ها باید به نحوی جانمایی شوند که طول طره ها بیشتر از 1.5 متر نباشد.