آموزش رویت

ساختمانچی

معماری و طراحی مدرن کتابخانه عمومی یک مقوله در حال تکامل و البته حائز اهمیت است. کتابخانه فضایی است که کودکان، خردسالان، افراد مسن، متخصصان و دانش آموزان همگی به آن نیاز پیدا می کنند.

علاوه بر این، کتابخانه به همه افراد با هر طبقه و موقعیت مالی این امکان را می دهد که به راحتی اندیشه ها و استعدادهای خود را شکوفا کنند.

طراحی کتابخانه اصولی دارد که آن را با سایر طراحی ها متمایز می کند. در ادامه این متن از ساختمانچی با ما همراه باشید تا با استراتژی ها و اصول های طراحی کتابخانه عمومی و زیباترین طراحی های آن آشنا شوید.

موارد مهم در طراحی کتابخانه عمومی

اگرچه کتابخانه های عمومی به طور کلی به همه افراد جامعه خدمت می کند اما باید دانست که بعضی از افراد تاثیر بیشتری بر برنامه ریزی و طراحی کتابخانه عمومی می گذارند.

برای مثال افراد محلی تاثیر بیشتری نسبت به افرادی دارند که در فاصله دورتری از کتابخانه زندگی می کنند. از طرف در دیگر در بعضی از جوامع مثلا کودکان یا افراد مسن بیشتری را می بینیم. بنابراین طراحی را باید بر اساس آن انجام شود.

در جامعه ای که تعداد افراد مسن در آن بیشتر است، کتابخانه باید به صورتی باشد که دسترسی به آن آسان و بدون زحمت باشد. رسانه ها و کتاب ها باید بزرگ باشند به صورتی که نوشته های بر روی آن به راحتی نمایان شوند در صورتی که معیارهای طراحی برای کودکان و نوجوانان به گونه دیگری انجام می پذیرد.

بدین منظور فضای کتابخانه باید نیازهای این افراد از جمله نیاز به فضایی برای خوابیدن، قصه خواندن و خوردن را بر طرف کند. به طور کلی کتابخانه ها باید به گونه ای انعطاف پذیر طراحی شوند.

در گذشته کتابخانه ها را بیشتر فضایی برای انبار کردن کتاب ها می دانستند. کاربران در این نوع کتابخانه ها زمان زیادی را صرف پیدا کردن کتاب مورد نظر خود می کردند. امروزه به کمک وسایل و تجهیزات خاص و همچنین انعطاف پذیری در طراحی، کتابخانه به فضایی با طراحی مناسب قرن 21 تبدیل شدند.

کتابخانه عمومی

6 فضای عمومی که کتابخانه شما به آن احتیاج خواهد داشت!

ما در این قسمت از مقاله 10 مکان ضروری برای پرورش جامعه را با در نظرگرفتن مکان سازی یا ساخت و بهبود مکان های عمومی برای شما آوردیم. این مکان ها مقیاس پذیر هستند و مهم نیست که اندازه، شکل و یا مکان کتابخانه شما بتواند همه این مولفه ها را در خود جای دهد.

بخوانید!  انواع روکش درب کابینت و مزایا و معایب آن ها

فضای خوشامدگویی کتابخانه عمومی

این قسمت از کتابخانه فضایی است که می توانید همه افراد را از هر نوعی در آن ببینید. این فضا معمولا مجهز به تابلوهای نئونی، نمایشگرها، فعالیت ها و برنامه های مربوط به کتابخانه است.

کافه مناسب کتابخانه عمومی

تا به حال شده است که از مطالعه کتاب خسته شوید و احتیاج به استراحت داشته باشید؟ همه ما می دانیم که کتابخانه فضایی ساکت و به دور از هیاهو است. ما گاهی به این احتیاج داریم که با کسی حرف بزنیم، دانش خود را با بقیه تقسیم نماییم و یا چند دقیقه استراحت کنیم.

از کافی شاپ می توان در این مواقع استفاده کرد. این فضای اجتماعی شامل میزها و صندلی های تک نفره و چند نفره، موسیقی در پس زمینه و در بعضی از مواقع چندین بازی است که افراد می توانند از آن استفاده کنند.

فضایی برای کتاب گردی

این فضا برای راحتی کاربران طراحی می شود تا بتوانند به شعرها، نمایشنامه ها، رمان ها و همه کتاب های جدید و قدیم دسترسی پیدا کنند. علاوه بر این، فراهم آوردن مکانی تنها برای نسخه های اولیه و همچنین کتاب های تازه منتشر شده می تواند بسیاری از افراد را به خود جذب کند.

کتابخانه

اتاق نشیمن کتابخانه عمومی

اتاق نشیمن کتابخانه عمومی باید همه نوع صندلی متناسب با هر رده سنی را برای کاربران خود حاضر کند. در اتاق نشیمن اکثر کتابخانه ها صندلی ها و مبل های مدولار، میز قهوه و چراغ های آویز نمایان می شود. این فضا باید به گونه ای باشد که افراد جامعه بتوانند به راحتی با یکدیگر ارتباط برقرار کنند.

فضای یادگیری برای کتابخانه عمومی

فضای یادگیری می تواند یک استودیوی هنری یا یک آزمایشگاه رسانه ای باشد. این قسمت از کتابخانه باید فضایی باشد که بتوان ایده ها را به واقعیت تبدیل کند و یادگیری تجربی را برای همه افراد جامعه ممکن سازد.

اتاق ساکت کتابخانه عمومی

این اتاق معمولا یک فضای اختصاصی و البته ساکت برای بزرگسالان است تا بتوانند برای مدت زمانی به مطالعه بپردازند. از این اتاق می توان برای کتابخوانی و همچنین فضایی برای دور هم جمع‌شدن نویسندگان استفاده کرد. در این فضا معمولا از میزهای گرد و بزرگ یا میزهای مستطیلی شکل، میز لپ تاپ و میز قهوه استفاده می شود.

اتاق ساکت کتابخانه عمومی

 استراتژی برای طراحی کتابخانه

در این قسمت از مقاله به بررسی استراتژی می پردازیم که جذابیت کتابخانه شما را دوچندان می کند:

بخوانید!  ایمنی درب ساختمان با قفل دیجیتال

گنجاندن روشنایی روز

تکنیک های گنجاندن روشنایی روز در فضای کتابخانه شامل براشتن موانع بلند، کاهش نور مصنوعی و افزایش نور طبیعی به روش های متفاوت است. از مزایای دسترسی به نور طبیعی در کتابخانه ها می توان به کاهش خستگی چشم، کاهش استرس، آرامش بیشتر و صرفه جویی در انرژی اشاره کرد.

حال برای گنجاندن نور طبیعی چه کارهایی باید انجام داد؟ برای این کار به جای استفاده از دیوارهای سنتی و خشک از دیوارهای شیشه ای استفاده کنید. از پنجره های بزرگ در همه قسمت های کتابخانه استفاده کنید تا نور به فضای شما بتابد.

ایجاد فضای انعطاف پذیر

هر روزه افراد متفاوتی برای گذراندن کلاس، برای برگذاری یک همایش، برای قرض گرفتن کتاب و یا خریدن کتاب های تازه چاپ‌شده قدم به کتابخانه می گذارند. مبلمان و به طور کلی فضای کتابخانه باید به گونه ای باشد که بتوان میزها و صندلی ها را جا به جا کرد و یا کنار هم قرار داد.

دسترسی به WIFI

تاریخچه کتابخانه در کتاب ها پنهان است اما تحولات آن حول فناوری است. علاقه مندان به کتابخانه به یک فضای عمومی احتیاج دارند تا بتوانند به سرعت از منابع مختلف چه کتاب و چه اینترنت استفاده کنند. به محیطی که دسترسی به WIFI و همچنین کامپیوتر آسان است، نیاز است.

طراحی داخلی کتابخانه عمومی

کلام آخر

از آن جایی که کتابخانه فضایی عمومی است و بسیاری از افراد جامعه از هر نوع و قشری از آن استفاده می کنند، طراحی آن از اهمیت ویژه ای برخوردارست. فضای کتابخانه باید به اندازه ای باشد که بتوان در آن اتاق ساکت، کافه، فضایی برای کتاب گردی و هم چنین فضایی برای تحقیق در آن جا داد.

علاوه بر این بهتر است فضای کتابخانه از نور طبیعی و کافی برخوردار باشد تا علاوه بر این که از خستگی چشم ها جلوگیری می کند، آرامش را نیز به کاربران ارائه می دهد.

امیدواریم این نوشته اطلاعات مفیدی را در خصوص طراحی کتابخانه عمومی در اختیار شما عزیزان قرار دهد. در صورت تمایل می توانید نظرات خو در را در مورد این مطلب با ما در میان بگذارید.