آموزش رویت

ساختمانچی

آیا می دانید چطور می توان نسبت به ساخت دستگاه تصفیه آب در خانه اقدام نمود؟ ممکن است در شرایط بحرانی و سخت قرار بگیرید که آب آشامیدنی سالم در دسترس نباشد. به دلیل ضرورت مصرف روزانه 3/8 لیتر آب برای حیات، می توانید خودتان دستگاه تصفیه آب خانگی بسازید.

این در حالی است که دسترسی به آب معدنی و یا سیستم های تصفیه آب صنعتی نداشته باشید. آب جزء لاینفک در زندگی ما محسوب می شود. انسان ها می توانند هفته ها بدون غذا زنده بمانند، اما تنها دو یا سه روز می توانند تشنگی را تحمل کنند.

خوشبختانه امروزه دستگاه های تصفیه آب متنوعی در بازار موجود است، اما به دلیل قیمت بالای دستگاه های تصفیه آب در بازار، قطعا عده ای قادر به خرید آن نیستند.

در این مقاله از ساختمانچی چند روش برای ساخت دستگاه تصفیه آب خانگی ساده را توضیح می دهیم. با ضد عفونی، فیلتراسیون و تقطیر می توانید این دستگاه را بسازید.

چگونه دستگاه تصفیه آب خانگی بسازیم؟

در اینجا چند روش برای ساخت دستگاه تصفیه آب خانگی را مورد بررسی قرارمی دهیم.

ضد عفونی کردن آب

ابتدا آب را داخل بطری های آب معدنی یا نوشابه بریزید. از بطری های شیر و آبمیوه به دلیل قند موجود در آن ها استفاده نکنید، زیرا موجب رشد باکتری ها در آب می شوند.

حالا یک قاشق چای خوری کلر به آن اضافه کنید و درب آن را ببندید. بعد بطری را چند ساعت در حالت ساکن قرار دهید. با ضدعفونی آب، اکثر میکروارگانیسم های موجود در آب می میرند و تنها فلزات سنگین، نمک ها و مواد شیمیایی باقی می مانند.

آب بالای بطری را در ظرفی بریزید و بین 1 تا 5 دقیقه  آن را بجوشانید و بعد آب ژاول به آن اضافه کنید. به طور مثال در ازای 3/8 لیتر آب 16 قطره آب ژاول نیاز است.

حالا دوباره برای مدت 30 الی 45 دقیقه زمان دهید تا آب بجوشد تا بوی نامطبوعی نداشته باشد. اکنون این آب قابل آشامیدن است.

ساخت دستگاه تصفیه آب به واسطه انرژی خورشیدی

اگر در شرایطی هستید که امکان جوشاندن آب غیر آشامیدنی را ندارید، می توانید آن را در بطری های دربسته تمیز بریزید و به مدت شش ساعت در معرض نور خورشید قرار دهید.

دستگاه تصفیه آب

ساخت فیلتر آب زغال چوب و بیولوژیکی

فیلتر کردن آب به وسیله پارچه به دلیل این که فقط خاک و ذرات درشت آب را حذف می کند به تنهایی نمی تواند موجب این شود که آب قابل آشامیدن است.

فیلتر کردن آب از طریق پارچه تنها اولین مرحله فرآیند تصفیه آب محسوب می شود. در این روش به زغال چوب، بطری خالی دردار و ماسه نیاز داریم.

اگر قادر به تهیه فیلتر زغال چوب از فروشگاه های لوازم آکواریوم نبودید، می توانید از حوله کاغذی استفاده کنید. انتهای بطری را ببرید و آن را داخل یک لیوان یا بطری نصف شده دیگری قرار دهید.

بخوانید!  آموزش رنگ کردن سطوح لمینت

ابتدا ماسه و بعد یک لایه زغال چوب پودرشده و دوباره ماسه بریزید. زغال چوب سموم و مواد شیمیایی را حذف می کنید و ماسه آلاینده های موجود در آب را از بین می برد و در بهتر شدن طعم آب موثر است.

اکنون از این فیلتر، آب را عبور دهید و صبر کنید تا آب از لایه ها عبور کند و به ظرف پایین بریزد. ممکن است مجبور شوید چندین بار این کار را تکرار کنید، تا آب به بهترین حالت خود برسد. اگر زغال چوب موجب تغییر رنگ آب شد نگران کننده نیست، زیرا به شما آسیبی نمی زند.

حالا به روشی که در بالا گفتیم آب را بجوشانید و ضد عفونی کنید تا ویروس ها و باکتری های باقیمانده کشته شوند. در این روش همچنین می توانید برای ساخت فیلتر بیولوژیک در بطری بعد از زغال چوب یا کربن، شن و در انتها ماسه بریزید.

تصفیه آب دستی

به یک ظرف بزرگ مثل قابلمه در دار احتیاج دارید که با استفاده از یک نخ ضخیم و محکم یک فنجان را به درب وارونه ظرف ببندید. حالا داخل ظرف را با توجه به عمق فنجان تا نصف آب بریزید و اجازه دهید تا آب بجوشد تا عمل تقطیر صورت بگیرد.

قطرات آب با برخورد به درب ظرف، داخل فنجان جمع می شوند. در این عمل تمام میکروارگانیسم ها از بین می روند و ذرات سنگین مثل نمک، فلزات سنگین و مواد شیمیایی ته ظرف می ماند. آب به دست آمده سالم و قابل شرب است.

ساخت فیلتر سرامیکی

در بسیاری از کشورهای آفریقایی و فقیر چون آب آشامیدنی سالم کم است و امکانات لازم برای تصفیه وجود ندارد، از فیلترهای سرامیکی برای تامین آب شرب استفاده می کنند که البته گامی موثر در تهیه آب آشامیدنی بوده است.

این کار بسیار آسان است و تنها به یک گلدان سرامیکی نیاز دارید که ته آن سوراخ نباشد و از کیفیت قابل قبولی برخوردار باشد. گلدان سرامیکی را لبه سطل قرار دهید و داخل آن را پر از آب کنید.

بعد از گذشت چند دقیقه، آب تصفیه به آرامی از جدارهای بیرونی گلدان که منافذ آن بین 0/3 تا0/1  میکرون است، به صورت قطره قطره به داخل سطل راه پیدا می کند.

هرچه کیفیت سرامیک بهتر باشد حذف میزان املاح، سختی و همچنین میکروب های درون آب بیشتر می شود. در مرحله آخر بهتر است که آب را بجوشانید تا برای مصرف مطمئن تر و سالم تر شود.

فیلترهای سرامیکی که کارخانجات معتبر در اشکال و سایزهای متفاوت، اقدام به ساخت آن کردند نیز در بازار موجود است و می توانید از آن برای تصفیه آب استفاده کنید.

بخوانید!  نصب کاغذ دیواری و نکات اجرایی آن
عکس چطور دستگاه تصفیه آب خانگی بسازیم؟

نحوه ساخت انواع دیگر فیلتر برای تصفیه آب در منزل

برای تصفیه آب در منزل می توانید از این فیلترها استفاده کنید:

فیلتر قهوه

می توانید از یک فیلتر قهوه گرد استفاده کنید و آن را روی یک ظرف، فیکس کنید تا تکان نخورد و به آرامی آب را از این فیلتر عبور دهید. در صورتی که فیلتر قهوه در دسترس نبود، می توانید از حوله کاغذی یا پارچه پنبه ای که رنگشان سفید است نیز استفاده کنید.

پارچه های رنگی حاوی مواد رنگی هستند که ممکن است موجب آلودگی آب شوند پس حتما رنگ پارچه سفید باشد.

پوست میوه ها

به دلیل این که پوست میوه ها قابلیت جذب باکتری را دارند، می توانند مثل فیلتر عمل کنند. برای مثال از پوست موز که به وسیله مخلوط کن له شده است، استفاده کنید و آن را درون فیلتر قهوه و یا حوله کاغذی قرار دهید.

حالا آب را به آرامی داخل فیلتر بریزید چون پوست موز نقش جذب باکتری ها را ایفا می کند و فیلتر قهوه هم به تمیز شدن آب کمک می کند.

استفاده از بافت چوبی گیاهان

درختانی مثل کاج به دلیل بافت چوبی که دارند می توانند باکتری ها و آلودگی های موجود در آب را فیلتر کنند. این فیلتر قادر است تا99/9 درصد باکتری ها را جذب کند اما ویروس هایی مثل هپاتیت را حذف نمی کند.

یک تکه از شاخه درخت کاج را پوست بکنید و آن را روی بطری که انتهایش برش خورده بگذارید و برعکس کنید و بطری را پر از آب کنید. نگذارید که شاخه خشک بماند زیرا قابلیت خود را از دست می دهد. حتما بعد از این فیلتر باید آب را بجوشانید، سپس برای شرب حاضر است.

ساخت تصفیه آب خانگی

کلام آخر

در این ما سعی کردیم در مورد تمام روش های تصفیه آب صحبت کنیم و راهکارهای ساده ای مثل ساخت فیلترها با مواد و وسایلی که در دسترس است، مثل پوست میوه ها و یا ساخت دستگاه تصفیه آب به وسیله زغال، ماسه و حوله کاغذی را آموزش دادیم.

امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت ببرید. لطفا نظرات و پیشنهادهای خود را با ما در میان بگذارید.

سوالات متداول

چطور می توانیم آب را تصفیه کنیم؟

به این روش ها می توانید آب را تصفیه کنید: ضدعفونی کردن آب، ساخت دستگاه تصفیه آب به کمک انرژی خورشیدی، ساخت فیلتر آب زغال چوب، تصفیه آب دستی

چند فیلتر ساده برای تصفیه آب که در دسترس باشد نام ببرید؟

فیلتر قهوه، فیلتر سرامیکی، فیلتر پوست میوه ها، فیلتر چوب درختان

در صورت در دسترس نبودن فیلتر زغال چوب از چه جایگزینی می توان استفاده کرد؟

اگر فیلتر آماده ندارید می توانید از حوله های کاغذی استفاده کنید.