آموزش رویت

ساختمانچی

آیا با نکات و راهکارهای ایمن سازی وسایل خانه در برابر زلزله آشنایی دارید؟ ما در این نوشته از ساختمانچی این راهکارها و نکات مهم را در اختیار شما کاربران گرامی قرار می دهیم. پس تا انتها با ما همراه باشید.

ایمن سازی ساختمان در برابر زلزله

مطابق آیین نامه های ساختمانی خانه باید بر روی یک پی که بالاتر از سطح زمین است بنا شود. در این صورت مقاومت لازم در برابر زلزله فراهم می گردد. لازمه این امر قرارگیری منازل به خوبی و به صورت محکم بر روی پی می باشد. با این کار ساختمان به صورت حرفه ای در مقابل خطرات ناشی از زلزله ایمن می گردد.

خانه های جدید باید طوری ساخته شوند که از تمهیدات ویژه از قبیل مهاربندهای خاص، سیستم منحصر به فرد ساخت و ساز، مواد و مصالح ساختمانی بهره کامل ببرند.

در مناطق زلزله خیز باید هشدارهای لازم را جهت آگاهی عموم مردم بدهند تا قدم به قدم برای زمین لرزه های بزرگی که غیر قابل اجتناب اند آمادگی لازم فراهم شود.

این تمهیدات شامل مراحلی می باشند که برای محافظت و ابقاء خدمات عمومی ضروری است، زیرا این خدمات در هنگام وقوع یک زلزله شدید غیر قابل دسترس اند.

در صورت وقوع یک زلزله شدید امکان قطع برق، کمبود غذا و فساد آن در اثر نبود جریان برق وجود دارد. توصیه می شود که همیشه باید مقداری آب، غذا، وسایل روشنایی و لوازم ضروری زندگی را در جای امن کنار بگذاریم.

در هر حال، آمادگی به هنگام وقوع زلزله در مقابل کنارگذاشتن آب و غذا، وسایل روشنایی و سایر لوازم ضروری زندگی، مقوله ای کاملا متفاوت است. ما باید سعی کنیم از خانه و لوازم با ارزش داخل خانه هایمان، چه بزرگ و چه کوچک محافظت نماییم.

ایمنی وسایل در زمان زلزله

ایمن سازی وسایل منزل در برابر زلزله

ایمن سازی اثاثیه و اشیا قیمتی خانه در مقابل زلزله نسبتا یک فرآیند بسیار ساده است که توسط خود افراد قابل اجرا می باشد. لازمه این امر این است که هر آنچه از وسایل و اثاثیه منزل که احتمال سقوط آن طی یک زلزله وجود دارد را محکم سرجایش مهار نماییم. در این صورت هم از شکستن و افتادن آن و هم از آسیب وارد شدن به ساکنان منزل جلوگیری شود. روش های گوناگونی برای مهار و ایمن سازی وسایل خانه وجود دارد که در ادامه به آن ها می پردازیم:

آب گرم کن ها، موتورخانه های مرکزی، وسایل سرمایشی و گرمایشی

اگر شما یک آبگرم کن خریداری و آن را به صورت اصولی نصب کرده‌اید، نحوه بستن و محکم‌کردن آن در مکان موردنظر را نیز باید به عنوان ایمن سازی در برابر زلزله در نظر بگیرید تا جزیی از فرآیند نصب و راه اندازی محسوب گردد.

اگر می خواهید آبگرم کن را در محل خود جهت ایمنی در برابر زلزله محکم نمایید، این کار بسیار ساده است. شما به تنهایی هم قادر به انجام این کار هستید.

بخوانید!  خانه هوشمند چیست؟[+معرفی تجهیزات هوشمندسازی ساختمان]

بالا و پایین آبگرم کن را با یک تسمه سوراخ دار فولادی ببندید. سپس آن را توسط یک پیچ حلقه دار به بالای دیوار مهار نمایید. وسایل و لوازم مربوطه مثل تسمه و پیچ حلقه دار را از ابزار فروشی تهیه نمائید.

اثاثیه و لوازم خانگی بزرگ

با وجود این که همیشه در آیین نامه های ساختمان به این گونه لوازم و ایمنی آن ها در برابر زلزله اشاره نشده، اما مهار یخچال و فریزر و دیگر لوازم و اثاثیه بزرگ به طوری که محکم و ثابت سر جای خود قرار گیرند امری مهم و شایان توجه است.

شرکت های بسیاری وجود دارند که مهارکننده ها و نگهدارنده هایی برای ایمنی یخچال و فریزر در مقابل زلزله همراه با دستور نصب می سازند که به سادگی توسط افراد معمولی قابل نصب هستند.

اشیاء قیمتی بزرگ، قفسه ها، جاکتابی ها، فایل ها, کابینت ها و سایر موارد نیز می توانند طی یک زلزله شدید سقوط نمایند و ایجاد خطر کنند، بنابراین آن ها نیز باید به دیوار محکم و مهار شوند.

برای این منظور لوازم و وسایل ویژه ای وجود دارد که مبلمان و اثاثیه خانه شما را در مقابل زلزله ایمن می کند، بدون این که به دیوارها و سایر سطوح خانه آسیبی وارد آورند.

اسباب و اثاثیه کوچک

علاوه بر ایمن سازی لوازم و قطعات بزرگ خانه نظیر مبلمان، باید از استحکام وسایل کوچک تر نیز در برابر زلزله مطمئن شوید:

برای درب های کمد، چفت های ضد زلزله مخصوصی وجود دارد که از بازشدن درب و از سقوط اشیاء با ارزش و شکستگی آن ها جلوگیری می کند.

امروزه چفت های مخصوصی تولید شده که تا زمان حرکت تکه ای از وسایل خانه باز باقی می ماند. پس از آن به طور اتوماتیک بسته می شود.

نگهدارنده های مخصوصی برای ایمن نگهداشتن لوازم خانگی رومیزی مانند ماکروویو و امثال آن و برای نگهداشتن تلویزیون های مسطح LCD و جلوگیری از سقوط آن ها وجود دارد. این وسایل بسیار ساده نصب و راه اندازی می شوند و در شرایط زلزله و شرایط عادی باعث حفظ این وسایل می گردند.

ایمن سازی وسایل منزل

وسایل شیشه ای و ظریف

وسایل شیشه ای و ظریف اصولا  از نظر معنوی بسیار با ارزش اند و یادآور خاطرات افراد هستند. در ضمن بسیار حساس و شکننده در برابر حرکت ناشی از زلزله می باشند.

حتی اگر اشیا عتیقه خیلی محکم مهار شوند، به نحوی که سقوط نکنند و درها محکم چفت شوند، به صورتی که از بازشدن آن ها جلوگیری شود، اما باز هم لرزش های ناشی از زلزله باعث می شود اشیاء قیمتی از روی طبقه ها و قفسه ها بیوفتد و منجر به شکسته‌شدن آن ها گردد.

بخوانید!  روش های مقاوم سازی ساختمان

می توان از یک نوع ماده نرم چسبنده برای محکم نگهداشتن وسایل در طبقه ها و قفسه ها استفاده نمود. این چسب نرم است و خشک نمی شود. این ماده همچنین برای ثابت نگه داشتن وسایل دکوری و آباژورها برروی سطح میز به کار می رود.

گاهی اوقات جدا کردن اشیا مهارشده با این چسب بسیار دشوار است. اما در هر حال ابزار خاصی برای جداسازی این اشیا قیمتی بدون آسیب به اثاثیه خانه یا خود این اشیا وجود دارد.

لوازم صوتی و تصویری

هر نوع قفسه، میز یا ویترینی که وسایلی مانند تلویزیون، کامپیوتر و… در آن ها قرار گرفته‌اند در اثر زلزله سقوط خواهند کرد و وسایل ارزشمند درون آن ها دچار آسیب می شوند.

برای شروع مطمئن شوید که هرگونه طبقه یا تخته ای که وسایل صوتی و تصویری را نگهداشته به طور محکم به دیوار یا کف زمین پیچ باشد. برای اتصال دکورها و ویترین ها به دیوار از بست ها یا اتصال دهنده های منعطف استفاده کنید.

دکورهای مخصوص لوازم صوتی تصویری را از گوشه بالایی آن ها با استفاده از بست ها به محل های مشخص در دیوار وصل کنید. این کار دکورهای مخصوص این لوازم را بهتر سر جای خود نگه می دارد و به آن ها اجازه می دهد تا کمی حرکت داشته باشند و سقوط نکنند.

همچنین ضروری است میزهای کامپیوتر را به کف زمین مهار کنید و ببندید. بستن لوازم صوتی و تصویری به میزها، دیوارها و دیگر جایگاه های تعبیه شده برای آنها، یک روش خوب برای جلوگیری از سقوط و افتادن آن ها می باشد.

برای ایمن نگهداشتن کامپیوتر، تلویزیون و دیگر وسایل الکتریکی سعی به استفاده از بندهای مخصوص مهار کردن این وسایل نمایید.

آن ها روی سطحی که لوازم روی آن قرار می گیرند پیچ می شوند. بدین صورت باعث حفظ ایمنی آن ها می شوند و هیچ گونه آسیب و خدشه ای به سطح مربوطه وارد نمی کنند.

یکی دیگر از روش های ایمنی برای ثابت نگهداشتن لوازم خانه در سر جای خود، استفاده از ژل یا چسب مخصوص است. این چسب می تواند در زیر کامپیوتر یا دیگر لوازم الکتریکی خانه بچسبد.

در زمان وقوع زلزله احتمال وقوع شوک های الکتریکی و اتصالی وجود دارد. این امر باعث آسیب به لوازم برقی متصل به پریز می شود.

کلام پایانی

با توجه به زلزله خیز بودن منطقه زندگی خود نسبت به بیمه کردن خانه خود اقدام نمائید. وقتی خانه خود را در برابر زلزله بیمه نمائید شرکت بیمه ملزم به پرداخت خسارت به شما می باشد. علاوه بر آن می توانید وسایل ارزشمند خانه خود را نیز بیمه کنید.