آموزش رویت

ساختمانچی

آیا تا به حال به اهمیت طراحی داخلی و دکوراسیون مطب فکر کرده اید؟ آیا تا به حال دقت کرده اید دکوراسیون داخلی مطب تا چه اندازه می تواند در آرامش افراد تاثیرگذار باشد؟

طراحی مطب یکی از مهم ترین مباحث در بخش دیزاین داخلی ساختمان می باشد. آن چه که در این مطلب از ساختمانچی به بیان آن می پردازیم، ارائه نکاتی در زمینه طراحی دکوراسیون مطب های پزشکی، دندان پزشکی و مامایی می باشد. در ادامه با ما همراه باشید.

طراحی داخلی انواع مطب پزشکی

آن چه که در طراحی دکور مطب حائز اهمیت می باشد، استفاده بهینه از فضای آن و ایجاد فضایی است که افراد در آن احساس آرامش داشته باشند. از آن جایی که بیماران ممکن است مدت زمان زیادی را در مطب بگذرانند، ایجاد فضایی زیبا و آرام بخش در مطب بسیار حائز اهمیت می باشد.

فضای مطب به گونه ای است که افراد بیمار به آن رفت و آمد دارند، حفظ بهداشت محیط از نکات قابل توجه در این زمینه می باشد. به این منظور می توانید از انواع ضد عفونی کننده ها در گوشه و کنار مطب استفاده نمایید.

انتخاب جنس کفپوش و مبلمان نیز از نکات مهم و قابل توجه در این زمینه می باشد. برای مثال انتخاب کفپوش وینیلی که تمیز کردن آن آسان می باشد، می تواند ایده خوبی در این زمینه باشد.

طراحی داخلی انواع مطب پزشکی

طراحی داخلی اتاق انتظار مطب

شاید بتوان گفت طراحی داخلی انواع مطب یکی از سخت ترین انواع دیزاین داخلی می باشد. از جمله مواردی که در انجام این کار باید به آن توجه داشته باشید، چگونگی چیدمان، انتخاب رنگ، استفاده از نورپردازی مناسب و… می باشد.

از جمله مواردی که در انجام این کار باید به یاد داشته باشید، انتخاب مبلمان مناسب می باشد. از آن جایی که مدت زمان انتظار در مطب طولانی می باشد، استفاده از مبلمانی راحت از نکات بسیار مهمی تلقی می شود.

نورپردازی نیز باید به گونه ای باشد که باعث ایجاد حس آرامش در فرد شده و استرس ایجاد نکند. برای مثال نورپردازی باید به صورت غیر مستقیم انجام گرفته و از نور ملایم برای طراحی فضا استفاده شود.

حال سوال این جاست که از چه روش هایی می توان برای دسترسی به این هدف استفاده کرد؟ یکی از راهکارهایی که می توانید در این زمینه مورد استفاده قرار دهید، استفاده از آثار هنری و تابلوهای هنری الهام بخش می باشد.

بخوانید!  مقایسه کاغذ دیواری و رنگ

نصب یک آکواریوم هم می تواند ایده خوبی در نظر گرفته شود و فضایی آرام بخش به ارمغان آورد. استفاده از گل و گیاه را فراموش نکنید، چرا که گل و گیاه می تواند فضایی آرام بخش و پر انرژی ایجاد کند.

استفاده از ایده و راهکارهایی برای سرگرم‌کردن افراد نیز از دیگر نکاتی است که باید به آن توجه کنید. برای مثال در این جهت می توان از مجلات و یا تلویزیون استفاده نمایید. پخش یک موسیقی بی کلام آرام بخش نیز از ایده های کاربردی در این زمینه می باشد.

طراحی داخلی اتاق انتظار مطب

رنگ مناسب برای مطب

انتخاب رنگ مناسب برای مطب از نکات مهمی است که باید به آن توجه ویژه داشت. رنگی که به این منظور انتخاب می شود باید در طیف رنگ های سرد باشد و فضایی آرام بخش به ارمغان بیاورد.

برای مثال از جمله رنگ هایی که می توانید برای رنگ آمیزی دیوار مطب استفاده نمایید، رنگ های آبی، سبز، خاکستری و سفید می باشد. اما باید به یاد داشت که فضایی یکنواخت ایجاد نشود. برای مثال استفاده از ترکیب رنگ ها یا استفاده از گیاهان می تواند در این زمنیه کارگشا باشد.

طراحی داخلی مطب کودکان

کودکان علاقه ای به رفتن به مطب و یا گذراندن وقت خود در آن ندارند. حال اگر این فضا، فضایی کسل بار و به دور از استانداردهای دکوراسیون داخلی باشد، تحمل فضای مطب برای کودکان سخت تر می شود. در طراحی مطب کودکان باید به دنبال فضایی آرام و بدون استرس باشید.

به نظر شما از چه روش هایی می توان برای دکوراسیون مطب استفاده کرد؟ یکی از روش هایی که می توان در این زمینه به کار برد، استفاده از کاغذ دیواری های کارتونی می باشد. استفاده از اسباب بازی در فضای مطب نیز می تواند از ایده های خوبی در این زمینه باشد.

با کمی خلاقیت می توان فضای مطب را به مکانی دل انگیز برای کودکان تبدیل کرد. برای مثال می توان در انتخاب مبلمان و میز پذیرش از شخصیت های کارتونی مورد علاقه کودکان استفاده کرد. آن چه که باید به آن توجه داشت، جلب اعتماد کودک می باشد.

در صورت امکان بهتر است، قسمتی از مطب را برای بازی کودکان اختصاص داد. ایجاد فضایی که کودک در آن حس صمیمیت بیشتری داشته باشد، از دیگر نکات قابل توجه در این زمینه می باشد. انتخاب رنگ مطب کودکان نیز از دیگر نکات مهم است که باید به آن توجه داشت.

بخوانید!  8 مدل پارتیشن متحرک پر مخاطب

آن چه که در طراحی بیشتر مطب های کودکان دیده می شود، استفاده از رنگ سفید است. اما بهتر است در کنار استفاده از این رنگ از رنگ های دیگری نیز استفاده شود. استفاده از رنگ ها نباید به گونه ای باشد که باعث ایجاد فضایی شلوغ شود.

برای مثال از رنگ هایی هم چون نارنجی و قرمز به مقدار زیاد نباید استفاده کرد، چرا که به کارگیری این رنگ ها می تواند باعث ایجاد ذهنی شلوغ برای کودک شود.

طراحی داخلی مطب کودکان

طراحی مطب دندانپزشکی کودکان

تمام آن چه که در بالا به آن ها اشاره شد، برای دکوراسیون مطب دندانپزشکی نیز صدق می کند. آن چه که بسیاری از دندانپزشکان اطفال برای ایجاد صمیمیت با کودکان انجام می دهند، استفاده از ماسک هایی با اشکال کارتونی می باشد که همین امر می تواند باعث ایجاد آرامش در کودکان شود.

نکات پایانی

آن چه که در این مطلب از ساختمانچی به بیان آن پرداختیم، ارائه نکاتی در زمینه طراحی دکوراسیون مطب می باشد. آن چه که بیش از همه در این زمینه مهم و قابل توجه می باشد، ایجاد فضایی آرام بخش و به دور از استرس است.

برای شما به عنوان یک مخاطب زمانی که وارد مطب پزشک می شوید، چه موضوعی از اهمیت بیشتری برخوردار می باشد؟ لطفا نظرات خود را با اهالی ساختمانچی در میان بگذارید.

سولات متداول

در دکوراسیون داخلی مطب باید به نکاتی دقت کرد؟

چگونگی چیدمان، انتخاب رنگ، استفاده از نورپردازی مناسب و انتخاب مبلمان، ایجاد فضایی آرام و بدون استرس، استفاده از نور ملایم و… .

برای کفپوش مطب چه نوع کفپوشی مناسب تر است؟

انتخاب کفپوش وینیلی که تمیز کردن آن آسان می باشد، می تواند ایده خوبی در این زمینه باشد.

چه رنگی مناسب فضای مطب است؟

رنگی که به این منظور انتخاب می شود باید  فضایی آرام بخش ایجاد کند برای مثال از جمله رنگ هایی که می توان برای رنگ آمیزی دیوار مطب استفاده نمود رنگ های آبی، سبز، خاکستری و سفید می باشند.

چگونه می توان فضای داخل مطب را برای کودکان جذاب کرد؟

با استفاده از کاغذ دیواری های کارتونی ،استفاده از اسباب بازی در فضای مطب، انتخاب مبلمان و میز پذیرش با توجه به شخصیت های کارتونی مورد علاقه کودکان، به کار گیری درست رنگ ها و… .