آموزش رویت

ساختمانچی

آیا می دانید جوشکاری زیر آب چگونه انجام می شود؟ استخراج نفت و گاز از دریا در دهه هفتاد میلادی به یک موضوع بسیار مهم در صنعت دریایی تبدیل گردید و همین امر منجر به استفاده از جوشکاری در زیر آب برای انجام پروژه های مختلف و ساخت سازه های فراساحلی شد.

تعمیر و نگهداری سازه های دریایی موضوعی است که در صنعت دریایی اهمیت بسیاری دارد. اکثر سازه های آسیب‌دیده را می توان با تکنیک های جوشکاری در زیر آب ترمیم و بازسازی نمود.

جوشکاری زیر آبی یکی از روش های مهم و کاربردی در انجام کارهای تولیدی و مرمت سازه ها در زیر آب محسوب می شود. با این مقدمه، در ادامه این نوشته از ساختمانچی به بررسی جزئیات بیشتر جوشکاری زیرآبی می پردازیم. با ما همراه باشید.

نکات مهم در اجرای جوشکاری زیر آب

این نوع جوشکاری با صنعت نفت و گاز در ارتباط است و عملیات ساخت لوله ها، سکوها و دکل های حفاری چاه نفت در آب با استفاده از آن صورت می گیرد.

سازه هایی که در آب تولید می شوند ممکن است تحت تاثیر حوادث غیرمترقبه مانند طوفان قرار گیرند، به همین دلیل نیازمند مرمت و بازسازی می باشند که این کار توسط جوشکاری زیر آب انجام می شود.

در هنگام جوشکاری و برشکاری در آب دمای بسیار بالایی ایجاد می شود و آب دچار فرآیند الکترولیز می شود؛ به همین دلیل اکسیژن و هیدروژن آب که به صورت مایع می باشند به گاز تبدیل خواهند شد.

در صورت عدم رعایت نکات ایمنی جوشکاری و در نظر نگرفتن تمهیدات ویژه به منظور جلوگیری از میزان تولید این گازها و دمای بالای ناشی از جوشکاری و برشکاری، ممکن است غواص دچار آسیب شود.

صدمات ناشی از تجمع گاز و انفجار، جان غواص را به خطر می اندازد و ممکن است منجر به مرگ او شود. در این روش جوشکاری ممکن است فرد جوشکار در معرض شوک های الکتریکی قرار گیرد.

به همین دلیل تمام تجهیزات جوشکاری باید عایق بندی و ایزوله در برابر آب باشد. از نکات مهم در جوشکاری زیر آبی ارتباط مناسب میان جوشکار و همیار او در خارج از آب به منظور پایش جریان جوشکاری می باشد.

جوشکارانی که به این منظور انتخاب می شوند باید تمام مهارت های غواصی را به طور کامل آموزش ببینند تا بتوانند در هنگام خطراتی مانند مواجهه با گازهای سمی، از محیط دور شوند.

بخوانید!  جنس انواع لوله ساختمانی

یکی از مشکلاتی که غواصان با آن مواجه هستند، فشار آب می باشد. یادگیری صحیح فرایند فشارزدایی می تواند از مرگ غواص در زیر آب جلوگیری کند. به همین منظور مراحل فشارزدایی باید با استفاده از عمق سنج و یارانه با دقت مورد بررسی قرار گیرد.

کاربرد جوشکاری زیرآبی

جوشکاری زیر آبی معمولا در صنایع دریایی مانند احداث خطوط لوله انتقال سیال و یا تعمیرات سازه های دریایی مانند شناور، سکوهای اکتشاف و استخراج نفت و گاز، کشتی و اسکله ها کاربرد دارد.

از این روش می توان برای مناطق آبی با عمق کم استفاده نمود. اجرای جوشکاری زیر آبی در اعماق دریا به دلیل فشار زیاد آب با دشواری های زیادی همراه می باشد.

انواع جوشکاری زیر آب

جوشکاری زیر آب را می توان به دو دسته تقسیم بندی نمود که در ادامه به توضیح در خصوص هر یک می پردازیم:

جوشکاری مرطوب

منظور از جوشکاری مرطوب، جوشکاری در زیر آب و در تماس مستقیم با رطوبت است. انجام جوشکاری به این روش توسط نوعی الکترود مخصوص انجام می شود و روند کار به صورت دستی و مانند جوشکاری بیرون از آب است.

جوشکار در انجام این جوشکاری آزادی عمل بالایی دارد، به همین دلیل جوشکاری مرطوب بسیار کارآمد است و از نظر اقتصادی مقرون بصرفه می باشد. منبع تغذیه این جوشکاری بر روی سطح قرار می گیرد و با استفاده از کابل های مخصوص به جوشکار متصل می شود.

جوشکاری مرطوب در زیر آب

مزایای جوشکاری مرطوب

  • انجام این نوع جوشکاری به وسایل زیادی نیاز ندارد.
  • جوشکار می تواند قسمت هایی از سازه را جوشکاری کند که توسط روش های دیگر نمی توان آن ها را جوشکاری کرد.
  • هزینه جوشکاری مرطوب در مقایسه با جوشکاری خشک کمتر است.
  • سرعت اجرای این جوشکاری بالا می باشد.
  • در اجرای این جوشکاری می توان از دستگاه های استاندارد و تجهیزات مرسوم استفاده نمود.
  • برای جوشکاری مرطوب نیاز به محصورسازی نیست، به همین دلیل مدت زمان انجام این جوشکاری کوتاه تر از سایر جوشکاری ها است.

معایب جوشکاری مرطوب

  • در جوشکاری مرطوب، فلز جوشکاری به سرعت آبدیده می شود، هر چند این آبدیدگی نیروی تنش پذیری را افزایش می دهد، اما از میزان کش پذیری جوش کم و آن را سخت می کند.
  • حجم بالای هیدروژن تولید شده در محل جوشکاری منجر به تفکیک بخار آب شده و در نتیجه قوس ایجاد می کند. علاوه بر آن این هیدروژن تولید شده به علت گرما در فلز جوشکاری حل می گردد و شکاف های ریز و ترک خوردگی حاصل می شود.
  • دیدپذیری کم در این نوع جوشکاری باعث می شود جوشکار نتواند منطقه مورد نظر را جوشکاری کند.
بخوانید!  لوله پلیکا، سبک ترین لوله در صنعت ساختمان سازی

جوشکاری خشک

این نوع جوشکاری به دو روش انجام می شود. اول این که جوشکار در محل جوش و در جای خشک می باشد و دوم این که فقط محل جوش و دستان جوشکار در تماس با آب نمی باشند. در کل در این روش محل جوش در تماس مستقیم با آب قرار نمی گیرد.

در جوشکاری خشک منطقه جوشکاری باید توسط محفظه مناسب آب بندی شود، به همین دلیل یک اتاقک در اطراف سازه ای که قرار است جوش داده شود قرار می گیرد. این اتاقک با هوای فشرده و قابل تنفس پر شده و یک لوله رابط آن را به کشتی متصل می کند و وسایل موردنیاز را برای آن می فرستد.

مزایای جوشکاری خشک

  • اتاقکی که در آن عملیات جوشکاری انجام می شود یک جایگاه خشک و روشن برای غواص فراهم می کند که او را در برابر جریان آب و موجودات دریایی محافظت می نماید.
  • جوشکاری خشک در زیر آب کیفیت بالایی دارد؛ زیرا در انجام آن آبی که بتواند جوش را خاموش کند وجود ندارد. علاوه بر آن میزان هیدروژن تولیدی حین عملیات این جوشکاری نسبت به جوشکاری مرطوب کمتر است.
  • در این جوشکاری هم ترازی لوله، آزمون غیرمخرب (NDT)، حاضرسازی اتصال و… قابل کنترل و تنظیم می باشند.

معایب جوشکاری خشک

  • هزینه ساخت اتاقک برای جوشکاری بالاست و با توجه به عمق محل جوشکاری هزینه نیز افزایش می یابد.
  • این اتاقک دارای تجهیزاتی است که به گونه ای غیرمتعارف پیچیده می باشد و نیازمند خدمات پشتیبانی بالا می باشد.
  • گاهی اوقات استفاده از یک اتاقک برای انجام چندین کار متفاوت امکان پذیر نمی باشد.

کلام پایانی

آن چه در این نوشته از ساختمانچی به بیان آن پرداختیم، ارائه نکاتی در خصوص جوشکاری در زیر آب می باشد. همانطور که گفتیم این جوشکاری به دلیل این که در زیر آب انجام می شود با سایر انواع جوشکاری تفاوت های زیادی دارد و معمولا به صورت مرطوب یا خشک اجرا می شود.

امیدواریم نکات موجود در این مطلب شما را به خوبی با این نوع جوشکاری حرفه ای آشنا کند. در صورت تمایل نقطه نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود را به منظور بهبود کیفیت مطالب با ما در میان بگذارید.